سیستم تعلیق و فرمان

اموزش تعویض سیبک فرمان 405

اموزش تعویض سیبک فرمان 405

سیبک خودرو چیست؟

سیبک یک قطعه کروی فلزی است که به آن یک بازو متصل شده است، این قطعه کروی در درون یک محفظه فولادی که اطراف آن با لاستیک پوشانده شده حرکت دورانی می‌کند. این حرکت دورانی باعث می شود تا قطعه ای که در قسمت بازوی سیبک متصل شده است، توانایی حرکت به طرفین و بالا و پایین را به طور همزمان داشته باشد. بنابراین این قطعات نقش مهمی را در فرمان پذیری خودرو و همچنین در سیستم تعلیق خودرو بازی می کنند.

هنگامی که شما فرمان خودرو را به یک جهت می چرخانید، سیبک فرمان این حرکت را به چرخ ها منتقل می کند و از طرفی حرکت در جهت بالا و پایین، سبب می شود تا در هنگام حرکت خودرو در دست اندازها و سطوح ناهموار، چرخ ها از انعطاف پذیری مورد نیاز بهره مند شوند. به همین علت است که وجود هر گونه اشکال در این قطعه به طور مستقیم در سیستم تعلیق و فرمان خودرو تاثیر خواهد گذاشت.

علائم خرابی سیبک خودرو

این قطعه در خودرو نقش مهمی را ایفا می کند و با این که معمولا در معرض آسیب های مختلفی قرار می گیرد اما به سادگی خراب نمی شود. با این حال ممکن است بنا به دلایل مختلفی، این قطعه از خودرو نیز دچار مشکلات مختلفی شود. در ادامه تعدادی از علائم خرابی سیبک خودرو ذکر شده است که با مشاهده هر کدام از این نشانه ها، باید سلامت این قطعه را بررسی کنید.

  • فرسودگی زودرس قطعات سیستم فرمان
  • مناسب نبودن فرمانپذیری خودرو
  • سایش غیرطبیعی لاستیک‌های جلو
  • خلاصی بیش از حد فرمان
  • انحراف خودرو از مسیر و عدم حرکت در مسیر مستقیم
  • لرزش فرمان هنگام رانندگی
  • سروصدای غیرعادی خودرو به هنگام عبور از دست‌اندازها
  • کشیده شدن فرمان به یک سمت مخصوصا هنگام دور زدن
  • عدم بازگشت فرمان به وضعیت اولیه پس از عبور از پیچ‌ها
  • سفت شدن فرمان
  • لقی بیش از حد فرمان
  • کشیده شدن خودرو به راست و چپ در دست‌اندازها

✅وب گردی

از کجا بفهمم کمک فنر خراب شده؟

چه ایراد باعث تصادف در خودرو می شود ؟

آموزش خرید خودرو کارکرده

راهنمای نکات فنی خرید پراید دست دوم

انواع سیستم تعلیق خودرو و اجزاء ان


نحوه عملکرد سیبک

سیبک فرمان از یک طرف به طبق‎ها و از سمت دیگر به چرخ متصل می‌گردد. زمانیکه راننده فرمان را می‌چرخاند، حرکت فرمان از طریق سیبک به چرخ‌ها منتقل شده و چرخ‌ها نیز در همان جهت حرکت خواهند نمود.

علاوه بر این، سیبک‌ها به حرکت نرم خودرو نیز کمک می‌کنند بدین صورت که حرکت بالا و پایین سیبک در دست‌اندازها و جاده‌های ناهموار، تا حدودی ارتعاشات را گرفته و مانع از حضور آن‌ها در کابین می‌شود.

تعویض سیبک فرمان 405

روش تست سیبک فرمان 405

جهت تست قرقری فرمان تایر رو به سمتی میدید که قرقری فرمان بهتون نزدیک بشه و دستتون رو میزارید روی گوی قرقری و به یک نفر میگید که با فرمان بازی کنه.درصورت متوجه شدن لقی زیر دست باید تعویض بشه

وسایل مورد نیاز جهت تعویض سیبک فرمان 405

۱.آچار ۱۷ برای باز کردن مهره سیبک فرمون
۲.آچار ۱۶ برای تنظیم فرمان
۳.آچار لوله گیر جهت باز کردن قرقری فرمان
۴.گردگیر قرقری فرمان سمت راننده در صورت پاره بود و سمت شاگرد(سمت شاگرد که بهش گردگیر کوچیک هم میگن احتمال خیلی زیاد لازم میشه)
۵.چال سرویس اگر باشه خیلی راحت تر هستید
۶.خرک هم باشه خیلی خوبه

 

جهت تعویض سیبک فرمان 405 برای چرخ سمت راننده میزارید دنده ۱ و ترمز دستی هم میکشید و فرمون رو کامل میدید سمت شاگرد.

جک میزنید و چرخ رو باز میکنید و میزارید زیر دیسک جهت احتیاط که یه موقع ماشین زیر جک در بره نیاد روتون.

مهره سیبک فرمان که توی عکس زیر مشخصه با آچار ۱۷ باز میکنید و چند ضربه با چکش به بغل سگ دست میزنید تا سیبک فرمون ول کنه و بعد به زیر پیچ سیبک آرام ضربه بزنید و درش بیارید(فلش قرمز)

تعویض سیبک فرمان 405
تعویض سیبک فرمان 405

گردگیر بلند رو اول اگر بستی سمت جعبه فرمان داره آزاد میکنید بعد با احتیاط از میله قرقی فرمون جدا و به سمت سیبک فرمان میکشید تا قرقری فرمان مشخص بشه.سپس قرقری فرمان رو مثل حالت زیر با آچار لوله گیر محکم میگیرد و یکزره فشار میچرخونید و بازش میکنید.خلاف عقربه ساعت باز میشه(حواستون باشه فشار زیاد وارد نکنید که میل شانه ای فرمان مشکلی براش پیش بیاد.در اصل باید میل شانه ای با آچار گرفته بشه جهت تکون نخوردن که متاسفانه خیلی بد جا هست)

تعویض سیبک فرمان 405
تعویض سیبک فرمان 405

بعد از درآوردن قرقری و سیبک ، سیبک رو از قرقری جدا میکنید.

اگر راحت باز نشد سیبک رو بزارید تو گیره و با آچار ۱۶ قرقری فرمان رو ازش جدا کنید.قرقری خراب و سالم توی عکسهای زیر و اینکه قرقری نو رو با دست به سختی میتونید تاب بدید

تعویض سیبک فرمان 405
تعویض سیبک فرمان 405

بعد قرقری نو رو جا میزنید و با آچار لوله گیر دوباره محکم میبندید و سیبک فرمان رو به میل قررقی وصل میکنید و گردگیرش هم حل میدی داخل که جا بره و سیبک رو جا میزنید توی سگ دست(اگه دید جا نرفت سگ دست و کمک رو بچرخونید تا جا بره و یه دو ضربه چکش بزنید روی میله قوس دار سیبک تا کامل جا بره) و مهره سیبک رو محکم میبندید و چرخ رو هم میبندید و جک رو میارید پایین و فرمان رو صاف میکنید و قسمت انتهایی گردگیر به جعبه فرمان رو هم جا میزنید و بستش میبندید

تعویض سیبک فرمان 405
تعویض سیبک فرمان 405

تعویض سیبک فرمان 405 سمت شاگرد:

مراحل بالا هست.روی قرقری سمت شاگرد یه گردگیر کوچیک داره که باز کردنش سخته.حتما هم باید باز بشه تا بتونیم با آچار لوله گیر قرقری رو باز کنیم.من هوا خیلی گرم بود و وقت نداشتک گردگیر با چاقو بریدم و قرقری رو باز کردم.بعد اول خود قرقری نو رو با آچار میبندیم و بعد گردگیر کوچیک رو که توی عکس زیر میبینید یکقدار روغن میزنید و آروم آروم جا میزنید سمت باریک گردگیر بره سر جاش و سمت بزرگ گردگیر هم یکزره فشار میدید روی گوی قرقری و بعد با پیچ گوشتی دو پهلو اروم آروم روی لبه گردگیر که محکمتر هست ضربه میزنید تا گیردگیر جا بره روی قرقری.

اموزش تعویض سیبک فرمان 405
اموزش تعویض سیبک فرمان 405

دلایل خرابی سیبک فرمان

صرف اطلاع از علائم خرابی یک قطعه یا سیستم در خودرو، ارزش افزوده خاصی برای راننده یا مالک خودرو ایجاد نمی‌کند بلکه باید دلایل این امر نیز مشخص و مرتفع شوند. مهم‌ترین دلایل خرابی سیبک‌ها عبارتند از:

  • زنگ‌زدگی سیبک‌ها
  • خوردگی سیبک‌ها
  • هرز شدن پیچ و مهره‌ها
  • پارگی گردگیر سیبک

قیمت سیبک پژو405

سیبک فرمان مدل K.S 405 مناسب برای پژو 405 بسته 2 عددی

در تاریخ 5/6/99

۵۰,۰۰۰

تومان

مشاهده بیشتر

mohsen salehi

مکانیکو مجموعه‌ای خلاق می‌باشد که با هدف بالابردن سطح دانش و مهارت عیب یابی و تربیت متخصصین کار آزموده بنا گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا