متفرقه

اموزش خرید و فروش خودرو

اموزش خرید و فروش خودرو

حتما تاکنون سابقه خرید فروش خودرو رو داشته‌اید. پس می‌دانید که خرید ماشین بیش از همه چیز به اعتماد نیاز دارد. آن‌هم یک اعتماد صادقانه! تصمیم گرفتیم تا با یک فروشنده کهنه کار خودرو صحبت کنیم! این فرد برای ما از برخی حقه‌ها و روش‌های خرید و فروش ماشین صحبت می‌کند! البته بگذارید تا نامش را فاش نکنیم.

حتما به پارکینگ‌های فروش خودرو که در تهران یا شهرستان‌ها وجود دارد سر زده‌اید! یکی از بهترین مکان‌های خرید و فروش خودرو آنجاست. جایی که شما می‌توانید هم ماشین‌های زیادی را در کنار هم ببینید و هم در صورت لزوم پشت فرمان نشسته و با آن دوری بزنید. با ما باشید تا چند ترفند مهم را با هم مرور کنیم.

 

1- دیگر شرایط مثل گذشته نیست که تنها یک کمپانی تولید کننده خودرو وجود داشته باشد و یک نوع ماشین را به بازار عرضه کند! پس حتما ابتدا تحقیق کنید. بدانید که چه خودروهایی تولید می‌شود و کدام‌یک مناسب شماست. ابتدا به نیاز خود فکر کنید.

 

2- در مواقعی دلالان خودرو از شما می‌خواهند که پس از خرید خودرو شما، پلاک را تعویض نکرده و از شما وکالت بگیرند! به هیچ وجه زیر بار چنین درخواستی نروید. سو استفاده از پلاک شما، بدترین اتفاق ممکن است. در شرایط فروش خود ذکر نمایید که حتما باید پلاک تعویض شده و سند به نام زده شود!

3- دلال‌ها اصولا کارشان چیست؟ خرید یک خودرو با قیمت کم و فروش آن با قیمتی بالاتر! مواظب باشید، در مواقعی دلالان با حرف‌های خود شرایطی را برای شما به وجود می‌آورند که مجبور می‌شوید یک خودرو کار کرده را هم قیمت با خودرو نو و قیمت کارخانه بخرید! ماشین‌های صفر و جدید، بیشتر در این شرایط به فروش می‌رسند.

4- اگر می‌خواهید بدانید که کدام وسیله نقلیه بیشتر به درد شما می‌خورد، حتما با یک تعمیرکار صحبت کنید. آن‌ها بهتر می‌دانند کدام خودرو بیشتر به تعمیرکاران مراجعه می‌کنند. یک تعمیرکار بهترین کسی است که می‌تواند این موضوع را برای شما تشخیص دهد.

5- اگر تعمیرکار آشنایی دارید، حتما هنگام خرید قطعی خودرو، از وی درخواست کنید تا با شما به محل خرید و فروش بیاید. گاه ایرادات موجود را تنها یک متخصص می‌فهمد. همیشه نمی‌توان به ظاهر اعتماد کرد.

6- شغل اصلی من این است که خریداران خودرو را مجاب کنم تا به جای دریافت وام و خرید خودرو از نمایندگی، محصول مورد نظر را نقدا از خودم خریداری کنند. طبیعی است که هیچ چیز جای پول نقد را نمی‌گیرد.

7- گاهی اوقات ما قیمتی بی‌ربط را به خودرو خود نسبت می‌دهیم! مثلا 5 میلیون تومان خودرو را گران‌تر قیمت گذاری می‌کنیم. خب، نتیجه چیست؟ افراد دور خودرو جمع شده و شروع به بحث می‌کنند. همین باعث می‌شود تا فکر کنند واقعا خبری است! پس اگر دیدید قیمت خودرو مورد نظر شما بیش از حد گران است و غیر منطقی قیمت گذاری شده است، شک نکنید! این ترفند دلال‌هاست.

