برق اتومبيلسنسور ها وعملگر ها

سنسور سوخت چیست ؟

سنسور سوخت چیست ؟

بعد از آزاد سازی قیمت سوخت در کشور چه بنزین و چه گازوییل ،مدیریت بر هزینه های ناشی از سوخت اهمیت ویژه ای یافته است و از این رو قطعه سنسور سوخت مورد توجه دارندگان خودرو ها قرار گرفته است تا درناوگان حمل .نقل کشورهزینه سرانه سوخت کاهش یابد مخارجی که ناشی از تنظیم نبودن موتور خودرو ، سرقت سوخت اعم از فردی و یا سازماندهی شده ، روشن بودن خودرو پشت چراغ قرمز ها  و….می تواند باشد.

سنسور سوخت چیست ؟
سنسور سوخت چیست ؟
راه حل های برون رفت از این مشکل عبارتند از :

کمک گرفتن ازدیتای موجود در “ای سی یو “یا همان کامپیوتر خودرو  به طور مستقیم

یاری طلبیدن از سنسور سوخت نصب شده در خودرو

افزودن حسگری موازی به سامانه خودرو همچون سنسورهای با خروجی دیجیتال مانند LLS

و اما در ادامه می خواهیم در مورد سنسور سوخت و چگونگی مدیریت بر هزینه های سوخت صحبت نماییم

سنسور سوخت چیست ؟
سنسور سوخت چیست ؟
انواع سنسور سوخت

1- حسگر سنجش میزان ارتفاعی سوخت یا Fuel Level Sensor که در داخل باک بنزین نصب می شود و درعمل بر روی صفحه پشت آمپر به صورت های گوناگون نمایش دهنده پیوسته میزان حجمی سوخت باقی مانده در باک می باشد. این حسگرها به پردازنده های کوچکی مجهز شده اند که قبل از آنکه سوخت ورودی به موتور ارسال شود مقدار آن را اندازه گیری کرده و به بخش ابزاردقیقی الکترونیکی گزارش می دهند.

در واقع به عنوان یک برد کوچک جریان  ، که جزیی از مجموعه پمپ می باشد به حساب می آیند و متشکل از دو جزء حسگرو اندازه گیر  هست .حسگر به فلوتر ارتفاع سنج ارتباط داشته و با پایین رفتن شناور ، این اتصال تغییرات مقاومتی –که مقاومت آن افزایش می یابد را پوشش می دهد و شما در پشت آمپرکاهش ارتفاع سوخت در باک را به نحوی دیگر مشاهده می کنید و برعکس چنانچه با سوخت گیری خودرو در پمپ بنزین  ،ارتفاع سوخت در باک افزایش یابد شناور به سمت بالایی باک صعود کرده و مقاومت متغییر کاهش یافته و میزان بیشتری از جریان الکتریکی به سمت گیج فشار گسیل می گردد و شما به گونه ی عکس حالت قبلی این پر شدن باک سوخت را مشاهده خواهید کرد.

2- حسگر فشار سوخت باک : این سنسور بخشی از مجموعه پمپ سوخت بوده که یا داخل مخزن سوخت و یا در بخش فوقانی آن نصب می گردد که وظیفه اش شناسایی نشتی بخارات سوخت می باشد . فرض بر این است که نشتی های بخارات سوخت در سیستم بخارات انتشار یافته یا “EVAP”  که خلاصه شده evaporative emissions system می باشد محصور می شوند و یا در تله می افتند و از آنجا به شکل بخار به فضای اتمسفر تخلیه گردند .

این حسگر به کامپیوتر موتور متصل بوده و هنگامی که نشتی توسط سنسور شناسایی می شود و یا سنسور دچار خطایی می گردد  چراغ موتور روشن می شود و مکانیک متخصص کد ایراد را خوانده و از این طریق به نشتی در این سیستم خواهد رسید برای برطرف کردن نشتی بخار سوخت به دمونتاژ کردن مخزن سوخت نیازی نیست ولی جهت بررسی و یا تعویض سنسور دارای خطا بایستی باک را پیاده کرد.

می توان اطلاعات مورد نیاز را ازخروجی حسگرسوخت خودرو خواند. عمده حسگر های نصب شده بر روی بیشتر خودرو های مورد تردد در کشور از نوع مقاومتی می باشند که برحسب حجم سوخت ارسال شده  ، مقدار مقاومت قابل تغییر است بنابراین با قرائت میزان دقیق مقاومت می توان مقدار ذخیره سوخت را حساب کرد.با این وجود این میزان سوخت تعیین دقت لازم بایست از درون فیلتر های کامپیوتری و نرم افزاری ویژه ای عبور نمایند .می توان اطلاعات مورد نیاز را ازخروجی حسگرسوخت خودرو خواند.

عمده حسگر های نصب شده بر روی بیشتر خودروهای مورد تردد در کشور از نوع مقاومتی می باشند که برحسب حجم سوخت ارسال شده  ،مقدار مقاومت قابل تغییر است بنابراین با قرائت میزان دقیق مقاومت می توان مقدار ذخیره سوخت را حساب کرد.با این وجود این میزان سوخت تعیین دقت لازم بایست از درون فیلتر های کامپیوتری و نرم افزاری ویژه ای عبور نمایند

مشاهده بیشتر

mohsen salehi

مکانیکو مجموعه‌ای خلاق می‌باشد که با هدف بالابردن سطح دانش و مهارت عیب یابی و تربیت متخصصین کار آزموده بنا گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا