روشهای تشخیص خودروی تصادفی
تصادفات خودرویی هر روز اتفاق می افتند و در سراسر کشور، شاهد وقوع چنین حوادثی هستیم، گاهی اوقات، خودروها در این تصادفات آسیبهای شدیدی میبینند. برخی از این خودروها را مالکان دوباره تعمیر میکنند و برخی دیگر، آن را به خریداران خودروهای تصادفی میفروشند، در هر حال، بسیاری از این خودروها بازسازی شده و دوباره به بازار خودروهای دست دوم باز میگردند. به همین جهت، این که بلد باشید چگونه با بازرسی بدنه یک خودرو دست دوم متوجه شوید که آیا این خودرو تصادفی است یا نه، از اهمیت فوق العاده بالایی برخوردار است.
داشتن توانایی تشخیص آسیبهای بدنه میتواند به شما کمک کند تا خودرو را گرانتر از آن چیزی است که نخرید و هنگام خرید، از ارزش واقعی آن با خبر باشید. برخی خودروهای تصادفی، به خوبی تعمیر نمیشوند و این موضوع ممکن است سبب کاهش قیمت بسیار زیادی برای آن شود. به علت برخی تعمیرات غیر اصولی، گاهی اوقات هم خودروهای تصادفی که تعمیر میشوند ممکن است ایمنی لازم را نداشته باشند. در این مطلب، شما را با روشهایی آشنا خواهیم کرد که میتوانید بدنه خودرو را به منظور یافتن آثاری از تصادف در گذشته بازرسی کنید.
قدم اول: از گزارش یک کارشناس استفاده کنید. هنگام خرید یک خودرو، همیشه میتوانید با صرف اندکی هزینه، از یک کارشناس خودرو برای بازدید و بررسی دقیق بدنه و همچنین بخشهای فنی دعوت کنید. اگر خیلی فنی نیستید و احساس میکنید ممکن است نتوانید به خوبی خودرو را بازرسی کنید، ما این روش را به شما توصیه میکنیم. صرف هزینهای نه چندان زیاد هنگام خرید خودرویی چند ده میلیونی، کاملاً ارزشش را خواهد داشت. معمولاً این کارشناسها در بازدید از خودرو یک گزارش بازدید با جزئیات کامل در مورد بدنه، رنگ شدگی، معایب و ایرادهای احتمالی موتور و گیربکس و بسیاری موارد دیگر در اختیار شما قرار خواهند داد. این گزارش بدون شک میتواند بسیار برای شما هنگام خرید یک خودروی دست دوم راهگشا باشد.
قدم دوم: رنگ بدنه همه جای خودرو را بررسی کنید. با جست و جو به دنبال آسیبهای آشکارتر مانند ترکها، خراشیدگیها و فرو رفتگیهای شروع کنید و همه جای بدنه را بازرسی کنید.
کمی از خودرو فاصله بگیرید و بخشهای مختلف خودرو را نگاه کنید، آیا در رنگ بدنه دو قسمت مختلف تفاوتهایی وجود دارد؟ اگر چنین چیزی دیدید، بدون شک این خودرو تصادفی است و بدنه آن رنگ شدگی دارد.
به خودرو نزدیکتر شوید و از زوایای مختلف به قسمتهایی خاصی از بدنه نگاه کنید، آیا بازتاب نور روی بدنه از همه زوایا یک دست است؟ اگر بازتاب نور ناهموار یا تار است، به احتمال زیاد آن قسمت از بدنه خودرو رنگ شده است. یکی دیگر از مواردی که باید حواستان به آن جمع باشد، کنده شدن لاک موجود روی بدنه خودرو است. در بیشتر خودروهای که به صورت فابریک روی رنگ بدنه خود لاک دارند، اگر در بخشهایی از بدنه این لاک کنده شده باشد، میتواند به معنی رنگ شدگی آن قسمت از خودرو باشد.
قدم سوم: با لمس بدنه، از حس لامسه خود به منظور تشخیص رنگ شدگی استفاده کنید. آیا سطح بدنه نرم است یا زبر؟ رنگ فابریک کارخانه از آن جایی که توسط یک ماشین روی بدنه پاشیده میشود همیشه سطحی نرم، صاف و صیقلی دارد و هیچ نقاشی قادر نیست بدنه خودرو را مانند آن رنگ کند.
اگر روی سطح رنگ بدنه خودرو خراشهای بسیاری ریزی را میبینید، که معمولاً به دلیل سمباده زدن ایجاد میشوند، احتمالاً با کشیدن دست روی سطح بدنه هم متوجه آنها خواهید شد. اگر بخشی از رنگ بدنه بسیار زبر است، این موضوع نیاز به بررسی بیشتر و دقیقتری دارد.
قدم چهارم: به دنبال بخشهایی باشید که دوباره رنگ شدهاند. اگر رنگ بدنه خودرو مشکوک است و در قدم قبلی برخی بخشهای بدنه زبر بودهاند، دربهای خود را باز کرده و به دنبال آثار رنگ پاشیده شده اضافی بگردید. مثلاً ممکن است هنگام اسپری کردن رنگ روی بخشی از درب، مقداری رنگ روی لاستیکهای دربها هم پاشیده شده باشد که میتواند نشانه خوبی برای تشخیص رنگ شدگی خودرو محسوب شود. خودروهایی که هیچ وقت رنگ نشدهاند این مشکل را اصلا ندارند، چون در کارخانه تمامی قطعات قبل از نصب شدن رنگ میشوند. اگر روی بخشهای پلاستیکی دربها، یا سیم کشیها اثری از رنگ دیدید، مطمئن باشید که این خودرو قبلاً رنگ شده است.
قدم پنجم: زیر کاپوت را چک کنید. کاپوت را بالا زده و پیچهایی که کاپوت را به لولاها متصل میکنند و همچنین پیچهایی که گلگیرها را به بدنه وصل میکنند را بررسی کنید. این پیچها باید کاملاً رنگی باشند و هیچ نشانهای از آچار خوردن روی آنها وجود نداشته باشد. اگر بخشی از رنگ روی پیچ از بین رفتن بدین معنی است که قبلاً باز شده است.
قدم ششم: پنل های بدنه را بررسی کرده و ببینید چقدر کنار هم چفت هستند. آیا بین آنها فاصله زیادی دیده میشود؟ آیا سپرهای جلو و عقب سر جای خود محکم نیستند و لقی دارند؟ اگر مواردی این چنینی را در خودرو ببینید، به احتمال بسیار زیاد این خودرو قبلاً تصادف کرده است. بهترین کار در این مواقع این است که دقیقاً همان بخش خودرو را در سوی دیگر آن بررسی کنیم. اگر دو طرف با هم تفاوت داشتند، این یک نشانه کاملاً واضح و آشکار مبنی بر تصادفی و تعمیری بودن خودرو میباشد.
قدم هفتم: پنجره جلو و تمامی دیگر پنجرههای خودرو را بررسی کنید. آیا آثار ضربه، ترک خوردگی یا شکستی در آنها دیده میشود؟ زمانی که پنجرههای کناری را بالا میدهید، آیا به خوبی با قاب درب چفت میشوند؟ اگر هر چیزی غیر از این وجود داشته باشد بدین معنی است که خودرو قبلاً تصادف کرده است.
قدم هشتم: خطوط روی بدنه را چک کنید. یکی دیگر از راههای خوب برای بررسی تصادفی بودن یک خودرو، دقت کردن روی خطوط طراحی بدنه خودروهاست. خطوط روی بدنه باید کاملاً صاف و بی نقص باشند و بهترین روش برای بررسی آنها این است که کنار خودرو نشسته و از فاصله خیلی نزدیک، با چشمان خود آنها را بررسی کنید. به دنبال برآمدگیها یا فرورفتگیهایی در روی بدنه باشید که نشان از تعمیری بودن بدنه خودرو و چکش خوردن روی آن دارند.
قدم نهم: به دنبال زنگ زدگی روی بدنه بگردید. یک مقدار زنگ زدگی کوچک روی بدنه خودرو گاهی اوقات خیلی موضوع بزرگی به نظر نمیرسد، ولی زمانی که پروسه و فرآیند پوسیدگی و خوردگی روی بدنه شروع میشود، متوقف کردن آن کار بسیار مشکلی است. بیشتر روی قسمتهای زیرین خودرو و گوشههای بدنه، جایی که پوسیدگی ممکن است وجود داشته باشد تمرکز کنید. معمولاً آثار تعمیر پوسیدگی روی بدنه بسیار واضح و آشکار است و اگر کمی حواستان را جمع کنید، خیلی راحت متوجه این مورد خواهید شد. در برخی موارد، حتی ممکن است بخشهایی از بدنه فوق العاده باریک شده باشند یا سوراخهایی روی بدنه هم مشاهده کنید.
اخطار: پوسیدگی شدید بدنه معمولاً چارچوب و ساختار کلی بدنه یک خودرو را از بین میبرد و خودرویی که به این روز افتاده را، حداقل به دلایل ایمنی به هیچ وجه نباید خریداری کنید.
قدم دهم: بررسی کنید و ببینید آیا خودرو قبلاً دچار غرق شدگی شده است یا نه! خودروهایی که غرق شدن را تجربه میکنند معمولاً حتی بعد از بیرون آوردن از آب، مشکلات و دردسرهای بسیار زیادی برای مالک خود میتراشند، به همین دلیل، هنگام خرید یک خودرو حتماً باید حواستان به این مورد جمع باشد.
حتی اگر خودرو ظاهر خوبی دارد و بدون مشکل کار میکند، دربها را باز کرده و به توری بلندگوها نگاه کنید، در اکثر خودروها بلندگوها در قسمت پایینی درب جلو نصب میشوند. هرگونه تغییر رنگ میتواند به علت لکههای آب کثیف ایجاد شده باشد. یکی دیگر از روشهای خوب برای مطمئن شدن از این موضوع این است که بخشی از تریم کنسول مرکزی را جدا کرده و پشت آن را بررسی کنید. اگر بخشهایی از آن کثیف شده، این میتواند نشان دهنده نفوذ آب کثیف به داخل خودرو باشد. توصیه ما به شما این است که هیچ وقت و به هیچ وجه خودرویی که سابقه غرق شدن زیر آب را دارد خریداری نکنید.
علاوه بر بررسی بدنه توسط خود شما هنگام خرید یک خودروی دست دوم، این موضوع که بخشهای فنی و مواردی که به چشم دیده نمیشوند را یک مکانیک ماهر بررسی کند از اهمیت فوق العاده بالایی برخوردار است. همان طور که در ابتدای مقاله ذکر کردیم، حتی اگر برای بازرسی بدنه خودرو هم نمیخواهید به کارشناس مراجعه کنید و احساستان این است که این مورد را خودتان میتوانید انجام دهید، ولی برای بخش فنی خودرو حتماً از کمک یک مکانیک ماهر بهره ببرید.
فیلم اموزش شخص خودرو تصادفی
. لطفا اگر این نوشته را مفید ارزیابی میکنید، با دیگران در اشتراک بگذارید. اگر در مورد موضوع سوالی دارید، برایم کامنت بگذارید.