کیلس استارت چیست؟
کیلس استارت چیست؟
سیستم کیلس یا استارت بدون کلید از جمله آپشن هاییست که علاوه بر کارایی، بر جذابیت خودرو می افزاید. در خودروی دارای سیستم کیلس، از سوئیچ به شکل سابق استفاده نمی شود که حس بهتری به راننده القا می کند.
حال اگر خودرو بصورت فابریک دارای این سیستم باشد، بدین معنیست که ایموبلایزر ریموت در ecu تعریف شده و این حتی می تواند عاملی برای ایمنی خودرو باشد. اما اگر خودرو بصورت فابریک و کارخانه ای دارای این سیستم نباشد و بخواهید شخصاً اقدام به نصب دکمه استارت روی خودرو کنید، طرز کار این سیستم شباهت زیادی با سیستم فابریک خواهد داشت. ولی آیا واقعاً همان کار انجام میشود؟ چرا ما می گوییم با نصب کیلس، ایموبلایزر از مدار خارج می گردد؟ و چرا اکثریت فروشندگان منکر این موضوع هستند؟
مکانیکو در این مقاله قصد دارد به تفاوت سیستم کیلس فابریک و غیرفابریک پرداخته و برای آن دسته از کاربرانی که قصد نصب کیلس بر روی خودرویشان دارند، نکات مفیدی را متذکر شود.
کیلس به زبان ساده چیست؟
بعنوان یک توضیح خیلی ساده، در این سیستم سوئیچ به شکل یک کلید وجود ندارد. خودرو یک ریموت دارد که کافیست همراه شما باشد و برای استارت زدن، یک دکمه وجود دارد که غالبا با فشردن پدال ترمز و زدن دکمه استارت، خودرو روشن و خاموش می شود. این نکته قابل ذکر است که درصورت عدم وجود ریموت، با زدن دکمه استارت، خودرو روشن نمی شود. اکثر کیلسهای غیرفابریک امکان این را دارند که بتوانید خودرو را از راه دور نیز روشن و خاموش کنید.
برای حالت های 1 و 2 سوئیچ (اصطلاحا برق پشت آمپر) باید بدون گذاشتن پا روی پدال ترمز، یک یا دو بار دکمه استارت را بفشارید. با فشردن دکمه استارت برای بار سوم (بدون ترمز)، برق پشت آمپر قطع شده و خودرو دوباره به حالت خاموش برخواهد گشت.
در ریموت های غیرفابریک، قفل و باز شدن درب ها، با نزدیک شدن و دور شدن از خودرو صورت می پذیرد درصورتیکه در کیلس فابریک، روی دستگیره درب راننده (و بسته به نوع و مدل ماشین حتی روی سایر درب ها) یک دکمه تعبیه شده که با نزدیک شدن به خودرو و فشردن آن، قفل درب باز شده و می توانید درب را باز کنید.
قفل شدن درب ها پس از ترک خودرو می تواند با یک بوق کوتاه همراه باشد و باید قابلیت سایلنت نمودن آن را داشته باشید. اما بوق هشدار خودرو نباید از کار بیافتد. بهتر است سایلنت شدن بوق قفل، به راحتی در دسترس باشد (روش ساده سایلنت شدن و بالعکس، در هنگام روشن بودن خودرو یا باز بودن سوئیچ با نگه داشتن دکمه قفل از روی ریموت می باشد) در بعضی مدلها سایلنت شدن از طریق دکمه های روی یونیت بود که پس از جاسازی یونیت کیلس داخل خودرو، تغییر حالت آن براحتی میسر نخواهد بود.
ایموبلایزر
بعد از نصب کیلس، اینکه خودروی شما بدون وجود ریموت استارت نمی خورد، دلیلی بر فعال بودن ایموبلایزر نیست! بلکه با نصب هر مدل استارت دکمه ای روی خودرو بصورت غیرکارخانه ای، ایموبلایزر از مدار خارج می گردد.
بگذارید بیشتر توضیح دهیم: در سوییچ خودروی شما یک چیپ وجود دارد که حاوی دیتای رمزگذاری شده است و پس از وارد کردن کلید و چرخاندن آن، اطلاعاتی رد و بدل و پردازش می شود که برد انتقال این اطلاعات فقط در حد چند سانتیمتر است.
بدین معنی که اگر به کلیدسازی مراجعه کنید و از روی سوئیچ خودرو کپی کرده و یک کلید یدک بسازید، این کلید یدک هرگز نخواهد توانست خودروی شما را روشن کند. زیرا دیتایی در خود ندارد که بتواند شناسایی شده، تایید بگیرد و خودرو روشن شود.
پس برای نصب کیلس، چیپ ایموبلایزر را از داخل سوئیچ خودرو خارج کرده و در محلی نزدیک به گیرنده (غالبا در نزدیکی جایی که سوئیچ را وارد می کردید) جاسازی کرده و می چسبانند تا از این طریق هنگامیکه دکمه استارت را می زنید، چیپ ایموبلایزر شناسایی شده و خودرو روشن شود. حال میتوان فهمید چرا ایمنی خودرو پایین می آید! زیرا با خارج نمودن کل سیستم کیلس از مدار، با اتصال سیم های استارت، خودرو روشن می شود! چرا؟ یادتان که نرفته؛ چیپ ایموبلایزر در خودرو موجود است و تایید لازم را برای روشن شدن خودرو می دهد.
قفل شدن درب ها در حرکت
درب ها باید در حرکت قفل شوند که معمولا با چندین حالت مختلف تعریف می شوند. با رسیدن به سرعت مشخص، یا اولین ترمزگیری، یا طی کردن مسافت مشخص و … و پس از خاموش نمودن خودرو، قفل درب هااتوماتیک باز می شود. هرچند می توانید تعیین کنید باز شوند یا خیر. روش تعیین باز شدن قفل پس از خاموش شدن خودرو را اگر ندانید، ممکن است بطور اتفاقی آنرا تغییر دهید و برای شما دردسرساز شود! پس این روش را بعنوان یک نکته از ما داشته باشید: در هنگام روشن بودن خودرو و یا باز بودن سوئیچ، درب راننده را باز کرده و چند بار اقدام به ترمزگیری نمایید. خودرو با صدای بوق اعلام می کند که این تغییر حالت انجام شد. به این شکل اگر دوبار صدای بوق شنیدید یعنی وقتی خودرو خاموش شد قفل درها باز نمیشود و همین کار را مجدد تکرار کنید و تک بوق بشنوید یعنی با خاموش کردن خودرو، قفل درها باز می شود.
البته موارد گفته شده برای همه کیلس های موجود در بازار یکسان نیست و مثالی که آوردیم مربوط به یکی از بهترین مدلهایی بود که توسط مکانیکو تست شد.
پد رمز
از نظر مکانیکو، پد رمز پشت شیشه از مواردیست که هنگام نصب باید متذکر شوید حتما نصب شود و با مطالعه دفترچه راهنما، کارکرد آن را یاد گرفته و در اولین فرصت نسبت به تغییر رمز اقدام کنید زیرا در موارد حیاتی (مثل گم کردن یا جاگذاشتن ریموت، اتمام باتری ریموت و …) به کمک شما می آید. فقط حواستان به اطراف باشد تا هنگام ورود رمز، سایرین متوجه رمز عبور شما نشوند.
موارد ایمنی
آپشنی مثل DVD برای یک خودرو مورد امنیتی به شمار نمی رود و همینکه نقشه را داشته باشید و موسیقی هم برای شما پخش کند، کار شما را راه می اندازد! اما طی تست چند مدل کیلس با مارکهای مختلف که اکثرا روی ریموت آنها، عبارت PKE (مخفف Passive Keyless Entry) به چشم می خورد، مسائل مهمی دیدم که در آنها رعایت نشده بود. متاسفانه واردکننده جنس بی کیفیت را وارد کرده و در بازار پخش می کند. خریدار هم بی خبر و بدون اطلاع، با دیدن تبلیغات وسیع و دهان پرکن اقدام به نصب می کند. پس هرطور شده قبل از نصب نسبت به عملکرد صحیح موارد ایمنی کیلس مطمئن شوید و یا با شرط صحت کارکرد، خرید کنید.
اما مواردی که باید به آنها توجه کنید:
– هنگامی که سوئیچ باز است و در حالت 1 یا 2 قرار دارد (اصطلاحا برق پشت آمپر وصل است) با دور شدن از خودرو، نباید بی هیچ آلارمی، درب خودرو بسته شود و فرقی با حالت خاموش نداشته باشد! در این حالت الزاما باید خودرو از طریق بوق زدن اخطاری به راننده بدهد تا خودرو به همین حالت رها نشود.
– در زمان روشن بودن خودرو، اگر خودرو بدون اینکه ریموت در آن باشد به حرکت درآید، باید پس از مدتی در حدود یک دقیقه خاموش شود. خودرو بدون حضور ریموت نباید بیش از یکی دو دقیقه روشن بماند. اگر خودتان می خواهید خودرو روشن بماند باید از خودرو فاصله بگیرید و صبر کنید تا خودرو شروع به اخطار دادن کند و بوق بزند. در این حالت با زدن دکمه آنلاک، به خودرو اعلام می کنید که مشکلی نیست! و خودرو بدون حضور ریموت روشن خواهد ماند.
– بخاطر داشته باشید اگر خودرو را از طریق پد رمز قفل کنید، لزوما باید با رمز باز شود و این یکی از مواردیست که باید در ساختار کیلس رعایت شده باشد. همانگونه که اگر خودرو را از طریق دکمه روی ریموت قفل کنید، با نزدیک نمودن ریموت دیگر درب ها بطور خودکار باز نخواهند شد. اما باز کردن قفل خودرو با رمز در هر صورتی باید امکانپذیر باشد.
– در نبود ریموت، درصورت باز شدن درب ها یا صندوق بواسطه زور، خودرو باید بوق بکشد! یا اگر آژیر نصب شده، آژیر به صدا درآید.
– در خودروهایی که سیستم فرمان برقی ندارند، قفل سخت افزاری فرمان نیز با نصب کیلس از مدار خارج می شود. هرچند مدلی دیدم که قفل فرمان سخت افزاری جایگزین طراحی کرده بود، اما قیمت بالایی داشت و شاید از نظر خود من هم ارزش نصب آن قطعه را نداشت.
ترکر
ترکر یا GPS Tracker یا ردیاب ماهواره ای نیز قطعه ایست جداگانه که وظیفه اصلی آن، دنبال کردن محل خودرو و نمایش آن روی نقشه است. ضمن اینکه امکانات جانبی دیگری را نیز در اختیار شما قرار می دهد که از جمله آنها میتوان به ضبط صدای داخل خودرو و ارسال آن، اخطار به شما در صورت بالا رفتن سرعت از حد مشخص، اخطار در صورت خارج شدن از محدوده مشخص و… اشاره کرد.
اینکه بحث ترکر را در این مقاله مطرح می کنم به این دلیل است که این قطعه با کیلس نیز به فروش می رسد که مزایا و دردسرهای خاص خود را دارد. از مزیت های اتصال این دو، میتوان به روشن و خاموش کردن خودرو از هر نقطه که به اینترنت دسترسی داشته باشید اشاره کرد. لازم به ذکر است خودروی شما نیز باید در محلی باشد که سیمکارت تعبیه شده در ترکر، آنتن داشته باشد. از دردسرهای آن نیز میتوان به نقشه هایی که بعضا برای کشور ما کامل نیستند و ممکن است حتی به زبان چینی باشند اشاره کرد!
آیا سرقت خودروهای کیلس ممکن است؟
شاید مهمترین فناوری خودروها در سال های اخیر، تکنولوژی کیلس (Keyless) باشد؛ این تکنولوژی که امروزه بر روی اغلب خودروهای وارداتی تعبیه شده است و این امکان را برای راننده فراهم میکند که بدون نیاز به استفاده از سوئیچ خودرو، وارد آن شوید و بدون نیاز به سوئیچ اقدام به روشن کردن خودرو نمایید.
.
اما حدود سه سال پیش در شهر لندن اتفاقی افتاد که باعث شد محبوبیت تکنولوژی کیلس استارت به شدت کاهش یابد، شخصی توانست با هک سیستم کیلس از طریق امواج رادیویی خودروها را به سرقت ببرد و بعدها در جاهای دیگر کشورها نیز این اتفاق پیش آمد. اگر بخواهیم این مسئله را تخصصیتر بررسی کنیم باید ابتدا ساختار فناوری کیلس را آنالیز کنیم؛ در واقع تکنولوژی کیلس با استفاده امواج رادیویی کار میکند به شکلی که یک سری امواج با کدهای مشخص از سوئیچ خودرو به سنسور ایموبلایزر اتومبیل ارسال میشود و این امکان را برای راننده بوجود میآورد که درب خودرو را باز کند بدون استفاده مجدد از سوئیچ باز و بسته کند
اما همین موضوع باعث شده است بسیاری از کمپانیهای اتومبیلسازی به فکر جایگزینی این فناوری باشند زیرا امواج رادیویی یکی از امواجی است که به راحتی قابل دستکاری است و کسانی که بخواهند این خودرو را به سرقت ببرند میتوانند با استفاده از امواج رادیویی قوی، کدهای سوئیچ را دریافت کنند و یک سوئیچ با همان کدها بسازند.
.
از این نظر میتوان گفت فناوری کیلس دچار ضعف شدیدی است به همین دلیل در چند سال اخیر خودروسازان بزرگ دنیا، اقدام به توسعه و البته تغییر این فناوری کردند. به عنوان مثال میتوان به دستآوردهای روبهرو اشاره کرد؛ در برخی از سری جدید خودروها از سیستم کیلس با چند کد استفاده شده است، به این ترتیب که سوئیچ این خودروها به صورت میانگین هربار بین ۳ تا ۸ کد برای سنسور ایموبلایزر اتومبیل ارسال میشود که همین امر باعث افزایش امنیت این سیستم شده است. در جای دیگر برای افزایش امنیت فناوری کیلس اتومبیلهای خود از الگوهای قطب نما استفاده شده است به صورتی که با تغییر زاویه سوئیچ در هنگام نزدیک شدن به خودرو کد دستوری ایموبلایزر تغییر میکند و کدهای متفاوتی رد و بدل میشوند.
چقدر میتوان به فناوری کیلس اعتماد کرد؟
این را باید در نظر بگیریم که فناوری کیلس استارت به صورت کلی فناوری خودروها را افزایش داده است، زیرا در گذشته بسیاری از سارقان خودرو با بدست داشتن ابزار فیزیکی مخصوص به راحتی میتوانستند درب خودرو را باز کرده و موتور آن را روشن کنند، اما فناوری کیلس استارت از این موضوع جلوگیری کرده است و اگر شخصی که بخواهد خودرویی را بدزدد، حداقل باید مسائل اولیه امواج رادیویی را آموخته باشد. اما این که بگوییم به فناوری کیلس چقدر میتوانیم اعتماد کنیم مسئله دیگری است و بخش بزرگی از آن به خودمان بر خواهد گشت، زیرا بر اساس نظر کارشناسان بسیاری سارقان برای بدست آوردن کدهای سوئیچ شما باید به آن نزدیک شوند تا بتوانند امواج رادیویی را دریافت کنند، همین موضوع نشان میدهد که نباید سوئیچ خود را در جاهای ناامن رها کنیم.