سنسور ها وعملگر هاعیب یابی

سنسور دمای اب یا فشنگی اب

فشنگی آب پراید اگر خراب شود، نمی تواند درجه آمپر آب را به درستی نشان دهد؛ این بدان معنا نیست که هر وقت آمپر آب ، عدد اشتباهی را نشان داد، فوراً سنسور دمای آب را تعویض کنید. گاهی اوقات، عدم نمایش صحیح درجه آب به دلایلی وابسته است که هیچ ربطی به فشنگی آب پراید ندارد. در این مقاله مکانیکو ، علاوه بر ذکر این عوامل، به نکات مهم دیگری نیز می پردازیم.

 نحوه عملکرد سنسور دمای آب
نحوه عملکرد سنسور دمای آب

نحوه عملکرد سنسور دمای آب

سنسور دمای آب ، این سنسور که عموما به نام فشنگی آب نیز شناخته می شود یک مقاومت  از نوع NTC  ( Negative Termal Coefficient ) می باشد . این نوع مقاومت ارتباط و تاثیر پذیری مستقیم با دما دارد به نحوی که اگر دمای پیرامون آن افزایش یابد ، مقاومت آن کاهش می کند. روش کار این سنسور به این شکل است که ECU ولتاژ ورودی به سنسور می دهد( ۵ ولت ) و سنسور بر اساس مقاومتی که در آن لحظه دارد که وابسته به دما است ، ولتاژ خاصی را به ECU  بر میگرداند که هر ولتاژ تعریف خاصی دارد و بیانگر دمای خاصی است .

سنسور دمای آب از نوع NTC میباشد

از آنجایی که این سنسور از نوع NTC میباشد ، اگر دمای آب بالا برود مقاومت آن کم می شود ، درنتیجه هرچه ولتاژ برگشتی به ECU  بالا تر و نزدیک ۵ ولت باشد یعنی دمای آب موتور بالا تر است و  درصورت سرد بودن دمای آب موتور چون مقاومت سنسور بالا میرود  ولتاژ برگشتی به ECU  کمتر می شود و ECU  بر اساس آن ولتاژ برگشتی ، از دمای آب موتور اطلاع پیدا می کند .

سنسور دمای آب
سنسور دمای آب

چه تعداد سنسور دمای آب در خودرو وجود دارد ؟

در حال حاضر در برخی از ماشین ها ( مثل سمند – ۴۰۵ – پرشیا مدل های دارای کنترل یونیت فن هستند )  سه عدد سنسور دمای آب وجود دارد که رنگ قهوه ای آن برای کنترل یونیت فن جهت دستور راه اندازی فن و رنگ سبز برای ECU موتور جهت اطلاع از دمای آب و تنظیم سوخت و رنگ آبی برای نمایشگر پشت آمپر استفاده می شود.درخودرو پراید و برخی خودرو ها که فاقد کنترل یونیت فن هستند و ECU عملکرد فن را کنترل می کند ، دو عدد سنسور دمای آب موتور وجود دارد که یکی جهت ارسال اطلاعات دما به ECU و دیگری جهت نمایش پشت آمپر استفاده می شود .

✅نظرت چیه این مطلب رو ببینی

نشانه های خرابی فشنگی آب

فشنگی آب پراید، همان سنسوری است که دمای آب را اندازه گیری و درجه آن را به واسطه آمپر آب در صفحه پشت آمپر به راننده نشان می دهد. اگر این قطعه خراب شود، مشکلات زیر در خودروی شما پیش خواهد آمد:

آمپر آب حرکت نمی کند.

آمپر آب، عدد اشتباه را نشان می دهد یا بی جهت جا به جا می شود. (عددی که آمپر آب از دما نشان می دهد باید همیشه با عدد دمای کامپیوتر مرکزی خودرو یکی باشد)

از اطراف سنسور دمای آب پراید ، آب نشت می کند.

فن دیر روشن می شود یا اصلاً روشن نمی شود.

فن خاموش نمی شود.

خودرو مکرراً جوش می آورد.

خودرو دیر روشن می شود و درست و منظم کار نمی کند.

مصرف سوخت افزایش می یابد.

خودرو دود می کند.

چراغ چک، چشمک می زند یا به  صورت ثابت، روشن می ماند.

در مورد نکته ای که در مورد اشتباه نشان دادن آمپر آب در ابتدای مقاله گفتیم، باید بدانید عواملی هستند که نمی گذارند دمای آب به درستی نشان داده شود. اگر متوجه بروز اختلال در نمایش آمپر آب شدید، اول چند مورد زیر را بررسی کنید:

سوکت فشنگی آب، سولفاته نزده باشد.

آب رادیاتور کم نباشد.

سیستم خنک کننده، هواگیری نشده باشد.

اگر هیچ کدام از موارد فوق، صادق نبود، فشنگی آب پراید خراب شده است و باید تعویض شود.

سنسور دمای آب خودرو و عملکرد آن
سنسور دمای آب خودرو و عملکرد آن

دلایل خرابی فشنگی آب پراید

سوختن فشنگی آب پراید

قطعی در اتصالات و مسیر سیم کشی

رسوب گرفتن و زنگ زدگی

قطع شدن سوکت یا فیش تغذیه برق

سنسور دمای آب خودرو و عملکرد آن
سنسور دمای آب خودرو و عملکرد آن

فشنگی آب چیست؟

فشنگی آب، یک مقاومت متغیر است که جریان برق خودرو از آن عبور می کند و به سیم پیچ آمپر آب می رسد. مقاومت این قطعه بر اساس دمای موتور، کم و زیاد می شود و در واقع با آن رابطه عکس دارد؛ بدین معنا که با بالا رفتن دمای موتور، مقاومت آن، کم و با پایین آمدن دما، مقاومت آن زیاد می شود. با انتقال جریان برق، آمپر آب بالا یا پایین می رود و راننده را از دمای موتور آگاه می کند. این قطعه در نزدیکی ترموستات و در مسیر مایع خنک کننده قرار می گیرد. محل قرارگیری فشنگی آب پراید انژکتوری، با فشنگی آب پراید کاربراتوری فرق دارد و اغلب، پشت سر سیلندر قرار می گیرد.

فشنگی آب پراید ، از عملکرد تا خرابی !
فشنگی آب پراید ، از عملکرد تا خرابی !

تعداد فشنگی در خودروهای مختلف، متفاوت است. در اغلب خودروها سه عدد حسگر دمای آب وجود دارد:

سبز: میزان دمای آب را به ECU منتقل می کند. برای تنظیم پخش سوخت هم کاربرد دارد.

آبی: مخصوص اطلاعاتی است که در صفحه نمایشگر پشت آمپر نشان داده می شود.

قهوه ای: دستور راه اندازی فن و کنترل یونیت فن را صادر می کند.

خانواده پراید و برخی خودروهای دیگر، کنترل یونیت فن ندارند و فن مستقیماً توسط ECU کنترل می شود، به همین دلیل سنسور قهوه ای رنگ حذف می شود. در برخی مدل های جدیدتر پراید، فشنگی آب هم حذف می شود. دلیل حذف این قسمت، ترکیب تمامی کنترلرها با هم و اتصالشان به کامپیوتر مرکزی خودرو و کنترل آمپر توسط سیستم BSI است. وقتی اطلاعات در دسترس ECU باشد، فرمان لازم صادر خواهد شد.

خودروی شما چند مدل فشنگی دارد؟ کدام یک از رنگ ها بیشتر آسیب می بیند و مجبور به تعویض آن می شوید؟ در فروشگاه توربویدک، انواع فشنگی آب پراید و سایر خودروها موجود است. اگر نکته ای درباره این قطعه و تعویض آن می دانید، لطفاً برای توربومگ بنویسید.

فیلم اموزشی

مطالب پیشنهادی ما:

مشاهده بیشتر

mohsen salehi

مکانیکو مجموعه‌ای خلاق می‌باشد که با هدف بالابردن سطح دانش و مهارت عیب یابی و تربیت متخصصین کار آزموده بنا گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا