اموش جامع cng

جهت خرید کلیک کنید
اموزشعیب یابی

نحوه تشخیص روغن سوزی در موتور

آیا روغن سوزی واقعا یک مشکل به حساب می‌آید؟

موتور خودرو شما همیشه در فضایی که با نام محفظه احتراق شناخته می‌شود، کار می‌کند و در موتور سیلندرها در حال سوزاندن سوخت هستند. با وجود آن که روغن برای جلوگیری از اصطکاک همه‎‌ی قطعات مورد استفاده قرار می گیرد، موتور خودرو به گونه ای طراحی شده تا روغن را بیرون از محفظه احتراق نگه دارد. گاهی از برخی مردم خواهید شنید که روغن سوزی موتور خودرو امری طبیعی است. درست بودن حرف آنها بستگی به تعریف شما از طبیعی بودن دارد. اگر منظور شما از طبیعی رایج است، بله روغن سوزی یک مشکل بسیار رایج است، به خصوص در خودروهای قدیمی‌تر.

نحوه تشخیص روغن سوزی در موتور

ابتدا باید موتور را به دمای نرمال برسانیم (یک بار فن کار کند).
اندازه روغن موتور و سطح کیفیتی روغن را بازدید نمایید. تمامی شمع های موتور را باز کرده و رله دوبل راقطع کنید و اگر دریچه گاز از نوع دستی می باشد، آن را در حالت باز قرار دهید. با استفاده از ابزار مخصوص کمپرس سنج، فشار کمپرس تمامی سیلندرها اندازه گیری کنید. (در حالت فوق زمانی ابزار کمپرس سنج را در جای محل شمع نصب شده است، موتور خودرو را استارت می زنیم تا بتوانیم فشار کمپرس سیلندرها را اندازه گیری کنیم ). فشار کمپرس تمامی سیلندرها می بایست با اندازه استاندارد تایین شده شرکت برابری کند.

نکته:اگر فشار پایین تر از اندازه مجاز باشد.دو ایراد ممکن است وجود داشته باشد:

1. ممکن است ایراد از قسمت بالایی موتوریعنی سرسیلندر باشد.
2. ممکن است ایراد از قسمت پایینی موتر یعنی رینگ و پیستون باشد.

روغن‌سوزی خودرو ممکن است به دلیل یک یا چند یک از موارد ذیل در موتور رخ دهد:

  • ساییدگی جداره سیلندر یا پیستون
  • شکستن رینگ پیستون
  • خرابی کاسه نمد
  • خرابی واشر سرسیلندر
  • خرابی لاستیک گیت
  • خرابی یاتاقان‌ها
  • و …
نکته:برای اینکه بدانیم خرابی از کدام قسمت سر سیلندر می باشد،راه تست وجود دارد.

1. برای اینکه تشخیص دهیم، در داخل محفظه احتراق ،از محل شمع 5 سی سی روغن ریخته و دوباره با ابزار کمپرس سنج، میزان کمپرس را اندازه گیری می کنیم.
2. اگر فشار کمپرس بالا امد، به این معنی می باشد که مشکل از رینگ و پیستون می باشد. اما اگر فشار کمپرس به همان اندازه قبل ماند، به معنای این است که ایراد از سر سیلندر می باشد.
3. اگر در هنگام کمپرس گیری ،فشار کمپرس به داخل رادیاتور آب نفوذ کرد، (ایجاد حباب آب در رادیاتور ) می تواند ایراد از واشر سر سیلندر باشد.

جهت جلوگیری از روغن‌سوزی موتور می‌توانید از راهکارهای ذیل استفاده نمایید:

  • استفاده از روغن موتور مناسب با نوع خودرو
  • بازدید و تعویض به موقع روغن موتور
  • چک کردن مرتب سطح روغن
  • باز نکردن ترموستات
  • عدم شستشوی موتور با گازوییل یا مواد مشابه
  • و …

جهت رفع روغن‌سوزی در سریع‌ترین زمان ممکن به مکانیک مجرب مراجعه نمایید. مکانیک‌ها بر اساس تجربه فراوان و با استفاده از تجهیراتی چون کمپرس‌سنج محل ایجاد مشکل را پیدا نموده و پس از باز نمودن موتور، به تعمیر خرابی می‌پردازند.

 

مشاهده بیشتر

مهندس صالحی

مکانیکو مجموعه‌ای خلاق می‌باشد که با هدف بالابردن سطح دانش و مهارت عیب یابی و تربیت متخصصین کار آزموده بنا گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا