کویل خودرو چیست؟علائم و عوامل خرابی
کویل خودرو چیست؟
کویل خودرو همان قطعه ای است که می تواند برق باتری را بیش از دو هزار برابر تقویت کند. نکات بسیار مهمی درباره کویل خودرو وجود دارد، اما برای شروع خوب است بدانید که برخلاف گفته بسیاری از منابع، برق موجود در این قطعه می تواند باعث برق گرفتگی شود. مقاله امروز مکانیکو شما را با ناگفته هایی درباره کویل خودرو و کارایی آن آشنا می کند.
کویل دوبل در داخل خود دارای دو سیم پیچ می باشد :
سیم پیچ اولیه و سیم پیچ ثانویه .
در سیم پیچ اولیه
یک سر آن به برق ارسالی از رله دوبل و سر دیگر آن به پایه ECU متصل می شود . در این صورت با ارسال پالس ازECU شمع های ۱ و ۴ باهم و همچنین شمع های ۲ و ۳ باهم جرقه می زنند . در این صورت در سیکل کاری در سیلندر ، دو جرقه زده می شود که یکی در انتهای تراکم باعث احتراق مخلوط سوخت و هوا می شود و دیگری در زمان تخلیه باعث سوختن هیدروکربور های نسوخته شده و باعث کاهش آلودگی می شود .
عیب یابی کویل پژو ۲۰۶
در سیم پیچ ثانویه
مقدار مقاومت در سیم پیچ های اولیه حدود ۸/۰ اهم و در سیم پیچ های ثانویه حدود ۶۵۰۰ اهم می باشد . اگر کویل دوبل خراب باشد در بیشتر مواقع موتور روشن نمی شود ولی در بعضی مواقع روشن شده و موتور با لرزش کار می کند .
کویل برای تأمین برق مورد نیاز شمعها مورد استفاده قرار می گیرد و شامل ۴ وایر است که از طریق دو کویل داخلی به شمعها متصل اند . کویل یک ترانسفورماتور افزاینده است . وظیفه ی کویل دوبل ایجاد ولتاژ بالا برای جرقه زنی در سر شمعها می باشد . برای تولید ولتاژ بالا نیاز به یک ترانسفورماتور افزاینده و همچنین یک برق متغیر می باشد زیرا جریان ثابت القای مغناطیسی ندارد و توسط ترانسفورماتور افزایش نمی یابد . شمعهاا به طور همزمان در دو سیلندر که در مراحل احتراق و تخلیه قرار دارند عمل می کند . ECU شارژ مغناطیسی کویل و همچنین زمان دقیق جرقه زنی را مورد کنترل قرار می دهد .
انواع کویل
کویلها در خودروهای معمولی ۳ دسته هستند؛نمونههای اولیه که هنوز هم در بسیاری از خودروهای کاربراتوری دیده میشوند و یک استوانه فلزی با ساختار خود کویل است. این نمونه معمولا با اتصال به یک دلکو وظیفه تامین برق شمعها را دارد. البته ممکن است که دلکو و کویل مثل نمونههای مورد استفاده در خودروهای ساخت GM یکپارچه باشند
. اما نمونه دوم به کویلهای مورد استفاده در خودروهایی مثل پراید و خانواده پژو برمیگردد که یک کویل مجزا، باز هم مثل حالت قبلی وظیفه تامین برق شمعها را بر عهده دارد.
مورد سوم که امروزه در خودروهای جدیدتر مثل تندر۹۰ و پژو۲۰۶ دیده میشود، قرار گرفتن یک کویل برای هر شمع است که برق قویتری برای هر سیلندر تامین میکند و در صورت خرابی یکی از این کویلها، فقط همان کویل لازم است تا تعویض شود. در این خودروها وایر وجود ندارد و کویل مستقیما روی شمع قرار گرفته است.
مسیر برق در کویل دوبل
برق ۱۲+ از طریق رله ی دوبل به پایه ی ۳ می رسد و منفی های قطع و وصلی از از طریق ECU و و از طریق پایه های ۲و ۱ به کویل دوبل می رسد .
چون شمعها به طور همزمان در دو سیلندر که در مراحل احتراق و تخلیه قرار دارند عمل می کنند ، بنابراین می توان جای وایر های ۴ و ۱ را با هم و وایرهای ۳و ۲ را با هم تعویض کرد .
هدف از تولید این جرقه ی دو به دو کاهش آلودگی می باشد .
روش تست اهمی :
الف ) مقاومت سیم پیچ اولیه را بین دو پایه ی ۱ با ۴ و بین دو پایه ی ۲ با ۳ توسط اهم متر اندازه می گیریم
برای مثال در خودروی زانتیا برابر Ω۵/۰ می باشد .
ب ) مقاومت سیم پیچ ثانویه را از محل خروجی وایرها اندازه می گیریم برای انجام این کار توسط اهم متر ، مقاومت را از خروجی وایرهای ۱ با ۴ و ۲ با ۳ اندازه می گیرید
نظرت چیه این مطلب رو ببینی:
عوامل خرابی کویل خودرو
برخی از رانندگان بر حسب عادتی که در مورد خودروهای کاربراتوری داشتند، برای اطمینان از عدم خرابی سیستم جرقه زنی، با یک پیچ گوشتی سر وایرها را به بدنه خودرو متصل می کردند. در حال حاضر کارشناسان توصیه می کنند که این کار را برای خودروهای انژکتوری انجام ندهید.
در خودروهای انژکتوری این کار موجب آسیب دیدن کامپیوتر مرکزی خودرو می شود. به طور کلی هنگام خرابی کویل خودرو بهتر است که به تعمیرگاه و افراد متخصص مراجعه کنید، زیرا آنها وسایل و دستگاه های مخصوص بررسی این مشکل را دارند. تعمیرکاران می توانند با کمک دستگاه دیاگ به راحتی منشا خرابی کویل را بیابند و یکباره به سراغ تعمیر همان قطعه یا محل نیز بروند.
از جمله عوامل خرابی کویل ، سوختن این قطعه است. با وجود عایق حرارتی و آلیاژ به کار رفته در این قطعه که از جنس آلومینیوم است، در هر حال ممکن است گرما و فشار جریان برق در اثر گذشت زمان منجر به خرابی یا سوختن آن شود.
کارکرد طولانی هم منجر به خرابی کویل خودرو می شود.
استفاده از کویل هایی که نامرغوب هستند و از همان ابتدا عملکرد خوبی ندارند.
عملکرد نادرست باتری یا اتصالات که منجر به ناکام ماندن عملیات تقویت برق توسط کویل می شود.
کویل دچار برق دزدی و یا قطعه در برخی از اتصالات خود شده است.
✅ برای مکانیکو بنویسید خودروی شما چیست؟ آیا تاکنون کویل آن خراب شده است؟ اگر نکته یا تجربه ای در خصوص خرابی کویل خودروی تان داردی، لطفا برای مکانیکو بنویسید تا به ادامه مقاله اضافه گردد.
فیلم اموزشی:
مطالب پیشنهادی ما: