😍سیستم تعلیق و فرمان😍

جعبه فرمان ساچمه ای

جعبه فرمان ساچمه ای

کامیونها واتومبیل های بزرگ غالبا جعبه فرمان ساچمه ای دارند .

در این نوع جعبه فرمان ، سر داخلی محور خروجی یک تاج خروسی دارد . تاج خروسی قطاعی از یک چرخدنده است محور خروجی را محور تاج خروسی یا پینتون فرمان می نامند دندانه های تاج خروسی با دندانه های شانه ای مارپیچ فرمان درگیر می شود این شانه ای روی حلزونی حرکت می کند که به سر مارپیچ فرمان متصل است .

  https://blog.mechanico.ir/wp-content/uploads/2020/04/ban_1.gif  

جعبه فرمان ساچمه ای
جعبه فرمان ساچمه ای(شکل 1)

ساچمه ها در شیارهای داخل شانه ای مارپیچ فرمان و در حلزونی می غلتند. – وقتی مارپیچ فرمان می چرخد ، حلزونی ساچمه ها را به غلتش در شیار ها وادار می کند .

ساچمه ها، در حین غلتیدن، شانه ای مارپیچ فرمان را به حرکت به طرف بالا یا پایین حلزونی وادار می کنند . حرکت شانه ای مارپیچ فزمان سبب چرخش پینتون فرمان می شود .

جعبه فرمان ساچمه ای دستی
جعبه فرمان ساچمه ای دستی (شکل 2)
جعبه فرمان ساچمه ای دستی

در نتیجه هزار خاری فرمانشکل 1 الف به نوسان در می آید و میله بندی فرمان را وادار به پیچاندن چرخها می کند.- ساچمه ها تنها واسطه تماس بین حلزونی و شانه ای مارپیچ فرمان اند .

مطلب پیشنهادی:

در نتیجه اصطکاک کاهش می یابد در حین کار کردن فرمان ساچمه ها از یک سر شانه ای مارپیچ فرمان به سر دیگر آن می روند و باز می گردند وقتی ساچمه ها به انتهای شیار داخل شانه ای مارپیچ فرمان می رسند ، وارد کانال های شانه ای فرمان می شون در شکل 2  سپس از طریق به سر دیگر شانه ای مارپیچ فرمان باز می گردند .

مزایا و معایب جعبه فرمان ساچمه ای :

کم بودن اصطکاک و افت توان جعبه فرمان

نیاز به نگهداری و تعمیر کمتر دارد

به علت ستیش کمتر خلاصی جعبه فرمان به مرور زیاد نمی شود

ایمنی فران زیاد می شود

تبلیغات
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن
مکانیکو