😍پایدار کننده😍

سیستم DAC چیست؟ نحوی عمل کرد ان

سیستم DAC چیست

این سیستم نام خود را از واژه های لاتین Downhill assist control به معنای کمک و کنترل سرازیری گرفته است . همانطور که از نامش پیداست این سیستم زمانی به کمک راننده خواهد آمد که خودرو در یک سراشیبی تند قرار دارد و ممکن است کنترل خودرو در این وضعیت برای راننده مشکل باشد.چرا که در این حالت راننده مجبور است غیر از فرمان حواس خود را به پدال گاز ،پدال ترمز ،گیربکس و اطراف خود جلب نماید. از همین رو این احتمال وجود دارد که در صورت عدم تبحر راننده ، خودرو منحرف شود و یا به دلیل ترمز گیری های پی یا پی ،لنت و دیسک ترمز داغ کند و از عملکرد آن کاسته شود.

مهندسان برای این منظور سیستم DAC را بکار گرفتند که می تواند بدون نیاز به تمامی موارد فوق ،خودرو را به سلامت به پایین شیب برساند.در حقیقت وقتی که راننده این سیستم را از طریق کلید تعبیه شده در داشبورد فرا می خواند مجموعه ای از سیستم های دیگر تحت فرمان سیستم DAC در خواهد آمدند تا با کنترل ترمز ،جعبه دنده ،سیستم های پایداری خودرو و … به کمک راننده بیاید. در این هنگام راننده فقط باید توسط فرمان،خودرو را در مسیر مناسب قرار دهد.

  http://blog.mechanico.ir/wp-content/uploads/2020/04/ban_1.gif  

نحوه عملکرد DAC

نحوه عملکرد DAC

پس از فعال شدن این سیستم ،جعبه دنده در سنگین ترین حالت خود قرار گرفته و سرعت پیشروی خودرو به طور هوشمند و اتوماتیک با درگیر کردن ترمزها، کنترل می‌شود و سپس سیستم DAC با کمک سامانه ESP و EBD از قفل شدن چرخ‌ها‌ یا انحراف خودرو جلوگیری می‌کند و اتومبیل را با یک سرعت نسبتا ثابت و البته ایمن و مطمئن، به پایین سراشیبی هدایت می‌کند.

برای استفاده از این سیستم باید سرعت خودرو را به حد مجاز معین شده در کتابچه راهنما برسانید که معمولا 25 کیلومتر در ساعت است. سپس از طریق کلید روی داشبورد سیستم را فعال نمایید و پای خود را از روی پدال ترمز و گاز بردارید. قابل ذکر است در این حالت پدال گاز دیگر تحت امر شما نیست و حتی اگر این پدال را بفشارید باز هم سرعت خودرو تغییر نمی کند.پس از اینکه به پایین شیب رسیدید از طریق همان کلید ،سیستم DAC را غیر فعال کنید. قابل ذکر در طول استفاده از این سیستم ،چراغ چشمک زنی بر روی پنل پشت فرمان به شما این مسئله را گوشتزد می کند و در برخی از خودروهای مدرن این کار توسط سیستم گویا انجام می شود.

بیاد داشته باشید که سیستم کنترل پایین آمدن از سراشیبی نیز بدون نقص نیست و گاهی عملکرد طولانی‌ مدت این سیستم، موجب افزایش دمای سیستم ترمز می‌شود که در این صورت، راننده را با یک آلارم مخصوص، از مشکل به‌وجود آمده با خبر می‌سازد و سیستم به طور خودکار غیر‌فعال می‌شود!


سیستم DAK سیستم حفظ پایداری خودرو در سرازیری می باشد و در حفظ پایداری خودرو در سر پایینی های تند به راننده کمک می کند ، سیستم داک را می توان یک سیستم کمکی ، در پایین رفتن از سراشیبی های تند نیز نامید ، سیستم داک معمولا در خودرو های شاسی بلند استفاده می شود.

رانندگی کردن در سراشیبی های تند همواره با خطرات و سختی هایی همراه است ، این خطرات هنگامی که سطح مسیر سست باشد،بیشتر می شود؛برای مثال شکل های زیر خودروهایی را نشان می دهد که اولی در سراشیبی تند و لغزنده ی سنگلاخی و دومی در آستانه ی ورود به پیچی با شیب تند و برفی می باشد.

کاربرد سیستم داک
کاربرد سیستم داک

در این حالت ها کنترل خودرو به مهارت نیاز دارد زیرا حرکت با سرعت مشخص گاهی نیاز به ترمز گرفتن های متوالی دارد که می تواند منجر به گرم شدن ترمز ها و اتفاقات بعدی شود.

سیستم داک ، به طور اتوماتیک سرعت خودرو را ثابت نگه می دارد و این وظیفه را از دوش راننده بر می دارد و راننده تنها باید کنترل فرمان را بر عهده داشته باشد.

عملکرد سیستم داک به این صورت است که هنگامی که شما در سراشیبی تند قرار می گیرید باید سرعت خودروی خود را به اندازه ی مشخصی برسانید (که این سرعت در خودرو ها متفاوت است و باید به کاتالوگ خودرو مراجعه شود) سپس با فشردن دکمه DAK ، سیستم DAK روشن می شود ، از این پس کنترل پدال گاز خودرو از دست شما خارج می شود و خودرو ، خودش سرعتش را توسط گیربکس و ترمز ها کنترل می کند و اجازه ی قفل شدن چرخ ها و منحرف شدن از مسیر را (توسط سایر سیستم های پایداری مانند ABS , EBD , ESP ) نمی دهد.

شکل زیر ، تفاوت وضعیت خودرو در سراشیبی تند ، با و بدون استفاده از سیستم داک را نشان می دهد ، سمت راست خودرویی بدون استفاده از سیستم داک و سمت چپ ، خودرویی با استفاده از سیستم داک را نشان می دهد.

نقش سیستم داک
نقش سیستم داک

همانطور که مشاهده می کنید با لغزیدن سنگ های زیر چرخ های اتومبیل،خودرو،کنترل خودرو دچار مشکل می شود.

انحراف خودرو در سرازیری با و بدون استفاده از این سیستم در شکل زیر نشان داده شده است.

سمت راست DAK فعال است ولی سمت چپ که سیستم DAK غیر فعال است خودرو از کنترل خارج شده که البته برای تفهیم بهتر،این انحراف بزرگ نمایی شده است.

اهمیت سیستم داک
اهمیت سیستم داک

پس از آن که از شیب تند گذشتید می توانید با خاموش کردن سیستم DAK به صورت طبیعی ، به مسیر خود ادامه دهید.

در شکل های زیر نماد سیستم DAK ، را می بینید (که به صورت خودرویی در سراشیبی می باشد) این نماد ، به صورت دکمه ای برای روشن و خاموش کردن سیستم داک بر روی داشبورد اتومبیل تعبیه شده است.

دکمه DAK
دکمه DAK
دکمه DSR
دکمه DSR
سیستم DSR چیست
سیستم DSR چیست

نکته: نام دیگر سیستم داک (DAK) دی اس آر (DSR) می باشد یعنی در بعضی خودروها ممکن است DSR نیز نامیده شود که البته زیاد مرسوم نیست.

به طور کلی می توان گفت که این سیستم ، بیشتر یک سیستم رفاهی می باشد تا سیستمی ایمنی ، چون وظیفه ای که انجام می دهد دقیقا مشابه عملی می باشد که هر راننده ی حرفه ای در سراشیبی های تند انجام می دهد یعنی یک راننده ی حرفه ای سعی می کند با دنده ی سنگین و استفاده ی حداقلی از ترمز و البته پدال گاز،سرعت خودرو را ثابت نگه دارد.

ناگفته نماند که اهمیت این سیستم مانند سایر سیستم های پایداری (مثل ABS , EBD , ESP و…) نمی باشد چرا که وظیفه ی آن سیستم ها را راننده نمی تواند انجام دهد ولی وظیفه ی سیستم DAK را یک راننده ی حرفه ای نیز می تواند انجام دهد اگر چه رانندگان حرفه ای نیز می توانند از سیستم DAK لذت ببرند و رانندگی راحت تری را تجربه کنند.

فیلم اموزشی نحوی عملکر سیستمDAC



مطالب پیشنهادی ما

ترمز ABS چیست و چگونه کار می کند

با ترمز مجهز به سیستم EBD

سیستم CBCچیست

سیستم ترمز EBA

سیستم HAC چیست؟ +فیلم اموزشی

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن