اموزشسنسور ها وعملگر هاعیب یابی

سوئیچ اینرسی چیست و نحوی عملکرد ان

سنسور اینرسی در خودرو چیست؟

این سنسور نقشی اساسی در خودرو دارد، هنگامی که یک خودرو در تصادف سخت به حالت واژگونی در می آید مهم ترین و بدترین خطری که می تواند خودرو و سرنشینان را تهدید کند خطر انفجار و آتش سوزی است.در خودروهای قدیمی مثل پیکان در هنگام تصادف و واژگونی حتما باید برای جلوگیری از آتش گرفتن خودرو سر باطری را جدا کرد تا برق خودرو قطع گردد.فروش خودرو، اما با ورود سیستم های جدید در صنعت خودرو مصون ماندن خودرو از خطر آتش سوزی در هنگام تصادف و واژگونی بر عهده سنسوری است به نام سوئیچ اینرسی که این سنسور در خودروهای دارای عکس العملی متفاوت است.

عیب یابی سوئیچ اینرسی
عیب یابی سوئیچ اینرسی

سوئیچ اینرسی بر روی قسمت خاصی در خودرو که کمترین ارتعاشات را دارد واقع شده است. این سوئیچ در حالت عادی بسته است و هنگام وارد شدن نیروی شدید نا گهانی مانند ضربه تصادف باز شده و باعث قطع شدن مدار پمپ بنزین و سایر مدار های اصلی میگردد.

با فشار دادن در پوش لاستیکی سوئیچ به حالت اولیه باز میگردد.

سوئیچ اینرسی چیست؟
سوئیچ اینرسی چیست؟

مکان قرارگیری سوئیچ اینرسی در خودروهای خارجی

در خودروهای خارجی به دلیل تفاوت در طراحی، این سوئیچ ها معمولا در مکانی غیر از زیر درب کاپوت قرار می گیرند تا از لرزش های موتور حدلامکان دور باشند. در خودروهای خارجی معمولا این سوئیچ ها در بغل درب راننده یا سمت شاگرد قرار می گیرد و برای دسترسی به آن باید درپوش بغل درب را برداشته تا قادر به مشاهده آن باشیم.

✅ نظرت چیه این مطلب رو هم ببینی

همچنین برخی از خودروها نیز این سوئیچ را در زیر خودرو و در نزدیکی پمپ بنزین قرار می دهند تا سرعت بیشتری برای قطع کردن جریان بنزین داشته باشند. برخی از مدل ها نیز این سوئیچ را در کنار فیوزهای خودرو قرار می دهند و با باز کردن بغل درب خودرو و محل فیوزها می توان به آن دسترسی داشت.

مکان قرارگیری سوئیچ اینرسی در خودروهای داخلی
مکان قرارگیری سوئیچ اینرسی در خودروهای داخلی

مکان قرارگیری سوئیچ اینرسی در خودروهای داخلی

معمولا در تمام خودروهای داخلی نظیر پراید، پژو، تیبا، سمند و غیره، سوئیچ اینرسی یا قطع کن پمپ بنزین در زیر کاپوت خودرو و در نزدیکی انژکتور خودرو قرار گرفته است. برای دیدن این سوئیچ کافی است درب کاپوت خودرو را باز کرده و سپس در قسمت انتهایی سمت چپ یا راست موتور قادر به مشاهده آن خواهید بود. این سوئیچ معمولا در مکانی از خودرو قرار می گیرد که لرزش موتور در کمترین حد ممکن در آن ناحیه باشد.

البته باید به یاد داشته باشید که در برخی از خودروها که دارای سیستم ایر بگ می باشند نظیر ۲۰۶ های دو و بالاتر، این سوئیچ حذف شده و وظیفه آن را سنسور های ایربگ انجام میدهند و در هنگام ضربات فعال شده و خودرو را خاموش می نمایند.لبته باید به یاد داشته باشید که در برخی از خودروها که دارای سیستم ایر بگ می باشند نظیر ۲۰۶ های دو و بالاتر، این سوئیچ حذف شده و وظیفه آن را سنسور های ایربگ انجام میدهند و در هنگام ضربات فعال شده و خودرو را خاموش می نمایند.

عیب یابی سوئیچ اینرسی

گاهی اوقات ممکن است در اثر تصادفات نه چندان شدید یا وارد آمدن تکان های شدید و یا ضرباتی، این سوئیچ فعال شده و باعث خاموش شدن موتور گردد. برای بازگرداندن موتور به حالت اولیه لازم است که سوئیچ را دوباره به حالت اولیه خود، یعنی حالت بسته، در بیاوریم. لازم به ذکر است که تا زمانی که موفق نشویم سوئیچ را به حالت اولیه خود برگردانیم، به هیچ عنوان قادر به روشن کردن خودرو نخواهیم بود.

مکان سوئیچ اینرسی یا قطع کن
مکان سوئیچ اینرسی یا قطع کن

حالت ۱ : سوئیچ بسته است
حالت ۲ : سوئیچ فعال شده است

برای این منظور کافیست محل سوئیچ اینرسی در خودرو را پیدا کرده، انگشت خود را در قسمت بالای آن که حالتی فشاری دارد قرار داده و سپس با فشار آوردن روی آن باعث شویم گوی مربوطه که از سرجای خود حرکت کرده، دوباره به حالت اولیه خود بازگردد. البته در خودروهایی که این سوئیچ در آن ها به ECU متصل است، ممکن است پس از روشن شدن خودرو، همچنان کد خطا در حافظه ECU بماند که برای رفع آن باید نسبت به دیاگ زدن خودرو اقدام نمود.

فیلم اموزشی نحوی عمل کرد سوئیچ اینرسی

مطلب پیشنهادی ما:

مشاهده بیشتر

mohsen salehi

مکانیکو مجموعه‌ای خلاق می‌باشد که با هدف بالابردن سطح دانش و مهارت عیب یابی و تربیت متخصصین کار آزموده بنا گردیده است.

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

  1. باسلام من پراید ۸۳ ساژم دارم این سویچ رو سرعت گیرهم قطع میشه خیلی اذیتم میشه کلا حذفش کنم؟اون دوتا سیم رو قبل از سوکت بهم بزنم کفایت میکنه؟ممنون میشم جواب بدین

    1. سلام وعرض ادب
      به نظرم کاری درستی نیست که داخل مسیر حذف کنید.
      در مورد وظیفه این قطعه اگر مطالعه کنید متوجه خواهید شد که حذف این قطع کاری بسیار خطرناکیه

      قیمتی زیادی هم نداره بهتر هست تعویضش کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا