سیستم تعلیق و فرمان

علائم خرابی اکسل عقب خودرو

علائم خرابی اکسل خودرو

اکسل در یک تعریف ساده محوری است که جهت نصب چرخ ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. آشنایی با این قطعه و علائم خرابی آن در بهبود عملکرد خودرو موثر است.

اکسل (به انگلیسی: axle) محور مرکزی یک چرخ یا دنده است. در بعضی موارد، اکسل شاید با یک یاتاقان یا بوش مکانیکی در سطح داخلی سوراخ چرخ یا دنده در جایش ثابت نگه داشته شود تا به چرخ یا دنده اجازه دهد که آزادانه به دور اکسل بچرخد.

علائم خرابی اکسل

همانطور که گفته شد، اکسل به عنوان محور نصب چرخ‌ها شناخته می‌شود و خرابی این سیستم در خودروهای مختلف بسیار متداول بوده است. بسیاری از رانندگان این سوال را در ذهن خود دارند که چگونه بفهمیم اکسل عقب خراب است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که خرابی اکسل عقب خودرو همواره با نشانه‌هایی همراه است. در ادامه به رایج‌ترین علائم خرابی اکسل عقب اشاره می‌کنیم:

شنیدن صدای تق تق با ریتم سریع از سمت عقب

شکستگی محفظه نگهدارنده گریس و نشت آن

تنظیم نبودن فرمان در اثر ضربه شدید

لرزش فرمان و خودرو در هنگام رانندگی

پارگی و پوسیدگی بوش اکسل عقب خودرو

خرابی پلوس خودرو

 

 

نشانه های خرابی اکسل عقب پراید چیست

از مدتی پیش صدای تق تق با ریتم سریع از سمت عقب به گوش می رسید که با همه صدا هایی نظیز صدای لق بودن درب عقب و لق بودن منبع اگزوز فرق داشت. بعد از جستجو در صفحات وب احتمال دادم خرابی بوش های اکسل علت این صداها باشد.

یکی دیگر از مراحل اولیه، شل کردن انتهای سیم های ترمز دستی از داخل اتاق است و آزاد کردن آنها تا با کشیدن از زیر بدنه بتوان آنها را خارج ساخت. در محل ورود سیم های ترمز دستی به اتاق گردگیری تعبیه شده که ممکن است به راحتی خارج نشود. موقع جازدن آنها را فراموش نکنید.

علائم خرابی اکسل خودرو
علائم خرابی اکسل خودرو
نشانه های خرابی اکسل عقب پراید چیست

 

برداشتن لوله اگزوز نیز برای پیاده کردن اکسل الزامی است.

و دیگر کار اولیه باز کردن شیلنگ های ترمز های چپ و راست عقب است.باز کردن نیاز به آچار تخت شماره ۱۱ است.

به محض شل شدن پیچ شیلنگ ترمز، مایع ترمز از آن خارج می شود که هم باعث تخلیه آن میشود و هم با ریختن به پایین مزاحم کار است. یک قطره از آن که در چشمم افتاد باعث سوزش شد که با آب شستم. با بستن سر آن مانع از خارج شدن مایع ترمز شدم.

بعد از آزاد کردن متعلقات بالا نوبت به باز کردن چهار پیچ است تا اکسل به پایین سقوط کند. برای ممانعت، قوطی های خالی رنگ را زیر کاسه های چرخ و چوبی را هم به لوله اکسل تکیه دادم. اکسل نسبتا سنگین است. پیچ ها بسیار راحت باز شدند بطوری که اصلا فکرش را نمی کردم به این راحتی باز شوند.

اگر اکسل را همانطور که زیر ماشین قرار می گیرد در نظر بگیریم، بوش های جلویی خراب شده بودند. سمت راستی که به کلی از هم جدا شده بود و علت تولید صدا بود.

اموزش تعویض رولبرینگ چرخ عقب پراید

سمت چپی هم در آستانه شکافتن بود اما بوش های عقب سالم بودند. البته شاید بهتر بود بوش های عقب هم تعویض شوند اما اول از همه اینکه وقت کافی نبود. دیگر اینکه جایگزین کردن بوش های فابریک با بوش های جدید خود محل تردید بود.

سخت ترین قسمت کار بیرون آوردن بوش های قدیمی و جا زدن بوش های نو بود. از یک مهارکش استفاده کردم. البته چون جنس آن بسیار بنجل بود به تدریج خورد می شد و از بین می رفت. خوشبختانه قبل از متلاشی شدن کامل مهارکش کار به آخر رسید.

پایین آوردن اکسل خیلی راحت بود اما بالا بردن آن سخت. به هر ترتیب آنرا بستم. در پایین آوردن، جابجایی و بالابردن اکسل و جازدن بوش ها شخص دیگری کمک داد.

قسمت هایی از لاستیک بوش اکسل که ضربه را جذب می کند کنده شده اند بوش مستعمل که قسمت هایی از آن که کار جذب ضربه ها را دارد کنده شده اند.

آموزش تعویض بوش اکسل عقب پراید

 

بوش مستعمل اکسل با استفاده از برش گاز و اکسیژن خارج شده است

بوش مستعمل بعد از سال ها حسابی در جای خود محکم نشسته بود و با ضربه بیرون نمی آمد. با استفاده از هوا برش شکافی در آن ایجاد کردم و بیرون آوردم. البته به خاطر سوختن لاستیک ضربه گیر، دود می کرد و آتش می گرفت؛ روی آن آب می ریختم.

اکسل پژو ۲۰۶؛ بوش پایینی در عقب قرار می گیرد که سالم مانده و بوش بالایی جلوتر واقع می شود که از بین رفته.

قسمتی از سیم ترمز دستی که در محل ورود سیم به اتاق قرار می گیرد این قطعه در محل ورود سیم ترمز دستی به اتاق قرار می گیرد و روزنه را آب بندی می کند.

محل قرار گیری بوش اکسل

محل تعبیه بوش اکسل که با برس سیمی تمیز کردم. یکی از فلش ها به فرو رفتگی جدار داخلی اشاره می کند. متقابلا، بر روی بوش های جلویی دو برجستگی وجود دارد که داخل این شکاف می افتند و آنرا در جای خود محکم نگه می دارند. به همین دلیل بیرون آوردن شان هم سخت است.

بوش اکسل از زاویه ای دیگر؛ فلش بزرگ به ارتفاع بوش اشاره می کند. فلش کوچک به ارتفاعی اشاره می کند که از طرف ریگر محل تعبیه بوش بیرون می آید.

و سه فلش متصل به هم به بخش هایی اشاره می کنند که از طرف بیرون می زنند. توجه به این نکته در جازدن بوش اهمیت دارد زیرا باید قطعاتی در پرس کردن انتخاب شود که برای این ارتفاع جا داشته باشد.

آموزش تعویض کمک فنر عقب تندر۹۰

در فایل های ضمیمه که در ابتدای مطلب به آن اشاره کردم در مورد زاویه صحیح نصب بوش اشاره شده است. با توجه به شکل قطعه (بوش) و شکل بازو قبل از بیرون آوردن قطعه فابریک متوجه ارتباطی بین آن دو شدم که نصب صحیح را آسان می کند؛

اگر به دو فرورفتگی نیم دایره ای بر روی لاستیک بوش که از روی آنها خطی را گذزانده ام توجه شود، در امتداد بازو قرار دارد که برجستگی کوچکی روی بازو در آن امتداد قرار می گیرد.

نصب بوش نو با استفاده از پرس ابزار پیچ و مهره

برای جازدن و پرس کردن بوش به داخل جای خود در بازوی اکسل از هر آنچه در دسترس بود استفاده کردم. ورقی که بوش را به داخل فشار می داد (سمت چپ تصویر) رفته رفته لاستیک بوش را فشرده می کرد بجای اینکه آنرا به داخل بفرستد.

برای اینکه فشار از ورق به قسمت فلزی بوش منتقل شود از چند مفتول فلزی استفاده کردم البته آنها بسیار نا پایدار بودند و مدام می افتادند و یک نفر باید مسئول نگه داشتن آنها می شد.

اگر وسیله ای که طرحش را در زیر رسم کردم می داشتم بسیار عالی می شد. از سوط دیگر و جایی که بوش بیرون می زد، برای ایجاد فضای خالی که در بالا تر از آن صحبت کردم از یک آچار بزرگ استفاده کردم (سمت راست تصویر).

تعویض رولبرینگ های اکسل عقب ۲۰۶

محور پلوس متشکل از ۴ قسمت است:
  1. محور اصلی
  2. مفصل‌ها
  3. گریس
  4. محفظه نگهدارنده آن

رایج‌ترین دلیل عدم کارایی اکسل شکستگی محفظه نگهدارنده گریس است که به معنای نشتی گریس از آن است. بدون گریس مفصل‌ها روغن کاری نشده و گرد و خاک وارد آن‌ها شده و در آخر باعث خرابی کل پلوس می‌شود.

مشاهده بیشتر

mohsen salehi

مکانیکو مجموعه‌ای خلاق می‌باشد که با هدف بالابردن سطح دانش و مهارت عیب یابی و تربیت متخصصین کار آزموده بنا گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا