نحوه چک تسمههای خودرو ؟
وظیفهی تسمه های جلو موتور چیست؟
از گذشته تا امروز، موتورهای احتراق داخلی از تسمه و قرقرههای برای انتقال نیرو به اجزایی مانند پمپهای آب و سیستمهای تهویه هوا استفاده می کنند.
اگرچه تکنولوژی پیشرفت کردهاست، تسمه همچنان یک جزء حیاتی در اغلب اتومبیلها، وانتها و شاسی بلندها است.
تسمهها با گذشت زمان کهنه و فرسوده میشوند و پاره شدن یکی از تسمهها میتواند آسیبی جدی به موتور یا اجزاء آن وارد کند. به این ترتیب، لازم است در دورههای زمانی مشخص آنها را چک کنید. در ادامه مطلب به چگونگی انجام این کار اشاره خواهد شد.
مرحله اول
هنگام رانندگی دقت کنید آیا صدای جیغ ممتد از موتور به گوش میرسد یا نه. وجود چنین صداهایی به معنی این است که یک یا چند تسمه فرسوده یا شل شدهاند.
مرحله دوم
روی تسمهها به دنبال نشانه هایی از پوسیدگی بگردید. فقط کافی است به صورت چشمی تسمهها را وارسی کنید. تسمهها را بین انگشتان دست فشار دهید، آن ها را بفشارید و تکان بدهید. در همین حال به دنبال ترک، ساییدگی، شکاف یا نقاط شکننده بگردید.
مرحله سوم
روی تسمهها به دنبال نقاطی بگردید که لاستیک آن نقاط صاف شده و برق میزند. این نقاط صاف و براق ممکن است باعث لیز شدن تسمه بشوند. در این صورت ممکن است تسمه داغ شده و ترک بخورد.
مرحله چهارم
پولیها را وارسی کنید. روی پولیها به دنبال توده ذرات لاستیک و یا نقاط خورده شده روی بدنه پولی بگردید. این نقاط میتوانند به تسمه گیر کرده و موجب پاره شدن آن بشوند. تراز بودن تسمه نیز بسیار مهم است. تسمهها باید کاملاً صاف و بدون لنگی روی پولی قرار بگیرند.
مرحله پنجم
کشش تسمه را چک کنید. کشش تسمه را از قسمت میانی آن چک کنید. تسمه نباید بیشتر از یک دوم اینچ (بین ۱٫۲۵ تا ۲٫۵ سانتیمتر) آزادی داشته باشد.
نکته ها
- اطمینان حاصل کنید تسمههای جدیدی که جایگزین تسمه های قدیمی میکنید، دقیقاً همان طول و عرض را دارند.
- از نظر کارشناسان، تسمههای V باید هر چهار سال یکبار و یا بعد از ۵۸۰۰۰ کیلومتر کارکرد تعویض بشوند، در حالی که تسمههای مارپیچی به گونهای طراحی شدهاند که تا ۸۰۰۰۰ کیلومتر هم کار کنند. با این حال، بهتر است در دورههای زمانی معین که بهترین حالتش ماهی یک بار است، تسمهها را چک کنید.
هشدارها
- اگر تسمه واترپمپ پاره شود، دمای موتور به سرعت بالا میرود. اگر تسمه دینام پاره شود، دینام دیگر به باتری برق نمیرساند و آن را شارژ نمیکند، کمپرسور کولر نیز از کار خواهد افتاد. اگر خودرو دارای یک تسمه مارپیچی باشد که همه اجزاء را به کار میاندازد، در صورت پاره شدن آن همه اتفاق های فوق رخ خواهند داد. به محض این که مشاهده کردید دمای موتور در حال بالا رفتن است، بلافاصله کنار بزنید و تسمهها را چک کنید.
- توجه داشته باشید بسیاری از تسمههای جدید که از کامپوزیت ساخته میشوند هیچ نشانهای از پوسیدگی نشان نمیدهند تا زمانی که پاره شوند.
همه چیز در مورد “تسمه دینام” (زمان تعویض، خرابی و …)
وظیفهی این تسمه در خودرو
1. تسمه مارپیچ (تسمه دینام یا تسمه پروانه)
قدرت را به اجزای متفاوتی از موتور مانند سیستم فرمان و سیستم تهویه انتقال میدهد.
تسمهی خراب میتواند به این اجزاء نیز آسیب وارد کند.
2. تسمه دینام
این تسمه که در جلوی موتور قرار دارد بخش مهمی از موتور است که عملکرد قسمت های مختلف خودرو را کنترل میکند.
نام دیگر آن تسمه مارپیچ است که به دلیل شکل کاربرد آن میباشد، چرا که این تسمه دور قرقره های متفاوت پیچیده میشود.
این تسمه بر عملکرد اجزا متفاوتی نظیر پمپ آب، فن رادیاتور، دینام و سیستم تهویه هوا تأثیر میگذارد.
تسمه دینام چطور کار میکند؟
این تسمه جایگزین سیستم تسمهبندی چندگانه میشود که قدیم در موتورها دیده میشد.
سیستم قدیم تسمهها و مشکلات آن سیستم
مدلهای قدیمیتر یک تسمه برای هر یک از لوازم فرعی داشتند.
مشکل آنجا بود که اگر یک تسمه آسیب میدید، باید تمامی سیستم تسمهها باید باز میشد تا تسمه معیوب تعویض شود.
این کار نه تنها وقت زیادی میبرد بلکه باعث بالا رفتن هزینه انجام سرویس میشد.
تسمه دینام ؛ راه حل این مشکل
تسمه دینام برای حل این مشکلات طراحی شدهاست و تمام این اجزا را کنترل میکند.
این تسمه توسط قرقره متصل به میللنگ به حرکت درمیآید و با چرخیدن به دور قرقره اجزای پمپ آب، سیستم تهویه و دینام فعالیت آنها را کنترل میکند.
برخی وسایل نقلیه ممکن است یک تسمه ویژه برای برخی لوازم جانبی خاص داشته باشند، اما به طور کلی این تسمه میتواند بخش های زیادی را کنترل کند.
کاهش دردسر در تعویض تسمه
این روش مقدار نیروی کار مورد نیاز برای تعویض و بازرسی تسمهی آسیب دیده را کاهش میدهد و همچنین نیروی کشش وارد شده توسط تسمه به موتور را کاهش میدهد.
نتیجه نهایی یک سیستم کارآمدتر است که عملکرد نرمِ همه اجزای متصل به تسمه را حفظ میکند.
اهمیت انتقال نیرو از تسمه دینام به میللنگ
برای کارکردن، اتومبیل شما به بیش از یک موتور و گیربکس نیاز دارد. اجزا جانبی متصل به موتور برای عملکرد آن لازم هستند.
به عنوان مثال، شما به دینام نیاز دارید که برق را برای استارت و کارکردن موتور، رادیو، سیستم گرمایش و غیره تأمین کند. پمپ فرمان به شما کمک میکند تا اتومبیل خود را راحتتر کنترل کنید.
نیروی مورد نیاز برای فعالیت تمام این اجزا از طریق تسمه دینام از میل لنگ به این اجزا انتقال مییابد.
کاهش تعداد تسمهها در خودروهای امروزی
بیشتر ماشینها امروزه یک تسمه برای این فرآیند دارند که تسمه دینام نامیده میشود؛ این در حالیست که در گذشته، از دو یا حتی سه تسمه استفاده میشد.
تسمه دینام تمام اجزای جانبیِ روی موتور را به قرقره اصلی که توسط موتور حرکت میکند، متصل میکند و وقتی قرقره شروع به حرکت میکند، تسمه نیز حرکت میکند.
بدین شکل، قرقره ها این اجزای جانبی را میچرخاند و نیروی مورد نیاز برای کارکردنِ آنها را فراهم میکند.
چرا باید تسمه دینام را تعویض کرد؟
تسمه دینام هر بار که موتور روشن میشود، استفاده میشود و این عملیاتِ مداوم، مقدار زیادی سایش روی آن میگذارد.
همانند هر جزء لاستیکیِ دیگری در یک موتور، تسمه دینام در معرض گرما قرار میگیرد و در نتیجه در طول زمان فرسوده خواهد شد.
هر چند وقت یکبار باید تسمه پروانه را تعویض کرد؟
زمان مشخصی برای این موضوع وجود ندارد و بهترین توصیه این است که اطمینان حاصل کنید که اتومبیل شما تعمیر و نگهداری منظم دریافت میکند.
تسمه دینام را در هر نوبت که روغن موتور و فیلتر روغن را تعویض میکنید مورد بازرسی قرار دهید؛ همچنین بازرسی تسمه و قرقره در هر بار سرویس رادیاتور و سیستم خنککننده ایده خوبی است
مشکلات به وجود آمده در نتیجه خرابی این تسمه
درصورتی که تسمه دینام کارایی خود را از دست بدهد، تجربه رانندگی شما تعییرات زیادی خواهد کرد:
- بدون این تسمه، پمپ هیدرولیک، سیستم تهویه، و دینام کار نخواهند کرد.
- بالا رفتن دمای موتور به علت کارنکردن پمپ آب نیز میتواند به موتور آسیب بزند.
نکته مهم در زمان تعویض تسمه پروانه
در زمان تعویض تسمه دینام، توصیه میشود که قرقره ها و کنترل کننده تنش تسمه نیز در همان زمان تعویض شوند.
طول عمر تسمه دینام
طول عمر تسمه دینام بیشتر وابسته به نوع موادی است که از آن ساخته شدهاست.
برای داشتن یک دید کلی میتوان گفت تسمه های طراحی قدیمی به طور کلی در حدود 80 هزار کیلومتر عمر میکنند.
در حالی که تسمه هایی که از مواد EPDM ساخته شدهاند میتوانند تا 150 هزار کیلومتر مورد استفاده قرار بگیرند.