😍اموزش😍😍مجموعه موتور😍

علائم سوختن واشر سرسیلندر پراید کدامند؟

علائم سوختن واشر سرسیلندر پراید کدامند؟

واشر سرسیلندر چیست؟

واشر سرسیلندر بین سرسیلندر و سیلندر قرار گرفته و باعث می‌شود این روغن و سایر محتویات موتور به بیرون نشت پیدا نکند. این قطعه عمدتا به دلیل بالا رفتن دما، مقاومت خود را از دست داده و آسیب می بیند. البته این افزایش دما در یک لحظه مهم نبوده و با تداوم آن، واشر سرسیلندر معیوب خواهد شد. به این ترتیب در صورتی که روغن یا مایع خنک‌کننده کسری داشته باشند، احتمال سوختن یا نیم سوز شدن واشر سرسیلندر وجود دارد.

  https://blog.mechanico.ir/wp-content/uploads/2020/04/ban_1.gif  
علائم سوختن واشر سرسیلندر پراید

علائم سوختن واشر سرسیلندر پراید

از علائم سوختن واشر سرسیلندر پراید می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

نشانه های سوختن واشر سر سیلندر

 

سوختن واشر سر سیلندر به سرعت تاثیرات منفی خود را به روش های  مختلف بروز می دهد . از همین برای اطلاع از سوخت واشر سیلندر بهتر است با نشانه آن آشنا شوید.

عدم کارکرد صحیح موتور یا همان بد کارکردن

وقتی واشر سر سیلندر موتور می سوزد به دلایل ذکر شده باعث افت راندمان موتور می شود . چرا که واشر سیلندر از آب بندی بخش اتصال دو قسمت بدن سیلندر و سر سیلندر باز می مانند و باعث ورود آب یا روغن به محظفه سیلندر می شود باعث می گردد. همچنین  بدلیل نشتی فشار درون سیلندر به حد تعیین شده نرسد . از همین رو موتور شروع به بد کارکردن می کند که در صورت عدم توجه قطعات دیگر نیز آسیب دیده و خرج هنگفتی را بر روی دست مالک می گذارد.

حضور روغن وآب بر روی بدنه موتور

وقتی واشر سر سیلندر بسوزد امکان دارد که مایعات موجود نظیر آب و رغن از محل اتصال سیلندر و سر سیلندر به بیرون نشت کند. از این رو با مشاهده عینی موتور می توانید ان را تشخیص دهید. البته این اتفاق بیش تر زمانی مخ می دهد واشر سر سیلندر به شدت سوخته باشد .

مطلب پیشنهادی:

نشتی داخلی

سوختن واشر سرسیلندر امکان دارد جزیی باشد بطوریکه شاید این اتفاق بصورت داخلی باشد و فقط بین حفره های آب و روغن بوجود آید. در این صورت دیگر نشتی خارج رخ نمی دهد تا بتوان با چشم آن را مشاهده کرد.برای تشخیص این اتفاق باید روش های دیگر را پیش گرفت.

تغییر رنگ روغن

اگر آب به بدرون حفره روغن نفوذ کند ،روغن به رنگ قهوه ای روشن در خواهد آمد و در زیر کاورهای سوپاپ های یا روی درپوش ورودی روغن به موتور قابل مشاهده است.

دلایل جوش آوردن موتور خودرو
دلایل جوش آوردن موتور خودرو

تغییر رنگ آب

همچنین روغن نفوذی به حفره آب باعث شیری شدن رنگ آب می گردد ،از این رو اگر در مخزن آب یا در پوش رادیاتور نشانه ای از مایع شیری رنگ مانند سس مایونز روبرو شدید بدانید که واشر سر سیلندر موتور سوخته است.

وجود حباب در رادیاتور

اگر واشر سر سیلندر مابین محفظه سیلندر و حفره آب آسیب دیده باشد فشار حاصل از محفظه احتراق به سیستم خنک کننده نشت می کند . از همین رو اگر درب رادیاتور را باز کردید و با حباب های روی آب شبیه به چوش آوردن روبرو شدید نشانه هایی از سوختن واشر سر سیلندر است.

دود سفید

اگر دود سفید از اگروز خارج شد، نشان دهند حضور آب در محفظه احتراق است. این مورد بیشتر در ابتدای روشن کردن موتور قابل رویت است چرا که وقتی موتور خاموش است آب تحت فشار بدرون محفظه احتراق نفود کرده و پس از روشن شدن موتور تحت حرارت محفظه احتراق به بخار تبدیل شده و رنگ دود را سفید می کند.

دود آبی

وقتی بدلیل سوختن واشر سر سیلندر روعن به درون محفظه احتراق برود به همراه مخلوط آب و بنزین می سوزد و دود خارج شده از اگروز به  آبی کم رنگ متمایل می شود. هر چقدر میزان آسیب دیدن واشر سر سیلندر بیشتر باشد ،روغن بیشتری نشت می کند و رنگ دود آبی تر می شود.

کم کردن آب

اگر هر از چند گاهی و در فواصل کوتاه احساس می کنید که آب رادیاتور شما کم می شود ،می تواند نشانه هایی از سوختن واشر سر سیلندر باشد.چرا که آب بدلیل خرابی واشر سر سیلندر با بدرون محفظه احتراق رفته و بخار می شود و یا با روغن مخلوط می گردد.

کم کردن روغن

دقیقا شبیه به کم کردن آب این امکان وجود دارد که روغن موتور نیز نشت کند و به درون محفظه احتراق و یا سیستم خنک کننده موتور راه باید.

خرابی کامل موتور

در موارد خرابی شدید واشر سرسیلندر، وقتی مقدار زیادی مایع خنک کننده وارد سیلندر شود، می‌تواند موجب قفل هیدرواستاتیکی که به اصطلاح هیدرولاک می گویند شده و آسیب دائمی به موتور خودرو وارد کند.

علائم سوختن واشر سرسیلندر پراید

علائم نیم سوز شدن واشر سرسیلندر پراید

از علائم نیم سوز شدن واشر سرسیلندر پراید نیز باید به موارد زیر اشاره کنیم:

• بالا رفتن دمای موتور: ممکن است سریعا دمای موتور به نقطه جوش نرسد، اما شما متوجه تغییر رفتار آن خواهید شد. موتور ماشین بیش از گذشته گرم شده و این می‌تواند یک نشانه از نیم سوز شدن واشر سرسیلندر پراید باشد.
• دیر روشن شدن خودرو: در این حالت خودرو بد استارت خورده و ممکن است مجبور به تجدید استارت زدن شوید. اما در نهایت ماشین روشن می‌شود و واشر سرسیلندر نیم سوز شده، برای این کار همچنان توان لازم را دارد.

مطالب پیشنهادی:

 

تعویض واشر سرسیلندر پراید

لازم به ذکر است که برای تعویض واشر سرسیلندر پراید، باید تعدادی از لایه‌های موتور باز شوند. به این صورت که لازم است بخش تایمینگ موتور پراید، منیفولد، اگزوز، سرسیلندر و حتی سیلندر پراید نیز باید باز شده و سپس واشر سرسیلندر تعویض گردد. درست به همین دلیل است که هزینه‌های تعویض واشر سرسیلندر پراید یا واشر سرسیلندر هر خودروی دیگری زیاد خواهد شد.

تعمییر واشر سر سیلندر چقدر خرج روی دست مالک می گذارد

واشر سر سیلندر قطعه گرانقیمتی نیست اما تعویض آن هزینه زیادی دارد.چرا که برای رسیدن به واشر سر سیلندر باید قطعات زیادی نظیر  قطعات تایمینگ، منیفولد ورودی و اگزوز، قطعات سرسیلندر و خود سرسیلندر باز شوند . همین امر باعث افزایش دستمزد هزینه تعویض سر سیلندر خواهد شد.

در انتها اگر شما هم با این مشکل برخورده اید آن را با ما در ذیل این مقاله به اشتراک بگذارید چرا که دانستن تجربیات شما هم برای ما و هم برای کاربران دیگر می تواند بسیار مفید باشد.


نتیجه‌گیری

همان طور که در بالا بررسی کردیم، دیده شدن حباب در رادیاتور، خروج دود سفید رنگ از اگزوز خودرو، جوش آوردن موتور، نشی، کم کردن بی‌دلیل آب و … از علائم اصلی سوختن واشر سرسیلندر پراید هستند. شما چه تجربه‌ای از سوختن واشر سرسیلندر خودروی خود و یا بررسی علائم سوختن واشر سرسیلندر پراید دارید؟

تبلیغات
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن
مکانیکو