جعبه فیوز پژو پارس
فیوز چگونه کار می کند؟
فیوز قطعه ای الکتریکی هست که برای محافظت از مدار الکتریکی در برابر افزایش جریان الکتریکی در مدار به کار رفته در صورت افزایش جریان نوار فلزی داخل فیوز ذوب می گردد در نتیجه جریان قطع می گردد و از اسیب به مدار جلو گیری می شود.
فیوز چگونه کار می کند؟
همانطور که از اسم آن نیز مشخص است جعبه فیوز در واقع جعبهای است که تمامی فیوزها در آن نصب شده و تمامی تجهیزات الکتریکی خودرو از آن تغذیه میشوند. چنانچه خطایی در یکی از مدارات خودرو رخ دهد؛ صرفا فیوز مربوط به آن مدار عمل نموده و اصلاح آن فیوز کافیست.
دلایل سوختن فیوزها
به اواخر مقاله ” وظیفه فیوز در خودرو چیست؟ ” نزدیک خواهیم شد. همانطور که عنوان شد عامل سوختن فیوز، عبور جریان بیش از حد از مدار میباشد که این جریان در نتیجه دلایل زیر به وجود میآید:
- وجود اتصالی در مدارات
- افزدون تجهیزات غیراستاندارد به خودرو
- خرابی دینام
- اتصال تجهیزات خارجی غیراستاندارد به خودرو ( به عنوان مثال اتصال به فندکی خودرو)
⭐سایر مقالات سایت:
تفاوت پژو پارس TU5 با پژو پارس سال
علائم سوختن فیوزپارس :
در صورت سوختن فیوز رنگ پایه های فیوز و روکش آن تغییر رنگ و تیرگی همراه می شود و نوار فلزی داخل فیوز قطع می گردد.
جعبه فیوز پارس کجاست؟
جعبه فیوز پژو پارس مانند اکثر خودروها، در کابینخودرو و زیرفرمان قرار دارد. در هر خودرویی، با توجه به سالساخت و کارایی، تعدادی فیوزهای مختلفی وجود دارد .فیوز شیشه بالابر پژو پارس, فیوز قفل مرکزی پژو پارس,جعبه فیوز پارس tu5, فیوز کولر پژو پارس, فیوز ضبط پژو پارس, جعبه فیوز پرشیا, فیوز بوق پژو پارس, فیوز مه شکن پارس, فیوز چراغ ترمز پژو پارس, فیوز پمپ بنزین پژو پارس کجاست
⭐سایر مقالات سایت:
علت روشن شدن فن پژو در دمای پایین
راهنمای جعبه فیوز پژو پارس
همه فیوزهای پژو پارس در فرآیند شکستن مدار به اصطلاح خود را نابود میکنند. این کار از طریق یک قطعه فلز انجام میشود که در یک نقطه خاص در دمای مشخص ذوب میشود. نوع فیروزها در داخل جعبه بسته به نوع رنگ و مقدار آمپراژ(شدت جریان عبوری) که بر روی آنها نوشته شدهاست، تعیین میشوند.جعبه فیوز پارس, جعبه فیوز پژو پارس قدیمی, راهنمای جعبه فیوز پژو پارس مدل 85, راهنمای جعبه فیوز پژو پارس, فیوز فندک پژو پارس
⭐سایر مقالات سایت:
کامل ترین راهنما جعبه فیوز پراید و وظیفه هر فیوز
این فیوزها همچنین دارای بدنه پلاستیکی و دو پایه فلزی(تیغه) برای قرار گرفتن در داخل سوکت مورد نظر هستند. همچنین جعبه فیوز پژو پارس در سمت راننده و در زیر داشبورد قرار دارد. عملکرد هر یک از فیوزهای این خودرو به شرح زیر هستند:
شماره فیوز | آمپر | نوع اتصال به مدارها |
F1 | 10 | رادیو پخش(بعد از سوئیچ) |
F1A | 10 | رادیو پخش(اتصال مستقیم از باتری) |
F2 | 5 | رله قطعکننده کمپرسور کولر – سوئیچ فشار گاز کولر – کنترل یونیت سیستم خنککننده |
F3 | 15 | اتصال به رلههای سیستم خنککننده |
F4 | 10 | چراغ پارک سمت راست عقب – آلارم لامپهای سقفی و پشت آمپر(در حالت سوئیچ بسته) |
F5 | 15 | یونیت کنترل دریچه هوا(فن بخاری و کولر) – رله کنترل دور فن بخاری و کولر |
F6 | 10 | تغذیه ایربگ |
F7 | 20 | بوق(بدون رله) |
F8 | اتصال کوتاه | شنت(اتصال کوتاه) –(مدار فرعی فیوزهای F25 و F15) |
F9 | 5 | چراغ پارک سمت چپ عقب – چراغهای پارک جلو هر دو طرف – چراغهای نمره عقب(پلاک) |
F10 | 30 | شیشه بالابرهای عقب(هر دو طرف) |
F11 | 30 | مربوط به چراغهای جلو – نور پایین و نور بالا – رله مهشکن جلو – مهشکن عقب |
F12 | 10 | اتصال به آمپر بنزین – لامپ عیب یاب سیستم انژکتور – آمپر دور موتور – لامپ روغن – لامپهای اخطار(حرارت آب موتور، STOP، لامپ آمپر آب، دستی و مخزن روغن موتور، چراغهای دنده عقب) |
F13 | 30 | مصرف ندارد |
F14 | 30 | مصرف ندارد |
F15 | 30 | لامپ سقفی عقب – لامپ سقفی جلو – قفل مرکزی – لامپ صندوق عقب |
F16 | 20 | اتصال به المنت غندک(بعد از سوئیچ) |
F16A | 20 | اتصال به باطری |
F17 | 15 | برق دایم یونیت سیستم تهویه هوشمند – حافظه رادیو پخش |
F18 | 10 | چراغهای مه شکن عقب(هر دو طرف) |
F19 | 10 | روشنائی صفحه رادیو پخش – تنظیم نور چراغها(آمپر) – روشنائی کلیدها – روشنائی پانل کولر و بخاری |
F20 | 30 | صندلی برقی راننده |
F21 | 30 | رله پنکه بخاری و کولر(تهویه) |
F22 | 20 | صندلی برقی راننده |
F23 | 15 | گرمکن شیشه عقب و آینههای بغل |
F24 | 30 | برف پاک کن و پمپ شیشه شوی |
F25 | 5 | حافظه سرعت دیجیتالی و دماسنج – حافظه رادیو پخش – اتصال به کنترل یونیت سیستم خنککننده |
F26 | 30 | اتصل به کلید فلاشر(حالت فلاشر) |
F27 | 30 | المنت گرمکن شیشه عقب – المنت آینههای بغل(هر دو طرف) |
F28 | 15 | پانل ساعت دیجیتالی و دما سنج – چراغهای خطر عقب هر دو طرف – رله شیشه بالابرهای جلو – لامپ شارژ آلترناتور – لامپ اخطار لنتهای جلو |
F29 | 30 | یونیت شیشه بالابر چپ جلو – شیشه بالابرهای جلو هر دو طرف |
F30 | 15 | اتصال به کلید فلاشر(حالت راهنما) – یونیت شیشه بالابر جلو چپ اتوماتیک – رله شیشه بالابرهای عقب لامپ نقشخ خوانی – کنترل آینههای بغل هر دو طرف – چراغ داشبورد |
F31 | شنت فلزی | برق اتصال به جعبه فیروز |
F32 | شنت فلزی | برق اتصال به سوئیچ CA |
F33 | 30 | ارتباط برق بوبین فن سیستم خنککننده |
F34 | 30 | ارتباط برق مصرفی فن از طریق رله فن |
FC1260 | 30 | فیوز پمپ بنزین |
FC1265 | 15 | فیوز گرمکن هوای ورودی محافظه گاز |
راهنمای رنگ فیوزهای پژو پارس
تمام فیوزهای پلاستیکی با آمپراژ(میزان شدت جریان عبوری) عددی نشان داده میشوند. آمپراژ براساس نوع فیوز و رنگ آن مشخص میشوند که به شرح زیر هستند:
نحوه تعویض فیوزها
- ابتدا مطمئن شوید که مشکل از فیوز است.
- با مراجعه به دفترچه راهنمای خودرو، محل قرارگیری جعبهفیوز را شناسایی نمایید.
- فیوزی را که احتمال میدهید سوخته است را چک نمایید. برای این کار میتوانید از یک مالتیمتر استفاده نموده و از تست بوق، اندازهگیری مقاومت یا اندازهگیری ولتاژ استفاده نمایید. به عنوان مثال اگر فیوز نسوخته باشد مقاومت اندازهگیریشده بین دو سر تقریبا نزدیک صفر خواهد بود. لازم به ذکر است که جهت اندازهگیری ولتاژ، مالتیمتر را در حالت DC قرار دهید.
- با استفاده از چنگگ یا وسیلهای مناسب، فیوز معیوب را خارج نمایید
- فیوز سالم را جایگزین نمایید. باید بدین نکته بسیار مهم توجه داشت که فیوز جایگزینشده باید از همان نوع فیوز سوخته و با همان جریان نامی باشد چرا که اگر جریان فیوز جدید کمتر باشد بسیار زودتر از آنچه تصور کنید خواهد سوخت و اگر جریان آن بیشتر باشد احتمال آسیب تجهیز و مدار محافطتشده وجود دارد.
- در نهایت، اتصالات را محکم نموده و با روشن نمودن کلید، سلامت مدارات را کنترل نمایید.
⭐سایر مقالات سایت:
مهم ترین دلایل کار نکردن فن پراید
کلام پایانی
در کل شما میتوانید با استفاده از راهنمای جعبه فیوز پژو پارس، به راحتی این فیوزها را شناسایی کرده و نسبت به تعویض آنها در مواقع لزوم اقدام نمایید. توجه داشته باشید که عدم رسیدگی به موقع به فیوزهای آسیب دیده خودرو، میتواند آسیبهای جدی به سیستم سیم کشی خودرو شما وارد کند، چرا که با توجه به آنچه که گفته شد، این فیوزها هستند که از رسیدن بار اضافی جریان الکتریکی به مقصد جلوگیری میکنند.
در صورتی که پایههای فلزی فیوز پژو پارس یا در کل هر فیوزی از خودرو سوخته باشند، منبع برق از بقیه مدار جدا میشود. پس اگر میخواهید مدار به درستی کار کند، لازم است تا نسبت به تعویض فیوزها اقدام نمایید.جعبه فیوز پژو پارس, فیوز پمپ بنزین پژو پارس, نقشه جعبه فیوز پژو پارس tu5 مالتی پلکس
فیلم اموزشی
سلام. زمانی که در و قفل میکنم چراغ ها خاموش روشن نمیشن مشکلش چیه؟
سلام اگ اصلا باازدریچه خارج نمیشه مطماازفیوزه بزن گوگل جعبه فیوز پارس تیوفایو شماره فیوز همشومیگه
با سلام ، کولر ماشین پژو پارس tu5 روشن نمیشه ، ابتدا با قطع و وصل مجدد سویچ روشن میشد ولی اکنون با این کار هم روشن نمیشه میشه توضبح بدین ۱ – فیوز مربوط به کولر در این ماشین کدومه ۲ – علت خرابی کولر چیست . با تشکر و قدردانی از بذل توجه حضرتعالی
سلام اگ اصلا باازدریچه خارج نمیشه مطماازفیوزه بزن گوگل جعبه فیوز پارس تیوفایو شماره فیوز همشومیگه
سلام عرض شد خسته نباشید بابت مطالب مفیدی که ارائه دادید
من پژو پارس دارم راهنمای یک طرف کار نمیکنه و وقتی فلاشر میزنم هم فلاشر اون سمت روشن نمیشه کلیه لامپ ها رو هم تعویض کردم ولی درست نشد میشه لطفاً راهنمایی کنید