آموزش تعمیرات ایسیو خودرو
ایسیو چیست؟ وفیلم اموزش تعمیر ایسیو
ECU مخفف عبارت Engine Control Unit یا واحد کنترل موتور می باشد که تحت عنوان ECM یا Engine Control Module نیز شناخته می شود . ایسیو در واقع واحد کنترل الکترونیکی خودرو است که اولین بار توسط شرکت بوش آلمان در دهه ۱۹۸۰ میلادی برای کنترل سوخت رسانی به خودرو ابداع گردید ایسیو ECU مجهز به میکروکنترلر می باشد و توسط برنامه ای پشتیبانی می گردد .
آموزش تعمیرات ایسیو خودرو
این برنامه مواردی همچون کنترل دما و سیستم خنک کننده موتور ، کنترل انتقال قدرت ، مقدار ترکیب شدن اکسیژن و سوخت و همچنین دیگر قسمتهای الکترونیکی خودرو را هدایت و کنترل می کند . ایسیو در خودروهای امروزی وظیفه مدیریت و کنترل همه ی قسمتهای خودرو به خصوص موتور و سیستم انتقال قدرت را بر عهده دارد
ایسیو یا کنترل الکترونیک خودرو بسیاری از مشکلات و چالش ها را زمینه نگهداری از خودرو برطرف کرده است . قابلیت انعطاف پذیری و انطباق با محیط های مختلف همچنین مدیریت یکپارچه و خطی الکترونیک امکان یک سیستم و سیکل بی عیب و نقص را ایجاد می کند . در سیستم های قدیمی سوخت رسانی نظیر کاربراتور مخلوط سوخت و هوا به صورت کاملا رندم و بر اساس مقدار مکش موتور خودرو به درون سیلندر تزریق می شود که نتیجه این کار این است که در دور های بالای موتور مخلوط سوخت و هوا غلظت کافی را نداشته باشد و در دورهای پایین باعث خام سوزی موتور و در شرایط مختلف آب و هوایی و ارتفاع از سطح دریا و … راندمان موتور خودرو کاهش و میزان مصرف سوخت افزایش یابد که به علت سوخت رسانی مکانیکی و بر اساس مکش طبیعی و بدون کنترل موتور خودرو می باشد . حال با وجود ایسیو ( سیستم الکترونیک انژکتوری ) این مسئله رفع می گردد .
قسمت های تشکیل دهنده ECU
حافظه موقت رم
در حافظه موقت اطلاعات دریافتی از سنسور ها به منظور پردازش بصورت موقتی و لحظه ای ذخیره می شوند که بعد از پردازش پاک می شوند. حافظه موقت اطلاعات ورودی سنسور ها را درون خود به منظور بهره برداری توسط پردازنده و پرداش بر روی آنها درون خود در کسری از ثانیه ذخیره می کند.
واحد پردازش ECU
در واحد پرداش ECU یا مغز اصلی واحد کنترل الکترونیکی تصمیم گیری می شود این تصمیم گیری بر اساس اطلاعات ورودی توسط سنسور ها در RAM همچنین اطلاعات پایه ROM صورت می گیرد. مثلا یک فرمول کلی برای بهترین حالت احتراق وجود دارد که میزان مخلوط سوخت و بنزین را تایین میکند، این فرمول بصورت ۷۸درصد هوا و ۲۲ درصد سوخت است که درون ROM به عنوان اطلاعت پایه ای وجود دارد همچنین اطلاعاتی که توسط سنسور اکسیژن دراختیار ECU قرار می گیرد که در RAM ذخیره می شود و عمل پردازش در اینجا انجام می شود بدین صورت ECU دستور می دهد که با این میزان اکسیژن دریافتی و بر اساس فرمول پایه انژکتور ها چه مقدار سوخت را برای بهینه ترین حالت ممکن احتراق به درون سیلندرها تزریق کنند.آموزش تعمیرات ایسیو خودرو
حافظ دائم ROM
حافظه دائم شامل اطلاعت پایه برنامه ریزی شده توسط کارخانه است که مفاهیم کلی کنترل الکترونیکی در آن است و پاک نمی شود این اطلاعات توسط ECU به عنوان مرجع برای تصمیم گیری مورد استفاده قرار می گیرد. تصمیم گیری در واحد کنترل الکترونیکی معنایی مدیریتی نیز دارد چرا که بر اساس یک الگوریتم انجام می شود و مفاهیم آن کاملا منطقی است.
سنسورهای مختلف کامپیوتر خودرو
همانطور که اشاره شد هر ECU وظیفه کنترل سنسورهای مختلف خودرو را دارا می باشد. معمولا هر خودرو از تعدادی سنسور اصلی تشکیل شده است که در ذیل این سنسور ها را معرفی می نماییم.
- سنسور اکسیژن
- سنسور فشار داخل مانیفولد یا MAP
- سنسور TPS یا موقعیت دریچه گاز
- سنسور دمای آب
- سنسور دمای هوا
- سنسور ضربه
- سنسور دور موتور
این سنسور ها هر کدام اطلاعاتی را به ECU خودرو مخابره می کنند که کامپیوتر با استفاده از آنها شرایط کنونی خودرو را درک کرده و سپس با استفاده از این اطلاعات بخش های مختلف خودرو را کنترل خواهد نمود.
عیب یابی خودرو با استفاده از کامپیوتر خودرو
عیب یابی خودرو نیز از طریق ECU خودرو انجام می شود به این طریق که دستگاه دیاگ خودرو به ECU متصل شده و با استفاده از اطلاعات ثبت شده در کامپیوتر خودرو اقدام به بررسی و تطابق اطلاعات با استاندارد های موجود می نماید و سپس عیب یابی خودرو انجام می گیرد.که مکانیکو برای شما در فیلم به نمایس می گذارد
فیلم اموزشی