😍متفرقه😍

جعبه فیوز پژو پارس

جعبه فیوز پژو پارس

فیوزها (Fuse) اتصالات ساده‌ای هستند که در مواقع لزوم جریان برق را قطع کرده تا تجهیزات برقی آسیب نبینند. به عبارت دیگر فیوز خودرو قطعه ایست که وظیفه تنظیم برق ورودی به دستگاه مورد نظر در خودرو را داشته و در صورت ایجاد بار اضافی، اتصال جریان برق را قطع کرده و باعث می شود دستگاه مصرف کننده، آسیب نبیند.

نوسانات جریان برق در خودرو می‌تواند آسیب زیادی به مصرف‌کننده‌ها و تجهیزات الکتریکی وارد کند. اما وجود فیوز سبب می‌شود تا این نوسانات با عبور از پلی به نام فیوز ، کنترل شوند.

  https://blog.mechanico.ir/wp-content/uploads/2020/04/ban_1.gif  

 

قبل از آن‎که درباره جعبه فیوز پژو پارس و راهنمای عملکرد هر فیوز آن صحبت کنیم، باید بگوییم:«در دنیای قطعات الکتریکی خودرو، فیوز یک دستگاهِ کوچکِ مدارشکن است که در صورت بروز خطا، از لوازم الکتریکی و سیم‌کشی خودرو محافظت می‌کند».

شایع‌‍ترین علت آتش‌سوزی خودرو، وجود اتصال‌های کوتاه در مدار الکترونیکی(short circuit) است. کشیدن بیش‌از حد آمپراژ(آمپر کشیدن) از طریق سیم همیشه باعث گرم شدن آن سیم شده و درنهایت منجربه سوختن آن می‌شود.

مانند هر خودروی دیگری، سازندگان پژو پارس نیز قطع‌کننده‌های مدار را در هر مؤلفه‌ی موجود در وسیله نقلیه طراحی کرده‌اند. قطع‌کننده‌های مدار که بیشتر آن‌ها در یک یا دو مکان مرکزی در داخل خودرو قرار دارند، «جعبه فیوز» نامیده می‌شوند.

برخی از خودروها دارای جعبه فیوزهای جداگانه در مکان‌های مختلف هستند، اما بیشتر خودروها از یک جعبه فیوز مرکزی استفاده می‌کنند. اما آنچه مهم است شناخت عملکرد هر فیروز است. ما در این مقاله قصد داریم درباره‌ی جعبه فیوز پژو پارس و راهنمای عملکرد هر فیوز این ماشین مطالب جامعی را بیان می‌کنیم.

مطلب پیشنهادی:

جعبه فیوز پژو پارس
جعبه فیوز پژو پارس

راهنمای جعبه فیوز پژو پارس

همه فیوزهای پژو پارس در فرآیند شکستن مدار به اصطلاح خود را نابود می‌کنند. این کار از طریق یک قطعه فلز انجام می‌شود که در یک نقطه خاص در دمای مشخص ذوب می‌شود. نوع فیروزها در داخل جعبه بسته به نوع رنگ و مقدار آمپراژ(شدت جریان عبوری) که بر روی‌ آن‌ها نوشته شده‌است، تعیین می‌شوند.

این فیوزها همچنین دارای بدنه پلاستیکی و دو پایه فلزی(تیغه) برای قرار گرفتن در داخل سوکت مورد نظر هستند. همچنین جعبه فیوز پژو پارس در سمت راننده و در زیر داشبورد قرار دارد. عملکرد هر یک از فیوزهای این خودرو به شرح زیر هستند:

شماره فیوز آمپر نوع اتصال به مدارها
F1 10 رادیو پخش(بعد از سوئیچ)
F1A 10 رادیو پخش(اتصال مستقیم از باتری)
F2 5 رله قطع‌کننده کمپرسور کولر – سوئیچ فشار گاز کولر – کنترل یونیت سیستم خنک‌کننده
F3 15 اتصال به رله‌های سیستم خنک‌کننده
F4 10 چراغ پارک سمت راست عقب – آلارم لامپ‌های سقفی و پشت آمپر(در حالت سوئیچ بسته)
F5 15 یونیت کنترل دریچه هوا(فن بخاری و کولر) – رله کنترل دور فن بخاری و کولر
F6 10 تغذیه ایربگ
F7 20 بوق(بدون رله)
F8 اتصال کوتاه شنت(اتصال کوتاه) –(مدار فرعی فیوزهای F25 و F15)
F9 5 چراغ پارک سمت چپ عقب – چراغ‌های پارک جلو هر دو طرف – چراغ‌های نمره عقب(پلاک)
F10 30 شیشه بالابرهای عقب(هر دو طرف)
F11 30 مربوط به چراغ‌های جلو – نور پایین و نور بالا – رله مه‌شکن جلو – مه‌شکن عقب
F12 10 اتصال به آمپر بنزین – لامپ عیب یاب سیستم انژکتور – آمپر دور موتور – لامپ روغن – لامپ‌های اخطار(حرارت آب موتور، STOP، لامپ آمپر آب، دستی و مخزن روغن موتور، چراغ‌های دنده عقب)
F13 30 مصرف ندارد
F14 30 مصرف ندارد
F15 30 لامپ سقفی عقب – لامپ سقفی جلو – قفل مرکزی – لامپ صندوق عقب
F16 20 اتصال به المنت غندک(بعد از سوئیچ)
F16A 20 اتصال به باطری
F17 15  برق دایم یونیت سیستم تهویه هوشمند – حافظه رادیو پخش
F18 10 چراغ‌های مه شکن عقب(هر دو طرف)
F19 10 روشنائی صفحه رادیو پخش – تنظیم نور چراغ‌ها(آمپر) – روشنائی کلیدها – روشنائی پانل کولر و بخاری
F20 30 صندلی برقی راننده
F21 30 رله پنکه بخاری و کولر(تهویه)
F22 20 صندلی برقی راننده
F23 15 گرمکن شیشه عقب و آینه‌های بغل
F24 30 برف پاک کن و پمپ شیشه شوی
F25 5 حافظه سرعت دیجیتالی و دماسنج – حافظه رادیو پخش – اتصال به کنترل یونیت سیستم خنک‌کننده
F26 30 اتصل به کلید فلاشر(حالت فلاشر)
F27 30 المنت گرمکن شیشه عقب – المنت آینه‌های بغل(هر دو طرف)
F28 15 پانل ساعت دیجیتالی و دما سنج – چراغ‌های خطر عقب هر دو طرف – رله شیشه بالابرهای جلو – لامپ شارژ آلترناتور – لامپ اخطار لنت‌های جلو
F29 30 یونیت شیشه بالابر چپ جلو – شیشه بالابرهای جلو هر دو طرف
F30 15 اتصال به کلید فلاشر(حالت راهنما) – یونیت شیشه بالابر جلو چپ اتوماتیک – رله شیشه بالابرهای عقب لامپ نقشخ خوانی – کنترل آینه‌های بغل هر دو طرف – چراغ داشبورد
F31 شنت فلزی برق اتصال به جعبه فیروز
F32 شنت فلزی برق اتصال به سوئیچ CA
F33 30 ارتباط برق بوبین فن سیستم خنک‌کننده
F34 30 ارتباط برق مصرفی فن از طریق رله فن
FC1260 30 فیوز پمپ بنزین
FC1265 15 فیوز گرمکن هوای ورودی محافظه گاز

راهنمای رنگ فیوزهای پژو پارس

تمام فیوزهای پلاستیکی با آمپراژ(میزان شدت جریان عبوری) عددی نشان داده می‌شوند. آمپراژ براساس نوع فیوز و رنگ آن مشخص می‌شوند که به شرح زیر هستند:

رنگ درجه آمپر Micro2 Micro3 LPMini Mini Reg Maxi
بژ 5 amp a a a a a ×
قرمز 10 amp a a a a a ×
آبی 15 amp a a a a a a
زرد 20 amp a × a a a a
سبز 30 amp a × a a a a

نکته: amp به معنای آمپر است.

راهنمای نوع تیغه فیوزهای پژو پارس

  • Micro2: این فیوزها همچنین با نام APT یا ATR شناخته می‌شوند و دارای 5 تا 30 آمپر هستند. ابعاد این فیوزها 9.1 میلی‌متر طول، 3.8 عرض و 15.3 ارتفاع است.
  • Micro3: به‌عنوان ATL نیز شناخته می‌شود. این فیوزها در ابعاد 14.4×4.2×18.1 میلی‌متر بوده و با 5 تا 15 آمپر کار می‌کنند.
  • LP-Mini / APS /ATT: فیوزها در ابعاد 10.9×3.8×8.73 میلی‌متر اندازه‌گیری می‌شوند، و از 2 تا 30 آمپر رتبه‌بندی می‌شوند.
  • Mini / ATM / APM: فیوزها در ابعاد 10.9×3.6×16.3 اندازه‌گیری می‌شوند، و از 2 تا 30 آمپر اندازه‌گیری می‌شوند.
  • استاندارد / ATC / ATO / APR / ATS: ابعاد فیوزها در 19.1×5.1×18.5 میلی‌متر هستند و از 0.5 تا 40 آمپراز دارند.
  • Maxi / APX: این فیوزها ابعاد بزرگی دارند(29.2 طول×8.5 عرض×34.3 ارتفاع) و آمپراژ آنها از 20 تا 120 است.

نحوه تعویض فیوزها

  • ابتدا مطمئن شوید که مشکل از فیوز است.
  • با مراجعه به دفترچه راهنمای خودرو، محل قرارگیری جعبه‌فیوز را شناسایی نمایید.
  • فیوزی را که احتمال می‌دهید سوخته است را چک نمایید. برای این کار می‌توانید از یک مالتی‌متر استفاده نموده و از تست بوق، اندازه‌گیری مقاومت یا اندازه‌گیری ولتاژ استفاده نمایید. به عنوان مثال اگر فیوز نسوخته باشد مقاومت اندازه‌گیری‌شده بین دو سر تقریبا نزدیک صفر خواهد بود. لازم به ذکر است که جهت اندازه‌گیری ولتاژ، مالتی‌متر را در حالت DC قرار دهید.
  • با استفاده از چنگگ یا وسیله‌ای مناسب، فیوز معیوب را خارج نمایید
  • فیوز سالم را جایگزین نمایید. باید بدین نکته بسیار مهم توجه داشت که فیوز جایگزین‌شده باید از همان نوع فیوز سوخته و با همان جریان نامی باشد چرا که اگر جریان فیوز جدید کمتر باشد بسیار زودتر از آنچه تصور کنید خواهد سوخت و اگر جریان آن بیشتر باشد احتمال آسیب تجهیز و مدار محافطت‌شده وجود دارد.
  • در نهایت، اتصالات را محکم نموده و با روشن نمودن کلید، سلامت مدارات را کنترل نمایید.

 

تبلیغات
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن
مکانیکو