پایدار کننده

سیستم HAC چیست؟ +فیلم اموزشی

سیستم HAC یا همان HILL START ASSIST CONTROL به “کمک و کنترل به شروع حرکت در شیب” می گویند.

استفاده از سیستم HAC  مختص زمانی است که خودرو در شیب شدیدی قرار دارد، و در این حین شما برای شروع به حرکت لازم است ترمز دستی را رها کنید یا پا را از روی ترمز بردارید و روی گاز خودرو قرار دهید و اقدام به گاز دادن کنید، خودروی شما تا حدی به عقب می‌ رود یا در خودروهای دنده دستی اگر عکس‌العمل شما در نیم کلاچ کردن ضعیف باشد، خودرو مقداری به عقب خواهد رفت که در این صورت اگر مانعی پشت خودروی شما باشد ممکن است برخورد کنید و این امر موجب خسارت شود.

این در حالی است که این مشکل با HAC کاملا برطرف می‌شود. سیستم “کمک و کنترل به شروع حرکت در شیب ” به شما کمک می کند تا از طریق چند سنسور، شیب را تشخیص داده و وقتی که شما پدال ترمز را رها می‌کنید خودرو (بر خلاف خودروهایی که به این سیستم مجهز نیستند) به عقب نمی ‌رود و در جای خود می‌ایستد.

سیستم HAC در خودرو چیست
سیستم HAC در خودرو چیست

سیستم HAC که جهت حفظ پایداری خودرو در سربالایی استفاده می شود ، به خودرو کمک می کند تا هنگام شروع حرکت در سر بالایی ها بدون این که به ذره ای عقب برود، کاملا به سمت جلو حرکت کند.

 حرکت دادن یک خودرو در سطح شیبدار گاهی اوقات کار مشکلی می باشد زیرا در شروع حرکت (بر خلاف جهت شیب) خودرو کمی به سمت شیب حرکت می کند.

شکل زیر این مسئله را نشان می دهد.

عملکرد سیستم پایداری هاک
عملکرد سیستم پایداری هاک

این پدیده می تواند خطر آفرین باشد، برای مثال در یک محیط شلوغ و با شیب زیاد، عقب رفتن محسوس خودرو هنگام حرکت می تواند منجر به برخورد خودرو با عابر پیاده بشود.

سیستم ایمنی هاک
سیستم ایمنی هاک

خصوصا در خودروهای آفرود (خودرو های مخصوص رانندگی خارج از جاده ، مانند کوهستان ، بیابان و…) این مسئله اهمیت بیشتری پیدا می کند چون گاهی اوقات اگر خودرو مقدار کمی به عقب حرکت کند، سقوط خواهد کرد و یا کنترل آن از دست راننده خارج خواهد شد.

وظیفه سیستم هاک
وظیفه سیستم هاک

همچنین اگر راننده مهارت کافی نداشته باشد (مخصوصا اگر مسیر لغزنده باشد) ممکن است چرخ های محرک خودرو بکسباد کند (به صورت درجا و هرز بگردد.)

نقش هاک در پایداری خودرو
نقش هاک در پایداری خودرو

برای رفع این مشکلات در بعضی از خودرو ها مخصوصا خودرو های شاسی بلند ، سیستم هاک (HAC) را طراحی کرده اند.

عملکرد سیستم HAC به این صورت است که هنگامی که خودرو در شیب تند قرار دارد و راننده پای خود را از روی پدال ترمز بر می دارد تا گاز بدهد ، خودرو همچنان ترمز را در حالت فعال نگه می دارد (یعنی اگر چه راننده پای خود را از روی ترمز برداشته ولی خودرو همچنان ترمز می کند و ثابت می ماند) تا جایی که قدرت مورد نیاز برای به حرکت در آوردن خودرو تامین شود آنگاه سیستم هاک با غیر فعال کردن ترمز اجازه ی حرکت به خودرو را می دهد.

تمام این مراحل توسط کامپیوتر خودرو (ECU) کنترل می شود و ECU از سنسور هایی در قسمت های مختلف خودرو استفاده می کند شیب را تشخیص می دهد (سنسور شیب یا شیب سنج) سنسور دیگر میزان گردش چرخ به عقب و سنسور دیگری مقدار قدرت تولید شده توسط موتور خودرو (به علت گاز دادن راننده قدرت موتور هر لحظه بیشتر می شود) و سنسور های دیگری وضعیت دقیق خودرو را اندازه می گیرند و اطلاعات به دست آمده را به ECU ارسال می کنند.

سپس ECU به ترمز، گیر بکس و قسمت های دیگر خودرو دستور لازم را می دهد تا سیستم HAC به طور بهینه عمل کند و اهداف خواسته شده را بر آورده سازد.

در شکل زیر به حرکت در آمدن یک خودرو در شیب تند بدون سیستم HAC (شکل سمت چپ) و به حرکت در آمدن خودرو با سیستم HAC (شکل سمت راست) را مشاهده می کنید.

سیستم پایداری هاک (HAC)
سیستم پایداری هاک (HAC)

مانند سایر سیستم های پایداری خودرو ، شما می توانید سیستم هاک را توسط دکمه سیستم HAC ، فعال یا غیر فعال کنید؛

فعال و غیرفعال کردن سیستم هاک در خودرو
فعال و غیرفعال کردن سیستم هاک در خودرو
HAC-BUTTON
HAC-BUTTON

نماد این سیستم در خودرو ها معمولا به شکل نشان داده شده در بالا و یا شکل زیر می تواند باشد (شکل خودرویی که در حال بالا رفتن از موانع می باشد) که می توانید با فشردن دکمه ای با این شکل ها سیستم هاک را فعال یا غیر فعال کنید.

دکمه HAC چیست
دکمه HAC چیست

فیلم اموزشی



مطالب پیشنهادی ما

ترمز ABS چیست و چگونه کار می کند

با ترمز مجهز به سیستم EBD

سیستم CBCچیست

سیستم ترمز EBA

مشاهده بیشتر

mohsen salehi

مکانیکو مجموعه‌ای خلاق می‌باشد که با هدف بالابردن سطح دانش و مهارت عیب یابی و تربیت متخصصین کار آزموده بنا گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا