سيستم ترمزسیستم تعلیق و فرمان

لرزش فرمان هنگام ترمز گیری

لرزش فرمان هنگام ترمز گیری

شاید برایتان این مشکل پیش آمده باشد که در زمان رانندگی با خودرو خود، ناگهان در هنگام ترمز گرفتن فرمان شروع به لرزش شدید کند. اولین فکری که به ذهن شما خطور می‌کند، خارج شدن از خط و ورود به حاشیه جاده است. این ناحیه از جاده برای هشدار به راننده، دارای چندین حفره است.با ما همراه باشید مکانیکو

لرزش در فرمان خودرو می‌تواند ناشی از چندین دلیل باشد که البته یکی از آن‌ها در زمان ترمز گرفتن باعث لرزش فرمان خودرو می‌شود.


1️⃣ تاب داشتن دیسک ترمز ، یا کاسه های چرخ عقب (با آب ریختن روی دیسک در حالتی که داغ باشد، دیسک تاب می گیرد)
.
2️⃣ خرابی یا سفتی سیلندر و کالیپر ترمزهای جلو
.
3️⃣ اگر در هنگام ترمز گیری ، اتاق نیز بلرزد، علت می تواند علاوه بر موارد مذکور، خرابی و عدم توازن رینگ و لاستیک های چرخ نیز باشد



آیا رانندگی در زمانی‌که فرمان در هنگام ترمز لرزش دارد، ایمن است؟

اگر هنگامی‌که اقدام به ترمز گرفتن می‌کنید، فرمان خودرو شما می‌لرزد، به احتمال زیاد باید سریعا به مکانیک مراجعه کنید. این موضوع که دقیقا چه زمانی باید به مکانیک مراجعه کنید به چندین عامل بستگی دارد. برای مثال اگر این مشکل مربوط به عدم اتصال درست روتور باشد، شما می‌توانید برای چند ماه این موضوع را نادیده بگیرید.

همانطور که در قبل اشاره کردیم این مشکل بیشتر مربوط به تاب برداشتن روتور است. این موضوع را نیز می‌توان برای مدتی نادیده گرفت ولی اگر مدت زمان طولانی این مشکل در خودرو شما وجود داشته باشد و به مکانیک مراجعه نکنید، مشکلاتی دیگری برای سیستم ترمز اتومبیل ایجاد می‌شود.

 

لرزش‌های مداوم به کالیپر ترمز و همچنین لنت ترمز فشار وارد می‌کند. این امر باعث می‌شود که این قطعات نیز ساییده شوند و به دنبال آن هزینه کلی تعمیر سیستم ترمز افزایش زیادی پیدا کند. در حالی‌که شاید تعویض روتور هزینه‌ای برابر با 500 هزارتومان داشته باشد، با تعویض دیرهنگام آن هزینه شما به 1 میلیون تومان افزایش می‌یابد (اعداد فرضی هستند).

علاوه بر موارد فوق، وجود مشکل در روتور می‌تواند پایداری خودرو را نیز دچار مشکل کند. در صورت بروز این مشکل، احتمال تصادف افزایش می‌یابد و جان افراد را به خطر می‌اندازد.

در نهایت سعی کنید هنگامی‌که فرمان خودرو شما در زمان ترمز دچار لرزش شد، سریعا به مکانیک مراجعه کنید. با انجام این کار نه تنها در هزینه‌های خود صرفه‌جویی می‌کنید، بلکه ایمنی خود، سرنشینان و اتومبیل‌های دیگر را به خطر نمی‌اندازید.

لرزش فرمان هنگام ترمز گیری
لرزش فرمان هنگام ترمز گیری
اگر فرمان ماشین صرفاً در یک سرعت خاص (مثلا 90 کیلومتر در ساعت) بلرزد:

این احتمال وجود دارد که رینگ، یا لاستیک از بالانس خارج شده باشد و در آن سرعت خاص، بسامد دوران چرخ به فرمان منتقل می شود. امتحان ساده در تشخیص این مورد جابجایی چرخ جلو با عقب است.

اگر فرمان و اتاق در سرعت بالای 120 کیلومتر در ساعت بلرزد، علت آن می تواند بالانس نبودن چرخ های عقب خودرو باشد.

لرزش جزئی فرمان خودرو های معمولی، در سرعت های بالا (بیشتر از 120 کیلومتر در ساعت)  طبیعی است. زیرا سیستم انتقال گردش فرمان به چرخها، در اتومبیل هایی که برای سرعت های بالا طراحی می شوند (ماشین های اسپرت) تفاوت عمده ای دارد و البته بسیار گرانتر است، مثلا در خودروهای لوکس اروپایی، ارتباط مکانیکی بین فرمان و چرخ وجود ندارد و فقط سیگنال الکتریکی از فرمان به موتورهای چرخاننده لاستیک های جلو منتقل می شود. از طرف دیگر، بالانس چرخ در این خودروها تابع استانداردهایی بسیار بالاتر از خودروهای سواری معمولی هستند.

مطلب پیشنهادی:

آموزش کد دهی ریموت بلوتوثی

علت کشیدن فرمان به یک طرف
در حالت عادی و در حین رانندگی در یک جاده صاف و بدون شیب، با رها کردن فرمان، نباید خودرو شما به هیچ طرفی سوق داشته باشد و باید مستقیم حرکت کند. در غیر اینصورت اصطلاحاً گفته می شود که فرمان به یک طرف می کشد، علتهای آن عبارتند از:
  1. هم سایز نبودن لاستیکهای جلو با هم و یا عقب با هم.
  2. یکسان نبودن باد لاستیکهای جلو با هم، و عقب با هم.
  3. به هم خوردن یکی از زوایای چرخها که می تواند به علت برخورد با جدول، ضربه به شاسی و … باشد.
  4. عیب سیستم تعلیق و جلوبندی.
  5. وجود نقص در سیستم ترمزها به نحوی که یک طرف عمل کرده و طرف دیگر عمل نکند، که در این حالت در حین ترمزگیری خودرو به سمتی که ترمز درست عمل می کند، می پیچد.

 

مشاهده بیشتر

mohsen salehi

مکانیکو مجموعه‌ای خلاق می‌باشد که با هدف بالابردن سطح دانش و مهارت عیب یابی و تربیت متخصصین کار آزموده بنا گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا