اموش جامع cng

جهت خرید کلیک کنید
متفرقه

مهم ترین دلیل نشتی رگلاتور گاز cng

مهم ترین دلیل نشتی رگلاتور گاز cng

نشتی رگلاتور گاز خودرو

همان‌طور که می‌دانید، برای آنکه یک خودرو عملکرد مناسبی را از خود نشان دهد، از اجزای مختلفی تشکیل شده است که در خودروهای گازسوز، رگلاتوری وجود دارد که وظیفه مهمی را برعهده دارد.

رگلاتور در خودروهای گازسوز، نقش تنظیم فشار را ایفا می‌کند و از یک شیر برقی قطع کننده، حسگر فشار بالا، صافی در ورودی فشار بالا و شیر اطمینان تشکیل شده است. رگلاتور عموما برای محاسبه جرم گاز حسگر فشار بالا وارد عمل می‌شود در حالی که شیر برق مسئولیت باز و بسته کردن مسیر گاز را در این رگلاتور را برعهده دارد. اگر فشار گاز خروجی از ۱۱.۵ بالاتر برود، شیر اطمینان وارد عمل می‌شود. برای جلوگیری از یخ زدن گاز، مسیر آب گرم موتور از خروجی موتور وارد رگلاتور موتور می‌شود. ECU در مواقعی که می‌خواهید از سوخت بنزین استفاده کنید، شیر اطمینان را غیر فعال می کند و به راحتی مسیر عبوری گاز را مسدود می‌کند.


✅مطالب زیر رو از دست ندید

چگونه نشتی رگلاتور گاز خودرو را تشخیص دهیم؟

اغلب رانندگان خودروهای گازسوز، تصور می‌کنند، به دلیل اینکه خودرو از گاز برای سوخت استفاده می‌کند، بوی گاز در داخل خودرو مسئله پیش پا افتاده‌ای است. این در حالی است که گاز CNG هیچ گونه بویی ندارد و در صورتی که راننده و سرنشینان خودرو بوی گاز استنشاق کنند، بیانگر این است که در سیستم نشتی وجود دارد. اغلب راننده‌ها و صاحبان خودروهای گازسوز بوی گاز را در فضای خودرو تشخیص نمی‌دهند اما ممکن است سرنشینان یا کسانی که به تازگی وارد خودرو می‌شوند، بوی گاز را احساس کرده و خبر از نشتی گاز بدهند. به همین دلیل لازم است که این مسئله را جدی بگیرید و اجزای رگولاتور خودرو را مورد بررسی قرار دهید. استشمام بوی گاز در خودرو امری جدی است که باید حتما آن را مورد بررسی قرار دهید لذا برای کنترل نشتی رگلاتور گاز خودرو می‌توانید به شکل زیر عمل نمایید:

مقداری آب و ریکا را با یکدیگر مخلوط کنید و آن را درون یک بطری بریزید. سپس در بطری را سوراخ کنید و مخلوط آب و ریکا را روی اتصالات بپاشید. در صورتی که نشتی رگلاتور گاز خودرو پیدا نکردید،  بوبین‌های آبی و یا مشکی رنگ را که سر شیر مخزن یا رگلاتور یا شیر گاز قرار دارد را خارج نمایید. زیر آن یک درپوش برنجی استوانه‌ای شکل قرار دارد که می‌توانید با استفاده از مخلوط آب و ریکا آن را امتحان و بررسی کنید.

توجه داشته باشید در خودروهایی نظیر پراید، پژو ۴۰۵، سمند و پژو پارس، اکسل عقب زیاد حرکت می‌کند و لوله انتقال گاز به دلیل برخورد با اکسل ساییده و حتی سوراخ می‌شود. لذا لازم است تا هر از گاهی لوله را بررسی کنید و مطمئن شوید که لوله از زیر به اکسل برخورد نداشته باشد و خراشیده نشود. به ویژه این موضوع در نشتی گاز رگلاتور پراید بیشتر دیده می شود. نصاب‌های با تجربه و حرفه‌ای لوله را به صورتی نصب می‌کنند که بر اثر گذر زمان با اکسل برخورد نداشته باشد، در نتیجه خراشیده و سوراخ نمی‌شود. به همین ترتیب توجه داشته باشید که لوله را به خوبی بررسی کنید.

نشتی آب از رگلاتور گاز خودرو

نشتی آب از رگلاتور گاز خودرو، در واقع به زمانی اطلاق می‌شود که هوا وارد رادیاتور شده و به این ترتیب آمپر بالا می‌رود. در این شرایط با باز کردن درب رادیاتور، حباب‌های گاز را در آب مشاهده خواهید کرد.

 

نحوه تعمیر رگلاتور گاز

برای تعمیر رگلاتور باید شیر سر مخزن گاز را ببندید. خودرو را به محلی امن منتقل کنید، به صورتی که تا ۱۰ متری خودرو عواملی که موجب ایجاد جرقه و آتش سوزی شود، وجود نداشته باشد.

درب موتور را باز کنید. خودرو را در حالتی قرار دهید که گاز آن خارج شود. حال می‌توانید سر باطری را باز کرده و از سمت ورودی به ریل سوت، لوله گاز رگلاتور به سوخت را به اندازه سه چهارم باز نمایید. این روند را به صورت آرام و ایمن انجام دهید، چرا که ممکن است گاز با فشار بالا خارج شود و شلنگ با اپراتور برخورد کند. حال مطمئن شوید که گاز از شلنگ خارج شده است. در این مرحله می‌بایست لوله گاز رگلاتور به ریل سوخت را از سمت ورودی باز نمایید.

از سمت خروجی رگلاتور، لوله گاز رگلاتور به سوخت را باز نمایید. قطعه سالم را جایگزین قطعه خراب کنید. برای بستن و نصب تمامی مراحل را برعکس روند ذکر شده، انجام دهید. پس از بستن، بررسی کنید که نشتی گاز وجود نداشته باشد.

نکته: در حین انجام عملیات، از حمل موبایل و کشیدن دخانیات خودداری نمایید.

سخن پایانی

توجه داشته باشید که نشتی رگلاتور گاز خودرو موضوع جدی است که باید به آن دقت نمایید، چرا که در صورت عدم رسیدگی به این مشکل، می‌توانید خودرو و همچنین خود را دچار دردسرهای بسیاری نمایید. شما می‌توانید در هر لحظه با استفاده از اپلیکیشن استادکار، به سرعت تعمیرکار حرفه‌ای را بیابید و در سریع‌ترین زمان ممکن مشکل به وجود آمده را برطرف سازید. به شما پیشنهاد می‌کنیم، به محض مواجه با نشتی رگلاتور گاز خودرو برای جلوگیری از بروز هرگونه خسارتی، نسبت به رفع این مشکل اقدام نمایید.

نشتی گاز به آب رادیاتور در خودروهای دوگانه سوز

مشکلی که احتمال دارد برای هر خودرویی در هر زمانی ایحاد شود، گاهی آب رادیاتور خودروهایی مثل پژو دائم هوا می‌گیرد و موجب بالا رفتن آمپر می‌شود.

در خودروهایی مثل پراید همزمان با روشن بودن موتور، آب رادیاتور کم می کند و با بازکردن آن خروج گاز را به شکل حباب مشاهده می کنید که نشانه نشتی گاز به آب رادیاتور می باشد.
گاز بعلت افت شدید فشار در رگلاتور سرد می‌شود. جهت جلوگیری از یخ زدگی یک مسیر لوپ در رگلاتور تعبیه می‌شود، آب رادیاتور در آن گردش می‌یابد و مانع یخ زدگی رگلاتور گردد.

از آنجایی که بدنه رگلاتور آلومینیومی است در صورت عدم وجود ضد یخ کافی و یا فاسد شدن ضد یخ موجب خورده شدن بدنه رگلاتور به مرور زمان می‌شود. با سوراخ شدن مسیر عبور آب، گاز فشار ضعیف به داخل آب نفوذ می نماید. (نشتی گاز به آب رادیاتور )

 نشتی گاز به آب رادیاتور در خودروهای cng
نشتی گاز به آب رادیاتور در خودروهای cng
نکته:

برای تعمیر رگلاتور لازم است رگلاتور دمونتاژ شده و سوراخ را جوش آلومینیومی دهید، ولی مواظب باشید که جوشکار مسیر عبور آب را کور نکرده باشد، همچنین ورودی و خروجی آب را با پمپ هوا پر کنید و محل جوش را کف بزنید تا از جوشکاری صحیح مطمئن شوید.

مطلب پیشنهادی:

سوالات رایج:
سوال اول

پژو پارس دوگانه سوز دارم که در هوای سرد خیلی دیر و به سختی میرفت روی گاز. شلنگ ورودی گاز به ریل سوخت گاز رو باز کردم و کمی بنزین ریختم توش و بستم. بعد ماشینو رو روشن کردم و زدم روی گاز…
حالا خیلی سریع و کمتر از یکی دو دقیقه میره روی گاز و مشکلش حل شد. اما چند روز پیش رادیاتور از طرفین کمی نشتی داده بود و درب رادیات رو که باز کردم هوا با فشار زیادی خارج شد! احتمالش هست که بنزینی که ریختم وارد رگلاتور شده و باعث نشتی گاز به داخل رادیاتور بشه؟ و اگر تعمیر نشه، احتمال سوختن واشر سرسیلندر هست یا خیر؟

اورنیگ ریگاتورت خراب شده یا ماشینت واشر سوزونده راه حلشم اینه گاز رو کلا ببند از صندق عقب اگه باز اینجوری شد ماشینت واشر سوزونده

 نشتی گاز به آب رادیاتور در خودروهای cng
نشتی گاز به آب رادیاتور در خودروهای cng
سوال دوم

پژو پارس دوگانه دارم واشر سوزنده تعمیر و کفتراشی کردم ‌ترموستات و درب رادیات عوض کردم واتر پمپ چک کردم سالمه باز که ماشین خنک شد درب رادیات باز میکنم اب کمپرس میکنه تورو خدا راهنمایی کنید هرجا میبرم سر در نمیارن

بخاطر نشتی گاز هست

 نشتی گاز به آب رادیاتور در خودروهای cng
نشتی گاز به آب رادیاتور در خودروهای cng
سوال سوم

سمند دوگانه دارم تو ۳سال ۳بار واشر زد دفعه ی آخر سر سیلندر نو کردم و تعمیر اساسی موتور انجام شد ولی هنوز آب کم میکنه ولی تا به محض اینکه پیچ پلاستیکی هوا گیری یا برنجی رو باز میکنم هوا خارج میشه و آب مجدد برمیگرده بالا ولی یه خورده کمتر از قبل که ریختم معمولا هر هفته سر میزنم و هواگیری میکنم مشکلش از چی میتونه باشه؟؟

طرز صحیح هواگیری انجام نمیدید اگه خیلی اذیت میکنه از مخزن ذخیره استفاده کنید بربد پیش رادیاتور ساز
برای هواگیری به نسبت ۷۰%آب رادیاتور ۳۰% ضدیخ بیرون میکس کنید بعد یه قیف مخصوص بزارید وپرش کنید شیو هواگیری ترموستات بعد شیر هواگیری بخاری وشیر هواگیری رادیاتور شیر تخلیه رو باز کن تا هوا و سطح آب رادیاتور درست بشه

مشاهده بیشتر

مهندس صالحی

مکانیکو مجموعه‌ای خلاق می‌باشد که با هدف بالابردن سطح دانش و مهارت عیب یابی و تربیت متخصصین کار آزموده بنا گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا