اموزشسیستم تعلیق و فرمان

علائم خرابی کمک فنر

همانطور که می‌دانید وضعیت کمک فنرها، ایمنی آن‌ها، و عیب یابی کمک فنرها از جنبه‌های حیاتی خود به شمار می‌آید. کمک فنر یکی از اساسی‌ترین قسمت ایمنی خودرو است؛ ولی متاسفانه بیشتر توجه رانندگان به ترمزها، لاستیک‌ها، چرخ‌ها، فرمان و در آخر کمک فنر است و کم‌تر به عیب یابی کمک فنر می‌پردازند.

چه نکاتی در مورد عیب یابی کمک فنر باید بدانیم؟

اکنون در ادامه به شرح عیب یابی کمک فنر 206، کمک فنر سمند، کمک فنر جلو سمند ایساکو، تعمیر کمک فنر سمند، تعویض کمک فنر پراید، نحوه تعمیر کمک فنر پراید و برای تمامی مدل‌های دیگر به صورت کلی پرداخته‌ایم. پس این مطلب را تا آخر بخوانید تا در صورت خرابی کمک فنر، به راحتی بتوانید با عیب یابی کمک فنر خودرو، مشکل خود را حل کنید.

 

به دلیل اهمیت کمک فنر خودرو و عیب یابی کمک فنر خودرو، ما در این مطلب سعی داریم در مورد دلایل اصلی خرابی کمک فنر خودرو، تعمیر کمک فنر، ساختمان کمک فنر، تست کمک فنر، بوش کمک فنر، دلایل اصلی صدای تق تق کمک فنر و کوبیدن کمک فنر پراید به شما اطلاعاتی دهیم؛ تا این اطلاعات در تشخیص و شناخت خرابی کمک فنر خودرو به شما کمک کند.

دلایل اصلی خرابی کمک فنر خودرو
دلایل اصلی خرابی کمک فنر خودرو

دلایل اصلی خرابی کمک فنر خودرو

 کمک فنرها از مهم‌ترین اجزای سیستم تعلیق خودرو هستند. فنرهای موجود در کمک فنرها با فشرده شدن، ضربه و تکان‌های ناشی از ناهمواری‌های سطح جاده را جذب کرده و مانع از آسیب رسیدن به بدنه اصلی خودرو می‌شوند. بازویی درون کمک فنرها وجود دارد که نیروی زیاد ذخیره شده در فنر را آهسته آزاد کرده و از جهش ناگهانی خودرو جلوگیری می‌نماید.

مهم‌ترین نشانه‌های خرابی کمک فنر‌ها می‌پردازیم که عبارت اند از:

۱- تغییر ظاهری: در صورتی که بر اثر اعمال ضربات مختلف به خودرو نظیر تصادفات، کمک فنر‌ها تغییر ظاهری بدهند، با نگاه به کمک فنر‌ها و تشخیص تغییر در ظاهر آن‌ها می‌توان بروز ایراد در این بخش را تشخیص داد. مشاهده افتادگی در یکی از چهار گوشه خودرو نیز می‌تواند نشان دهنده خرابی کمک فنر‌ها باشد.

۲- نشتی: سیال روغنی باید در کمک فنر‌ها وجود داشته باشد، اما در صورت مشاهده نشتی در کمک فنرها، حتما باید آن‌ها تعویض شوند.

۳- تکان‌های نامتعارف: اگر در جاده‌های هموار تکان‌های غیر عادی در خودرو مشاهده شود یا در هنگام ترمز زدن قسمت جلو خودرو به مقدار زیادی به سمت پایین حرکت کند یا به اصطلاح شیرجه بزند نشان دهنده خرابی کمک فنر‌ها است.

۴- رقصیدن چرخ ها: اگر در حین عبور از پستی بلندی‌ها چرخ‌ها به طور دائم به سمت بالا یا پایین برود و به عبارتی بازی محور‌ها و چرخ‌ها بیشتر شود این پدیده نشان دهنده خرابی کمک فنر‌ها است.

۵- کشیده شدن به یک سمت: اگر خودرو به یک سمت کشیده شود ممکن است یکی از عوامل آن خرابی در سیستم تعلیق شامل تایرها، فنر‌ها و کمک فنر‌ها باشد و باید این موارد توسط تعمیرکار مجرب بازدید شود.

۶- فرسودگی نامتعارف تایرها: در صورتی که تایر‌ها به صورت غیرعادی فرسوده شوند نشانگر بروز عیب در سیستم تعلیق به خصوص در کمک فنر‌ها است.

۷- صدای اضافه: خرابی کمک فنر می‌تواند باعث ایجاد صدای تقه مانندی در هنگام عبور از دست انداز‌ها شود به صورتی که شنیدن این صدا کاملا واضح خواهد بود. یکی از موارد ایجاد این صدا می‌تواند ناشی از شل شدن پیچ نگهدارنده کمک فنر در جای خود باشد.

عیب یابی کمک فنر خودرو
عیب یابی کمک فنر خودرو

راه‌های جلوگیری از فرسوده شدن کمک فنر:

برای جلوگیری از فرسوده شدن زود هنگام کمک فنرها بهتر است از ترمزهای ناگهانی بپرهیزید. آهسته ترمز کردن همچنین می‌تواند باعث افزایش طول عمر لنت‌ها گردد. بهتر است خودروی خود را نزد یک مکانیک خبره ببرید تا سیستم تعلیق کمک فنر خودرو را در شرایطی که چرخ‌ها در حال گردش هستند بررسی نماید. همچنین یک مکانیک ماهر قادر است نواقص دیگری از قبیل نشت روغن از کمک فنر به دلیل گشاد شدن بوش‌ها، فرسودگی بازو و اثر تو رفتگی ناشی از ضربه را تشخیص داده و در صورت امکان برطرف نماید.

مطلب پیشنهادی:

تعویض رولبرینگ های اکسل عقب 206

رایج ترین عیب یابی کمک فنر خودرو:

از نشانه‌های وجود اشکال در سیستم تعلیق کمک فنر خودرو، می‌توان به نزدیک شدن کف خودرو به موانع خیابان از قبیل سرعت‌گیر و دست‌اندازها، شنیده شدن صداهای غیر معمول هنگام عبور از موانع جاده‌ای، متمایل شدن بیش از حد بدنه خودرو به سمت درونی پیچ، در هنگام دور زدن و جهش قسمت جلویی خودرو هنگام ترمزهای ناگهانی، اشاره کرد.


مشاهده بیشتر

mohsen salehi

مکانیکو مجموعه‌ای خلاق می‌باشد که با هدف بالابردن سطح دانش و مهارت عیب یابی و تربیت متخصصین کار آزموده بنا گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا