اموش جامع cng

جهت خرید کلیک کنید
برق اتومبيل

bm34 چیست؟عیب یابی

bm34 چیست؟

BM34یک واحد کنترل الکتریکی فرمان دهنده می باشد که ازمجموعه فیوزهایی با جریان های مصرفی مختلف تشکیل گردیده ،که توانایی دادن پیام دستور به قسمت های دیگر را داراست.

BM34برای ارتباط برقرار نمودن با دستگاه عیب یاب به صورت مجزا نمی تواند عمل نماید،بلکه باید با استفاده از شبکه VAN Body 1به BSIمتصل و سپس از طریق خطوط BSIاقدام به برقراری نمودن ارتباط و ارسال اطلاعات با دستگاه عیب یاب نماید.

BM34وظیفه پشتیبانی و برق رسانی به قطعات زیر مجموعه خود را داراست که این وظایف عبارتند از:

1- محافظت از تغذیه الکتریکی سیستمهای داخل موتور
2-توزیع برق رسانی به سیستم ها مربوطه
3-ارتباط برقرار کردن با BSI

محل قرار گیری:

محل قرار گرفتن BM34در خودروهای پژو 206و پژو202ساخت ایران در قسمت راست داخل محفظه موتور خودرو و در کنار گلگیر خودرو می باشد

BM34از دو بخش عمده تشکیل گردیده است که این بخش ها عبارتند از:


بخش اول :این بخش وظیفه محافظت و توزیع ولتاژ الکتریکی توسط فیوزهارا بر عهده دارد وهمچنین از سیستم فن خنک کننده موتور،سیستم ترمز ضد قفل ABS ،سیستم دزدگیرخودرو و BSI پشتیبانی می نماید.
بخش دوم :این بخش وظیفه تامین جریان 12ولت تجهیزاتجانبی و همچنین درزمان سوئیچ باز تغذیه دسته سیم اصلی و دسته سیم برعهده دارد.علاوه بر موارد بالاوظیفه تامین جریان واحد کنترل الکترونیکی،پمپ بنزین،کوئل،انژکتورها،سنسوراکسیژن،پمپ هوا رابر عهده دارد

توجه : در خودروی پژو 206، قطعات نظیررله دوبل و سوئیچ اینرسی از روی خودرو برداشته شده و وظیفه این قطعات را به BM34واگذار نموده اند.

از ویژگی های مهم بخش دومBM34می توان استفاده نمودن از ان به عنوان یک گذرگاه مناسب برای BSIدانست که برای ارسال و دریافت اطلاعات از طریق یک سیم معمولی برای قطعات زبر مجموعه خود ارسال می نماید که این زیر مجموعه ها عبارتند از :

1-سنسور فشار و دمای روغن موتور
2-سنسور سرعت خودرو
3-کمپرسور کولر
4-سیگنال محرک دینام
5-سیگنال سیم پیچ استارت

معرفی قطعات Node BM34

BM34 از یک سری قطعات مانند رله ها ، فیوز ها و…. تشکیل شده است که در این بخش به معرفی این قطعات و وظیفه ایی که انجام می دهد می پردازیم

1-رله ها:

2-فیوز


در BM34از دو سری فیوز استفاده شده است که به دو دسته زیر تقسیم می گردند:

1-فیوز هایی که برای مدارات الکتریکی با توان پایین استفاده می شود ( در قسمت بالا BM34قرار دارد )
2-فیوزهایی که برای مدارات الکتریکی باتوان بالا استفاده میشود( در قسمت پایین BM34قرار دارد )


1-فیوزهای مدارات الکتریکی با توان پایین

 

توجه در صورت داشتن فیوز های F7و F16برای استفاده موارد زیر می باشد


2-فیوزهای مدارات الکتریکی با توان بالا

 

3- کانکتور

 

نکات تعمیراتی BM34

این بخش چند مورد عیب یابی BM34، علاوه بر خرابی رله ها برای شما گفته می شود تا سبب افزایش اطلاعات کاربر گرامی مکانیکو گردد
1-ابتدا قبل از تعمیرات BM34فیوز ها روی آن را چک نمایید تا از سالم بودن آنها اطمینان حاصل نمایید
2-درصورت خراب بودن بخشی از خودرو که مربوط به BM34می باشد پس از چک کردن فیوز ها ، رله ها ی مربوطه را چک نمایید تا سالم باشد در غیر این صورت رله را تعویض نمایید

3-بر روی برد اصلی BM34یک برد کوچکتر به عنوان مدار فرمان قرار دارد که معمولا دو عیب عمده برای آن اتفاق می افتد که این دو عیب شامل موارد زیر می باشد.


*-نداشتن چراغ چک
در صورت نداشتن چراغ چک باید دیودی که در شکل زیر نشان داده شده تست گردد و در صورت خراب بودن تعویض گردد

*نداشتن جریان منفی برای پمپ بنزین
در صورت نداشتن جریان منفیابتدابایدمسیرآی سی نشان داده شده را تست نموده و درصورت سالم بودن مسیر آی سی را تعویض نمایید

ورودی و خروجی سوکت های بی ام 34

بر روینود ها برای برقرار نمودن ارتباط از یک تعداد کانکتور استفاده شده است که کاربر برای تست نود ها باید از ورودی و خروجی کانکتور ها اطلاع داشته باشد .


در Node BM34از 5کانکتور برای برقراری ارتباط استفاده شده است که اطلاعات ورودی و خروجی پایه های این کانکتور ها برای شما شرح داده شده است

1 -کانکتور 2پایه سیاه ( 2V –NR )

2-کانکتور 16پایه خاکستری ( 16V –GR )

3 -کانکتور 16پایه سبز ( 16V –VE )

4-کانکتور 8پایه مشکی ( 10V –NR )

توجه : کانکتور8پایه مشکی (11V –NR)در زیر Node BM34قرار دارد

5 -کانکتور 10پایه مشکی( 10V –NR )

6 -کانکتور 16پایه مشکی ( 16V –NR )

توبه در خودرو 206 که دارای ایسیو بوش 7.4.5هستند پایه 8کاربردی ندارد

مشاهده بیشتر

مهندس صالحی

مکانیکو مجموعه‌ای خلاق می‌باشد که با هدف بالابردن سطح دانش و مهارت عیب یابی و تربیت متخصصین کار آزموده بنا گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا