خودرو جو
😍اموزش😍😍برق اتومبيل😍

بهترین آموزش ترتیب چیدن وایر شمع به زبان ساده!

3.7/5 - (51 امتیاز)

بهترین آموزش ترتیب چیدن وایر شمع به زبان ساده!

وایر شمع چیست؟

وایرشمع، انتقال جریان برق را از کوئل به شمع برعهده دارد، در واقع وظیفه وایر (WIRE) در خودرو رساندن برق به شمع است. وایرها باید قادر باشند تا جریان برق با ولتاژ حدود 12 هزار ولت را بدون کمترین اتلاف انرژی و در کوتاه ترین زمان به شمع برسانند، در صورت بروز مشکل، وایر دیگر قادر به انتقال جریان برق در زمان درست و به صورت کافی به شمع نیست و در عملکرد موتور اختلال ایجاد می کند.

بهترین آموزش ترتیب چیدن وایر شمع به زبان ساده!
بهترین آموزش ترتیب چیدن وایر شمع به زبان ساده!

محل نصب وایر شمع خودرو

وایرشمع خودرو بین کوئل و شمع قرار داد، محل اتصال وایر به کوئل توسط یک درپوش مخصوص محافظت می شود تا از ورود آب یا هر گونه گردوغبار روی وایر پیشگیری کند، از سمت دیگر وایر به شمع متصل است و در آن جا آب بندی می گردد.

از آن جایی که آب و روغن در بین مجراهای موتور جریان دارد باید به خوبی محل اتصال شمع و وایر آب بندی شود تا از ورود هر گونه رطوبت به شمع جلوگیری شود بنابراین ساختار درپوش و عمل آب بندی در این قسمت کمی پیچیده تر می باشد.

آموزش ترتیب چیدن وایر شمع خودرو

برای چیدن وایر ابتدا باید بدانید سیلندر یک کدام است . سیلندر یک همیشه از سمت تسمه تایم ویا زنجیر تایم محاسبه می شود و ترتیب احتراق نیز براساس آن پیدا می شود

یعنی اول سیلندر 1 در حالت احتراق بعد سیلندر ۳ در حالت احتراق وبعد نوبت سیلندر ۴ ودر آخر سیلندر ۲ در حالت احتراق می باشد پس به این ترتیب یادتان باشد ۱۳۴۲

پس کوتاه ترین وایر برای خروجی شماره 1 و سیلندر شماره 1 میباشد به همین ترتیب وایرهای با طول های مختلف برای سیلندر های دیگر به کار برده میشود تا سیلندر شماره 4 که با بلندترین وایر ، خروجی کویل شماره 4 را به شمع وصل میکنیم.ترتیب وایر شمع نیسان انژکتور,پیکان ترتیب وایر شمع آردی انژکتوری,اگر وایر شمع اشتباه وصل شود چه میشود,ترتیب وایر شمع پراید یورو ۴

خودروها براساس طراحی سیستم الکترونیک وکامپیوتر به چند نوع تقسیم می شوند

1-زیمنس
2 -ساژم

که در هر ی از این سیستم ها کویل متفاوت می باشید

انواع کوئل دوبل

کویل دوبل یک تیکه
کویل دوبل یک تیکه

کویل دوبل یک تیکه

کوئل دوبل جفت جفت
کوئل دوبل جفت جفت

کوئل دوبل جفت جفت

کوئل دوبل تکی
کوئل دوبل تکی

کوئل دوبل تکی

آموزش ترتیب چیدن وایر شمع خودرو

برای چیدن وایر ابتدا باید بدانید سیلندر یک کدام هست .سیلندر یک همیشه از سمت تسمه تایم ویا زنجیر تایم محاسبه می شود و ترتیب احتراق نیز براساس آن پیدا می شود یعنی اول سیلندر یک در حالت احتراق بعد سیلتدر ۳ در حالت احتراق وبعد نوبت سیلندر ۴ ودر آخر سیلندر ۲ در حالت احتراق می باشد پس به این ترتیب یادتان باشد ۱۳۴۲ و همیشه در خودروهای ساژم و زیمنس کوئل دوبل بصورت جفت جفت جرقه می زند یعنی ۱ با ۴ و ۲ با ۳ واگر جای وایر ۱ با ۴ یا ۲با ۳ عوض بشود موردی ندارد ولی نیاید جای وایر ۱و۴ با ۲و۳ جابه جا شود پس اگر تا اینجا فهمیدید بریم سر وایر چینی.,وایر چینی پیکان انژکتوررچیدن وایر ترتیب وایر شمع پراید,نحوه تعویض وایر شمع پژو 405,ترتیب وایر شمع پژو,وایر چینی پراید کاربراتور,ترتیب وایر شمع نیسان کاربراتوری,نصب وایر شمع پراید,

در کوئل دوبل یک تیکه ساژم خیلی راحت سمت سوکت خور کوئل دوبل دو وایر سیلندر ۱و ۴ رابزنید و دوتا بالایی وایر ۲و۳ جای این فرقی نمیکنه ولی بالاهم گفتم نباید جای۱و۴ با ۲و۳ عوض شود

در کوئل های دوبل دوقلو هر خرجی به یک شمار  مشخص شده است که شماره یک روی سیلندر یک گفتم سیلندر یک از سمت تسمه تایم موتور کنید یعنی ۲و۳ به جای ۱و۴ می رود دوحالت بیشتر نداره سردرگم نشوید واگر متوجه نشدید پیام بفرستید.

در کوئل دوبل جفت جفت زیمنس اولن که شماره داره شماره یک روی سیلندر یک گفتم سیلندر یک از سمت تسمه تایم موتور هست سمت واتر پمپ هیدرولیک تسمه دینام و اگر هم نداشت یکبار اول وایرو همین جوری یکی از کوئل ها برای سیلندر ۱و۴ وکوئل دیگری برای سیلندر ۲و۳ می باشد بچینید وروشن کنید واگر روشن شد هیچی واگر روشن نشد جابه جا کنید یعنی ۲و۳ به جای ۱و۴ می رود دوحالت بیشتر نداره سردرگم نشوید واگر متوجه نشدید پیام بفرستید

ترتیب عملکرد موتور

۱-تنفس یا مکش
۲ -تراکم
۳-احتراق یا انفجار
۴- تخلیه

ترتیب احتراق در موتور ۶ سیلندر
ترتیب احتراق در موتور ۶ سیلندر

نکته: ترتیب احتراق در موتور ۶ سیلندر از سمت عقب موتور سیلندر ۱ با ۵ و ۲ با ۶ و ۳ با ۴  پیستون بالا پایین می شود ترتیب احتراق در موتور ۶ سیلندر نکته: ترتیب احتراق در موتور ۶ سیلندر از سمت عقب موتور سیلندر ۱ با ۵ و ۲ با ۶ و ۳ با ۴  پیستون بالا پایین می شود

 

وایر چینی در خودرو های کابراتوری
وایر چینی در خودرو های کابراتوری

وایر چینی در خودرو های کابراتوری

هنگامی که وایر خودروای به هر دلیل از ترتیب درمی آید راننده باید شمع شماره یک یاهمان شمعی که بطرف سیلندر نزدیک است باز کند و سیلندر را با تک استارت زدن به نقطه ی مرگ بالا هدایت کند در این لحضه باید از جای شمع آمدن هوا به بیرون را لمس کرد چون آن سیلندر در حال احتراق است وهر دو سوپاب بسته میباشد در مرحله ی بعد درب دلکو را باز کرده و چکش برقی زیر هر وایر باشه آن را به شمع شماره یک وصل میکنیم و بعد به وسیله ی ترتیب احتراق وایرها را جا می اندازیم یعنی (۱۳۴۲) یک را به یک در روی دلکو با جهت حرکت عقربه های ساعت وایر دومی را به شمع شماره۳وسومین وایر را به شمع شماره ۴ و اخریش هم که دیگه معلومه.ترتیب وایر شمع پراید,ترتیب وایر شمع پراید انژکتور,ترتیب بستن وایر شمع پراید زیمنس,ترتیب وایر شمع پیکان انژکتوری,اگر وایر شمع اشتباه وصل شود,چیدمان وایر شمع پژو 405 زیمنس,چیدمان وایر پراید انژکتور,ترتیب وایر شمع پراید کاربراتور,وایر چینی پژو 405

اموزش وایر چینی
اموزش وایر چینی

علائم خرابی وایر شمع خودرو

وایرهای شمع نقشی اساسی در سیستم الکتریکی هر خودرو دارند. هنگامی که وایرها خراب شوند، چندین علائم که نشان دهنده معیوب بودن احتراق موتور است را مشاهده خواهید کرد که ممکن است عدم پیگیری علت این علائم و عدم رفع به موقع آنها منجر به مشکلات مهمتری شود. علائم خرابی وایر شمع عبارت اند از :

  1. از کار افتادن موتور
  2. سوء عملکرد موتور
  3. کاهش قدرت موتور
  4. سخت استارت خوردن ماشین
  5. مکث یا وقفه در دور گرفتن موتور
  6. کم و زیاد شدن دور موتور یا موج دار شدن شتاب های موتور
  7. بد کار کردن موتور در حالت درجا یا سر و صدای زیاد در دور پایه موتور
  8. روشن شدن چراغ چک موتور
  9. خرابی نوک شمع
  10. وجود پارازیت روی امواج رادیو و GPS
  11. برق دار بودن بدنه یا قطعات فلزی ماشین

 

علت آسیب دیدن وایر شمع خودرو

  1. ارتعاشات و لرزش ماشین
  2. گرمای بیش از حد موتور
  3. سایش و پارگی وایر
 

فیلم اموزشی:

مهندس محسن صالحی

مکانیکو مجموعه‌ای خلاق می‌باشد که با هدف بالابردن سطح دانش و مهارت عیب یابی و تربیت متخصصین کار آزموده بنا گردیده است.

3 دیدگاه

  1. من ماشین ۸۹ساژم دارم دو گانه دستی هستش رو گاز sng مثل بنزین راه میرفت تا اینکه فهمیدم فن دور پاین ماشینم نمیزنه بعد پیگیری زیاد که کسی متوجه نمیشدن فنی کارها، یه استاد فهمید مشکل ازخارج کردن سویچ فابریک همون بی کد کردن سویچ به هر دلیلی از صاحب ماشین قبلی هستش که بعد جریان با هزینه۶۰۰۰۰۰ فن درست شد
    اما دیگه ماشین قبلی نشده رو گاز از نود کیلومتر راه بیشتر نمیره
    ولی احساس میکنم تو قسمت جرقه زنی جابه جایی انجام داده تو کامپیوتر که همچنین مشکلی پیش امد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا