شاسی خودرو چیست؟
شاسی خودرو چیست؟
به اسکلت اصلی خودرو شاسی گفته میشود. این قطعه که وظیفه حمل اجزای دیگر خودرو مثل بدنه آن، موتور، سیستم فرمان و … را دارد اکثرا از فلز ساخته میشود.
شکل ظاهری شاسی خودرو در مورد هر اتومبیل متفاوت خواهد بود و این شکل ظاهری را طراحان خودرو مشخص میکنند. قطعات شاسی خودرو باید به طور مستحکم در کنار هم جوش بخورند تا بتوانند ایمنی سرنشینان خودرو را حتی در هنگام ورود ضربه حفظ کنند و باعث از هم پاشیدگی کل ماشین نشود.
اجزای شاسی خودرو شامل کف، ستونها، دیوارههای صندوق عقب و دیوارههای جلوی موتور است که جزو اجزای جدا نشدنی در اکثرا شاسیها هستند و بسیار نیز در ساخت آنها باید دقت شود.
انواع شاسی از نظر طراحی
امروزه به دلیل پیشرفت روز افزون صنعت ماشین سازی و طراحی طراحان نیز برای ماشینهای مختلف شاسیها را به صورتهای مختلف طراحی میکنند. یکی از انواع شاسیها، شاسی به صورت یکپارچه و سرتاسری است که در این حالت از شاسی کل وزن اجزای دیگر ماشین و سرنشینان بر روی شاسی قرار دارد و باید از ورقهای بسیار مقاومی ساخته شود تا بتواند این وزن را تحمل کند. دسته دوم از شاسی خودرو شاسی به صورت مجزا از بدنه است که اکثرا این نوع طراحی برای خودروهای سنگین وزن مثل اتوبوس و کامیون است.
این نوع شاسیها دارای مقاومت بالاتری نسبت به بدنه است و میتواند وزن بسیاری را تحمل کند. بدنه نیز به صورت جدا بر روی شاسی سوار میشود و این کار با جوشکاری شاسی خودرو انجام میپذیرد. دسته سوم از مدل شاسیهای موجود به صورت شاسی و بدنه به صورت نیمه مجزا است که در بعضی مواقع بسیار مفید واقع میشود زیرا در صورت تصادفات و آسیب دیدن برخی از اجزا میتوانیم به راحتی آنها را تعویض کنیم؛ زیرا بعضی قطعات به وسیله پیچ و مهره و یا پرچ شدن بر روی بدنه و شاسی سوار میشوند. البته باید گفت که این نوع طراحی مناسب برای انواع ماشین نیست و کمتر خودرویی را به این صورت طراحی و تولید میکنند زیرا از مقاومت کمتری نسبت به ماشینهای دیگر بر خوردار است.
از مزیتهای این نوع شاسی هزینه کمتری است که باید در موقع تعمیر آن نسبت به شاسیهای یکپارچه بپردازید و همین مورد میتواند مورد استقبال بسیاری قرار بگیرد.
انواع شاسی از نظر استحکام
شاسی خودرو باید متناسب با استفاده خودرو طراحی و ساخته شود، زیرا بعضی از خودروها مثل آفرود برای تفریحات کویری و کوهستانی استفاده میشود و باید شاسی محکمی داشته باشد و قسمت عقبی آن نیز کمی بالاتر از خودروهای معمولی قرار گیرد.
بعضی دیگر از خودروها نیز بیشتر برای جابهجاییهای بین شهری استفاده میشود و به نوعی اکثرا در جادهها دیده میشود بدنه این خودروها نیز باید بسیار مستحکمتر نسبت به بدنه خودروهای دیگر باشد؛ پس میتوانیم شاسیها را به سه دسته شاسی خودروهای شهری که استحکام متوسطی دارند، شاسیهای خودروهای جادهای و شهری که از لحاظ استحکام در رده بالا قرار دارند و شاسی خودروهای جادهای و آفرود که استحکام آنها باید بسیار بالا باشد.
کارخانههای تولید خودرو به شاسی بیشتر از بقیه اجزا اهمیت میدهند زیرا پایه و بدنه خودرو است و در هنگام تصادفات اولین چیزی است که آسیب میبیند و باید تعمیر شود. برای تعمیر شاسی خودرو تعمیرکاران از روش شاسی کشی که یک اصطلاح معروف است استفاده میکنند و خودرو را تعمیر میکنند.
ویژگیهای یک شاسی خوب
در این قسمت قصد داریم ویژگیهای یک شاسی خوب را برای شما بر شناسیم. یک شاسی خوب در اولین قدم باید مقاومت بالایی در برابر ضربات احتمالی داشته باشد و بتواند به اصطلاح در تصادفات سنگین ماشین را جمع کند و باعث شود آسیب کمتری به سرنشینان برسد. برای بالا بردن مقاومت یک شاسی از ورقهای فولادی سخت استفاده میکنند تا خودرو را نیز در ردههای بالاتری نسبت به دیگر خودروها قرار دهند.
از دیگر ویژگیهای یک شاسی خوب حجم مناسب و کم آن است که این ویژگی میتواند تضمین زیبایی خودرو نیز باشد و رانندگی با خودرو را هم برای رانندگان راحت کند و از ویژگیهای مهم به شمار میرود. از ویژگیهای اولیه یک شاسی مناسب تحمل وزنی است که قرار است بقیه اجزای ماشین به آن وارد کند پس باید به نسبت خودروی مورد نظر شاسی نیز تعبیه شود بعضی از خودروها به دلیل پیشرفته بودنشان از متعلقات اضافی نیز برخوردارند که باید در هنگام طراحی و تولید خودرو به آن توجه شود. یک شاسی خوب باید کمترین میزان لرزش را داشته باشد و کمترین لرزشها را نیز به بدنه خودرو انتقال ندهد تا بتواند راحتی و امنیت خودرو را تامین کند.
تقویت شاسی خودرو
یکی از راههایی که میتوان بدنه و شاسی خودروهای قدیمی را ایمنتر کرد و امنیت آن را بالاتر برد تقویت شاسی است. تقویت شاسی دارای مزایای بسیاری است به عنوان مثال میتواند باعث تعادل بیشتر خودرو در سرعت بالا شود و یا از قیچی سیستم فرمان جلوگیری کند و راننده میتواند با تسلط کامل رانندگی کند. البته تقویت شاسی خودرو میتواند صدای بدنه و شاسی را هنگام رد شدن از دست اندازها کم کند و باعث شود در طول زمان آسیب کمتری به جلوبندی ماشین وارد شود.
در هر خودرویی میتواند روش تقویت شاسی متفاوت باشد اما مثلا در خودروی پراید به تازگی شاسی بندهایی ارائه میشود که میتوان به راحتی در بازار آن را پیدا کرد. این شاسی بند میتواند شاسی ماشین شما را تا حد زیادی تقویت کند. البته در دیگر خودروها میتوان از میله تقویت شاسی برای تقویت شاسی استفاده کرد که آنها نیز میتواند بسیار مفید واقع شود.