اموزش تعمیر واتر پمپ
واتر پمپ چیست؟
یکی از مهمترین قطعات موتور و پیشرانه خودرو واترپمپ نام دارد و همانطور که از اسمش پیداست وظایفش مربوط به پمپاژ آب می باشد. یعنی به حرکت در آوردن دائمی آب و ضدیخ در موتور. پمپاژ آب و ضد یخ به منظور جلوگیری از جوش آوردن خودرو می باشد و مشخصا یکی از مهمترین قطعات داخل موتور، واترپمپ است. این قطعه با پمپاژ آب در اطراف موتور و سیلندرها باعث خنک شدن موتور خودرو می شود و این آب پس از گردش توسط واترپمپ دوباره به رادیاتور باز می گردد. این عمل توسط پره های داخل واتر پمپ انجام می شود. و مکان قرارگیری واترپمپ بر روی سیلندر و کنار تسمه تایم می باشد و بعضا مستقیما به آن متصل می باشد.
علائم خرابی واتر پمپ چیست؟
وظیفه واترپمپ خودرو شما این است که کل سیستم را خنک نگه دارد. معمولا یکی از تسمه های موتور، واترپمپ را می چرخاند. تیغهای آبپخش کن روی پمپ، مایع خنک کننده را به سمت موتور میراند تا درون بلوک سیلندر جریان پیدا کند و به رادیاتور برگردد. سپس فن خنک کننده کار خود را انجام می دهد. پمپ آب مسئول اصلی حفظ این جریان است. در نتیجه اگر واترپمپ به درستی کار کند، ماشین شما دمای مناسب عملیاتی خود را حفظ خواهد کرد.
هنگامی که پمپ آب خراب و یا فرسوده می شود، می تواند منجر به خرابی کامل موتور گردد. لذا هنگامی که مشکلی در جریان عملیات وجود دارد و موتور شما شروع به داغ شدن می کند، وقت آن است که بررسی کنید که آیا پمپ آب خودرو شما از کار افتاده است یا خیر.
اگر پمپ آب ضعیف و یا خراب شود، مایع خنک کننده به درستی در سیستم خنک کننده جریان نمییابد. بنابراین دمای موتور افزایش می یابد و بیش از حد گرم میشود.
راههای شناسایی خرابی واترپمپ
روش اول: تکان دادن و چرخاندن تیغه های فن خودرو
استقامت و عملکرد تیغه های فن خودرو نشان دهنده سالم بودن واترپمپ و درستی کارکرد سیستم خنک کننده خودرو است. در واقع استقامت بالای فن و بلبرینگ درون آن حاکی از این است که واتر پمپ نیاز به تعمیر نداشته و سالم می باشد.
روش دوم: در فن های موتور دار، چرخ دنده ای را که پمپاژ را اعمال می کند به آهستگی تکان دهید. اگر درست کار کند، محور بایستی تنگ باقی بماند.
https://blog.mechanico.ir/%D8%A7%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D8%AA%D8%B9%D9%88%DB%8C%D8%B6-%D9%88%D8%A7%D8%AA%D8%B1-%D9%BE%D9%85%D9%BE/
مراحل تعویض واترپمپ
برای تعویض «واترپمپ» در زمان خرابی یا چکه کردن آن موتور باید سرد باشد و آب رادیاتور نیز خالی شود و ابتدا پیچهای رادیاتور و بست شیلنگهای آب بالا و پائین را باز کرده و رادیاتور از موتور جدا شود سپس پیچهای پروانه و فولی و در خاتمه پیچهای اطراف پوسته «واترپمپ» را باز نمائید.
برای بستن واترپمپ اول واشر پوسته را با گریس اندود کرده پیچهای واترپمپ را یکنواخت ببندید، بعداً پروانه و فولی و در آخرین مرحله پیچهای رادیاتور و بست شیلنگهای آب را نیز سفت نمائید.
زمان خرابی واتر پمپ و یا علایم خرابی واتر پمپ را از نشتی آب و یا از بالا رفتن آمپر باید متوجه شد اگر آمپر آب با وجود پر بودن رادیاتور همچنان بالا می رود و از موتور خودرو صداهایی می آید باید مطمئن شوید که مشکلی پیش آمده و وضعیت زمانی خرابتر می شود که واتر پمپ شما نشتی نداشته باشد
واتر پمپی که خراب باشد معمولا از قسمتی آب خارج می شود که این آب یا از واشر ها است و یا خود واتر پمپ و معمولا با مشاهده آب در زیر پیش برنده خودرو مشهود است ولی اگر به تعمیرگاه دور هستید و دسترسی ندارید باید با رانندگی با سرعت پایین , استفاده نکردن از کولر و خنک کردن موتور با اضافه کردن مداوم آب به رادیاتور که باید در هنگام بالا رفتن آمپر درب رادیاتور را باز نکنید که بسیار خطرناک است زیرا که با باز کردن مداوم رادیاتور داخل رادیاتور هوا رفته و خود آن هم باعث داغ کردن ماشین می شود از آب خیلی یخ هم استفاده نکنید که باعث پوسیده شدن دیواره سیلندر می شود .