علت افت شتاب خودرو
علت کم بودن شتاب خودرو
یکی از مهمترین فاکتورها در هنگام خرید خودرو، شتاب اولیه خودرو می باشد که نشان دهنده تیزی و چالاکی خودرو است. علاوه بر شتاب اولیه که معمولا با عبارت “صفر تا صد” خودرو شناخته می شود، خودرو باید در حین حرکت نیز از شتاب خوبی برخوردار باشد. به این معنی که هرگاه راننده پای خویش را روی پدال گاز فشار داد، خودرو با شتاب محسوسی، افزایش سرعت داشته باشد. اما گاها بنا به دلایل فنی و یا کارکرد زیاد خودرو، این شتاب کاهش یافته و اصطلاحا، خودرو تنبل می شود که در این صورت دیگر آن شتاب اولیه خود را نداشته و به سختی حرکت می کند. در ادامه با ما همراه باشید تا دلایل احتمالی کاهش شتاب خودرو را بررسی کرده و راه های رفع این مشکلات را برای بازگشت خودرو به شتاب اولیه بازگو کنیم.
علت افت شتاب خودرو
فرسودگی و خرابی رینگ پیستون
یکی از مشکلات مرحله تراکم می تواند به فرسودگی رینگ های پیستون و عملکرد نامناسب آنها مربوط باشد. این رینگ ها وظایف مختلفی دارند که یکی از مهمترین آنها حفظ تراکم در بالای پیستون است.
در صورتی که رینگ های مذکور دچار خوردگی یا فرسایش شوند، مخلوط سوخت و هوا در مرحله تراکم از طریق منافذ موجود به پایین سیلندر راه یافته و از میزان آن کاسته خواهد شد. روشن است که در این حالت انفجار بهینه ای ایجاد نمی شود.
ناگفته نماند خرابی رینگ پیستون نیازمند باز شدن کامل موتور بوده و باید هزینه و زمان نسبتا زیادی برای تعویض آن صرف شود. برای جلوگیری از خرابی رینگ پیستون، استفاده از روغن مناسب و تعویض روغن در زمان های مقرر یکی از نکاتی است که همواره باید مورد توجه قرار گیرد.
خرابی مافلر
مافلر یا صدا خفهکن در گذر زمان پیر و فرسوده شده و دیگر نباید انتظار داشت عملکردی را که به هنگام صفر بودن داشت هماکنون نیز به نمایش بگذارد. معمولا مافلر پس از چند سال زنگ زده و یا به علت تجمع ذرات دوده، آنچنان که باید عمل نکرده و باعث کارکرد نامطلوب موتور خواهد شد.
خرابی استپر موتور
شاید بتوان مهمترین وظیفه استپر موتور را تنظیم هوای ورودی به موتور دانست و با توجه به آنچه تا کنون عنوان شد واضح است که خطا یا اختلال در عملکرد آن باعث اختلال در عملکرد موتور و کاهش راندمان آن خواهد شد.
فرسودگی و خرابی سوپاپ ها
وجود خوردگی و ذرات اضافی بر روی سوپاپ ها – مخصوصا سوپاپ ورودی – عامل دیگری است که در مرحله تراکم مشکل ساز می شود. در این حالت سوپاپ ها به خوبی بر روی مجاری ورودی و خروجی ننشسته و نمی توانند درزبندی مناسبی بین این مجراها و فضای داخل سیلندر داشته باشند.
در شرایط این چنینی، بالا آمدن پیستون بخشی از مخلوط سوخت و هوا را به مجاری مکش یا تخلیه رانده و جرقه شمع انفجار ضعیف تری را ایجاد می کند که افت توان موتور یکی از مهم ترین نتایج آن است.
کیفیت روغن مورد استفاده
روغن علاوه بر روانکاری، نقش خنککنندگی را نیز بر عهده داشته و در صورت عدم خنککنندگی مناسب، به دلیل حرارت و گرمای بالا، مخلوط سوخت و هوا پیش از جرقهزنی شمعها منفجر شده و لذا موتور راندمان قبلی را نخواهد داشت.
کثیفی یا گرفتگی فیلتر روغن
خرابی فیلتر روغن، عملکرد روغن را مختل نموده و در نتیجه احتمال رخ داد مورد فوق نیز دور از انتظار نمیباشد.
استفاده از لاستیک و رینگهای غیراستاندارد
شاید استفاده از لاستیکها و یا رینگهای بزرگ، ظاهر شکیل و پر ابهتی را برای خودرو به ارمغان داشته باشد ولیکن همین امر خود میتواند باعث کاهش شتاب خودرو شود.
ناک زدن موتور
ناک زدن موتور دیگر عاملی است که تا حدودی با نقص در جرقه زنی ارتباط دارد. وقتی مخلوط سوخت و هوای وارد شده به داخل سیلندر زودتر از جرقه شمع مشتعل گردد، از این اصطلاح استفاده می شود.
این امر زمانی رخ می دهد که دمای پیستون یا دیواره سیلندر بیش از حد بالا رفته و حرارت ناشی از آن مخلوط سوخت و هوا را منفجر می کند. گفتنی است گاه ذرات ته نشین شده بر روی پیستون یا دیواره سیلندر عامل اصلی ناک زدن موتور هستند. در این حالت به نوعی زمانبندی موتور به هم ریخته و برای رفع آن موتور باید توسط یک مکانیک زبده بازبینی شود.
تنظیم نامناسب تسمه تایم
چنانچه تسمه تایم از تنظیم درست و دقیق خود خارج شود بر حرکتها سوپاپها تاثیرگذار بوده و مانع از احتراق مناسب در موتور خواهد شد.
همانطور که ملاحظه مینمایید تمامی موارد فوق به سیستم تنفس خودرو مربوط بوده و میتوان این خرابیها در خرابی یا اختلال در سیستم تنفسی طبقهبندی نمود.
خرابی پمپ بنزین
پمپ بنزین خودرو معمولا در داخل باک قرار داشته و وظیفه آن پمپاژ سوخت به سمت موتور است.
در صورت خرابی پمپ بنزین، سوخت کافی به موتور نرسیده و در نتیجه موتور بازدهی لازم را نخواهد داشت. این موضوع مخصوصا در دورهای بالا بیش از پیش خود را نشان میدهد.
خرابی شمع ها
شمع ها به دلیل قرار گرفتن در معرض ترکیبات وارد شده به داخل سیلندر و همچنین کار در حرارت بالا، نیازمند مراقبت و بازبینی مداوم هستند. این قطعه عمر محدودی داشته و بعد از مسافت های معین که در دفترچه خودرو ذکر شده، باید تعویض شود
شمع معیوب بخاطر جرقه زنی ضعیف، انفجارهای خفیف تری تولید می کند که این امر هم به نوبه خود کاهش قدرت موتور را به دنبال دارد.
مشکل انژکتور
در گذر زمان، انژکتور نیز همانند هر قطعه دیگری عملکرد مطلوب روزهای اول را نداشته، لذا سوخت کافی به سیلندر تزریق نمیگردد. عدم تزریق کافی سوخت باعث بر هم خوردن تعادل بین سوخت و هوا شده و در نهایت موتور از عملکرد مورد انتظار فاصله گرفته و دیگر شتاب و قدرت قبلی را نخواهد داشت.
دو مورد مطروحه فوق را نیز میتوان به نحوی در ارتباط با سیستم سوخترسانی خودرو در نظر گرفت.
کیفیت پایین سوخت
کیفیت سوخت از دیگر عواملی است که بر مقدار قدرت و شتاب موتور تاثیرگذار است لذا سعی نمایید همواره از سوخت با کیفیت مناسب استفاده نمایید.
خرابی یا کثیفی فیلتر هوا
چنانچه تنفس عادی خودرو مختل شده و مجاری تنفسی آن مسدود یا خراب گردد همانند آدمی دچار مشکلات شدیدی خواهد شد. فیلتر هوا یکی از ارکان اصلی سیستم تنفسی خودرو بوده و قطع به یقین یکی از تجهیزاتی است که صحت عملکرد آن لازمه ( نه شرط کافی) عملکرد مناسب موتور است.
خرابی یا کثیفی فیلتر هوا، مسیر ورود هوا را مسدود کرده و در نتیجه موتور به هر دری میزند تا نفس بکشد که این یعنی موتور تحت فشار بوده و دیگر آن شتاب و قدرت همیشگی را نخواهد داشت.
کثیفی یا مسدود شدن مبدل کاتالیست
گازهای تولیدی در نتیجه احتراق رخ داده در موتور، باید نحو شایسته و کامل تخلیه گردند تا موتور به عملکرد نرمال خود ادامه دهد.
در مسیر خروج این دودها، قطعهای تحت عنوان کاتالیست تعبیه شده است که مانع از ورود گازهای سمی به محیط اطراف گردد حال اگر کاتالیست کثیف، مسدود یا خراب شده باشد مانع از خروج گازهای تولیدی چه سمی و چه غیر سمی شده و به عبارتی تنفس خودرو مختل شده که این موضوع نیز باعث کاهش راندمان موتور شده و خود را در کاهش شتاب خودرو نشان خواهد داد.
شل شدن سیم گاز
سیم گاز قطعهای مکانیکی بوده و به مرور زمان، امکان شلشدگی آن وجود دارد. با شل شدن سیم گاز، دریچه هوا به طور کامل باز نشده و تناسب بین سوخت و هوا به هم خواهد خورد. در نتیجه انفجار قدرت لازم را نداشته و باعث کاهش راندمان موتور خواهد شد.
جمعبندی
همان طور که در موارد بالا خواندهاید، عمل احتراق و هوارسانی تأثیر مستقیمی بر میزان شتاب خودرو دارد؛ بنابراین بروز مشکل در تمام قطعاتی که مربوط به عمل احتراق، سوخترسانی و هوارسانی به خودرو میشوند، موجب کاهش شتاب خودرو میشود. پیشنهاد ما این است که در صورت کاهش یافتن شتاب خودرو حتماً به یک متخصص مراجعه کنید و در صورت نداشتن دانش در این زمینه به قطعات خودرو دست نزنید. معاینه فنی مداوم میتواند از بروز مشکلات در این زمینه جلوگیری کند. لطفا اگر در این زمینه تجربه ای دارید برای خوانندگان توربومگ بنویسید.