جعبه فرمان هیدرولیک
مکانیزم فرمان هیدرولیک دقیقا مانند مکانیزم فرمان ساده اتومبیل می باشد و فقط تجهیزاتی جهت تقویت نیروی فرمان ، به سیستم اضافه شده اند ، تقویت نیروی فرمان دهی باعث می شود تا راننده با نیروی کمتری فرمان را بپیچاند یعنی سیستم هیدرولیک فرمان با نیروی هیدرولیک ، جهت پیچاندن غربیلک فرمان ، به راننده کمک می کند.
جعبه فرمان هیدرولیک
در شکل زیر یک جعبه فرمان هیدرولیک را مشاهده می کنید که کاملا شبیه جعبه فرمان های معمولیست منتها چند قطعه و عضو به آن اضافه شده اند ، قسمت صورتی رنگ ، سیلندر هیدرولیک جعبه فرمان می باشد که به جعبه فرمان هیدرولیک اضافه شده ، قطعه سبزرنگ شیر هیدرولیکی فرمان می باشد و میله های آبی رنگ در واقع لوله های هیدرولیکی جعبه فرمان می باشند. در ادامه همین صفحه ، عملکرد و وظیفه هرکدام از این اجزا را خواهیم گفت.
پمپ هیدرولیک فرمان
تمامی خودروهایی که دارای فرمان هیدرولیک می باشند ، دارای پمپ هیدرولیک فرمان می باشند ، این پمپ مکانیکی ، نیرو و انرژی را توسط تسمه از میل لنگ دریافت می کند و با استفاده از این انرژی ، مایع هیدرولیک فرمان را از یک لوله مکش کرده و با فشار زیاد به لوله ی دیگری پمپ می کند ، در شکل زیر یک مدل پمپ هیدرولیک فرمان را مشاهده می کنید ، این پمپ با پولی سیاه رنگ ، قدرت خود را از تسمه متصل به میل لنگ گرفته ، مایع هیدرولیک را از سوراخ قرمز رنگ مکش کرده و با فشار به سوراخ زرد می فرستد ، هر کدام از این سوراخ ها به لوله های هیدرولیک متصل می شود و این لوله ها به سمت شیر هیدرولیک می روند.
مخزن روغن هیدرولیک
معمولا مخزن ذخیره روغن هیدرولیک به پمپ هیدرولیک متصل می شود مانند شکل زیر که پمپ هیدرولیک خاکستری و مخزن ذخیره مشکی می باشند.
عملکرد سیستم هیدرولیک فرمان
عملکرد کلی هیدرولیک فرمان را در شکل زیر می بینید ، روغن هیدرولیک با رنگ قرمز نشان داده شده ، پمپ هیدرولیک ابتدا توسط لوله هیدرولیک C ، مایع هیدرولیک را از شیر هیدرولیک مکش کرده ، مایع وارد مخزن می شود و سپس از مخزن ، توسط لوله هیدرولیک A مکش می شود و به پمپ هیدرولیک می رسد ، پمپ هیدرولیک ، مایع را با فشار به لوله هیدرولیک B می فرستد بنابراین به شیر هیدرولیک ، یک لوله پرفشار B و یک لوله مکش C متصل می شود (به جهت فلش های شکل دقت کنید)
حال شیر هیدرولیک با این لوله های پرفشار و مکش چه می کند ؟ چگونه به راننده کمک می کند؟
به شکل زیر نگاه کنید ، خوب دقت کنید دنده شانه ای فرمان (که با چپ و راست شدنش چرخ ها چپ و راست می شوند) با شماره 4 نشان داده شده ، پیستون شماره 3 زائده ایست که بر روی عضو شماره 4 قرار دارد یعنی اگر پیستون شماره 3 به راست و چپ برود ، عضو شماره 4 و در نتیجه چرخ ها را به راست و چپ می برد ، اگر بتوانیم مایع هیدرولیک پرفشار به لوله 5 تزریق کنیم و همچنین مایع را از لوله شماره 6 مکش کنیم ، فشار از سمت چپ به پیستون شماره 3 آمده و مکش از سمت راست ایجاد می شود و در نتیجه پیستون شماره 3 به سمت راست می آید و عضو 4 و چرخ ها را با قدرت بسیار ، به سمت راست حرکت می دهد.
حال اگر در شکل بالا ، لوله 6 پرفشار و لوله 5 مکش باشد ، پیستون 3 و چرخ ها به سمت چپ حرکت می کنند ، وظیفه ایجاد مکش و فشار در لوله های شماره 5 و 6 ، وظیفه شیر هیدرولیک شماره 2 می باشد ، این شیر ، فشار را از لوله 7 و مکش را از لوله 8 دریافت می کند (لوله های 7 و 8 به پمپ هیدرولیک متصل هستند).
بنابراین هنگامی که راننده غربیلک فرمان را به سمت راست بچرخاند ، میله شماره 1 (در شکل بالا) علاوه بر حرکت دادن مکانیکی دنده شانه ای شماره 4 (که در فرمان معمولی نیز بود) به شیر هیدرولیکی شماره 2 فرمان می دهد تا لوله فشار 7 را به لوله 5 وصل کند و لوله مکش شماره 8 را به لوله 6 ، با این اتفاق ، فشار پمپ با چند واسطه به سمت چپ پیستون شماره 3 منتقل شده و با فشار در یک سمت و مکش در سمت دیگر ، باعث کمک به راننده جهت پیچاندن فرمان به سمت راست خواهد شد و بالعکس.
در شکل زیر لوله های شماره 5 و 6 ، همچنین ورودی های 7 و 8 شیر هیدرولیک شماره 2 را در جعبه فرمان سیاه رنگ مشاهده می کنید.