8- هیچ وقت بدون داشتن قیمت خودرو مورد نظر به سوی خرید نروید! بزرگ‌ترین اشتباه همین است. اعتماد به فروشنده و دلال همیشه ممکن نیست! پس با اطلاعاتی کامل به سوی پارکینگ خودرو بروید.

9- 90 درصد افرادی که به سمت خودرو شما می‌آیند، فقط نگاه کننده هستند! شیوه‌ای که خود من از آن استفاده میکنم. من دوست دارم وقتی برای خرید خودرو می‌روم تنها باشم. در هنگام خرید خودرو به دنبال موضوعاتی اساسی می‌گردم، مثلا پیچ و مهره‌ای که شل شده باشد! این پیچ به راحتی با یک آچار سفت می‌شود، اما در خرید من تاثیر زیادی دارد. شاید متوجه نشده باشید، منظور من این است که اگر فروشنده هستید، پیش از اقدام برای فروش ایرادهای ظاهری خودرو خود را رفع نمایید. گاه با هزینه‌ای 50 هزار تومانی، می‌توانید خودرو خود را تا 500 هزار تومان بالاتر بفروشید.

10- واقع بین باشید! به طور مثال امکان ندارد بتوانید خودرویی 60 میلیون تومانی را با پرداخت ماهی 500 هزار تومان تهیه کنید؛ بنابراین اگر به دنبال خرید قسطی خودرو هستید، به افراد دلال اعتماد نکرده و به سراغ خود کمپانی بروید. با پرداخت مبلغ بیشتری، اطمینان بیشتری از خرید خود خواهید داشت. گاه این دلالان به وجود مشکلات فراوان در خودرو مورد نظر، آن را به این روش به خریدار می‌فروشند. پس اگر دیدید فروشنده به اقساط پایین راضی است، بدانید خبری هست!

11- هر خودرو کار کرده‌ای، قیمت خودش را دارد. سعی نکنید که این چنین وسایلی را بیشتر و یا کمتر از قیمت واقعی‌اش بخرید. شاید این مثل را شنیده باشید که هیچ ارزانی بی دلیل و هیچ گرانی به حکمت نیست! اما در حوزه خودرو، مخصوصا وقتی ماشین مورد علاقه‌تان را از دستان یک دلال تهیه می‌کنید، شرایط متفاوت است. او می‌تواند با صحبت‌های خودش نظر شما را عوض کرده و قیمت بیشتری را به شما تحمیل کند!

12- اگر می‌خواهید خودرو خود را بفروشید، نه به خاطر نفر بعد، به خاطر خدا هم که شده است ماشین‌تان را تمیز کنید! بسیار پیش می‌آید که خریدار با دیدن ظاهر کثیف و درون به هم ریخته خودرو از خرید خودرو شما منصرف می‌شود. در سوی مقابل، سعی کنید در هنگام خرید نیز به سمت خودروهای تمیز بروید. در این شرایط بهتر می‌توانید بدنه و رنگ آن را دیده و تصادفات را تشخیص دهید. هرچه ماشین تمیزتر باشد، نشان می‌دهد که صاحب آن نیز به ماشینش اهمیت داده است.

13- پیش از بستن قرارداد، حتما با خودرو دوری زده و آن را تست نمایید. به هیچ وجه به حرف‌های فروشنده اعتماد صد در صد نکنید.

14- دقت نمایید، اگر می‌بینید فروشنده بیش از حد از خودرو خود تعریف می‌کند، او یک دلال است! یک مصرف کننده معمولا به صورت تنها برای فروش خودرو مراجعه کرده و از تعریف بی‌خود خودرو پرهیز می‌کند! اصولا اگر کمی به ظاهر افراد دقت نمایید متوجه خواهید شد.

15- بدترین کاری که ممکن است در هنگام خرید خودرو انجام دهید، این است که بر روی یک قیمت که خود می‌دانید پایین است، اصرار بورزید. آنگاه است که هیچ فروشنده‌ای با شما کنار نخواهد آمد! شاید گاهی اوقات با این جمله نیز مواجه شوید: شما خودت این قیمت می‌فروشی؟ اگر با این قیمت داری من می‌خرم و…!

 

 

نکات حقوقی مهم در خرید خودرو دست دوم


شاید بتوان مهم‌ترین مرحله در خرید خودرو کارکرده را بستن قرارداد دانست. در این بخش به تمامی نکات و مسائل حقوقی در خرید ماشین کارکرده می‌پردازیم.

پيش از خريد خودرو دست دوم مدارک آن را بررسی کنید

 

مهم‌ترین نکته حقوقی در خرید ماشین دست دوم را باید کامل‌بودن مدرک آن بدانیم. این مدارک شامل کارت خودرو، اصلی سند خودرو، برگ معاینه فنی معتبر، پرداخت کامل عوارض شهرداری و بیمه خودرو می‌شوند. توجه داشته باشید که ماشین حتما به نام طرف مقابلتان باشد. همان‌گونه که ذکر شد، خرید خودروی دست دوم از دلالان عاقبت خوبی نخواهد داشت.

 

تا جای ممکن از خرید ماشین دست دوم به صورت وکالتی خودداری کنید

هملن‌طور که بالاتر به آن اشاره شد، خرید ماشین دست دوم به صورت وکالتی همراه با دردسرهای فراوانی است. توجه کنید که رانندگی با ماشینی که پلاک آن متعلق به مالک قبلی است، خلاف قانون بوده و مشمول جریمه قرار خواهد گرفت. علاوه بر این، برگه‌های جریمه نیز به آدرس و شماره تلفن صاحب پلاک ارسال می‌شوند. در بدترین حالت نیز ممکن است سند ماشین جعل شده باشد.

 

حتما به ممنوع‌المعامله بودن فروشنده توجه کنید

در هنگام خرید خودرو کارکرده از ممنوع‌المعامله بودن فروشنده اطمینان حاصل کنید. در این صورت وکالت‌نامه‌های او فاقد ارزش و اعتبار بوده و در تعویض پلاک به مشکل خواهید خورد.

 

پیش از زدن سند، قرارداد را تنظیم کنید

 

نخستین و مهم‌ترین قدم در یک معامله را می‌توان نگاشتن قرارداد بین خریدار و فروشنده دانست. این قرارداد هر دو طرف را موظف به تعهد به موارد مشخصی خواهد کرد. تا جای ممکن از امضای قراردادهای دستی خودداری کنید.

توجه کنید که حتما به تمام جزییات خودرو، قیمت توافقی و نحوه پرداخت هزینه، زمان تحویل خودرو توسط فروشنده، زمان و نحوه تعویض پلاک خودرو، نحوه پرداخت عوارض سالیانه و مالیات، نحوه پرداخت جرایم و دریافت تاییدیه عدم خلاف خودرو و جزییات توافق دو طرف برای زمان حضور در دفترخانه در قرارداد اشاره شده باشد. پیش از خرید خودرو کارکرده از اصالت و صحت آن اطمینان حاصل کنید. همچنین تا اقدام برای تعویض پلاک، تایید اصالت ماشین و احراز ممنوع‌المعامله نبودن فروشنده، پرداخت جرایم پیشین و رفع مشکلات فنی از تسویه حساب خودداری کنید. در صورت تعویض دو ماشین، دو قولنامه یا قرارداد مجزا تنظیم کرده تا در صورت عمل نکردن به تعهدات، مشکلی ایجاد نشود. به مواردی چون خط‌خوردگی توجه کنید.

چه مواردی در قولنامه ذکر می‌شود؟

در قولنامه خودرو مشخصات کامل فروشنده و خریدار قید می‌شود که شامل مشخصات شناسنامه، آدرس محل سکونت و شماره تلفن ثبت است؛ همچنین در قولنامه خودرو لازم است تمامی مشخصات و جزئیات کارت شناسایی خودرو (مدل، نوع،  تیپ، شماره پلاک شهربانی فعلی، شماره موتور و شماره شاسی) و وضعیت فنی خودرو قید شود.

ناگفته نماند که مبلغی پول که به‌عنوان بیعانه پرداخت می‌شود، تاریخ تنظیم سند، زمان مراجعه به تعویض پلاک و همچنین شیوه پرداخت پول هم باید در مبایعه نامه خودرو مشخص ‌شود.

شرایط فسخ مبایعه نامه ماشین

شرایط فسخ مبایعه نامه ماشین
شرایط فسخ مبایعه نامه ماشین

خب تا اینجا درباره نکات مهم و کاربردی مربوط به قولنامه خودرو صحبت کردیم، بد نیست کمی هم در مورد شرایط فسخ قولنامه ماشین بدانیم. بعد از معامله خودرو ممکن است به هر دلیلی نیاز به فسخ معامله پیدا کنید و حتما این سوال برایتان پیش آمده است که یک قولنامه خودرو در چه شرایطی فسخ می‌شود؟ برای فسخ قولنامه باید چه نکاتی را بدانید؟

«خیار» کلمه‌ای است که حقوقدان‌ها به‌جای کلمه «به هم زدن» استفاده می‌کنند و از اختیار می‌آید؛ یعنی طرفین معامله اختیاراتی در معامله‌شان دارند. در شرایط زیر می‌توان یک قولنامه را فسخ کرد:

  • خیار تأخیر: اگر در هنگام معامله خودرو، در مورد زمان پرداخت وجه چیزی در مبایعه نامه خودرو ننوشته باشید، فروشنده می‌تواند تا سه روز منتظر شما باشد که پول را بپردازید؛ در غیر این صورت معامله فسخ می‌شود.
  • خیار تعذر تسلیم: این مورد برعکس مورد قبلی است و شرایطی است که فروشنده به هر دلیلی نتواند به‌موقع خودرو را تحویل خریدار بدهد، طبق خیار تعذر تسلیم قرارداد فسخ می‌شود.
  • خیار شرکت: معلوم شود خودرویی که فروخته شده، متعلق به دیگری است که اگر صاحب آن به معامله راضی نشود، خریدار می‌تواند تمام معامله را به هم بزند یا پول آن مقدار را از فروشنده بگیرد.
  • خیار مجلس: یعنی طرفین معامله هنوز در محل نوشتن مبایعه نامه خودرو حضور دارند، اما طرفین معامله به هر دلیلی در لحظه آخر از انجام معامله پشیمان می‌شوند.
  • خیار غبن: شرایطی است که یکی از طرفین معامله متوجه می‌شود که از این معامله ضرر کرده است؛ مثلا فروشنده متوجه می‌شود خودرو را زیر قیمت فروخته و ضرر کرده است، اما در بیشتر قراردادها ذکر می‌شود که همه خیارها از جمله خیار غبن ساقط شده است.
  • خیار تدلیس: یعنی فروشنده خودروی خود را بهتر از آن چیزی که هست نشان می‌دهد و با فریبکاری سعی کند عیب و ایراد خودرو را بپوشاند. اگر فروشنده‌ای به این ترتیب خریداری را فریب دهد، خریدار می‌تواند به‌صورت قانونی قولنامه را فسخ کند.
  • خیار شرط: یعنی خریدار و فروشنده شرط کنند که تا مدتی مشخص می‌توانند قرارداد را فسخ کنند.
  • خیار تخلف شرط: در این مورد درصورتی‌که خریدار یا فروشنده شرط کرده باشد کاری انجام دهد ولی آن را انجام ندهد، طرف مقابل می‌تواند طبق قانون قولنامه را فسخ کند.

با آگاهی از مطالب بالا باید شرایط قولنامه‌تان را تنظیم کنید. اگر می‌خواهید با خیال راحت قولنامه را امضا کنید، باید قولنامه طوری تنظیم شود که اختیاراتی قانونی در آن لحاظ شده که هم به‌نفع فروشنده و هم به‌نفع خریدار باشد و مورد توافق دو طرف باشد. با آگاهی از اختیارات بالا، زمانی که متوجه شدید خودرویی را گران خریده‌ یا ارزان فروخته‌اید یا فروشنده ایرادات خودرو را پنهان کرده است، می‌توانید قولنامه خودرو را فسخ کنید.

10 نکته طلایی در نوشتن مبایعه نامه خودرو را به خاطر بسپارید تا معامله بی دردسری را تجربه کنید و از خریدوفروش خودرو لذت ببرید. در ضمن در این مقاله از یک نمونه قولنامه خودرو رونمایی کردیم تا آشنایی بیشتری داشته باشید. عدم رعایت هریک از این نکات می‌تواند شما را دچار دردسرها و مشکلاتی کند، پس  این نکات مهم را فراموش نکنید و از تجربه یک معامله پرمنفعت هیجان‌زده شوید

به یکی از مراکز تعویض پلاک خودرو مراجعه کنید

 

یکی از اساسی‌ترین قدم‌ها در انتفال مالکیت ماشین، حضور خریدار و فروشنده در یکی از مراکز تعویض پلاک خودرو است. در این مرحله پلاک سابق فک و پلاک جدید نصب خواهد شد.

هزینه‌های تنظیم سند خودرو

 

این هزینه‌ها بسته به نوع خودرو متفاوت بوده و شامل دو بخش حق‌الثبت و حق‌التحریر می‌شود. هزینه حق‌الثبت و مالیات نقل و انتقال متعلق به دولت بوده و باید توسط فروشنده پرداخت گردد. هزینه حق‌التحریر نیز از آن دفترخانه است و پرداخت آن به صورت توافقی توسط طرفین انجام می‌گیرد.

فروش ماشین دست دوم یا خرید ماشین کارکرده برای اولین بار ممکن است مقداری دشوار باشد ولی اگر با نکات فروش خودرو کارکرده و مراحل آن آشنا باشید این کار آنقدرها هم سخت نیست. در این مقاله سعی شده بود که مراحل مختلف فروش خودروی دست دوم و همچنین مراحل خرید خودرو کارکرده به شما نشان داده شود. آیا تجربه خاصی از فروش خودرو دست دوم یا خرید ماشین کارکرده دارید که در این مقاله گفته نشده بود؟ نظرات خودتان را با ما در میان بگذارید.

به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنید

در هنگام مراجعه به یکی از شعب دفاتر اسناد رسمی، حتما برگ سبز جدید یا شناسنامه خودرو، تاییدیه نقل و انتقال خودرو، برگه شرکت سازنده، اصل مدارک شناسایی، بیمه‌نامه شخص ثالث، کارت سوخت هوشمند، برگ مفاصا حساب پرداختی عوارض شهرداری، برگه معاینه فنی و گواهی عدم خلافی به تاریخ یک روز قبل از بستن قرارداد را به همراه داشته باشید.

 

آیا با دریافت کارت سبز یک ماشین، صاحب آن خواهیم شد؟

بر اساس قانون، صرفا تعویض پلاک ماشین به معنای انتقال مالکیت نیست. خریدار باید پس از این مرحله به یک دفتر اسناد رسمی مراجعه کرده و سند خودرو را به نام خود بزند.

 

 

 

 

مشاهده بیشتر

mohsen salehi

مکانیکو مجموعه‌ای خلاق می‌باشد که با هدف بالابردن سطح دانش و مهارت عیب یابی و تربیت متخصصین کار آزموده بنا گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا