عیب یابی سنسور ناک
سنسور ناک
سنسور ناک یا کوبش وظیفه دارد که میزان کوبش داخل سیلندر را در موقع احتراق ناقص اندازه گیری کرده و به واحد کنترل الکترونیکی(ایسیو) ارسال کند و واحد کنترل الکترونیکی ( ecu ) نیز بر اساس اطلاعات دریافتی از این سنسور آوانس جرقه را کاهش و یه سمت ریتارد می برد ، البته همزمان با غلیظ کردن سوخت این عمل آنقدر ادامه می یابد تا عمل کوبش در موتور بر طرف گردد .
مکان نصب سنسور ناک :
سنسور کوبش در بلوکه موتور سمت مانیفولد هوا و بین سیلندر 2 و 3 بسته می شود . در خودروهای جدید پیشرفته به ازای هر دو سیلندر و یا هر سیلندر از یک sensor ناک استفاده شده است ( جهت کنترل ، آوانس و ریتارد هر سیلندر بطور مجزا و نرم کار کردن موتور )
اثرات خرابی سنسور ناک
1-در صورت خرابی این سنسور بدلیل رسیدن اطلاعات غلط به ECU ، موتور با لرزش کار می کند.
2-به دلیل به هم خوردن زمان صحیح جرقه زنی و تغییر آوانس جرقه ، دمای موتور بالا می رود.
۳-خرابی سنسور ضربه باعث افزایش جزئی مصرف سوخت می شود.
۴-در صورت خرابی این سنسور چراغ چک روشن می شود.
ساختار سنسور ناک:
ایــن سنســور تشــکیل شــده از یک قــاب مرتعــش کــه درون یــک قاب هــای چدنــی قــرار گرفتــه و ضربه ســیلندر رو توســط پیــزو الکتریــک شناســایی و بــا کمــک رابــط الکتریکــی بــه یــک ولتــاژ تبدیــل و ecuاز طریق دســته ســیم بــرای ارســال مــی شــود
عیب یابی در ایسیو زیمنس:
ســیگنال ایــن سنســور بــا توجه بــه شــکل زیــر وارد 42پیــن ایســیو زیمنــس میشــود
TPIC۸۱۰۱DW
پین اوت آیسی:
عیب یابی سنسور ناک
عیب یابی سنسور ناک با استفاده از دستگاه عیب یاب ( دیاگ ) :
در صورت خرابی سنسور ناک ، خطای این سنسور در قسمت خواندن عیوب در دستگاه عیب یاب مشاهده می شود و در خیلی مواقع خرابی این سنسور سبب روشن شدن لامپ عیب یاب در صفحه اشبورد می گردد . در قسمت پاک کردن خطاها ، در دستگاه عیب یاب ، خطای این سنسور را پاک می کنیم .
عیب یابی سنسور ناک با استفاده از دستگاه مولتی متر ( قسمت ولت متر ) :
ابتدا کلید یا سلکتور دستگاه مولتی متر را روی قسمت ولت متر ( DC ) قرار داده و سپس دو سیم مشکی و قرمز را در محل مربوطه قرار داده و دو سر این سیم مشکی و قرمز را به دو پایه سنسور ناک متصل کرده و با ایجاد فرکانس های مختلف ( ضربه ) ولتاژ خروجی را اندازه گیری و یادداشت کنید و با جدول استاندارد مربوطه مقایشه نمایید . در صورت داشتن اختلاف زیاد و یا عدم تغییر در اثر ضربه ، سنسور معیوب بوده و باید تعویض گردد .
نکته : سنسورهایی که تست ولتاژی دارند از جمله سنسور ناک توصیه می شود که روی خودرو تست کنید .