اموش جامع cng

جهت خرید کلیک کنید
سیستم تعلیق و فرمان

اموزش تنظیم فرمان خودرو

چرخهای جلوی ماشین طوری ساخته شده که بتونه به چپ و راست حرکت کنه . اما اگر دو چرخ جلو کاملا با هم موازی نباشه باعث سائیدگی لاستیکها و به یک طرف کشیده شدن ماشین هنگام رانندگی و بالا رفتن مصرف بنزین خواهد شد.

آموزش تنظیم جلوبندی
آموزش تنظیم جلوبندی


چگونه تشخیص دهیم نیاز به تنظیم فرمان خودرو وجود دارد؟

قربیلک فرمان اتومبیل باید در مسیرهای صاف بزرگراه‌ها کاملا صاف و تراز باشد، کوچکترین تغییر در میزان فرمان اتومبیل باعث تغییر در وضعیت قربیلک فرمان می‌شود. البته کج بودن قربیلک همیشه نشانه میزان نبودن فرمان نیست زیرا ممکن است تعمیرکار جلوبندی هنگام میزان فرمان اتومبیل به وضعیت تراز بودن قربیلک توجه نکرده باشد . اما تغییر در وضعیت قبلی قربیلک به معنی تغییر در تنظیم فرمان (با فرض میزان بودن باد لاستیک‌ها) است.

بطور مثال اگر غربیلک فرمان بعد از تنظیم میزان فرمان اندکی متمایل به چپ یا راست باشد و بعد از عبور از چاله یا دست انداز تراز شود، این تراز شدن به معنی تغییر حالت قبلی قربیلک و از تنظیم خارج شدن میزان فرمان است.

یکی دیگر از علائم میزان نبودن فرمان اتومبیل کشیدن فرمان است. البته توجه داشته باشید کشیدن فرمان انواع گوناگونی دارد. برای مثال ممکن است اگر فرمان را کمی به یک سمت بچرخانید تمایل به رفتن به آن سمت در صورت ثابت نگاه داشتن فرمان داشته باشد که به این حالت در اصطلاح کارشناسان خودرو گیج بودن فرمان می‌گویند. کشیدن فرمان به معنی مقاومت فرمان به حرکت مستقیم است و تمایل انحراف آهسته بعد از رها کردن فرمان به معنی میزان نبودن فرمان نیست. بطور مثال در ایران به دلیل شیب اندک جاده به سمت راست، انحراف آهسته اتومبیل به سمت راست بعد از رها کردن فرمان به معنی اشکال در میزان فرمان نیست و نمیتوان انتظار داشت اتومبیل بعد از رها کردن فرمان در یک مسیر طولانی در خط صاف حرکت کند.

اموزش تنظیم فرمان خودرو

آموزش تنظیم جلوبندی در خانه

آموزش تنظیم جلوبندی در خانه قبل از هر چیز باید یه مقدار اطلاعات در موردِ قطعات جلوبندی رو یاد بگیریم تا قبل از تعمیر و تنظیم همه چیز رو خوب درک کنیم و موقع تنظیم کار اشتباه انجام ندیم چون جلوبندی از قسمتهای حساس ماشین هست که بی دقتی در تعمیر و تنظیمش ممکنه باعث خدای نکرده ضرر مالی و جانی بشود.

چرخهای جلوی ماشین طوری ساخته شده که بتونه به چپ و راست حرکت کنه . اما اگر دو چرخ جلو کاملا با هم موازی نباشه باعث سائیدگی لاستیکها و به یک طرف کشیده شدن ماشین هنگام رانندگی و بالا رفتن مصرف بنزین خواهد شد.

آموزش تنظیم جلوبندی خودرو در خانه
آموزش تنظیم جلوبندی خودرو در خانه

در عکسهای بالایی میبینید که چرخها با هم موازی نیست و باعث لاستیک سابی و بالا رفتن مصرف سوخت میشه  و البته جلوبندی سالم باید دوچرخ جلو کاملا با هم موازی باشد.

لاستیک سابی از مشکلات موازی نبودن چرخها هست و همچنین به چپ و راست کشیده شدن ماشین ( هنگام رانندگی روی جاده یا خیابون صاف و بی دست انداز و بدون وزیدن باد بغل )

قطعه ای که در جلوبندی موازی بودن دو چرخ جلو رو کنترل میکنه این هست
این قطعه در حقیقت همون میله ای هست که به جعبه فرمان و یا هیدرولیک فرمان وصل هست و با حرکتش چرخ جلو رو به سمت چپ یا راست حرکت میدهد(تصویر پایین)

آموزش تنظیم زوایای چرخ های خودرو
آموزش تنظیم زوایای چرخ های خودرو


علاوه بر ضرورتِ موازی بودنِ دو چرخ جلو با هم , باید وقتی هم از جلو به چرخها نگاه میکنیم کاملا بر زمین عمود باشه و در عکس زیز تصویر چرخهائی را ملاحظه می کنید  که از نظر عمودی هم میزان نیست.

جلوبندی، زاویه های تنظیم فرمان
جلوبندی، زاویه های تنظیم فرمان

اگر به سمت تو یا بیرون مایل باشه باعث فشار روی یک طرف لاستیک و سائیدگی لاستیک میشه .

اگر شاسی ماشین سالم باشه و ماشین هم تصادف نکرده باشه و از بغل به کمکها و لاستیک ضربه وارد نشده باشه , چرخها نیاز به تنظیم عمودی نداره .

اگر بر اثر تصادف چرخ از حالت عمودی خارج شده باشه باید با کمک دستگاههای مخصوص , زاویه ی انحراف مشخص بشه و با کمک جکِ هیدرولیکی کمک صاف بشه یا شاسی درست بشه تا انحراف تایر از بین بره .

ابزارهای حرفه ای که برای تشخیص و تعمیر کج بودن چرخ جلو به کار میره اینهاست.

اموزش تنظیم فرمان خودرو

آموزش میزان فرمان دستی
آموزش میزان فرمان دستی

البته با یک تراز هم میشه تو خونه کج بودنش رو تشخیص داد

البته اگر کسی چشماش کاملا سالم باشه هم میتونه با یک نگاه دقیق به چرخها از جلو تشخیص بده که کج هست یا نه البته ماشین باید حتماً روی یک سطح کاملا صاف باشه .

یا استفاده از یک صندوق چوبی یا کارتون که کاملا مکعبی باشه و قرار دادنش روی زمین و چسبوندنش به چرخ هم میشه تشخیص داد که چرخ کج هست یا نه .

اگر چرخ کج باشه باید برید پیش جلو بند یا صاف کار تا مشکل رو برگرف کنه اما بعضی از ماشینها خودش یک قطعه در جلو بندی برای تنطیم زاویه ی عمودی چرخ داره ( قطعه ای که با رنگ زرد مشخص شده ) .

مطلب پیشنهادی 

————————————————————————————————————

http://blog.mechanico.ir/%d9%88%d8%b8%db%8c%d9%81%d9%87-%d8%aa%d8%b1%d9%85%d9%88%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d8%aa-%d8%ae%d9%88%d8%af%d8%b1%d9%88-%da%86%db%8c%d8%b3%d8%aa%d8%9f/

آموزش تنظیم جلوبندی

مراحل تنطیم دو چرخ جلو و مطمئن شدن از موازی بودنشون با هم :

اگر ماشینتون در موقع رانندگی روی زمین صاف و هموار و بدون دست انداز با ول کردن فرمان مستقیم میره و به چپ و راست کشیده نمیشه و لاستیکها هم سابیدگی لبه ای و غیر طبیعی نداره پس جلو بندیِ ماشین سالم هست .

دستگاه تنظیم فرمان-میزان فرمان

جلوبندی، زاویه های تنظیم فرمان

اما باز هم برای اطمینان بهتره هر سه چهار ماه یک بار یا حتی دو ماه یک بار از موازی بودن تایرها مطمئن بشید .

ابزاری که لازم دارید :

۱ – یک آچار که به میله ی تنطم جلوبندی و مهره ی اون بخوره . میتونین از آچار فرانسه استفاده کنین یا یک آچار دو سر برای این کار تهیه کنید .

آموزش تنظیم جلوبندی
آموزش تنظیم جلوبندی

۲ – اگر بتونین با متر دقیقا فاصله ی دو سر جلوئی و عقبی تایر رو اندازه بگیرین , این ساده ترین راه هست

آموزش تنظیم جلوبندی
آموزش تنظیم جلوبندی

با استفاده از دو تکه تخته یا فلز کاملا صاف هم میشه از موازی بودنشون مطمئن شد البته فقط یک متر کافیه و نیازی به دو متر نیست.

اموزش دستگاه میزان فرمان
اموزش دستگاه میزان فرمان

 

۳- یک تکه لوله با قطر ۲.۵ سانت ( لوله ی اب یا گاز ) . طول این لوله باید ۲۰ سانت کمتر از فاصله داخلی دو چرخ جلو از هم باشه و البته لازم به دکر است که این تکه لوله با قطر کمتر باید باشد که بتونه براحتی توی اون لوله ی ۲.۵ سانتی حرکت کند.

طول لوله بزرگ باید بیست سانت کمتر از فاصله ی داخلی دو چرخ جلو از هم باشه و البته طول لوله کوچیک در حدود ۴۰ سانت باشد.

باید یک سر لوله بزرگ رو سوراخ کنید و یک پیچ با قطر نیم سانت ببندین بهش به طوری که وقتی که پیچ رو مکحم میکنید سر پیچ بره داخل لوله بزرگ و از حرکت کردن لوله کوچیک جلوگیری کنه .

اگر براتون امکان نداره که اون پیچ رو نصب کنین , میتونین با استفاده از یک نکه ی کوچیکِ چوبی و وارد کردنش داخلی لوله بزرگ , از حرکت کردنِ لوله کوچیک جلوگیری کنید .

این کار برای این هست که وقتی از داخل لوله رو میچسبونین به دو چرخ , اون پیچ رو سفت کنین تا طول لوله ثابت بمونه و تغییر نکنه چون شما با اون لوله باید فاصله ی دو چرخ جلو رو با هم از داخل اندازه بگیرید یک بار از جلوی تایر یک بار هم از عقبِ تایر .

باید سر لوله رو در بالاترین قسمتِ جلو و عقبِ تایر بچسبونید مثل شکل زیر ( خطِ سفید رنگ دقیقا همون جائی هست که لوله باید قرار بگیره البته سر لوله میچسبه به داخل چرخ همون جائی که نوشته ها هست . در قسمتِ پشتِ تایر هم باید دقیقا به همین شکل قرار بگیره ) .
اگر کف ماشین خیلی پائین هست و نمیشه که لوله رو دقیقا به نیمه تایر بچسبونید , کمی پائین تر هم مهم نیست .

البته میتونین از چوب بلند هم استفاده کنید مثل چوب دسته ی جارو یا دسته بیل اما این چوب چون طولش ثابت هست و قابل کوتاه و بلند شدن نیست فقط به درد کسی میخوره که دستت راه افتاده تو این کار و میتونه با اون تکه چوب موازی بودن دو چرخ رو تنطیم کنه .

برای کسی که تازه میخواد شروع کنه بهتره همون لوله باشه با یک لوله کوچکتر تا قابل تنطیم باشه طولش .

در ضمن این لوله دقیقا همون چیزی هست که در جلوبندیها هم ازش استفاده میشه و حرفه ای تر هست و دقیق تر .

هر دو لاستیک باید مثل هم باشه یعنی ارتفاعشون و عرضشون باید دقیقا یکی باشه و فشار هواشون هم باید یکی باشه .

اگر لاستیکها یا یکیشون سائیدگی بغل داره بهتر هست که عوض بشه اول .

خب حالا شروع میکنیم .

ماشین باید روی یک سطح کاملا افقی باشه .

فرمان ماشین باید کاملا صاف باشه .

اگر موقع رانندگی, ماشین مستقیم میره اما فرمان کمی کج هست پس باید انحراف فرمان هم از جلوبندی درست بشه .

هرگز فرمان رو باز نکنید . فرمان از کارخونه تنطیم شده و باز کردنش هم کلی زحمت داره هم اشتباه هست .

جلوبندهایی که وقتی بهشون میگین فرمان کمی کج هست میرن فرمان رو باز میکنند کار رو خوب درک نکرده اند وگرنه صد سال دست به فرمان نمیزنند بلکه با تغییر تنطیم جلوبندی این مشکل رو برطرف میکنند .

پشت و جلوی چرخ های عقب اجر بذارید تا ماشین تکون نخوره و ترمز دستی رو هم تا آخر بکشید چون ایمنی از همه چیز مهم تر هست .

حالا ماشین روی سطح کاملا صاف هست و فرمان هم کاملا مستقیم و صاف هست . یک نگاه به چرخهای جلو بندازین حالا ببینین به نظرتون دو چرخ جلو کاملا صاف و مستقیم هست یا به نطر میاد که کمی به سمت چپ یا راست مایل هست ؟

اگر به نظر میاد که تایرها مستقیم نیست پس باید این انحراف رو هم بگیرید .

حالا باید برید زیر ماشین و اون لوله یا تکه چوب رو بدارین بین دو چرخ جلو به طوری که دو سر لوله یا چوب دقیقا روی لبه ی جلوئیِ لاستیکها باشه .

حالا همین کار رو از پشت تایر هم انجام بدین .

مطلب پیشنهادی

————————————————————————————————————

http://blog.mechanico.ir/%d8%b1%d9%84%d9%87-%d8%af%d9%88%d8%a8%d9%84-%d9%88-%d8%af%db%8c%d8%a7%da%af%d8%b1%d8%a7%d9%85-%d8%af%d8%a7%d8%ae%d9%84%db%8c-%d9%88-%d8%b9%d9%85%d9%84%da%a9%d8%b1%d8%af/

به هیچ وجه نباید جک بزنین زیر ماشین . ماشین باید روی زمین باشه .

این مهم ترین قسمت کار هست .

باید این دو فاصله دقیقا یکی باشه .

آموزش تنظیم جلوبندی

اگر دو سر جلوئی فاصلشون بیشتر از قسمت عقبی چرخها باشه پس دهن چرخها باز هست .
اگر فاصله ی جلوئی کمتر از قسمت عقبی باشه پس دهن چرخها بسته هست .

حالا باید با شل کردن مهره ی میله ی تنطیم و سفت یا شل کردنِ اون میله با آچار کاری کنین که دو چرخ کاملا با هم موازی بشه .

آموزش تنظیم زوایای چرخ های خودرو
آموزش تنظیم زوایای چرخ های خودرو

نشانه‌های تنظیم نبودن فرمان خودرو

از نشانه‌های بارز نیاز به تنظیم فرمان ماشین، کشیدن فرمان است. کشیدن فرمان حالت‌های متفاوتی دارد از جمله این که فرمان ممکن است به چپ یا راست کشیده شود یا به حرکت به سمتی که فرمان به آن سمت چرخیده شده است، تمایل داشته باشد. هنگام گذر از جاده‌های خاکی با دست اندازهای زیاد، افتادن چرخ در جوی آب یا چاله عمیق و یا برخورد لاستیک خودرو به جدول‌های کنار کوچه و خیابان، باعث می‌شود فرمان خودرو از تنظیم خارج شده و به میزان (تنظیم) فرمان نیاز داشته باشد.

تنظیم نبودن فرمان چه مشکلاتی
تنظیم نبودن فرمان چه مشکلاتی

تنظیم نبودن فرمان چه مشکلاتی ایجاد می کند؟

تنظیم فرمان تاثیر بسیار مهمی در فرمان پذیری و کنترل اتومبیل به خصوص در جاده‌ها دارد و تنظیم نبودن فرمان باعث ساییدگی لاستیک‌های جلو اتومبیل در مدت کوتاه می‌شود.

برای درک بهتر اهمیت میزان فرمان باید بدانید میزان نبودن فرمان می‌تواند باعث واژگون شدن اتومبیل در سرعت بالا حتی در یک مسیر مستقیم شود. در سرعت‌های پایین نیز میزان نبودن فرمان باعث سفت شدن فرمان در هنگام پیچیدن و مقاومت در برابر برگرداندن فرمان بعد از پیچ‌های U شکل می‌شود.

توجه داشته باشید که تاثیر تنظیم نبودن فرمان در خودروهایی که فرمان هیدرولیک ندارند مشخص است در حالی که در خودروهای دارای فرمان هیدرولیک تشخیص میزان نبودن فرمان هنگام رانندگی نیاز به تجربه و دقت زیادی دارد. مثلا: وقتی با خودرو خود در مسیری سر راست حرکت می‌کنید اما فرمان (غربیلک) خودرو به صورت قرینه در وسط قرار ندارد، این یکی از علائم به هم خوردن زاویه چرخ‌ها و عدم میزان فرمان است.

 

نکته ی مهم .

در این کار باید صبر و حوصله داشته باشین و هر بار فقط نیم دور یا کمتر میله رو سفت یا شل کنین و باید دقیقا درک کنین که وقتی میله رو شل میکنین چرخ به سمتِ توی ماشین کج میشه و وقتی میله رو سفت میکنین یعنی میله کوتاه تر میشه و دهنه ی چرخها باز میشه .

هر بار که دو میله رو باز یا بسته میکنین باید با اون میله دو لبه ی جلوئی و عقبی تارها رو چک کنین تا وقتی که کاملا مطمئن بشین که هر دو یک اندازه شده و دو چرخ با هم کاملا موازی هست .

اگر اون میله جا دست نداره برای سفت و شل کردن , میتونین فرمان رو تا آخر بپیچونین به یک طرف و بعد از سفت یا شل کردن دوباره فرمان رو صاف کنین و اندازه بگیرین

مهره ها رو سفت نکنین چون حالا باید ماشین رو برونین تا مطمئن بشین که فرمان ماشین کاملا مستقیم هست وقتی که ماشین مستقیم میره .

اگر فرمان انحراف نداره که بارک الله به شما . چون شما تنظیمتون و کارتون دقیق بوده .

اما اگر فرمان کمی به چپ یا راست انحراف داره اصلا نگران نباشید .

فقط ببینید ذقیقا به کدوم سمت انحراف داره فرمون .

اگر ماشین مستقیم میره اما فرمون کمی به سمت چپ کج هست معنیش اینه که وقتی فرمون رو کاملا صاف میگیرین ماشین به سمت راست میره پس باید میله ی چرخ راست رو کمی ( حدود ربع دور یا کمتر ) باز کنین و میله چرخ سمت چپ رو دقیقا به همون اندازه سفت کنین تا باز هم دو چرخ با هم موازی بمونه اما دیگه فرمون انحراف نداره .

اگر موقع رانندگی ماشین مستقیم میره اما فرمون به راست کج هست باید عکس کاری که عرض کردم انجام بدین تا انحراف فرمون کاملا از بین برود.

بعد از اینکه کاملا مطمئن شدین که فرمان انحراف نداره و دو چرخ هم کاملا با هم موازی شده اونوقت مهره ی میله ای تنطیم رو محکم کنین تا میاه تنطیم از جاش حرکت نکنه به مرور زمان .

نکته بسیار بسیار مهم: هرگز قبل از خوب یاد گرفتن و درک کردنِ همه مراحل دست به انجام این کار نزنید.

منبع: خودرو برتر

مشاهده بیشتر

مهندس صالحی

مکانیکو مجموعه‌ای خلاق می‌باشد که با هدف بالابردن سطح دانش و مهارت عیب یابی و تربیت متخصصین کار آزموده بنا گردیده است.

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

  1. با سلام و عرض ادب واحترام:
    هنگام تنظیم میزان فرمان با ید دو تا میله را شل و سفت کنیم؟یا فقط یکیش را؟در ضمن قربیلک ماشین بنده یک باربیرون کشیده شده پس بنابرین اگر میزان فرمان درست و صحیح باشه ولی قربیلک فرمان کج باشه آیا میشه بدون اینکه به جلو بندی دست بزتیم از خود قربیلک میزان کنیم؟ با تشکر و سپا س فراوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا