متفرقه

نحوه ثبت نام لاستیک دولتی برای رانندگان

نحوه ثبت نام لاستیک دولتی برای رانندگان

مدیرکل مسافری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از آغاز عرضه لاستیک‌های ترخیص شده با نرخ ارز دولتی در بازار خبر داد و گفت: این لاستیک‌ها تاثیر مناسبی روی کاهش قیمت در بازار لاستیک برای رانندگان گذاشته است.

برای خرید لاستیک دولتی کجا ثبت نام کنیم؟

معاون دفتر خدمات بازرگانی وزارت صنعت معدن و تجارت اعلام کرده که افراد اگر لاستیک با نرخ دولتی می‌توانند به سایت جامع تجارت به‌ آدرس https://kala.ntsw.ir/ مراجعه کنند. گفتنی است که در سایت جامع تجارت ایران آمده که متقاضیان در حال حاضر نیاز به ثبت نام ندارند و پس از حدود ۲ ماه سهمیه تایر سواری اختصاص میابد و امکان دریافت تایر از طریق سامانه مذکور وجود دارد.

دولت چه هدفی را در توزیع لاستیک دنبال می‌کند؟

استفاده از لاستیک‌های دولتی برای رانندگانی که معیشت خود و خانواده را از طریق ماشین تامین می‌کند بسیار کارساز است. به عبارتی رانندگان پول کمتری را برای تهیه لاستیک پرداخت می‌کنند که به صرفه جویی کمک می‌کند و از سویی دیگر رانندگان قادر به تامین لاستیک برای خودرو خواهند شد. شاید دولت در توزیع لاستیک‌های دولتی اهدافی از قبیل کمک به افراد کم درآمد و حمایت از تولیدات را دنبال می‌کند.


 شهریور ماه امسال بود که وزیر راه و شهرسازی با تفویض اختیاری از سوی رییس جمهور دستور داد تا لاستیک‌هایی که تا شهریور ماه به گمرک‌ها وارد شده بود، با نرخ ارز دولتی ترخیص شده و در بازار عرضه شود که تعداد این لاستیک‌ها به حدود ۳۰۰ هزار حلقه می‌رسید.

داریوش باقر جوان – مدیرکل مسافری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای – در گفت‌وگو با ایسنا، در این باره اظهار کرد: لاستیک‌هایی که در گمرک ها وجود داشت در محموله های پنج تا ده هزارتایی ترخیص شده و در قالب سامانه مورد نظر و به صورت حواله بین رانندگان توزیع می‌شوند.

وی افزود: با توجه به مابه التفاوت بالایی که بین لاستیک هایی که با ارز دولتی ترخیص و بین رانندگان عرضه می شود با قیمت این لاستیک ها با ارز آزاد یا نیمایی وجود دارد و بنابراین روی قیمت لاستیک اثر گذار است چراکه دو و نیم برابر فاصله قیمتی بین آنها وجود دارد.

مدیرکل مسافری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ادامه داد: از تیرماه سال ۱۳۹۷ عرضه لاستیک با قیمت دولتی بین رانندگان انجام شده و اخیراً نیز با دستوری که وزیر راه و شهرسازی برای ترخیص شدن لاستیک های وارد شده تا شهریور ماه با نرخ ارز دولتی دادند این کار ادامه پیدا کرد و تعداد بیشتری به لاستیک های سامانه فروش لاستیک با نرخ دولتی اضافه شد.

باقرجوان گفت: رانندگان می‌توانند با تنوع بیشتری که در سامانه وجود دارد، قدرت انتخاب بیشتری داشته باشند. این فرایند در عرضه و تقاضای بازار و نهایتا قیمت لاستیک اثرگذار خواهد بود و هم اکنون نیز آثار آن قابل مشاهده است.

نحوه ثبت نام لاستیک دولتی

ثبت نام اینترنتی وجود ندارد و بر اساس میزان پیمایشی که انجام میدهید زمانی که به حد موردنظر رسید باید به اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای مراجعه نموده و پس از بررسی اسناد مدارک هویتی و مدارک وسیله نقلیه حواله ای صادر می شود. این حواله اطلاعاتی را در بر دارد که شامل سایز لاستیک، نوع و برند و قیمت لاستیک، انبار یا عاملیتی که باید لاستیک را از آنجا بگیرید، است. و با مراجعه به این فروشندگان یا عاملیت ها می توانند لاستیک را با قیمت مصوب دریافت کنند.

جدول کامل قیمت لاستیک دولتی

نرخ مصوب لاستیک ها به شرح زیر است:

ردیف سایز نوع خودرو قیمت دو حلقه (ریال) قیمت چهار حلقه (ریال)
1 165/65 R13 پراید 2,880,484 5,760,968
2 175/60 R13 پراید 141 3,060,514 6,121,028
3 185/65 R14 پژو 405 3,591,605 7,183,210
4 185/65 R15 سمند 3,863,426 7,726,852
5 195/65 R15 برلیانس – آریو 4,977,389 9,954,778
6

205/55 R16

تویوتا 6,379,125 12,758,250

سوالات متداول:

 چه ناوگانی می توانند در این سامانه نسبت به اخذ فیش رزرو تایر اقدام نماید؟

تمامی ناوگان سنگین و نیمه سنگین (دارای رینگ های 16 و به بالا) می توانند در این سامانه نسبت به اخذ فیش رزرو تایر اقدام نمایند.

 در صورت عدم تحویل فیش رزرو تایر از جانب فروشنده چه باید کرد؟

باید با پشتیبانی سامانه جامع تجارت به شماره 75492000-021 داخلی 14 تماس گرفته و موضوع را اطلاع دهید. در اسرع وقت مورد رسیدگی و به اطلاع راننده می رسد.

در صورت عدم اقدام برای دریافت فیش رزرو تایر، سهمیه تایر چه می شود؟

راننده تا زمانی که فیش رزرو تایر اش منقضی نشده است می تواند به عامل فروش مراجعه کرده و تایر خود را دریافت کند پس از منقضی شدن فیش رزرو تایر، سهمیه راننده از بین رفته و راننده باید تا اعلام سهمیه جدید منتظر بماند.

شارژ سهمیه هر دوره از چه طریق اطلاع رسانی می گردد؟

میزان سهمیه تخصیص یافته به ناوگان از طریق همین سامانه قابل استعلام می باشد و اطلاعیه های آن در صفحه نخست سامانه قرار داده می شود. علاوه بر این، اطلاع رسانی از طریق اصناف مرتبط نیز صورت خواهد گرفت.

مشاهده بیشتر

mohsen salehi

مکانیکو مجموعه‌ای خلاق می‌باشد که با هدف بالابردن سطح دانش و مهارت عیب یابی و تربیت متخصصین کار آزموده بنا گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا