کامل ترین راهنمای جعبه فیوز خودرو پژو پارس
جعبه فیوز پژو پارس
فیوز چگونه کار می کند؟
همانطور که از اسم آن نیز مشخص است جعبه فیوز در واقع جعبهای است که تمامی فیوزها در آن نصب شده و تمامی تجهیزات الکتریکی خودرو از آن تغذیه میشوند. چنانچه خطایی در یکی از مدارات خودرو رخ دهد؛ صرفا فیوز مربوط به آن مدار عمل نموده و اصلاح آن فیوز کافیست.
راهنمای جعبه فیوز پژو پارس
همه فیوزهای پژو پارس در فرآیند شکستن مدار به اصطلاح خود را نابود میکنند. این کار از طریق یک قطعه فلز انجام میشود که در یک نقطه خاص در دمای مشخص ذوب میشود. نوع فیروزها در داخل جعبه بسته به نوع رنگ و مقدار آمپراژ(شدت جریان عبوری) که بر روی آنها نوشته شدهاست، تعیین میشوند.
این فیوزها همچنین دارای بدنه پلاستیکی و دو پایه فلزی(تیغه) برای قرار گرفتن در داخل سوکت مورد نظر هستند. همچنین جعبه فیوز پژو پارس در سمت راننده و در زیر داشبورد قرار دارد. عملکرد هر یک از فیوزهای این خودرو به شرح زیر هستند:
شماره فیوز | آمپر | نوع اتصال به مدارها |
F1 | 10 | رادیو پخش(بعد از سوئیچ) |
F1A | 10 | رادیو پخش(اتصال مستقیم از باتری) |
F2 | 5 | رله قطعکننده کمپرسور کولر – سوئیچ فشار گاز کولر – کنترل یونیت سیستم خنککننده |
F3 | 15 | اتصال به رلههای سیستم خنککننده |
F4 | 10 | چراغ پارک سمت راست عقب – آلارم لامپهای سقفی و پشت آمپر(در حالت سوئیچ بسته) |
F5 | 15 | یونیت کنترل دریچه هوا(فن بخاری و کولر) – رله کنترل دور فن بخاری و کولر |
F6 | 10 | تغذیه ایربگ |
F7 | 20 | بوق(بدون رله) |
F8 | اتصال کوتاه | شنت(اتصال کوتاه) –(مدار فرعی فیوزهای F25 و F15) |
F9 | 5 | چراغ پارک سمت چپ عقب – چراغهای پارک جلو هر دو طرف – چراغهای نمره عقب(پلاک) |
F10 | 30 | شیشه بالابرهای عقب(هر دو طرف) |
F11 | 30 | مربوط به چراغهای جلو – نور پایین و نور بالا – رله مهشکن جلو – مهشکن عقب |
F12 | 10 | اتصال به آمپر بنزین – لامپ عیب یاب سیستم انژکتور – آمپر دور موتور – لامپ روغن – لامپهای اخطار(حرارت آب موتور، STOP، لامپ آمپر آب، دستی و مخزن روغن موتور، چراغهای دنده عقب) |
F13 | 30 | مصرف ندارد |
F14 | 30 | مصرف ندارد |
F15 | 30 | لامپ سقفی عقب – لامپ سقفی جلو – قفل مرکزی – لامپ صندوق عقب |
F16 | 20 | اتصال به المنت غندک(بعد از سوئیچ) |
F16A | 20 | اتصال به باطری |
F17 | 15 | برق دایم یونیت سیستم تهویه هوشمند – حافظه رادیو پخش |
F18 | 10 | چراغهای مه شکن عقب(هر دو طرف) |
F19 | 10 | روشنائی صفحه رادیو پخش – تنظیم نور چراغها(آمپر) – روشنائی کلیدها – روشنائی پانل کولر و بخاری |
F20 | 30 | صندلی برقی راننده |
F21 | 30 | رله پنکه بخاری و کولر(تهویه) |
F22 | 20 | صندلی برقی راننده |
F23 | 15 | گرمکن شیشه عقب و آینههای بغل |
F24 | 30 | برف پاک کن و پمپ شیشه شوی |
F25 | 5 | حافظه سرعت دیجیتالی و دماسنج – حافظه رادیو پخش – اتصال به کنترل یونیت سیستم خنککننده |
F26 | 30 | اتصل به کلید فلاشر(حالت فلاشر) |
F27 | 30 | المنت گرمکن شیشه عقب – المنت آینههای بغل(هر دو طرف) |
F28 | 15 | پانل ساعت دیجیتالی و دما سنج – چراغهای خطر عقب هر دو طرف – رله شیشه بالابرهای جلو – لامپ شارژ آلترناتور – لامپ اخطار لنتهای جلو |
F29 | 30 | یونیت شیشه بالابر چپ جلو – شیشه بالابرهای جلو هر دو طرف |
F30 | 15 | اتصال به کلید فلاشر(حالت راهنما) – یونیت شیشه بالابر جلو چپ اتوماتیک – رله شیشه بالابرهای عقب لامپ نقشخ خوانی – کنترل آینههای بغل هر دو طرف – چراغ داشبورد |
F31 | شنت فلزی | برق اتصال به جعبه فیروز |
F32 | شنت فلزی | برق اتصال به سوئیچ CA |
F33 | 30 | ارتباط برق بوبین فن سیستم خنککننده |
F34 | 30 | ارتباط برق مصرفی فن از طریق رله فن |
FC1260 | 30 | فیوز پمپ بنزین |
FC1265 | 15 | فیوز گرمکن هوای ورودی محافظه گاز |
راهنمای رنگ فیوزهای پژو پارس
تمام فیوزهای پلاستیکی با آمپراژ(میزان شدت جریان عبوری) عددی نشان داده میشوند. آمپراژ براساس نوع فیوز و رنگ آن مشخص میشوند که به شرح زیر هستند:
رتبه بندی آمپری | رنگ فیوز |
1 | مشکی |
2 | خاکستری |
3 | بنفش |
4 | صورتی |
5 | قهوه ای مایل به زرد |
۷-۱/۲ | قهوه ای |
10 | قرمز |
15 | آبی |
20 | زرد |
25 | شفاف |
30 | سبز |
35 | آبی کم رنگ |
40 | نارنجی |
نکته: amp به معنای آمپر است.
راهنمای نوع تیغه فیوزهای پژو پارس
- Micro2: این فیوزها همچنین با نام APT یا ATR شناخته میشوند و دارای 5 تا 30 آمپر هستند. ابعاد این فیوزها 9.1 میلیمتر طول، 3.8 عرض و 15.3 ارتفاع است.
- Micro3: بهعنوان ATL نیز شناخته میشود. این فیوزها در ابعاد 14.4×4.2×18.1 میلیمتر بوده و با 5 تا 15 آمپر کار میکنند.
- LP-Mini / APS /ATT: فیوزها در ابعاد 10.9×3.8×8.73 میلیمتر اندازهگیری میشوند، و از 2 تا 30 آمپر رتبهبندی میشوند.
- Mini / ATM / APM: فیوزها در ابعاد 10.9×3.6×16.3 اندازهگیری میشوند، و از 2 تا 30 آمپر اندازهگیری میشوند.
- استاندارد / ATC / ATO / APR / ATS: ابعاد فیوزها در 19.1×5.1×18.5 میلیمتر هستند و از 0.5 تا 40 آمپراز دارند.
- Maxi / APX: این فیوزها ابعاد بزرگی دارند(29.2 طول×8.5 عرض×34.3 ارتفاع) و آمپراژ آنها از 20 تا 120 است.
نحوه تعویض فیوزها
- ابتدا مطمئن شوید که مشکل از فیوز است.
- با مراجعه به دفترچه راهنمای خودرو، محل قرارگیری جعبهفیوز را شناسایی نمایید.
- فیوزی را که احتمال میدهید سوخته است را چک نمایید. برای این کار میتوانید از یک مالتیمتر استفاده نموده و از تست بوق، اندازهگیری مقاومت یا اندازهگیری ولتاژ استفاده نمایید. به عنوان مثال اگر فیوز نسوخته باشد مقاومت اندازهگیریشده بین دو سر تقریبا نزدیک صفر خواهد بود. لازم به ذکر است که جهت اندازهگیری ولتاژ، مالتیمتر را در حالت DC قرار دهید.
- با استفاده از چنگگ یا وسیلهای مناسب، فیوز معیوب را خارج نمایید
- فیوز سالم را جایگزین نمایید. باید بدین نکته بسیار مهم توجه داشت که فیوز جایگزینشده باید از همان نوع فیوز سوخته و با همان جریان نامی باشد چرا که اگر جریان فیوز جدید کمتر باشد بسیار زودتر از آنچه تصور کنید خواهد سوخت و اگر جریان آن بیشتر باشد احتمال آسیب تجهیز و مدار محافطتشده وجود دارد.
- در نهایت، اتصالات را محکم نموده و با روشن نمودن کلید، سلامت مدارات را کنترل نمایید.