دیسک ترمز چیست؟دلایل خرابی دیسک ترمز
دیسک ترمز چیست؟
علت خرابی دیسک ترمز دیسک ترمز بخش مهمی از سیستم ترمز خودرو است که وسیله نقلیه را از حرکت باز میدارد. دیسک ترمز قطعه ای است که لنت ها با آن درگیر میشوند و چرخ های خودرو را از حرکت باز میدارند. در ادامه باید بدانید که دیسک ترمز هم، در متوقف کردن خودرو به اندازه لنت ترمز اهمیت دارد.
چرا دیسک ترمز داغ میشود؟
هنگامیکه پدال ترمز را فشار میدهید روغن ترمز به سیستمهای ترمز هر چرخ وارد شده و موجب فشردن لنتها به دیسک یا درام چرخها میشود. این درگیر شدن با کاهش سرعت و افزایش دما همراه خواهد بود. اغلب رانندهها به این موضوع اهمیتی نمیدهند اما شاید برایتان جالب باشد در هنگام ترمز گرفتن در سرعتهای بالا دمای پیرامون دیسک و لنتهای ترمز بهسرعت به ۹۳ درجه سانتی گراد میرسد. حال اگر بهطور مداوم از ترمز استفاده کنید دیسکهای ترمز بهقدری داغ میشوند که رنگ آنها به سرخی تغییر میکند.
با این وصف اگر از لنتهای بیکیفیت استفاده کنید شکسته شدن یا سابیدگی بیشازحد آنها چندان بعید به نظر نمیرسد. از سوی دیگر استفاده از دیسک ترمز غیراستاندارد نیز موجب میشود تا در این دما احتمال شکستگی، کاهش ضخامت و حتی تاب برداشتن دیسک افزایش یابد.
افزون بر موارد فوق در روزهای بارانی و سرد سال اگر پس از استفاده مداوم از ترمز در چالههای آب فرو روید یا فورا به شستشوی خودرو بپردازید به علت بالا بودن دمای دیسک ترمز احتمال تاب برداشتن آن وجود دارد.
مقایسه دیسک سالم و خراب
علایم خرابی دیسک ترمز و علل آن
- لرزش زیاد پدال ترمز و فرمان خودرو در زمان ترمزگیری در اثر تاب داشتن دیسک.
- ایجاد صدای ناهنجارکه نشان دهنده خرابی سطح دیسک یا اتمام لنت ترمز است.
- کاهش قدرت ترمزگیری و داغ شدن دیسک در اثر استفاده از لنت غیر استاندارد و نازک شدن ضخامت دیسک.
- ترک خوردگی سطح تماس دیسک با لنت در اثر ساییدگی بیش از حد و کاهش ضخامت آن به دلیل استفاده از لنت های ترمز غیر استاندارد و با جنس سخت.
مطلب پیشنهادی:
کشیدن فرمان به یک طرف در هنگام ترمز گیری
اگر نیروی ترمز به صورت مساوی به چرخهای چپ و راست در محور جلو یا عقب تقسیم نشود، فرمان به سمتی که ترمز در آن طرف قویتر است ، کشیده می شود و در این حالت معمولا یکی از علتهای زیر اتفاق می افتد:
دیسک ترمز در یکی از چرخها چرب شده و اصطکاک خوبی ندارد.
مسیر انتقال روغن ترمز برای یکی از چرخها کیپ شده است.
پیستون در سیلندر ترمز در یکی از چرخها گیرپاژ کرده باشد و نیروی ترمز را بدرستی منتقل نمی کند.
نکته:
۱ – در صورتی که از پدال ترمز زیاد استفاده میکنید ، حتما در موقع رانندگی از جاهایی که آب بر روی زمین است عبور نکنید ، پاچیدن آب بر روی دیسک باعث تاب برداشتن آن میشود .
۲ – در هنگامی که به مدت طولانی رانندگی کردید ، هیچگاه به کارواش مراجعه نکنید . اگر هم قصد رفتن دارید . حتما صبر کنید تا به قدر کافی چرخ های خودرو خنک شوند .
۳ – از لنت های ترمز شرکتی و باکیفیت استفاده کنید . زیرا لنت های تقلبی باعث خورده شدن سطح دیسک میشود .
۴ – لنت خودرو را به موقع تعویض نمایید ، در صورت تعویض دیر هنگام باعث پله شدن یا لبه زدن دیسک میشود .
۵ – برای تست لنت ها مرغوب ، لنت نو را به سطح دیسک بسابید و در صورت ریختن براده های ریز ، جنس لنت ها مرغوب میباشد در صورتی صابونی بودن لنت و نریختن براده ، این لنت هنگام ترمز گیری صدا خواهد داد و باعث داغ شدن دیسک میشود .
فیلم اموزشی:
تعویض دیسک ترمز پژو 206