سوخت رساني

روش های تشخیص کثیف بودن فیلتر بنزین

روش های تشخیص کثیف بودن فیلتر بنزین
علائم وجود مشکل در فیلتر بنزین ماشین

بسیاری از صاحبان خودرو معمولا اهمیتی به بررسی فیلتر خودرو خود نمی‎دهند، حتی تعمیرکاران خودرو نیز گاهی اوقات از بررسی فیلتر بنزین به منظور برطرف کردن مشکل ماشین غافل می‎شوند.

فیلتر دستگاهی است که سوخت قبل از رسیدن به موتور از آن عبور می‎کند اما در صورتی که نسبت به سلامت آن اطمینان حاصل نکنید، ممکن است به موتور ماشین آسیب رسیده و مشکلات جدی و پر هزینه ای برای شما ایجاد شود ؛ بنابراین، باید اطمینان داشته باشید که فیلتر شما همیشه در وضعیت مناسب به سر می‎برد. به منظور کمک به شما در محافظت از فیلتر خودرو، در این مقاله به ارائه راهکار هایی برای تشخیص علائم فیلتر بنزین نامناسب و علائم مورد نظر برای تمیز و یا تعویض کردن آن خواهیم پرداخت.

فیلتر بنزین چگونه کار می‎کند؟

فیلتر با پمپ کردن سوخت و از بین بردن آلودگی های آن کار می‎کند. برای انجام این کار، فیلتر بنزین نیازمند فشار است که این فشار را پمپ سوخت برای آن فراهم می‎آورد. این قسمت از وسیله نقلیه از ماده مخصوصی ساخته شده است که ضمن جلوگیری از عبور سوخت، می‎تواند خاک را از بین ببرد.

این تصور که، فیلترهای بنزین وسیله ای غیر ضروری اند و نیازی به تصفیه بنزین وجود ندارد، تصوری کاملا اشتباهی است. از آنجایی که سوخت هنگام حمل و نقل و ذخیره سازی، خاک و ناخالصی ها را به خود جذب می‎کند، فیلتر های سوخت از اهمیت بسیار بالایی برخوردارند. علاوه بر این، مخزن سوخت بنزین معمولا دارای آلودگی های بی شماری است که در صورت عدم وجود فیلتر بنزین، این آلودگی ها موجب آسیب رسیدن به موتور خودرو می‎شوند.

همانطور که در بالا ذکر کردیم، فیلتر بنزین بخش جدایی ناپذیر از روند رسیدن سوخت به موتور است. برخی اتومبیل ها دارای فیلتری هستند که در مخزن سوخت ادغام می‎شوند. بنابراین اگر در پیدا کردن فیلتر سوخت اتومبیل خود مشکل دارید، بهتر است به دفترچه راهنمای اتومبیل خود مراجعه کنید.

علائم کثیف بودن فیلتر بنزین
علائم کثیف بودن فیلتر بنزین
علائم کثیف بودن فیلتر بنزین به شرح زیر هستند:
خودرو به سختی استارت می‌خورد

یکی از علائم کثیف بودن فیلتر بنزین خودرو این است که آغاز به کار خودرو یا همان استارت خوردن آن به سختی انجام می‌شود. یک فیلتر سوخت کثیف ممکن است جریان سیستم سوخت را محدود سازد و یا سوخت‌رسانی را متزلزل نماید که این سبب خواهد شد تا خودرو به سختی استارت بخورد. این احتمال زمانی به حداکثر خود می‌رسد که شما تا به حال فیلتر بنزین خودروتان را تعویض نکرده باشید.

در عملکرد موتور اختلال پیش آمده است

یکی دیگر از علائم کثیف بودن فیلتر بنزین خودرو بروز مشکل در عملکرد موتور اتومبیل است. گاهی اوقات فیلتر بنزین به اندازه‌ای کثیف می‌شود که در کارکرد موتور مشکل ایجاد می‌نماید:

  • نارسایی در سوخت‌رسانی: تحت بارهای سنگین، فیلتر سوختگی کثیف و گرفته ممکن است باعث شود موتور روشن نشود. در این حالت فیلتر سبب اختلال در سوخت‌رسانی صحیح به موتور خواهد شد. این مشکل بیشتر در زمانی که قصد شتاب‌گیری دارید، خودنمایی می‌کند. همچنین ممکن است دریابید که موتور حین افزایش سرعت عملکرد صحیحی ندارد.
  • متوقف شدن موتور: یکی دیگر از علائم گرفتگی فیلتر بنزین خودرو یا کثیف بودن باک بنزین که روی عملکرد موتور تاثیر می‌گذارد، متوقف شدن کار موتور است. اگر فیلتر بنزین به شدت کثیف باشد، جریان سوخت‌رسانی به طور کامل متوقف گشته و این امر مانع حرکت موتور خواهد شد. این فشارهای زیاد، موتور را از کار می‌اندازد و در طولانی مدت ممکن است به موتور خودرو آسیب وارد سازد.
  • کاهش قدرت و شتاب: فقدان کلی قدرت موتور، به ویژه در هنگام شتاب گرفتن، می‌تواند از علائم کثیف بودن فیلتر بنزین باشد. در این حالت، رایانه خودرو برای جلوگیری از فشار زیاد به خودرو از ایجاد جریان اضافه سوخت‌رسانی ممانعت می‌کند. در نتیجه موتور خودرو به کندی کار می‌کند و گاهی ممکن است که چراغ چک اتومبیل هم روشن شود.
چراغ چک خودرو روشن شده است

مشکلات فیلتر سوخت می‌تواند سبب روشن شدن چراغ چک خودرو شود. برخی از وسایل نقلیه مجهز به سنسور فشار سوخت هستند که فشار سیستم سوخت کلی را کنترل می‌کنند. فیلتر بنزین مسدود شده و کثیف سبب خواهد شد که میزان فشار سوخت کم شده و در نتیجه چراغ چک خودرو روشن شود. البته روشن شدن چراغ چک لزوما تنها از علائم کثیف بودن فیلتر بنزین نیست و می‌تواند طیف گسترده‌ای از اختلالات در خودرو را دربرگیرد. پیشنهاد می کنم دلایل روشن شدن چراغ چک ماشین و راه‌حل رفع آن‌ را بخوانید.

پمپ سوخت آسیب دیده است

اگر متوجه شدید که پمپ سوخت خودرو آسیب دیده است، احتمالا یکی از دلایل آن گرفتگی و کثیف بودن فیلتر بنزین یا کثیف بودن باک بنزین است. فیلتر سوخت کثیف و گرفته فشار زیادی به پمپ سوخت وارد می‌کند و مانع از رسیدن مقدار مناسب سوخت به مخزن سوخت می‌ شود.

مشاهده بیشتر

mohsen salehi

مکانیکو مجموعه‌ای خلاق می‌باشد که با هدف بالابردن سطح دانش و مهارت عیب یابی و تربیت متخصصین کار آزموده بنا گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا