😍برق اتومبيل😍

همه چیز در مورد کویل وساختار ان

همه چیز در مورد کویل وساختار ان
کویل و ساختمان داخلی آن

کویل در حقیقت ترانسفورماتور افزاینده می باشد که برق فشار ضعیف 12 ولت باتری را به برق فشار قوی بین 5000 تا 20000 ولت جهت ایجاد جرقه در محفظه احتراق تبدیل می کند. شکل زیر کویلی را به همراه اجزای آن نشان می دهد.

  https://blog.mechanico.ir/wp-content/uploads/2020/04/ban_1.gif  

به دلیل اینکه بیشتر حرارت تولید شده در کویل مربوط به سیم پیچ اولیه می باشد، آن را روی سیم پیچ ثانویه می پیچند تا حرارت به راحتی به هوای محیط منتقل شود و برای اینکه این حرارت به سیم پیچ ثانویه منتقل نشود بین سیم پیچ اولیه و ثانویه معمولا کاغذ عایق قرار می دهند. قطر سیم آن در حدود یک میلیمتر و جنس آن از مس می باشد.

تعداد حلقه های این سیم پیچ بین 250 تا 350 حلقه بوده و مقاومت کل این سیم پیچ در حدود 3 اهم است. این سیم پیچ روی هسته کویل و زیر سیم پیچ اولیه پیچیده می شود و بین هسته و سیم ثانویه معمولا عایق کاغذی قرار می گیرد. جنس سیم آن از مس و دارای قطری در حدود یک دهم میلیمتر می باشد. تعداد حلقه های این سیم پیچ بین 15000 تا 30000 حلقه می باشد. نسبت حلقه های سیم پیچ ثانویه به سیم پیچ اولیه بین 1به 50 تا 1 به 150 می باشد.

برای افزایش قدرت مغناطیسی سیم پیچ اولیه از هسته آهنی در کویل استفاده می گردد. جنس هسته کویل از فولاد نیکل منگنز دار بوده و باید به گونه ای باشد که هنگام قطع جریان سیم پیچ اولیه به راحتی خاصیت مغناطیسی خود را از دست بدهد.

اگر هسته کویل به صورت یک تکه ساخته شود درون آن جریان های گردابی نا خواسته ای بوجود می آید. این جریان های گردابی همانند گردابه هایی است که در جریان آب بوجود می آید. وجود جریان های گردابی درون هسته باعث داغ شدن هسته، اتلاف انرژی و کاهش راندمان کویل می شود. برای جلوگیری از این مشکل هسته کویل را به صورت ورقه ورقه می سازند. بطوری که ورقه ها دارای ضخامت 5. تا 1.1 میلی متر و پهنای 1 سانتی متر می باشند.

همه چیز در مورد کویل وساختار ان
همه چیز در مورد کویل وساختار ان

لازم به ذکر است که این صفحات توسط لاک یا پلاستیک نازک نسبت به یکدیگر عایق می شوند و مطابق شکل زیر  به صورت یک دسته ورقه ورقه در کنار هم قرار می گیرند. در این صورت جریان گردابی در این ورقه ها به مراتب کمتر از هسته یک تکه می باشد و داغ شدن هسته، اتلاف انرژی و کاهش راندمان کویل کمتر می گردد.

طرز کار کویل
طرز کار کویل
طرز کار کویل: 

 

کویل از ۲ سیم پیچ درست شده است؛ سیم پیچ اولیه و سیم پیچ ثانویه. این دو سیم پیچ به دور یک هسته مرکزی پیچیده شده اند. سیم پیچ ثانویه دور بسیار بیشتری دارد و اطراف آن را سیم پیچ اولیه دربرگرفته است. جریان از باتری وارد سیم پیچ اولیه می شود. همین جریان کم باعث ایجاد یک میدان مغناطیسی در کویل می شود که با احاطه شدن دور سیم پیچ ثانویه که تعداد دور بسیاری دارد، ولتاژ آن چندین هزار برابر می شود.

یک نکته در مورد تست کویل
در خودروهای قدیمی کاربراتوری، یکی از راه های تست وایر و شمع و یا کلا سیستم جرقه زنی، اتصال سر وایر به بدنه خودرو با استفاده از یک شمع و یا نهایتا یک پیچ گوشتی است. هر چند این کار نیز می تواند باعث ایجاد شوک در برخی از دستگاه های برقی شود. اما در خودرو های انژکتوری به منظور جلوگیری از آسیب به ECU بهتر است تا این کار انجام نشود و به جای آن از چراغ مخصوص این کار استفاده شود. برای تست استاندارد کویل نیز می توان از اهم متر استفاده کرد تا به طور دقیق مشخص شود کدام قسمت و کدام سیم پیچ کویل آسیب دیده است.

تبلیغات
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن
مکانیکو