برق اتومبيل

جعبه فیوز تندر 90 و راهنمای تعویض آن

جعبه فیوز تندر 90 و راهنمای تعویض آن

نقشه جعبه فیوز ال ۹۰

راهنمای جعبه فیوز ال ۹۰ که در پشت درب جعبه، درج شده است، به صورت تصویری بوده و برای هیچ فیوزی، همچون جعبه فیوز سمند یا پژو و پراید شماره خاصی قید نشده است. تنها در این بخش به کشیدن تصویر مرتبط با وظیفه فیوز بسنده شده است و شما می توانید با استفاده از این تصاویر، چگونگی جای گیری فیوزهای خودرو خود را مشاهده نمایید. هنگامی که درب جعبه فیوز تندر ۹۰ را باز می کنیم، با دو نوع فیوز مختلف مواجه خواهیم شد که از لحاظ اندازه با یکدیگر متفاوت می باشند. در ردیف بالا، محل قرار گیری ۴ فیوز کوچک، ردیف دوم ۷ فیوز، ردیف سوم و چهارم هر کدام ۸ فیوز و در ردیف های ۵، ۶، ۷ و ۸ هر کدام محل ۳ فیوز بزرگ به صورت افقی قرار دارد.

هنگامی که درب جعبه فیوز ال ۹۰ را باز می کنیم، در پشت درب، علاوه بر مشاهده نقشه فیوزهای موجود در خودرو، یک سری فیوزهای کوچک و بزرگ نیز مشاهده خواهیم نمود که به عنوان فیوز یدکی در آنجا قرار گرفته اند تا در صورت بروز مشکل برای فیوزهای اصلی، از آنها بتوان جایگزین نمود. نقشه و چگونگی قرار گیری فیوزهای ال ۹۰ در تصویر و جدول زیر آورده شده است که با یک دیگر مشاهده می کنیم.

تعویض فیوز سوخته خودرو، جانمایی فیوز های تندر 90، جعبه رله ال 90، جعبه فیوز ال نود، جعبه فیوز تندر 90، جعبه فیوز تندر 90 و راهنمای تعویض آن، جعبه فیوز داخل موتور ال ۹۰،

جعبه فیوز

بسته به نوع و ساختار خودرو تعداد فیوزهای آن متفاوت است. خودروهای سبک حداقل 10 و حداکثر 30 فیوز دارند. اما در خودروهای سنگین ممکن است تا 100 فیوز هم به‌کار رفته باشد. بدیهی است که این تعداد فیوز باید در یک مکان واحد سازماندهی شده باشند که جعبه فیوز نام دارد.

 

جعبه فیوز محفظه‌ای است که همه فیوزهای سیستم برقی خودرو در آن نصب شده‌اند و همه قطعات برقی از آن تغذیه می‌شوند. اطلاعات مورد نیاز در مورد هر فیوز معمولاً روی آن درج شده است. یکی از این اطلاعات، حداکثر شدت جریان عبوری بر حسب آمپر است. اما از آنجا که خواندن اطلاعات از روی فیوز ممکن است سخت باشد، ظرفیت هر فیوز با رنگ استانداری مشخص شده است.

رنگ فیوزهای خودرو بر اساس میزان جریان عبوری
رنگ فیوز حداکثر ظرفیت (آمپر)
مشکی 1
خاکستری 2
بنفش 3
صورتی 4
قهوه‌ای مایل به زرد 5
قهوه‌ای 7-1/2
قرمز 10
آبی 15
زرد 20
شفاف 25
سبز 30
آبی کم‌رنگ 35
نارنجی 40

 

جعبه فیوز تندر 90

جعبه فیوز تندر 90
جعبه فیوز تندر 90

جعبه فیوز تندر 90

خودروی تندر 90 که در ایران به نام ال 90 هم شناخته می‌شود، از محصولات کمپانی فرانسوی رنو است که توسط شرکت‌های خودروسازی داخلی، مونتاژ و به بازار ایران عرضه می‌شود. خودروی تندر 90 دو جعبه فیوز دارد که یکی زیر کاپوت و کنار موتور تعبیه شده است. جعبه فیوز دوم تندر 90 در داخل اتاق و در سمت چپ غربیلک فرمان قرار دارد.

نقشه جعبه فیوز تندر 90 به صورت تصویری تهیه شده و شماره فیوزها در نقشه قید نشده است. داخل در جعبه فیوز نقشه‌ای دقیقاً مطابق محل نصب فیوزها درج شده‌است و هر فیوز به وسیله آیکون قسمت مربوط به خود قابل شناسایی است.

جدول راهنمای فیوزهای تندر 90
شماره فیوز آمپر توضیح
F1 ۲۰ آمپر برف پاک کن جلو
F2 ۵ آمپر نشانگر سیستم انژکتور
F3 ۱۰ آمپر چراغ ترمز
F4 ۱۰ آمپر سیستم ضد سرقت
F5 ۵ آمپر جعبه دنده اتوماتیک
F6 استفاده نشده
F7 یدک کشی (کاروان ، …)
F8 استفاده نشده
F9 ۱۰ آمپر چراغ نور پایین چپ
F10 ۱۱ آمپر چراغ نور پایین راست
F11 ۱۲ آمپر چراغ نور بالا چپ
F12 ۱۳ آمپر چراغ نور بالا راست
F13 ۳۰ آمپر شیشه بالابرهای برقی عقب
F14 ۳۱ آمپر شیشه بالابرهای برقی جلو
F15 ۱۰ آمپر سیستم ترمز ABS
F16 ۱۵ آمپر سوئیچ گرم کننده صندلی راننده
F17 ۱۶ آمپر بوق
F18 ۱۰ آمپر چراغ کوچک چپ
F19 ۱۱ آمپر چراغ کوچک راست
F20 ۷٫۵ آمپر چراغ های مه شکن عقب
F21 ۵ آمپر یغ زدایی آینه هی جانبی
F22 استفاده نشده
F23 ۱۵ آمپر تجهیزات هشدار دهنده
F24 ۵ آمپر فرمان هیدرولیک
F25 ۶ آمپر سوخت گاز (CNG)
F26 ۵ آمپر کیسه هوا
F27 ۲۰ آمپر چراغ دنده عقب و شیشه شوی عقب
F28 ۱۵ آمپر چراغ های داخل محفظه سرنشین
F29 ۱۵ آمپر واحد کنترل محفظه سرنشین
F30 ۲۰ آمپر قفل مرکزی (درب‌ها، صندوق عقب، …)
F31 ۱۵ آمپر چراغهای مه شکن جلو
F32 ۳۰ آمپر یخ زدایی شیشه عقب
F33 استفاده نشده
F34 استفاده نشده
F35 استفاده نشده
F36 ۳۰ آمپر بخاری
F37 ۵ آمپر آینه برقی
F38 ۱۵ آمپر سیستم صوتی
F39 ۱۰ آمپر تهویه مطبوع (کولر)
جعبه فیوز تندر 90
تعویض فیوز سوخته خودرو
تعویض فیوز سوخته خودرو

تعویض فیوز سوخته خودرو

برای کنترل و عوض کردن فیوز خودرو، قبل از هر کاری همه تجهیزات برقی خودرو را خاموش کنید. سپس موتور ماشین را خاموش کنید و سوییچ را بیرون بیاورید. حالا جعبه فیوز تندر 90 را پیدا کنید. علامت (آیکون) آن قسمت از سیستم برقی خودرو را که عمل نمی‌کند، روی نقشه جعبه فیوز پیدا کنید. بر اساس این نقشه می‌توانید محل قرار گرفتن فیوز آن قسمت را شناسایی کنید.

حالا باید بفهمید که فیوز مربوطه سالم است یا نه. برای این کار لازم است فیوز را از محل خود در جعبه فیوز تندر 90 خارج کنید. در جعبه فیوز را به سمت خود بکشید تا باز شود. ممکن است انبر مخصوصی برای این کار در جعبه تعبیه شده باشد. در این صورت فیوز مربوطه را با انبرک خارج کنید.

اما چطور باید بفهمیم فیوز سالم است یا نه؟ فیوزهای خودرو انواع مختلفی دارند. جنس فیوز ممکن است از پلاستیک، شیشه یا فلز باشد. در مورد فیوزهای شیشه‌ای و پلاستیکی تشخیص سوختگی فیوز ساده است. اگر پل میان پایه‌های فیوز قطع شده باشد، آلیاژ آن ذوب شده است. اما در مورد فیوزهای فلزی چطور؟ برای این کار باید از مولتی‌متر استفاده کنید.

دو سر فیوز را به دو سر مولتی‌متر وصل کنید. اگر جریان در مولتی‌متر برقرار نشود، فیوز سوخته است. در این صورت یک فیوز با همان مشخصات خریداری کنید و در جعبه فیوز نصب کنید. درب جعبه فیوز تندر 90 را باز کنید و استارت بزنید. اگر مشکل حل نشده، از دست شما کاری برنمی‌آید و باید به برق کار مراجعه کنید.

راهنمای جعبه فیوز ال 90، راهنمای جعبه فیوز ال نود، راهنمای جعبه فیوز داخل موتور ال نود، رنو تندر 90، عکس جعبه فیوز ال90، فیوز خودرو چیست؟، فیوز شیشه بالابر عقب ال 90، قیمت جعبه فیوز ال 90، محل جعبه فیوز ال 90 کجاست، محل فیوز پمپ بنزین ال 90، محل فیوز فندک ال ۹۰، نقشه جعبه فیوز L90، نقشه فیوزهای تندر

مشاهده بیشتر

mohsen salehi

مکانیکو مجموعه‌ای خلاق می‌باشد که با هدف بالابردن سطح دانش و مهارت عیب یابی و تربیت متخصصین کار آزموده بنا گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا