برق اتومبيل

علت استارت نخوردن خودرو

استارت نخوردن خودرو یکی از مشکلات رایجی است که همه راننده ها حتی برای یک بار هم که شده با آن روبرو شده اند . بیشتر افرادی که با این مشکل رایج روبرو می شوند پس از مواجهه سریعا به سراغ باتری خودرو می روند و مشکل را در آن می دانند . اما باید بدانید استارت نخوردن خودرو می تواند دلایلی به غیر از مشکل در باتری نیز داشته باشد . اگر برای شما نیز این مشکل پیش آمده است با این بخش از مکانیکو همراه شوید تا علت و راه حل های رفع آن بدانید.

مهم ترین دلایل استارت نخوردن خودرو

اگر ماشین شما استارت نخورد ، علت های زیادی وجود دارد اما بهتر است برای تصمیم درست از ساده ترین علت ها شروع کنید تا زمان را بیهوده از دست ندهید .

  1. باتری تمام شده
  2. باتری خراب شده
  3. باتری خالی شده
  4. باتری شارژ شده
  5. سوئیچ قطع شده
  6. سیم کشی استارت
  7. خرابی استارت
  8. خرابی سیم کشی و اتصالات

هنگام استارت نخوردن خودرو چه باید کرد 

یاتاقان های میل لنگ یا شاتون ها چسبیده ، دنده استارت شکسته و رفتن آن در فلایویل می تواند موجب استارت نخوردن خودروشود . استارت نخوردن خودرو ممکن است به دلیل خراب شدن سلکتور گیربکس اتوماتیک در خودروهای اتومات، خراب شدن سلکتور گیربکس اتوماتیک،باشد .

استارت نخوردن خودرو
استارت نخوردن خودرو

تشخیص علت استارت نخوردن موتور ماشین

  • اگر می خواهید بفهمید که باتری ماشینتان سالم است از ولت متر استفاده کنید و اگر به این وسیله دسترسی نداشتید چراغ جلو ماشین را روشن کرده و نور بالا بزنید. در صورت سالم بودن باتری نور چراغ ها عادی است.
  • اگر فکر می کنید علت استارت نخوردن خودرو قطع شدن سیم کشی استارت است ، لحظه چرخاندن سوئیچ ، چراغ های پشت آمپر روشن می شوند و صدایی هرچند خفیف می شنوید، این فکرتان منتفی است.
  • اگر علت استارت نخوردن، خرابی موتور استارتر یا سیم کشی استارتر باشد چراغ های پشت آمپر یک لحظه خاموش می شوند و صدای” تق” می شنوید.

مهم‌ترین علل استارت نخوردن خودرو چه می‌تواند باشد؟

شاید دقت کرده باشید که بیش‌تر رانندگان به هنگام مواجه شدن با مشکل استارت نخوردن اول از همه سراغ باتری ماشین خود می‌روند و دلیل اصلی را آن می‌دانند. ولی بهتر است بدانید که علل مختلفی برای این مشکل می‌تواند وجود داشته باشد که مهم‌ترین آن‌ها عبارت اند از؛ خرابی باتری، تمام شدن باتری، خالی شدن باتری، باتری شارژ شده، سوئیچ قطع شده، سیم کشی استارت، وجودخرابی در استارت، وجود خرابی در سیم کشی و اتصالات، قفل شدن موتور خودرو و….

راه‌های تشخیص دلیل استارت نخوردن خودرو

همان طور که می‌دانید برای این مشکل علت‌های مختلفی می‌تواند وجود داشته باشد و برای همین لازم است پیش از شروع کار تعمیر دلیل اصلی را شناسایی کنید که ما در زیر به برخی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره کرده ایم.

استارتر ماشین

شاید دلیل استارت نخوردن ماشین شما مربوط به استارتر آن و اتصالات پشت استارتر باشد. اما از کجا بدانیم این مشکل استارت نخوردن خودرو است؟

اگر زمانی که شما شروع به استارت می‌کنید چراغ‌های آمپر خاموش یا ضعیف نمی‌شوند و فقط صدای تق شنیده می‌شود یعنی مشکل از استارتر است.

قفل کردن موتور

چنان چه در بررسی‌های خود متوجه سالم بودن باتری، استارتر و سیم کشی خودرو شدید احتمال این که موتور ماشین قفل کرده باشد، وجود دارد. برای فهمیدن قفلی موتور لازم است که دنده را در وضعیت ۵ قرار داده و آن را هل بدهید. در صورتی که اتومبیل حرکت نکرد یعنی قفلی موتور رخ داده است.

نکته!

این راه حل برای گیربکس‌های دنده‌ای کاربردی است و برای اتومات‌ها کاربردی ندارد. در نوع اتوماتیک گیربکس‌ها زمانی که دسته دنده (Lever) در وضعیت R یا D قرار بگیرند موتور خودرو استارت نمی‌خورد. هم چنین اگر سلکتور گیربکس اتوماتیک خراب شود، پیام وضعیت گیربکس به درستی به ECU فرستاده نمی‌گردد و ماشین استارت زده نمی‌شود.

فیوز خودرو علت استارت نخوردن خودرو

یکی دیگر از دلایلی که ممکن است برای این مشکل وجود داشته باشد فیوز خودرو است. با بررسی آن می‌توانید عیبش را بیابید.

خوردگی باتری خودرو

با بررسی باتری ماشین خواهید دید که استفاده طولانی مدت از آن موجب جرم گیری و خوردگی اش شده است و همین علت استارت نخوردن خودرو است.

باتری‌های فرسوده

زمانی که باتری خودرو فرسوده و از کار افتاده باشد، استارت نمی‌خورد. با تعویض باتری می‌توانید از این کار مطمئن شوید.

سوئیچ بد از رایج‌ترین علل استارت نخوردن ماشین

برای اطمینان می‌توانید سوئیچ را به حالت باز و نه در حالت استارت کامل قرار بدهید. در صورتی که باتری خودروی شما سالم باشد و چراغ‌های هشداردهنده روشن نشدند، یعنی سوئیچ مشکل دارد.

اتصالات نادرست و معیوب

در برخی مواقع خوردگی باعث آسیب قطعات الکترونیکی استارت می‌گردد و شما می‌توانید با تستر‌های مخصوص و باز نمودن سوئیچ و بررسی جریان ایجاد شده نیاز به تعویض استارت را تشخیص دهید.

سیم پیچ احتراق دلیل استارت نخوردن

جهت اندازه گیری دقیق مقاومت سیم پیچ احتراق از یک مولتی متر استفاده کنید. در صورت کارکرد نادرست سیم پیچ آن را تعویض کنید.

کلاه توزیع معیوب

در شرایط آب و هوایی مرطوب کلاه توزیع خودرو از دلایل استارت نخوردن خودرو به شمار می‌رود که برای اطمینان می‌توانید کلاه توزیع را خارج کرده و رطوبت آن را چک کنید. در صورتی که بعد از خشک کردن آن ترکی مشاهده کردید بایستی اقدام به تعویض کنید.

اتصالات سیم پیچ

گاهی اوقات وجود شکستگی در قسمتی سیم سیم پیچ هم باعث استارت نخوردن خودرو می‌شود. پس لازم به بررسی اتصالات سیم پیچ نیز است.

پمپ سوخت و رله

جهت بررسی پمپ سوخت می‌توان تست فشار را در صورت بودن تجهیزات بر روی سیستم سوخت خودرو انجام داد. اما در صورت عدم وجود تجهیزات باید در ابتدا اتصالات الکترونیکی را بررسی کنید. سپس با کمک تستر جریان هم زمان با روشن بودن سوئیچ جریان سر مثبت پمپ سوخت را چک کنید. در صورت عادی بودن وضعیت مرحله بعدی را امتحانه کنید، ولی در غیر این صورت لازم است تا فیوز را بررسی کنید. در صورت سالم بودن فیوز هم احتمال دارد که مشکل از رله پمپ سوخت باشد.

فیلتر سوخت دلیل استارت نخوردن خودرو

اختلال فیلتر سوخت نیز یکی از دلایل احتمالی استارت نخوردن خودرو به شمار می‌رود. به طور کلی جهت پیش گیری از این مشکل باید بعد از هر ۲۰۰۰۰ کیلومتر فیلترسوخت تعویض شود.

شل بودن استارت

در برخی از موارد ممکن است که پیچ و مهره استارت شل باشد که همین مورد باعث می‌شود به هنگام استارت زدن، موتور روشن نشود.

معیوب بودن انژکتور خودرو

به هنگام گرم بودن موتور احتمال نرسیدن سوخت به موتور وجود دارد و همین مشکل به معیوب بودن انژکتور خودرو برمی گردد. پس اگر ماشینتان استارت نخورد این مسئله را نیز مورد بررسی قرار دهید. در برخی مواقع نیز شیر معیوب استارت زمانی که موتور سرد است باعث استارت نخوردن خودرو می‌شود.

چرخ دنده حلقه‌ای یا چرخ لنگر رنده

چنان چه صدای جیغ مانندی به گوشتان رسید و استارت شروع به چرخیدن کرد، خودرو استارت نمی‌خورد و این موضوع نیاز به بررسی چرخ دنده حلقه‌ای دارد.

نحوه عملکرد کامپیوتر اصلی موتور خودرو

آخرین علتی که می‌توانیم برای استارت نخوردن خودرو نام ببریم، همین عملکرد نامناسب کامپیوتر اصلی موتور یا سیستم‌های الکترونیکی است که نیاز به مراجعه به مکانیکی دارد.

موارد گفته شده از اصلی‌ترین و رایج‌ترین دلایل استارت نخوردن خودرو محسوب می‌شوند و می‌توانید با آگاهی از آن‌ها سلامت رانندگی و خودرویتان را تضمین و تامین کنید.

فیلم

فیلم تشریت استارت

مطالب یشنهادی

مشاهده بیشتر

mohsen salehi

مکانیکو مجموعه‌ای خلاق می‌باشد که با هدف بالابردن سطح دانش و مهارت عیب یابی و تربیت متخصصین کار آزموده بنا گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا