اموزش

کم کردن کیلومتر

کم کردن کیلومتر خودرو ،تنظیم کیلومتر

کم کردن کیلومتر خودرو ،تنظیم کیلومتر! چگونه کیلومتر خودرو دستکاری می شود؟ چگونه متوجه دستکاری کیلومتر خودرو شویم؟ چطور کیلومتر خودرو دستکاری می شود؟ دانستنی های کاهش کیلومتر

 

قبل از هر چیز

مقدار کارکرد هر خودرو در بخشی به نام کیلومتر شمار یا صفحه کیلومتر نمایش داده می شود.در خودروهای قدیمی تر وقتی که علم الکترونیک انقدر وارد صنعت خودرو نشده بود، مقدار کارکرد کیلومتر در صفحه نمایش سرعت موتور یا همان کیلومتر شمار به صورت کاملا مکانیکی نمایش داده می شد به این صورت که با چرخش یک بخش مکانیکی در گیربکس یا یکی از چرخ ها، نیروی این بخش با استفاده از یک مفتول چرخان  به چرخ دنده ای کوچک در داخل کیلومتر شمار خودرو می رسید و با استفاده از یک مکانیزنم ساده مقدار کارکرد خودرو نمایش داده می شد.

 

 

کیلومتر شمار خودرو قدیمی
کیلومتر شمار خودرو قدیمی

 

این نمایش کارکرد کیلومتر برای این بود تا مالک خودرو متوجه زمان فرارسیدن زمان تعمیرات و نگهداری شود یا اینکه مسافت بین دو نقطه پیموده شده چقدر است و… امروزه ولی با پیشرفت علم و گسترش الکترونیک در خودروها، دیگر از این سیستم خبری نیست و نمایش کیلومتر خودرو کاملا دیجیتال شده.

در خودروهای امروزی یک سنسور اثرهال یا مغناطیسی بر روی یکی از چرخ ها یا بر روی گیربکس وجود دارد و با عبور دندانه های یک چرخدنده یا دیسک خودرو سیگنالی را تولید می کند و این سیگنال معمولا از سه روش برای تبدیل شدن به مقدار کیلومتر استفاده می شود که بنا به نظر سازنده خودروها متفاوت است.

سیگنال به سیستم ABS ESP ارسال می شود : در این روش  ابتدا به بخش کنترل کننده  سیستم ترمز ای بی اس رفته و تبدیل به سرعت شده و سپس به صورت دیجیتال از طریق سیمکشی به کیلومتر مخابره می شود.

سیگنال به ای سی یو ECU ارسال می شود : در این روش سیگنال به بخش کنترل کننده الکترونیکی موتور یعنی ECU ارسال شده و در آنجا تبدیل به سرعت شده و برای نمایش به کیلومتر شمار خودرو ارسال می شود.

 

سیگنال مستقیما به کیلومتر شمار ارسال می شود : در این روش واسطه ای بین سنسور و کیلومتر شمار وجود ندارد و سیگنال در کیلومتر تبدیل به سرعت می شود و به بخشهای دیگر ارسال می شود

اموزش کم کردن کیلو متر
اموزش کم کردن کیلو متر

در این تصویر یک نمونه سنسور سرعت نمایش داده شده که سیگنال خروجی در دو وضعیت سرعت آهسته و سریع نمایش داده شده است

مقدار کارکرد کیلومتر کجا ذخیره می شود؟

از آنجایی که صفحه های نمایش کیلومتر جدید ممکن است اعداد و ارقام مختلف مربوط به پارامترها و متغیرهای مختلفی را نمایش می دهند و فقط یکی از کاربرد آنها مربوط به مقدار کارکرد کیلومتر است، مقدار این کارکرد در بخشی از حافظه یک آی سی میکروکنترلر MCU که مخفف microcontroller unit یا درون یک آی سی فقط حافظه مانند ایپرام EEPROM که مخفف Electrically Erasable Programmable Read-Only Memory و یا در هر دو آنها ذخیره می شود ، تا با هر بار خاموش و یا روشن شدن خودرو و یا برداشتن سرباتری این مقدار پاک نشود

.

تقریبا تمام یونیت های خودرو های امروزی دارای بخش MCU و ایپرام هستند زیرا لازمه کارکرد هر برد هوشمند الکترونیکی است و لازم نیست مقدار کیلومتر خودرو در تمام یونیت های خودرو ذخیره شود.پس معمولا این مقدار کارکرد در یکی از دو یونیت ۱. کیلومترشمار 2. ایسیو ECU  و یا در هر دو آن ها ذخیره می شود. به جز این مقدار کارکرد کیلومتر حجم انبوهی از داده ها و پارامتر ها و متغیر ها در این آی سی ها و حافظه ها قرار دارد که هنگام شروع به کار یک یونیت هوشمند خودرو مورد استفاده قرار می گیرد

.

یک نمونه EEPROM و MCU
یک نمونه EEPROM و MCU
تغییر کیلومتر خودرو یا دست کاری آن و یا اصطلاح تنظیم کیلومتر

گاهی با خراب شدن کامپیوتر خودرو یا کیلومتر شمار  آن نیاز به تعویض این یونیت ها وجود دارد و با جایگزینی یک یونیت نو و یا دسته دوم لازم است تا مقدار کیلومتر واقعی خودرو در یونیت تعویض شده ثبت گردد ، برای این منظور دستگاه هایی طراحی شده تا مقدار این پارامتر را نوشته و یا بخواند.شرکت های تولید کننده خودروها برای جلوگیری از دستکاری این پارامتر آن را به صورت کد و یا رمز گزاری شده بر روی حافظه آی سی ها می نویسند،اما به مرور زمان و با مهندسی معکوس و از روشهای مختلف شرکت های سازنده این دستگاه ها، پی به آدرس محل قرار گیری مقدار کیلومتر در حافظه آی سی ها می برند و با دستکاری آن مقدار جدید را جاگذاری می کنند

 

راههای تشخیص کم کردن کیلومتر خودروها

از سلامت عملکرد کیلومتر مطمئن شوید چون ممکن است که فروشنده بگوید که کیلومتر خودرو خراب است و ابراز بی اطلاعی کند.

همانگونه که گفته شد کیلومتر خودرو در چند واحد کنترل الکترونیکی می تواند ثبت شود. اگر کیلومتر خودرو از پشت صفحه آمپر دستکاری شده باشد می توان از طریق نصب دیاگ و وارد شدن به ECUهای دیگر، مقدار کیلومتر دست نخورده را مشاهده کرد که در صورت هرگونه مغایرت می توان به وجود دستکاری مشکوک شد. 

یکی از معمول ترین موارد که بسیاری از افراد با تجربه به آن بسنده می کنند بررسی قسمت هایی از خودرو است که در معرض تماس قرار دارند ، همچون سر دنده، غربیلک فرمان، رکاب ها  و بررسی فنی و کلی خود موتور. اما فراموش نکنیم که بسیاری از فروشنده ها با علم به این موارد در زمان استفاده از خودرو سعی می کنند که به نوعی از خودرو استفاده کنند تا در زمان خرید این قسمت ها نو به نظر برسند.

در نهایت از نگاه کارشناس مکانیکو:  بررسی سوابق خودرو که می تواند شامل سوابق بیمه، مستندات معاینه فنی و سندهای قبلی شود. خودروهایی هم که در زمان گارانتی خود به نمایندگی اصلی مراجعه می کردند دارای سوابقی هستند که می توان آنرا استعلام نمود و در صورت هرگونه مغایرت با مقدار مشاهده شده می توان به انجام چنین اقدامی در آن شک نمود.

بررسی قسمت هایی خاص که جهت تغییر کیلومتر باید از پملپ خود باز شوند و یا مشاهده آثاری از دستکاری مانند لبه های ECUیا نشان هایی که با قلم رنگ که روی پیچ های کیلومتر خودرو ها در کارخانه زده شده. هرچند که افراد حرفه ای در زمان دست بردن به این قسمتها به این موارد توجه می کنند تا ردی از خود باقی نگذارند اما بازدید از این قسمت ها می تواند مفید باشد

مجازات دستکاری کیلومتر شمار خودرو چیست؟
مجازات دستکاری کیلومتر شمار خودرو چیست؟
مجازات دستکاری کیلومتر شمار خودرو چیست؟

میزان نوشت: بسیار پیش آمده که افراد اقدام به اعمال تغییراتی در خودرو و قسمت‌های مختلف خودرو مانند دستگاه سرعت سنج اتومبیل می‌کنند که بعضاً این تغییرات مطابق قانون جرم محسوب می‌شود. مانند آنکه افراد با تغییراتی در کیلومتر شمار اتومبیل و با از کار انداختن آن سعی می نمایند تا کارکرد واقعی ماشین را نشان ندهند، چه اینکه این عمل در تعیین قیمت واقعی اتومبیل هنگام خرید و فروش آن بسیار موثر واقع خواهد شد. بنابراین افراد با اقداماتی از این دست پول هایی به ناروا به دست می آورند. از همین روی قانونگذار به منظور جلوگیری کردن از این دست اقدامات تدابیری را اتخاذ نموده است.

مطابق ماده 724 از کتاب پنجم قانون مجازت اسلامی مصوب 1375: هر راننده وسیله نقلیه ای که در دستگاه ثبت سرعت وسیله نقلیه عمداً تغییری دهد که دستگاه سرعتی کمتر از سرعت واقعی نشان دهد و یا با علم به اینکه چنین تغییری در دستگاه مزبور داده شده با آن وسیله نقلیه رانندگی کند، برای بار اول به حبس از ده روز تا دو ماه و یا جزای نقدی از پنجاه هزار تا پانصد هزار ریال و یا هر دو مجازات و در صورت تکرار به دو تا شش ماه حبس محکوم خواهد شد. برخلاف اطلاق ماده و نیز با استناد به عمومیت کلمه دستگاه می توان چنین استفاده نمود و بیان داشت که دستگاه شامل مجموعه ای متشکل از سرعت سنج اتومبیل، کیلومتر شمار و سایر موارد مشابه آن می باشد و فقط منحصر به سرعت سنج نخواهد بود، چه اینکه اعمال تغییرات و دست کاری کردن کیلومتر شمار وسیله نقلیه بیشتر از دست کاری کردن سرعت سنج اتومبیل اتفاق می افتد.

مجازات مقرر در این ماده زمانی بر مرتکب قابل اعمال خواهد بود که وی عمداً عمل دست کاری را انجام داده باشد. برای اعمال مجازات صرفاً نیازی نیست که خود فرد، مرتکب ایجاد تغییر و دست کاری بوده باشد بلکه حتی زمانی که فرد خود مرتکب دست کاری نگردیده است اما با علم به این امر که سرعت سنج و کیلومتر شمار اتومبیل دست کاری شده است، رانندگی نماید، مشمول مجازات مقرر در ماده خواهد بود. قاضی در اعمال مجازات حبس برای مرتکب چنین عملی در مرتبه اول مخیر خواهد بود، این در حالی است که در صورت ارتکاب این عمل توسط فرد برای مرتبه دوم، اعمال مجازات حبس الزامی خواهد بود.

برچسب:

تشخیص کیلومتر با دیاگ، تغییر کیلومتر خودرو یا دست کاری آن و یا اصطلاح تنظیم کیلومتر، تنظیم کیلومتر، دستگاه كم كردن كيلومتر، راهها تشخیص کم کردن کیلومتر خودرو، راههای تشخیص کم کردن کیلومتر خودروها، روش تشخیص دستکاری کیلومتر ماشین، قیمت دستگاه کیلومتر کم کن، كم كردن كيلومتر 206، كم كردن كيلومتر 405، كم كردن كيلومتر بنز، كم كردن كيلومتر بی ام و، كم كردن كيلومتر پراید، كم كردن كيلومتر خودرو در تهران، كم كردن كيلومتر خودرو در شیراز، كم كردن كيلومتر خودرو در مشهد، كم كردن كيلومتر سانتافه، كم كردن كيلومتر ماشين در کرج، كم كردن كيلومتر ماشين در محل، كم كردن كيلومتر موتور، کم کردن کیلومتر خودرو، مجازات دستکاری کیلومتر شمار خودرو چیست؟، مقدار کارکرد کیلومتر کجا ذخیره می شود؟، نحوه كم كردن كيلومتر خودرو، نحوه کم کردن کیلومتر، نرم افزار كم كردن كيلومتر ديجيتال

مشاهده بیشتر

mohsen salehi

مکانیکو مجموعه‌ای خلاق می‌باشد که با هدف بالابردن سطح دانش و مهارت عیب یابی و تربیت متخصصین کار آزموده بنا گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا