علائم خرابی کاتالیزور
کاتالیزور چیست؟
ميليونها خودرو در جادهها و خيابانهاي جهان در حال حركت هستند كه هر كدام يك منبع آلودگي تلقي ميشوند. در شهرهاي بزرگ، آلايندههاي ناشي از عملكرد خودروها ميتواند مشكلات بسياري را به وجود آورد. براي حل اين مشكل، كشورها قوانين زيستمحيطي خاصي را تدوين كردهاند. همچنين قوانيني وضع كردهاند كه مقدار آلودگي هر خودرو را محدود ميسازند.
سازندگان خودرو به منظور رعايت اين قوانين، روشهاي متفاوتي براي جلوگيري از توليد و انتشار آلايندهها و همچنين سيستمهاي متنوعي براي سوخترساني خودروها ابداع كردهاند. براي كاهش آلايندههاي خودرو، وسيلهاي جالب به نام مبدل كاتاليزور ابداع شده است. محصولات احتراق، قبل از ترك خودرو، از اين قسمت عبور كرده و مقدار زيادي از آلودگيهاي آن، حذف ميشود.
علائم خرابی کاتالیزور:
علائم خرابی کاتالیزور در اتومبیلها
درست کار نکردن کاتالیزورها علائم مختلفی دارد و یکی از عمومیترین آنها افزایش ناگهانی مصرف سوخت خودرو است. زمانی که فیلترهای کاتالیزور به درستی کار نکنند و این قطعه تبدیل به یک سد برای خروج گازهای تولید شده توسط پیشرانه شود، خود به خود فشار هوا درون سیستمهای داخلی افزایش مییابد و خودرو برای اینکه بتواند این فشار هوا را خارج کند، نیاز به تولید نیروی بیشتری دارد. تولید نیروی بیشتر مساوی با افزایش میزان مصرف سوخت میباشد .در ادامه به هفت مورد از این علائم اشاره می کنیم:
- افزایش ناگهانی مصرف سوخت
- افت شتاب گیری
- روشن نشدن یا استارت خوردن نامناسب خودرو
- مردود شدن خودرو در تست آلایندگی
- روشن شدن چراغ چک خودرو
- بد کار کردن خودرو و لرزش در سرعت های پایین
- حس بویی شبیه تخم مرغ گندیده در داخل کابین
مطلب پیششنهادی:
در هنگام خاموش بودن و سرد بودن خودرو، اگر کاتالیزور را با دست تکان دهید و صدای تق تقی شبیه به تکان خوردن سنگریزه از آن شنیده شود، علت آن فروپاشی و تخریب شبکه های داخل کاتالیزور است.
دمای کاتالیزور پس از مدتی از رانندگی باید به 700 یا 800 درجه سانتی گراد برسد.اگر این دما با حرارت سنج مادون قرمز بررسی شود و کمتر از میزان استاندارد باشد کاتالیزور درست کار نمی کند.در خودروهای قدیمی تر رایج ترین علت خرابی کاتالیزور گرفتگی آن است.
- اگر خروج دود حاصل از احتراق موتور به علت گرفتگی شبکه های کاتالیزور دچار مشکل شود ورود هوا به موتور هم دچار اختلال شده و افت شدیدی در عملکرد موتور دیده می شود.
- کاتالیزور نسبت به تغییرات دما و ترکیبات دما و ترکیبات گازهای خروجی حساس است، برای مثال خرابی واشر سر سیلندر باعث ورود آب و روغن به محفظه احتراق شده و در نتیجه گازهای خروجی ایجاد شده به کاتالیزور آسیب می رسانند.
- اگر سیستم جرقه خودرو معیوب باشد ناقص سوختن مخلوط سوخت و هوا به کاتالیزور آسیب خواهد رساند.
- گرم شدن بیش از حد موتور می تواند باعث خرابی کاتالیزور شود.
- مکمل های انژکتور شور و اکتان بوسترها می توانند به کاتالیزور آسیب برسانند.
- ضربه شدید و صدمات فیزیکی هم می تواند از علل خرابی کاتالیزور باشد.