آموزش تعویض لنت جلو پراید
آموزش تعویض لنت جلو پراید
یکی از سادهترین کارهای فنی، تعویض لنت جلو پراید است. کاری ساده که میتوان با اندکی مهارت و دانش فنی و رعایت جوانب احتیاط، بهراحتی آن را انجام داد و از هزینه و البته معطلی مراجعه به تعمیرگاهها کم کرد.
در ابتدا باید متذکر شویم که تعویض لنت در خودروهای مختلف مشابه هم بوده و تنها تفاوتهای اندکی باهم دارند. این تفاوتها بیشتر در شکل و ساختار کلیپرهای ترمز و چگونگی قرارگیری لنت در داخل این کلیپرها است.
نحوه عملکرد سیستم ترمز دیسکی
در مورد سیستم ترمز دیسکی ، پیستون ها فشار خود را به لنت های ترمز وارد میکنند و لنت ها به دیسک ترمز میچسبند و عمل ترمزگیری انجام میشود .
ساختار و مکانیسم این نوع ترمز تا حدود زیادی با ترمزهای کاسه ای متفاوت است ، به جای کاسه از یک دیسک چرخان استفاده شده است و به جای کفشک های خمیده از یک جفت کفشک صاف که به آن لنت ترمز میگویند استفاده شده است . این لنت ها در دو طرف دیسک قرار دارند و و از پشت به یک سیلندر و پیستون مجهز اند .
هنگامی که پدال ترمز فشرده میشود و روغن توسط نیروی هیدرولیکی از مجاری فلزی به سیلندر چرخ میرسد ، پیستون را به سمت بیرون فشرده میکند و لنت ها به دیسک میچسبند و باعث توقف یا کاهش سرعت چرخش آن میشوند .
بیشتر بدانید:
دلایل ضعیف بودن ترمز خودرو
از کجا بدانم لنت ترمز نیاز به تعویض دارد؟
هر زمان که صدای سایش دو فلز بر یکدیگر را از ناحیه چرخها شنیدید و با ترمزگیری بر میزان این صدا افزوده شد، بدانید که لنت بخت برگشته درخواست مرخصی دارد! البته در اتومبیلهای جدید، پایان عمر لنت ترمز با روشن شدن چراغ هشدار ترمز نمایش داده میشود.
بهتر است هر دو ماه یکبار با خارج کردن لاستیک، میزان گوشت لنت بررسی شود. اگر گوشت لنت کمتر از ۵ میلیمتر بود، باید به فکر تعویض لنت باشید.
چگونه لنت ترمز را تعویض کنم؟
اولین کاری که باید انجام دهید شکل کردن پیچ های چرخ های خودرو می باشد و سپس جلو لاستیک های خودرو اجری مانع ای قرار دهید و سپس جک بزنید.
بای امنیت بیشتر بهتر از لاستیک باز شده رو زیر خودرو قرار دهید.
دو
بعد از باز کردن لاستیک قطعات فوق رو می بینید که در ترمز گیری نقشی دارند این مجموعه شامل دیسک ترمز، کالیپر ترمز، لنت ترمز میباشد.
چهار
برای آشنایی با نحوهی قرارگیری لنت ترمز در کالیپر ترمز به جزئیات دقت کنید. برای متوقف کردن هر دیسک، دو عدد لنت در دو سمت دیسک وجود دارد.
کالیپر نیز دو تکه ساخته میشود و در زمان ترمزگیری، پیستونی در این مجموعه با کمک فشار روغن ترمز، لنتها را به سمت دیسک فشرده میکند.
برای قرار گرفتن لنتها در جای خود، دو عدد پین در بالا و پایین آنها نصب میشود و برای خارج نشدن پینها از محل خود، از خار فنری استفاده میشود. خار شماره یک M شکل است و خار شماره دو، پینها را به یکدیگر متصل میکند.
البته توجه کنید تا پایان کار به هیچ وجع ترمز گیری نکنید زیرا یا فشرده کردن پدال ترمز پیستون ترمز رو به جلو می اید.
پنج
در ابتدا باید خار تنها دو اتصال به سواخ میانی در بالای لنت و صل می شود را خارج کنیم که برای این کار باید از انبردست استفاده کنیم و پیچ گوشتی
شش
دو عدد پین رو به سمت خود کشید و خارج کنید.
هفت
برای ایجاد فضای کافی جهت خارج کردن لنتها، پیستون را به وسیله پیچ گوشتی به عقب کشید.
هشت
بعد از عقب کشیدن پیستون ترمز باید لنت ترمز راخارج کنید
نُه
لنتهای جدید را آماده کنید. اهرم را بین دیسک و پیستون قرار داده و پیستون را برای فراهم آوردن فضای کافی جهت ورود لنت، تا حد امکان به عقب بکشید. برای جلوگیری از آسیب دیدگی سطح دیسک، یک دستمال بین دیسک و اهرم قرار دهید.
لنتی که سمت پیستون قرار میگیرد دارای یک زائده فلزی است. لنت را به همراه ورق استیل در مکان قرار دهید.
دَه
نوبت به جاگذاری لنت دوم رسیده.با استفاده از اهرم بندی فضا برای جا زذن لنت بعدی باز کنید
لنت دوم را در جای خود قرار دهید.
یازده
دوازده
سیزده
پایههای خار شماره دو را که رابط بین دو پین است را به کمک انبر دست در سوراخ پینها نصب کنید. کار شما به پایان رسیده است.
فیلم اموزشی
اموزش تعویض لنت جلو پراید