عیب یابی قفل مرکزی
قفل مرکزی
قفل مرکزی Central Lock System مدیریت قفل و باز درب های خودرو را به عهده دارد. این مدار دارای یک واحد کنترل الکترونیکی است که متناسب با سیگنالی که از میکروسوییچ درب راننده دریافت می کند، نسبت به قفل یا باز کردن سایر درب های خودرو اقدام خواهد کرد. در برخی خودروهای دارای قفل مرکزی Central Lock System فقط درب راننده دارای میکروسوییچ است مثل پرایدهای قدیمی، و در برخی دیگر درب شاگرد نیز دارای میکروسوییچ می باشد مثل سمند و پرایدهای جدید.
در مدل های بالاتر علاوه بر میکروسوییچ از سیستم Transceiver (فرستنده و گیرنده) نیز استفاده شده است که با فشردن دکمه های روی ریموت کنترل، دستور قفل یا باز شدن درب ها بصورت مدوله شده ازطریق امواج رادیویی درفضا منتشر شده و این امواج توسط واحد گیرنده که در داخل واحد کنترل قفل مرکزی تعبیه شده است دریافت می گردد و نهایتاً دستور صادره با فعال شدن یکی از دو رله ی مربوطه اجرا خواهد شد.
قفل مرکزی پراید (مدل قدیمی)
قفل مرکزی پراید یکی از ساده ترین مدارهای قفل مرکزی است که دارای واحد کنترل Central lock control unit می باشد. یک میکروسوییچ سه پایه در داخل درب راننده و سه عملگر یا الکتروموتور (Actuator) در داخل درب ها (درب شاگرد و دو درب عقب) می باشد. واحد کنترل متناسب با دریافت سیگنال از میکروسوییچ درب راننده، نسبت به قفل یا باز کردن سایر درب ها اقدام می کند.
میکروسوییچ در وضعیت درب باز
میکروسوییچ با اهرم قفل و باز درب راننده کوپل شده است یعنی وقتی اهرم بطرف بالا کشیده شود، قفل درب راننده باز بوده و میکروسوییچ در حالت عادی قرار دارد یعنی پایه ی مشترک common به پایه ی Normal close متصل است.
میکروسوییچ در وضعیت درب بسته
با فشردن اهرم بطرف پایین پایه ی مشترک تغییر وضعیت می دهد یعنی از نرمال کلوز جدا شده و به نرمال اپن Normal open وصل می شود.
ولتاژ پایه های میکروسوییچ
پایه ی نرمال کلوز ولتاژ مثبت و پایه ی نرمال اپن ولتاژ منفی از واحد کنترل می گیرند، بنابراین پایه ی com با قفل شدن درب راننده به ولتاژ منفی و با باز شدن درب راننده به ولتاژ مثبت وصل می شود و همین مثبت و منفی شدن پایه ی com، معیار فهم واحد کنترل از قفل یا باز بودن درب راننده است.
بعبارت ساده تر دریافت ولتاژ منفی برای واحد کنترل به معنای قفل شدن درب راننده و دریافت ولتاژ مثبت به معنای باز شدن درب راننده می باشد. و متناسب با ولتاژی که روی پایه ی com وجود دارد سایر درب ها توسط واحدکنترل قفل یا باز می شود. اگر با فشردن اهرم قفل درب راننده یا فشردن دکمه ی قفل ریموت (Lock) سایر درب ها قفل شوند،
اما با بالا کشیدن اهرم یا فشردن دکمه ی باز ریموت (Unlock) درب ها باز نشوند و یا بالعکس (با بالا کشیدن اهرم، سایر درب ها باز شوند اما با فشردن اهرم، درب ها قفل نشوند) ایراد از خرابی میکروسوییچ یا خرابی واحد قفل مرکزی یا وجود عیب در سیم کشی است.
نکته:
درصورت بالا رفتن ولتاژ خروجی آلترناتور (Overcharge) که دراثر خرابی رگلاتور شارژ ایجاد می شود، ممکن است واحد کنترل قفل مرکزی آسیب ببیند. علت این خرابی این است که در برخی از واحدهای کنترل از خازن های ۱۶ ولتی استفاده شده است. بالا رفتن ولتاژ تولیدی آلترناتور می تواند منجر به ترکیدگی این خازن ها شود و ترکیدگی خازن ها ممکن است منجر به بروز اتصال کوتاه و جریان کشی شدید (تا چند آمپر) از باتری بشود.
بدیهی است که درچنین حالتی باتری بسرعت تخلیه (Discharge) می گردد. توجه کنید که یک خازن ممکن است از لحاظ ظاهری سالم به نظر برسد اما دارای نشتی باشد و جریان باتری را بصورت غیرمجاز مصرف کند. درچنین حالاتی باید تست های لازم جهت بررسی برق دزدی صورت بگیرد.
مطلب پیشنهادی:
شرح عملکرد مدار
وضعیت درب بسته
نحوه ی عملکرد مدار قفل مرکزی پراید (مدل قدیمی) به این ترتیب است: وقتی اهرم قفل درب راننده بطرف پایین فشرده شود علاوه بر قفل شدن درب راننده، پایه ی نرمال اپن میکروسوییچ که دارای ولتاژ منفی می باشد به پایه ی com وصل می شود. پایه ی com به واحد کنترل متصل است. بنابراین با قفل شدن درب راننده، ولتاژ منفی ازطریق پایه ی com به واحد کنترل می رسد و بلافاصله یکی از رله های داخلی واحد کنترل فعال شده و برق مثبت خروجی از رله به یکسر از عملگرها (الکتروموتورها) ارسال می شود و موجب قفل شدن درب ها می گردد.
وضعیت درب باز
چنانچه اهرم درب راننده را بطرف بالا بکشیم علاوه بر باز شدن قفل درب راننده، پایه ی com میکروسوییچ از پایه ی منفی جدا شده و به پایه ی مثبت متصل می شود. با مثبت شدن پایه ی com، رله ی دوم واحد کنترل فعال می شود و برق خروجی از رله به سر دیگر عملگرها می رسد و قفل سایر درب ها باز می گردد. در این سیستم درب راننده بصورت دستی قفل و باز می شود و قفل و باز کردن سایر درب ها بعهده ی واحد کنترل است.
اما در این مدل یک الکتروموتور نیز بهمراه میکروسوییچ با اهرم قفل و باز درب راننده کوپل شده است که در صورت نصب دزدگیر، سیم های آن به واحد دزدگیر متصل می شود.
دراین حالت واحد دزدگیر با دریافت سیگنال از واحد فرستنده Transmitter (ریموت کنترل) عملگر درب راننده را فعال می کند. با فعال شدن عملگر، پایه ی com میکروسوییچ تغییر وضعیت پیدا کرده و سطح ولتاژ پایه ی com تغییر می کند درنتیجه یکی از رله های داخلی فعال شده و سایر درب ها قفل یا باز می شوند. درحقیقت دراین حالت به جای اینکه راننده بصورت دستی و توسط اهرم، درب راننده را قفل و باز کند، اینکار را بصورت رادیویی و با فشردن دکمه های قفل و باز ریموت انجام می دهد.
عیب یابی قفل مرکزی
عیب یابی قفل مرکزی، جزو اطلاعاتی است که دانستن آن، اضطراب و نگرانی شما را تا حدود زیادی کم می کند. گاهی اصلاً نیازی به نگرانی بی مورد نیست و به راحتی می توان از این سیستم امنیتی رفع عیب کرد، فقط ابتدا باید مطمئن شوید که اشکال از کنترلر قفل مرکزی یا خود آن است.
بروز اشکال در سیستم قفل مرکزی
عمده ترین اشکالات مربوط به این سیستم، در قسمت های فیوز ، یونیت و سوکت یونیت ، رله ها و مدار قدرت الاکلنگی اتفاق می افتد. نیم سوز یا خراب شدن هر یک از این قطعات، قفل مرکزی را به طور کلی از کار می اندازد. برای تشخیص، ابتدا به سراغ این قطعات بروید و از سالم بودنشان مطمئن شوید. توجه داشته باشید که در بسیاری از خودروهای امروزی، یونیت قفل مرکزی وجود ندارد و به همین دلیل، مشکلاتی که مربوط به این قسمت است، فقط با دستگاه دیاگ قابل تشخیص است.
گاهی اوقات قفل مرکزی بیش از حد کار می کند! یعنی بی وقفه باز و بسته می شود. این موضوع وقتی پیش می آید که یونیت این سیستم، نیم سوز یا بیش از حد داغ شده، سیستم دزدگیر به صورت غیر اصولی نصب شده یا یکی از پمپ های درب ها خراب شده باشد. هر وقت یکی از این مشکلات به وجود بیاید، سیستم قفل مرکزی، بی دلیل، فعال و غیر فعال می شود.
بروز مشکل در کنترلر قفل مرکزی :
خراب شدن ریموت نسبت به مورد قبلی، پیچیدگی کمتری دارد و ممکن است فقط باتری آن تمام یا خراب شده باشد. به طور کلی، مشکلاتی مانند خراب یا تمام شدن باتری، خراب شدن چشمی مادون قرمز، عدم عملکرد گیرنده ریموت و خارج شدن کنترلر از «سنکرون» باعث بروز مشکل در کنترلر این سیستم می شود.
نکته: خارج شدن کنترلر از سنکرون زمانی اتفاق می افتد که راننده فاصله زیادی با خودرو دارد. با هر بار فشردن کلید ریموت، کدی به سمت گیرنده سیستم امنیتی ارسال می شود. وقتی فاصله ریموت با گیرنده زیاد باشد، گیرنده نمی تواند آخرین کد فرستاده شده را دریافت کند و از سنکرون خارج می شود.
نکته:اگر با فشردن دکمه ی ریموت دزدگیر، درب راننده قفل و باز شود اما سایر درب ها عمل نکنند ایراد از خرابی میکروسوییچ درب راننده یا خرابی واحد قفل مرکزی است. البته احتمال وجود ایراد در سیم کشی نیز هست.
مطلب پیشنهادی:
بروز مشکل در پمپ درب ها:
یکی از شایع ترین دلایل خرابی سیستم قفل مرکزی ، عملکرد نادرست پمپ درب هاست. گاهی ممکن است که فقط قفل یکی از درب ها عمل نکند. در چنین مواقعی فقط پمپ همان درب سوخته است و باید به سرعت برای تعویض یا تعمیر آن اقدام کنید. علاوه بر نیم سوز شدن پمپ، عملکرد نامناسب شاسی ها، برخورد با رودری ها و بروز مشکل در عملکرد موتور پمپ یا چرخ دنده های آن، از دیگر دلایل خراب شدن پمپ درب هاست.
به یاد داشته باشید که پمپ ها به دلیل ارتباط الکتریکی ای که با هم و با یونیت قفل مرکزی دارند، روی عملکرد هم تأثیر می گذارند؛ به همین دلیل به محض بروز مشکل، یا باید سوکت پمپ مورد نظر را جدا کنید تا به بقیه آسیب نزند یا باید آن را تعمیر کنید. خرابی یکی از پمپ ها باعث خرابی سایر پمپ ها می شود؛ همچنین خراب شدن شاسی قفل درب ها، بروز اتصالی در مدار قدرت یا سایر اتصالات آن نیز باعث سوختن پمپ ها به صورت پی در پی و هم زمان می شود.
با سلام و خسته نباشید خواستم بپرسم وقتی قفل مرکزی برق دزدی داره چطوری میشه برطرف کرد میشه یکم بیشتر توضیح بدید چون ماشین من کل بدنه اتصالی داره که یکیش از کوئل بود که برطرف شد و دیگری از قفل مرکزیه که با یک سیم پیچ قطب منفی رو به بدنه میزنم جرقه ایجاد میکنه رله قفل مرکزی رو کشیدم یه برق خیلی ضعیف هم رو بدنه وجود داره به هر باطری ساز هم نشون دادم یا سر درنیاوردن یا به هر بهونه ای نخواستن رفع کنن فقط اسم در کردن باطری ساز الان از شما میخوام که یکی برق دزدی قفل مرکزی رو بهم بگین و یکی دیگه اون برق ضعیفی که رو بدنه وجود داره رو چجوری برطرف کنم چون من تمام فیوز ها هم کشیدم بدنه هم برق داشته دزدگیرمم قطع کردم بازم برق داشته به خاطر همین گیج شدم
راستی یادم رفت که بگم ماشین من پرایده 83 کاربراتوره نیمه اوله بعد سیم کشی داخل موتور با داشبورد سه روزه عوض کردم ماباقی سیم کشی هام هم یک سال پیش عوض کردم از نظر سیم کشی خیالم راحته