مدار خنک کاری خودرو

علائم خرابی واتر پمپ

واترپمپ خودرو چیست؟

واترپمپ یکی از اجزای بسیار مهم در عملکرد موتور خودرو است که عملکرد نادرست آن، موجب داغ کار کردن موتور شده و رفته رفته به آن صدمه خواهد زد. این قطعه آب و ضدیخ یا ضدجوش را به بخش‌های مختلف موتور رسانده و سپس این مایعات به وسیله همان واترپمپ به رادیاتور خودرو بازگردانده می‌شوند.

علائم خرابی واتر پمپ
علائم خرابی واتر پمپ
علائم خرابی واتر پمپ


برای تشخیص خرابی واتر پمپ چندین علامت وجود دارد که توجه به آن ها بسیار ضروری بوده و می تواند تضمینی برای عملکرد صحیح موتور و عدم تحمیل هزینه های زیاد تعویض و تعمیر گردد.

موتور بیش از حد گرم شود

هنگامی که پمپ آب به طور کامل خراب شود، قادر به انتقال مایع خنک­ کننده به موتور نخواهد بود. در نتیجه موتور بیش از حد گرم میشود و اگر به سرعت تعمیر و یا جایگزین نشود، می تواند آسیب­های جدی به موتور بزند. مثلا سرسیلندرها ترک میخورند، واشرها تحت فشار قرار میگیرند و یا پیستون­ها میسوزند. اگر متوجه شدید که گیج دمای موتور مدام دمای بالا را نشان میدهد، احتمالا واترپمپ خودروی شما مشکل دارد.

بخار از زیر کاپوت بیرون می ­آید

در نهایت، اگر در هنگام رانندگی و یا توقف خودرو، از زیر کاپوت بخار بیرون بیاید، نشان دهنده داغی بیش از حد موتور است. همانطور که در بالا توضیح داده شد، زمانی که پمپ آب به درستی کارکند، موتور دمای پایدار عملیاتی خود را حفظ می کند. اگر با این مشکل مواجه شدید، ماشین را در یک محدوده امن پارک کنید و سریعا با یک مکانیک تماس بگیرید. هیچ گاه با خودرویی که موتور آن بیش از حد داغ شده است، رانندگی نکنید.

مطلب مشابه:

نوسانات دما

اگر سیستم خنک کننده به طور صحیح عمل کند، درجه حرارت باید در طیف وسیعی از شرایط کاری خودرو ثابت باقی بماند. با این حال، اگر درجه حرارت مدام در حال تغییر بین دمای طبیعی و دمای بالا باشد، می تواند نشانگر نارسایی واترپمپ باشد. باید اشاره کنیم که این علامت نمیتواند تنها به خاطر نارسایی پمپ آب باشد. خرابی ترموستات، فن خنک کننده، سنسورها و رادیاتور هم میتواند باعث بروز این مشکل شود.

نشتی مایع خنک کننده از جلو ماشین

پمپ آب شامل واشرها و آب­ بندی­هایی است که مایع خنک­ کننده را نگه میدارند. بنابراین این اطمینان حاصل می شود که جریان ثابتی از مایع خنک ­کننده از رادیاتور به سمت موتور هدایت میشود. در نهایت، این واشرها و اب­ بندی­ها فرسوده می ­شوند، خشک می شوند، ترک میخورند و یا به طور کامل میشکنند. بنابراین مایع خنک­ کننده از زیر بخشی از وسیله نقلیه که پمپ آب در آن قرار دارد چکه میکند که نشان دهنده نارسایی واترپمپ است.

اگر نشتی مشاهده کردید باید بعد از سرد شدن موتور، مخزن مایع خنک ­کننده را بررسی کنید. توجه داشته باشید که اگر نشتی کم باشد، قطره ها زود خشک میشوند ولی رد آنها باقی میماند و قابل تشخیص است.

مطلب پیشنهادی:

پولی واترپمپ خراب است و صدای جیغ میدهد

اگر متوجه شدید که صدای بلند و نازکی از جلوی موتور می­آید و با افزایش دور موتور صدای آن بلندتر میشود، می تواند نشان دهنده مشکلی در تسمه یا بلبرینگ واترپمپ باشد. این مشکل معمولا به خاطر تسمه شل به وجود می­آید که در هنگام چرخش، صدای وزوز و یا جیغ میدهد.

مشکل تسمه شل معمولا به خاطر شل بودن پولی و یا فرسوده شدن بلبرینگ­های واترپمپ است. زمانی که بلبرینگ­ها خراب شوند به این معنی است که دیگر این واترپمپ قابل تعمیر نیست و باید به طور کامل جایگزین شود.

روشن شدن چراغ هشدار دمای آب


توجه داشته باشید اگر واتر پمپ کار خود را به درستی انجام ندهد یا نشتی داشته باشد موتور خنک نخواهد شد درنتیجه آمپر دمای آب بالاتر از میزان معمول رفته و چراغ هشدار آب روشن خواهد شد.

علائم خرابی واتر پمپ
علائم خرابی واتر پمپ
نحوه برطرف کردن نشتی واتر پمپ


نشتی مربوط به واتر پمپ از دور پوسته، دور شفت مرکزی واتر پمپ و دور شیلنگ رفت و برگشت اتفاق می‌افتد. اگر نشتی از شیلنگ باشد می توان مکان نشتی را پیدا کرد و راه آن را مسدود کرد اما اگر نشتی از داخل واتر پمپ باشد حتما باید واتر پمپ را باز نموده و آن را بررسی کنیم.

اگر نشتی از پوسته واتر پمپ بود می توان با چسب موقتا آن را آب بندی کرد و بعدا نسبت به تعویض آن اقدام کرد. اگر نشتی از شفت مرکزی واتر پمپ باشد بهتر است آن را تعویض کنیم.در برخی مواقع هیچ دلیل و یا علامتی مبنی بر خرابی واتر پمپ وجود ندارد، اما با این حال آب رادیاتور بیش از حد داغ می شود و بخار از کنار درب رادیاتور بیرون می آید.

در اینجا واتر پمپ هیچ مشکلی نخواهد داشت، چون درب رادیاتور به گونه ایی طراحی شده است که فشار اضافی را دفع می کند تا به قسمت های دیگر آسیب وارد نشود.ذکر این نکته خالی از لطف نیست که یکی دیگر از عوامل جوش آوردن موتور خودرو که بسیار حائز اهمیت است، کم بودن میزان آب و ضدیخ داخل رادیاتور است.

اگر با کمبود میزان مایع داخل رادیاتور مواجه شدید باید به آن آب و یا مخلوط مساوی آب و ضدیخ اضافه کنید اما توجه داشته باشید در هنگام اضافه کردن مایع به رادیاتور باید موتور کاملا سرد شده باشد، اگر موتور داغ باشد و آب اضافه کنید به دلیل اختلاف دمای زیاد، به پوسته سیلندر آسیب وارد می شود و پوسته سیلندر ترک می‌خورد. مراقب باشید هیچ گاه از ضدیخ به تنهایی در رادیاتور استفاده نکنید چون ممکن است بیش از حد داغ شده و مطابق توضیحات فوق به خودرو آسیب رساند.

علائم خرابی واتر پمپ
علائم خرابی واتر پمپ
در صورت خرابی واتر پمپ چه باید کرد ؟

ممکن است در برخی موارد همه علائم قابل مشاهده باشند و در برخی موراد یک و یا دو مورد از علائم فوق.

نمناک توصیه می کند برای جلوگیری از بروز مشکلی جدی ، پمپ آب ماشین خود را مرتبا چک کنید تا در صورت بروز مشکل در آن سریعا اقدام به تعمیر کنید وهمچنین لازم است که مایع خنک کننده اتوموبیل خود را سر وقت تعویض کنید و در برخی موارد نیز، نیاز به تعمیر و یا تعویض رادیاتور ماشین است که لازم است گزینه با کیفیت تر را انتخاب کنید.

– از به وجود آمدن رسوب در داخل پمپ آب ماشین خود جلوگیری کنید. برای جلوگیری از ایجاد رسوب درون پمپ آب باید نسبت به انتخاب مایع خنک کننده برای آن هوشیار باشید و نوع مرغوب آن را خریداری کنید.

– در آخر، اگر چیزی از مکانیکی خودرو بلد نیستید بهتر است اتوموبیل خود را مرتبا نزد مکانیک حرفه ای ببرید تا آن را بررسی کند و در صورت وجود مشکل آن را برطرف نماید.

علائم خرابی واتر پمپ
علائم خرابی واتر پمپ
چطور مانع خرابی واتر پمپ ماشین شویم؟

برای پیشگیری از خرابی واتر پمپ ماشین، باید به نکات زیر توجه داشته باشید:

  •  حتما از ضدیخ‌های معتبر و مناسب استفاده کنید، زیرا استفاده از ضدیخ‌های غیراستاندارد، خود موجب خرابی واتر پمپ خواهد شد.
  • هرگز خودروی خود را بدون ضدیخ نگذارید.
  • بازدیدهای دوره‌ای واتر پمپ و اتصالات آن را فراموش نکنید. در این بازدیدها به صدای واتر پمپ دقت کرده و روان بودن آن را بررسی نمایید.
  • به درجه آمپر آب در صفحه پشت آمپر خودرو، همیشه دقت داشته و در صورت بالا رفتن آن، حتما عکس العمل‌های لازم را به خرج دهید.
  • از آب تصفیه شده یا آب جوشیده داخل رادیاتور خودرو بریزید. رسوبات آب می‌تواند در واتر پمپ ته نشین شده و به فرسودگی زودتر از موعد آن منجر شوند.
مشاهده بیشتر

mohsen salehi

مکانیکو مجموعه‌ای خلاق می‌باشد که با هدف بالابردن سطح دانش و مهارت عیب یابی و تربیت متخصصین کار آزموده بنا گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا