برق اتومبيل

علت خالی شدن باطری خودرو

علت خالی شدن باطری ماشین چیست ؟

 یکی از مشکلاتی که رانندگان گاهی با آن روبرو می شوند خالی شدن باطری ماشین است. زمانی که می خواهید ماشین را روشن کنید متوجه می شوید که باطری کار نمی کند و خودرو روشن نمی شود و چراغ های جلو کم نور هستند.

در چنین مواقعی متوجه می شویم که باطری ماشین خالی شده است و این مشکل به دلایل مختلفی اتفاق می افتد که در ادامه به آنها اشاره کرده ایم:

علت خالی شدن باطری ماشین چیست ؟
علت خالی شدن باطری ماشین چیست ؟

خطای انسانی

شما تا به حال حداقل یکبار این کار را انجام داده اید. از سر کار به خانه می آیید. زمانی که ماشین را پارک می کنید فراموش می کنید چراغ ها را خاموش کنید یا حداقل اینکه آنها را کامل خاموش نمی کنید. در طول مدت شب باتری اتومبیل شما خالی می شود و صبح خودروی شما روشن نخواهد شد. بسیاری از اتومبیل های جدید در چنین شرایطی مجهز به سیستم هشدار هستند و به شما اعلام می کنند که چراغ ها روشن هستند.

مصرف باتری زمانی که خودرو خاموش است

‏این حالت زمانی رخ می دهد که وسیله ی نقلیه خاموش است. اما بعضی قطعات در خودروی شما همچنان کار می کنند و برق مصرف می کنند. این اتفاق گاها عادی هستند. مانند مصرف انرژی توسط ساعت اتومبیل و آژیر سیستم امنیتی، باتری در هر حالتی انرژی و برق مورد نیاز آنها را تأمین می کند. اما، اگر مشکل برقی وجود داشته باشد، این وضعیت می تواند بیش از اندازه حالت عادی باتری مصرف کند و باتری را خالی کند.

خرابی دیود دینام
خرابی دیود دینام
دیود دینام خراب باشد :

دینام در هر خودروی وظیفه دارد که شارژ مجدد باطری و برق رسانی را به سیستم های متفاوت خودرو انجام بدهد. اگر این قسمت خراب باشد می توانند سبب شود تا باطری خودرو خالی گردد. در صورتی  یک دیود بد باشد حتی زمانی که ماشین خاموش باشد سیستم برق خودرو را شارژ می کند و در نهایت زمانی که بخواهید ماشین را روشن کنید ، روشن نمی شود.

قدیمی بودن باتری

اگر باتری وسیله ی نقلیه شما قدیمی است، ممکن است کامل شارژ نشود. اگر خودروی شما به کرات بد روشن می شود، امکان این وجود دارد که باتری اتومبیل شما فرسوده شده باشد. شما باید به طور عادی هر ٤-٥ سال یکبار اقدام به تعویض باطری خودرو کنید. اگر وسیله نقلیه شما روشن نمی شود و باتری آن قدیمی است. تعویض باتری اولین کاری است که باید انجام دهید. باتری ماشین که مرتب خالی می شود بسیار آزار دهنده است و فهمیدن علت این مشکل می تواند سخت باشد.

با فرض اینکه دلیل خالی شدن باتری خطای انسانی نباشد، شما احتیاج به یک تعمیرکار خبره دارید. تا بتواند مشکل سیستم برقی خودرو را تشخیص دهد و تعیین کند که این مشکل مربوط به باتری خودرو است یا چیز دیگری در سیستم برق خودرو مشکل دارد.

بد شارژ شدن :

در صورتی که شارژ باتری خودرو به خوبی صورت نگیرد ممکن است زمانی که شما در حال رانندگی هستید باتری خودروی شما خالی شود.دینام  در بیشتر خودروها برقی که برای سیستم صوتی،چراغ ها و … نیاز است را از دیگر سیستم ها تامین می کند و اگر در شارژ شدن باطری مشکلی وجود داشته باشد می تواند سبب شود که خالی شدن باتری بدتر گردد و در نهایت ماشین شما را توقف می کند. تشخیص اینکه مشکل باطری دقیقا از کجاست توسط یک متخصص و تعمیرکار انجام میشود.

شرایط آب و هوایی

در دمای بسیار سرد و بسیار گرم باتری خودرو دچار آسیب می شود و مایع الکترولیت موجود در باتری کارایی خود را از دست می دهد.  این امر در باتری‌های قدیمی تاثیر بیشتری نیز دارد.

خوردگی یا خرابی اتصالات

فرسودگی و خرابی اتصالات باتری باعث می شود برق رسانی درست صورت نگیرد و باتری معیوب شود.

برق دزدی

به جزیی ترین اتصالی در سیستم برقی خودرو ، برق دزدی گفته می شود. در این شرایط هنگام خاموش بودن موتور برخی از قطعات، همچنان به کار خود ادامه می‌دهند.  پیدا کردن این ایراد کار دشواری است و بهتر است توسط افراد متخصص چک شود.

مشاهده بیشتر

mohsen salehi

مکانیکو مجموعه‌ای خلاق می‌باشد که با هدف بالابردن سطح دانش و مهارت عیب یابی و تربیت متخصصین کار آزموده بنا گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا