علائم خرابی شمع +عيب يابي از طريق مشاهده شمع
عیب یابی از رو شمع
شمع یکی از اجزاء بسیار مهم موتور می باشد. شمع با ایجاد حرارت لازم باعث انفجار مخلوط سوخت و هوا می شود. عملکرد درست شمع در تولید توان موتور بسیار حیاتی می باشد. از اینرو شناخت عیوب شمع و رفع آنها همواره یکی از نکات مهم در عیب یابی و تعمیر موتور می باشد. در مقاله حاضر به انواع عیوب شمع پرداخته می شود.
اگر شمع ها را سرویس نکنم چه می شود؟
موتور خودروی شما بد کار می کند و اصطلاحا موتور بدسوزی خواهد داشت راندمان آن کم می شود، کارایی آن تحت تاثیر این مشکل خواهد بود و آلودگی که شما و فرزندانتان را مستقیما تحت تاثیر قرار می دهد به شدت افزایش خواهد یافت. همچنین ممکن است خودرو شما بد روشن شود.
پرسشی که در این میان مطرح می شود این است که آیا افراد معمولی هم می توانند شمع را سرویس کنند؟ در پاسخ باید گفت بستگی دارد که ابزار آنرا داشته باشند یا خیر البته بعضی افراد هم کمتر تمایل دارند کار هایی را انجام دهند که لباس هایشان را کثیف کند. قبل از هر چیز نیاز به یک آچار شمع دارید. برای اندازه گیری دهانه شمع هم نیاز به یک فیلر دارید هم چنین باید بدانید میزان گشادی دهنه شمع را برای خودرو خود بدانید یا جدول مربوطه را در اختیار داشته باشید.
فیلر شمع برای اندازه گیری دهانه شمع مورد استفاده قرار می گیرد . که به کمک آن می توان فهمید آیا شمع خودرو در وضعیت مناسب قرار دارد یا خیر و در صورتی که دهانه گشاد تر از میزان مجاز بود می توانید آنرا کمی خم کنید.
توصیه ای بنده تعویض شما بعد از هر 50000 کیلو متر کار کرد است. بعضی سازنده ها شمع هایی با عمر کاری 95000 تا 140000 کیلومتر ارائه داده اند. اگر به تعویض شمع ها در موعد مقرر بی توجه باشید و تا خرابی کامل آنرا تعویض نکنید ممکن است حتی باز کردن شمع ها هم بسیار سخت شود.
یکی از نشانه های خرابی شمع ها سیاه شدن آنهاست. همچنین شمع دارای یک عایق چینی است که اگر صدمه دیده باشد یا ترک برداشته باشد اختلاف پتانسیل لازم در دو سر الکترود ها ایجاد نمی شود و در نتیجه جرقه هم نخواهیم داشته و یکی از سیلندر های موتور خودروی شما کار نخواهد کرد. که این مشکل با بد کار کردن و لرزش و صدای اضافی همراه است و تشخیص آن کار سختی نیست.
شرایط خوب و معمولی:
مانند شکل زیر رنگ عایق سرامیکی درون محفظه احتراق سفید متمایل به خاکستری یا خاکستری متمایل به زرد یا قهوه ای می باشد. در این حالت وضعیت کار موتور و انتقال حرارت شمع مطلوب است. سیستم جرقه و سوخت رسانی نیز تنظیم می باشد. هیچ رسوبی از سوخت و روغن موتور روی شمع وجود ندارد و در کل بهترین وضعیت از کار موتور است.
وجود دوده کربن روی شمع:
عایق سرامیکی و الکترود های شمع با لایه نازک و نرمی از دوده پوشیده شده است. این عیب به علت غنی بودن مخلوط سوخت و هوا، کثیف بودن فیلتر هوا، معیوب بودن ساسات اتوماتیک، استفاده زیاد از ساسات دستی، سرد ماندن شمع و یا کوچک بودن عدد روی شمع می باشد که در اینصورت باید نسبت به رفع عیب اقدام نبود.
وجود روغن روی شمع:
در این وضعیت عایق سرامیکی و الکترودها با لایه نازکی از روغن و دوده پوشیده می شوند. این عیب به دلیل وجود روغن در محفظه احتراق می باشد که به دلیل بالا بودن سطح روغن، خراب بودن رینگ ها و معیوب شدن راهنمای سوپاپ ها می باشد. در موتورهای دو زمانه نیز که روغن را با سوخت به جهت روغنکاری قطعات استفاده می کنند، وجود این عیب نشانه این است که روغن مخلوط با سوخت زیاد می باشد.
وجود خاکستر روی شمع:
مانند شکل زیر لایه ضخیمی از خاکستر روغن و افزودنی های سوخت، روی الکترود ها و عایق سرامیکی را پوشانده است. این دسته از عیوب شمع به علت وجود عناصر نامناسب در ترکیبات روغن می باشد که بصورت خاکستر، محفظه احتراق و شمع را می پوشاند.
قسمتی از الکترود های شمع ذوب شده است:
مانند شکل زیر سطح الکترودها به صورت فرورفتگی و برجستگی درآمده است. ممکن است سطح ذوب شده ناشی از ذوب شدن شمع نباشد. این مشکل به دلیل بیش از حد گرم شدن شمع و در نتیجه ایجاد خودسوزی می باشد و یا به دلیل معیوب بودن سوپاپ ها، دلکو و یا نامناسب بودن کیفیت سوخت می باشد.
پوسیدگی زیاد در الکترود بدنه:
یکی دیگر از عیوب شمع پوسیدگی الکترود می باشد. در این حالت فاصله هوایی زیادی به دلیل فرسایش الکترودها بین الکترود مرکزی و الکترود بدنه بوجود آمده است. این عیب به دلیل نامناسب بودن افزودنی های روغن و سوخت می باشد و یا به دلیل حرکت نامناسب مخلوط سوخت و هوا در اتاق احتراق و یا ضربه می باشد.