پمپ بنزین خودرو چیست؟علائم خرابی

خواندن این مطلب

7 دقیقه

زمان میبرد!

پمپ بنزین خودرو چیست؟علائم خرابی

پمپ بنزین خودرو چیست؟علائم خرابی

با ما همراه باشید مکانیکو

پمپ بنزین (Fuel Pump )
پمپ بنزین چیست؟
پمپ بنزین چیست؟

در باک خودرو وسیله ای به نام پمپ بنزین (پمپ سوخت) وجود دارد که وظیفه ی آن فرستادن بنزین از باک به موتور می باشد.

در هنگامی که کلید پمپ وصل است، پمپ فعالیت کرده و در حال تنظیم کردن فشار مورد نیاز بنزین برای ایجاد احتراق است؛ در این زمان اگر دقت کنید می توانید صدای آن را بشنوید.

نکته : در همه نوع پمپ بنزین های انژکتوری ، در داخل پمپ بنزین یک سوپاپ یکطرفه بکار رفته جلوگیری می کند از برگشت یا خالی شدن مدار سوخت رسانی از بنزین ، و همچنین باعث می شود که سوخت در مدار سوخت رسانی با یک پیش فشار معین ثابت نگه داشته شود تا در موقع استارت زدن ، خودرو براحتی روشن شود .

انواع پمپ بنزین
انواع پمپ بنزین
انواع پمپ بنزین های مورد استفاده در خودروهای انژکتوری :
  1. پمپ بنزین داخل باک
  2. پمپ بنزین بیرون باک

امروزه در اکثر خودروهای انژکتوری به دلیل مزیت فراوانی که پمپ بنز ین های داخل باک دارند از جمله : حذف صدای کار کرد بالا ، ایمنی بهتر و … استفاده می کنند .

مدار الکتریکی پمپ بنزین:
مدار الکتریکی پمپ بنزین
مدار الکتریکی پمپ بنزین
عوامل خرابی پمپ بنزین
عوامل خرابی پمپ بنزین
عوامل خرابی پمپ بنزین

با اینکه بسیاری از افراد، این نکته را نادیده می گیرند، اما شما فراموش نکنید که نامرغوب و ناخالص بودن سوخت، از جمله عوامل مهم در آسیب دیدن پمپ بنزین هاست.

رانندگی کردن با چراغ بنزین روشن، رفتار بدی است که اگر به آن عادت کرده اید، باید آن را ترک کنید. به خاطر بسپارید که وقتی سطح بنزین داخل باک خیلی پایین است، این قطعه برای ایجاد فشار لازم سوخت، فشار زیادی تحمل می کند. به علاوه، بنزینی که مکش می شود، شامل ذرات و ناخالصی های ته نشین شده در کف باک است. این اتفاق سبب کثیف شدن و گرفتگی سوزن انژکتور می شود. مقدار بنزین نباید کمتر از یک چهارم حجم باک باشد.

نکته: خالی بودن باک به ویژه در مناطق مرطوب، منجر به زنگ زدگی باک می شود. در چنین مناطقی باید باک بنزین خودروی شما، پُر باشد. توربو یدک، مقاله ای در خصوص ارتباط بنزین خودرو با محل زندگی شما دارد که می توانید مطالعه کنید.

نکته: بنزین، خنک و چرب است. این دو ویژگی همچون محافظی برای باک عمل می کنند.

هر اتفاقی را که منجر به سوختن پمپ بنزین شما شده است، رها کنید و هنگام تعویض دقت کنید که پمپ بنزین استاندارد و مناسب روی خودروی شما نصب شود. پمپ بنزین هایی که کیفیت پایین و عملکرد ضعیف دارند، خیلی زود شما را به تعمیرگاه برمی گردانند.

نارسایی های به وجود آمده در برق خودرو می تواند دلیل از کار افتادن این قطعه باشد. برای جلوگیری از بروز مشکل بر اثر نوسانات برق، معمولاً یک فیوز در مسیر جریان الکتریکی باتری تا پمپ قرار می گیرد.

علائم خرابی پمپ بنزین
علائم خرابی پمپ بنزین
علائم خرابی پمپ بنزین
در ابتدای روشن شدن خودرو صدای شروع فعالیت پمپ بنزین را نمی شنوید.

اگر دقت کنید دقیقاً پس از استارت زدن خودرو صدایی شبیه “وینگ” می شنوید که نشان دهنده ی فعالیت پمپ بنزین می باشد. در صورتی که این صدا نمی آید بدان معناست که پمپ بنزین ایراد دارد.

ریپ زدن خودرو در زمان رانندگی در سرعت های ثابت

این امر نیز به سبب تأمین نشدن مقدار بنزین مورد نیاز برای احتراق رخ می دهد که در نهایت باعث می شود موتور خودرو نتواند سرعت ثابت را حفظ کند.

این مشکل بسیار خطرناک است چون می تواند باعث از دست دادن کنترل خودرو شود. این مشکل در سرعت های بالا نیز اتفاق می افتد به صورتی که از جایی به بعد خودرو دیگر شتاب نمی گیرد.

افزایش شتاب ناگهانی خودرو

این مشکل در زمانی رخ می دهد که پمپ بنزین ناگهان مقدار زیادتری بنزین را به درون موتور فرستاده و در نتیجه ی آن بدون فشار دادن بیش تر پدال گاز و به صورت ناگهانی شتاب افزایش می یابد.

صدا های بلند از باک بنزین

یکی از اصلی‌ترین علائم خرابی پمپ بنزین صدا های بلند شنیده شده از باک است.

یک پمپ قدیمی یا فرسوده در زمانی که کار می کند صداهای بلندی می دهد که قابل تشخیص است.

بیشتر پمپ بنزین ها در زمان کار صدای اندکی ایجاد می کنند، گرچه که صدا های بلندِ باک نشان دهنده ایراد پمپ بنزین می باشد.

مشکل در روشن شدن خودرو

یک نشانه ی دیگر از وجود ایراد در پمپ بنزین مشکل در روشن کردن خودروست.

در زمان ایجاد احتراق در موتور خودرو، پمپ بنزین به صورت مداوم در حال کار می باشد که به تدریج و در طول زمان باعث فرسوده شدن آن می شود.

یک پمپ ضعیف بنزین را به باک می رساند، اما باعث می شود خودرو در زمان روشن شدن با مشکلاتی روبرو شود. یک پمپ فرسوده باعث می شود که زمان استارت تا روشن شدن خودرو بیش تر طول کشیده و در مواردی که مشکل بزرگ تر است حتی نیاز به این باشد که سوئیچ را چند بار باز و بسته کنید.

کم شدن قدرت و شتاب خودرو و افزایش مصرف بنزین

از دیگر علائم خرابی پمپ بنزین مشکلات عملکردی موتور می باشد.

همانطور که قبلاً گفتیم وظیفه ی پمپ بنزین رساندن مقدار سوخت مورد نیاز برای ایجاد نیرو به موتور است، بدیهی است که هرگونه مشکل درون این پمپ باعث کاهش بازدهی موتور خواهد شد.

یک پمپ فرسوده جدای از مشکل در روشن شدن خودرو، مشکلات دیگری نظیر misfire، کاهش شتاب، افزایش مصرف سوخت و خفه کردن موتور را ایجاد خواهد کرد.

روشن نشدن خودرو

یکی از جدی‌ترین علائم خرابی پمپ بنزین این است که خودرو کلاً روشن نمی شود.

در زمانی که پمپ به طور کلی خراب شده و یا در شرایطی که نتواند سوخت کافی برای احتراق را به موتور برساند، خودرو روشن نخواهد شد. در این شرایط خودرو استارت می خورد اما به دلیل عدم سوخت رسانی کافی روشن نمی شود.

البته دقت کنید که روشن نشدن خودرو دلایل متعددی می تواند داشته باشد، پس در صورت وقوع چنین مشکلی حتماً تمامی موارد ممکن را بررسی کنید.

نحوه عیب یابی پمپ بنزین
نحوه عیب یابی پمپ بنزین
نحوه عیب یابی پمپ بنزین :
  • با استفاده از دستگاه عیب یاب ( دیاگ ) : با استفاده از دستگاه عیب یاب در قسمت پارامترها ، حالت وصل بودن یا قطع بودن پمپ بنز ین را می توانیم مشاهده کنیم و یا در قسمت تست عملکردها می توانیم پمپ بنز ین را تست کرده و از سالم بودن آن مطمئن شویم .

نکته : در صورتیکه در قسمت تست عملکردها ، در موقع تست پمپ بنز ین ،صدای کارکرد پمپ بنز ین به گوش نرسد و یا از شیلنگ ورودی بنزین به ریل ، سوخت خارج نشود ، تنها نشانه سوختن پمپ بنزین نمی باشد بلکه می تواند علت از فیوز پمپ بنزین و یا رله دوبل و یا قطع بودن سوکتها و سیم کشی و … باشد .

تست صدا:
آزمایش صدا اولین عملی است که باید انجام دهیم.پس از باز کردن سویچ باید صدای پمپ بنزین را بشنوید در غیر این صورت متوجه می شویم که پمپ کار نمی کند.

تست آمپر پمپ بنزین:
ترمبنالهای مثبت و منفی ترمینال پمپ را به آمپر متر وتصل می کنیم آمپر استاندارد هر خودرو توسط دفترچه راهنما ذکر شده است.آمپر بالاتر از مقدار ذکر شده در دفترچه نشان دهنده ی نقص در پمپ می باشد.

تست ولتاژ پمپ:
مولتی متر را در قسمت انداره گیری ولتاژ تنظیم کرده و مثبت را به سیم مثبت ترمینال پمپ و منفی را به منفی ترمینال پمپ وصل می کنیم.اگر ولتاژ 12 را نشان داد پمپ خراب است و نیاز به تعیض دارد.و در غیر این صورت به سراغ تست باقی قسمت های الکتریکی می رویم.

تست فشار پمپ بنزین:
در اکثر خودرو های روی ریل سوخت زیر کاپوت محلی برای تست فشار در نظر می گیرند.با فشار سنج این فشار رااندازه می گیریم که مقدار 30-80 psi مقدار معمول آن می باشد که فشار کمتر از این مقدار نشان نقص در پمپ بنزین می باشد.

توجه :


در صورتیکه به سوخت کامل و یا نیم سوز شدن پمپ بنز ین شک می کنید ، به این صورت عمل کنید :
ابتدا شیلنگ ورودی به ریل سوخت را خارج کرده و سوئیچ خودرو را باز کنید ( با رعایت مسائل ایمنی و گرفتن شیلنگ به داخل یک ظرف ) و نگاه کنید که آیا سوخت با باز کردن سوئیچ از شیلنگ خارج می شود یا نه ، در صورتیکه سوخت اصلا خارج نشود یا پمپ بنزین سوخته و یا برق ۱۲ ولتی به پمپ بنزین قطع می باشد ، که برای اطمینان از این موضوع می توان یک برق ۱۲ ولت مستقیم را به پمپ بنزین داد و یا رله دوبل را بررسی کرد . در غیر اینصورت باید پمپ بنزین را باز کرده و تعویض نمایید .


در صورتیکه بنزین از شیلنگ ورودی به ریل سوخت خارج می شود ولی فشار لازم را ندارد ( احتمال نیم سوز شدن پمپ بنزین ) برای این حالت بهترین راه اینست که از یک دستگاه فشار سنج سوخت استفاده نمایید .
به این صورت که ابتدا شیلنگ ورودی سوخت به ریل را ( از فیلتر بنز ین ) با آزاد کردن بست خارج کنید و دو سر شیلنگ دستگاه فشار سنج را ما بین شیلنگ ورودی سوخت و ریل سوخت نصب کنید ( قرار دهید ) و به موتور استارت زده و روشن کنید و به فشار نشان داده شده در دورهای مختلف توجه کنید . نباید کمتر از ۴ بار باشد . البته قبلا از سالم بودن فیلتر و رگلاتور سوخت اطمینان حاصل نمایید .
در صورتیکه فشار نشان داده شده کمتر از ۴ بار باشد ، پمپ بنز ین نیم سوز شده و باید تعویض گردد .

فیلم اموزشی:

پمپ بنزین خودرو چیست؟علائم خرابی

درباره نویسنــده
نویسنده
mohsen salehi
نظرات کاربـــران
فاقد دیدگاه
دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است. اولین دیدگاه را شما بنویسید.
ثبت دیدگاه
captcha