اموش جامع cng

جهت خرید کلیک کنید
اموزش

خرابی رله استارت خودرو

خرابی رله استارت خودرو

رله استارت، یکی از مؤلفه‌های مهم سیستم احتراق است که اغلب نادیده گرفته می‌شود. این سیستم به‌دلیل نداشتن قطعات متحرک، به‌ندرت خراب می‌شود. اما هنگامی‌که این اتفاق بیفتد، برخی از نشانه های خرابی رله استارت باعث می‌شوند فرد از مشکل آگاه شود.
رله استارت معیوب، به این معنی است که ممکن است ماشین به‌هیچ‌وجه شروع روشن نشود!. اتصالات فرسوده، جریان بد یا رله فرسوده می‌توانند منبع این مشکل باشند. برای جلوگیری از خرابی ناگهانی، باید مراقب باشید و رله استارت را به طور منظم بررسی کنید.

رله استارت چیست؟

یک وسیله نقلیه، حاوی اجزای زیادی است که بعضی اوقات بسیاری از آن‌ها فراموش شده یا نادیده گرفته می‌شوند. هنگامی‌که زمان تعمیر فرا می‌رسد، درباره این قسمت‌های کوچک‌تر و کم‌تر شناخته شده مانند رله استارت فکر زیادی نمی‌شود؛ اما در واقع هر قسمت برای اطمینان از عملکرد صحیح خودرو مهم و حیاتی هستند.

رله استارت، یک قطعه الکتریکی است که وظیفه انتقال جریان از باتری به استارت را دارد تا بتواند موتور خودرو را روشن کند. این قطعه کوچک معمولاً خراب نمی‌شود، اما از آنجایی که این یک مؤلفه برقی است، خرابی آن هر زمان ممکن است اتفاق بیفتد و برای دانستن این‌که چه زمانی رله استارت دچار مشکل می‌شود، باید علائم خرابی رله استارت را به خوبی تشخیص دهید.

 علائم خرابی رله استارت

 علائم خرابی رله استارت

رله‌ی استارت برای رساندن برق از باتری ماشین به آهنربای استارت به کار می‌رود. اگر این رله فعال شود، استارت شروع به چرخیدن کرده و موتور روشن می‌شود.

اگر رله‌ی استارت درست عمل کند، مدار استارت خودرو کامل شده و باعث می‌شود خودرو خاموش و روشن شود. خرابی این قطعه عملا غیرممکن است و بعید است که شما با ایرادی در آن مواجه شوید اما هر قطعه‌ی مکانیکی عمری دارد و بعد از عمر مفیدش باید تعویض شود.

رله استارت چیست؟

یک رله استارت به عنوان یک تکمیل کننده مدار الکتریکی یا قطع کننده مدار بین باتری خودرو و موتور استارت عمل می کند. این امر به تقویت جریان باتری کمک می کند تا در جریان احتراق سوخت به همان اندازه جریان خوبی نیاز نباشد.

بسیاری از خودروها و کامیون‌های امروزی یک سوئیچ الکترونیکی برای استارت دارند که از راه دور عمل می‌کند. این کلید یک تراشه‌ی الکترونیکی دارد که مستقیما به کامپیوتر خودروی شما متصل است و اجازه می‌دهد سیستم استارت فعال شود. ممکن است این سیستم هم دچار اشکال شود و پیام‌های هشداری را در پنل خودرو نمایش دهد. در ادامه با برخی از علائم خرابی این قطعه آشنا می‌شویم.

۱- خودرو روشن نمی‌شود

یکی از بارزترین نشانه های خرابی رله استارت ، زمانی است که هنگام فرآیند جرقه‌زنی، خودرو روشن نمی‌شود. همان‌طور که گفته شد، کلیدهای برقی، سوئیچ احتراق دستی ندارند. بااین‌حال، پس از آن‌که کلید چرخانده شد یا دکمه استارت زده شد، جریان نیرو در خودرو، یک سیگنال به رله استارت می‌فرستد. اگر هم دکمه را فشار دادید یا کلید را در سوئیچ دستی چرخاندید ولی وسیله نقلیه روشن نشد، ممکن است مشکلی در رله استارت ایجاد شده باشد.

این مشکل ممکن است ناشی از اتصال مدار فرسوده باشد؛ بنابراین مهم نیست چند بار کلید را می‌چرخانید چون وسیله نقلیه روشن نمی‌شود. اگر مدار هنوز به‌طور کامل خراب نشده است، ممکن است هنگام تلاش برای چرخاندن کلید، سروصدای آن را بشنوید. در هر صورت، باید با یک مکانیک حرفه‌ای تماس بگیرید تا علائم را بررسی کرده و علت دقیق آن را تشخیص دهد.

۲- روشن ماندن رله استارت بعد از روشن شدن موتور

وقتی خودرو را روشن می‌کنید و کلید را رها می‌کنید و یا فشار دادن دکمه استارت بر روی وسیله نقلیه را متوقف می‌کنید، فرض کنید جریان برق قطع شود، در این‌صورت این امر باعث قطع برق در استارت موتور می‌شود. اگر استارت پس از احتراق موتور روشن بماند، احتمالاً اتصال‌های اصلی موجود در رله استارت، در مکانی بسته به هم وصل شده‌اند. وقتی این اتفاق بیفتد، رله استارت در موقعیتی خطرناک قرار می‌گیرد و در صورت عدم‌رسیدگی سریع و به‌موقع، به استارت، مدار، رله و انتقال فلای‌ویل صدمه وارد می‌شود.

۳- مشکلات متناوب هنگام راه افتادن خودرو

اگر رله استارت به‌درستی کار کند، هر بار که درگیری وجود داشته باشد، نیرو را به استارت می‌فرستد. با‌ این‌‌وجود، این امکان وجود دارد که رله استارت به‌دلیل گرمای بیش‌از‌حد، گرد و غبار و مواد زائد یا سایر مواردی که ممکن است باعث عملکرد پراکنده آن شود، آسیب ببیند. اگر سعی می‌کنید ماشین خود را روشن کنید و استارت فوراً فعال نمی‌شود، اما کلید استارت را یک بار دیگر می‌چرخانید و این‌بار خودرو روشن می‌شود، به احتمال زیاد مشکلی در رله وجود دارد. در این حالت، مهم است که در اسرع وقت با یک مکانیک تماس بگیرید تا او بتواند آنچه را که باعث ایجاد تماس متناوب شده است را تشخیص دهد. در بسیاری از موارد، مشکل استارت زدن متناوب، به یک سیم اتصال خراب مرتبط است.

۴- صدایی کلیک مانند (ضربات آهسته و پیوسته) در استارت

این مورد یکی از رایج‌ترین نشانه های خرابی رله استارت است. وقتی که باتری، آمپر کمی داشته باشد، این نشانه عدم انتقال رله استارت است. رله شامل تمام جریان یا کلاً بدون هیچ‌گونه جریانی است؛ به این معنا که جریان الکتریکی را به‌طور کامل ارسال می‌کند یا اصلاً چیزی به استارت نمی‌فرستد!. با‌این‌حال، مواردی وجود دارند که یک رله استارت آسیب دیده، باعث می‌شود که استارت هنگام چرخاندن کلید، صدای کلیک مانندی ایجاد کند. رله استارت، یک قسمت مکانیکی بسیار بادوام و قابل اطمینان است؛ با وجود این می‌توانید درصورت آسیب دیدن، از یک مکانیک برای جایگزینی رله استارت کمک بگیرید.

۵- استارت خوردن نامنظم

استارت خوردن نامنظم آخرین گزینه از نشانه های خرابی رله استارت است. مشکلی که در مورد رله استارت خراب وجود دارد، این است که بعضی اوقات به شکلی صحیح کار می‌کند، ولی در موارد دیگر اصلاً کار نمی‌کند!. رله اغلب در معرض خرابی قرار می‌گیرد؛ زیرا در محفظه موتور، بدون محافظ است، بنابراین گرما و گرد و غبار زیادی که روی آن جمع می‌شوند، می‌توانند بر عملکرد آن تأثیر بگذارند.

اگر یک بار ماشین خود را روشن کردید و بدون هیچ عیب و نقصی موتور شروع به کار کرد، و دوباره آن را استارت زدید و این‌بار به‌هیچ‌وجه روشن نشد، پس با یک رله استارت معیوب سروکار دارید. هر زمان که این اتفاق می‌افتد، توصیه می‌شود سریعاً در اولین فرصت، خودرو را تعمیر کنید.

6-صدای تق تق حین استارت زدن

این اتفاق اغلب زمانی رخ می دهد که باتری شما جریان کمی را تولید می کند اما می تواند علامت عملکرد ناقص رله ی استارت هم باشد.

رله یک قطعه ی صفر و یکی است. یعنی یا جریان را کامل عبور می دهد یا اصلا عبور نمی دهد. با این حال، یک رله ی خراب می تواند چنین صدایی را در مدار استارت ایجاد کند.

علل مشکلات ناشی از خرابی رله استارت

 

در بخش قبل با ما همراه بودید تا به بررسی نشانه های خرابی رله استارت پرداختیم؛ در این بخش به علت خرابی رله استارت می‌پردازیم:

  • شُل شدن سیم کشی
  • سیم‌های اتصال کثیف
  • خوردگی باتری
  • قطعات آسیب دیده یا فرسوده در سیستم استارت
  • نشت روغن

حال که مشکلات مربوط به رله استارت آشکار شدند، بیایید ببینیم که چطور می‌توانیم خودمان برای رفع مشکل دست‌به‌کار شویم:

۱- به زیر کاپوت نگاه کنید

باتری و کابل‌ها را بررسی کنید تا ببینید که آیا همه چیز به شکل صحیح در جای خود قرار دارند؟. باتری ضعیف یا خراب یا حتی کابل‌های معیوب باتری، می‌توانند باعث بروز مشکل در اتومبیل شوند. این مشکل به‌ندرت به استارت مربوط می‌شود.

۲- روی استارت ضربه بزنید

سعی کنید چندین بار ضربه‌های سبکی را به استارت بزنید، ولی مطمئن شوید که آن را خراب نمی‌کنید. در برخی از موارد، ضربه زدن ملایم، می‌تواند به برق‌رسانی مجدد آن کمک کند. آیا می‌دانید چگونه با ضربه زدن به یک تلویزیون قدیمی، می‌توانید تصویر را مجدداً بازگردانید؟ ضربه زدن به استارت هم دقیقاً شبیه ضربه به تلویزیون است!. اما مهم است که سریعاً ماشین را به تعمیرگاه ببرید.

۳- گیربکس را تنظیم کنید

بیایید بگوییم که گیربکس اتوماتیک اتومبیل، روی دنده پارک قرار دارد، اما ماشین استارت نمی‌خورد. اگر این‌گونه است، سعی کنید اتومبیل را با گذاشتن در دنده خلاص، روشن کنید. اگر در هنگام خلاص بودن دنده، خودرو روشن شود، ممکن است نقص فنی وجود داشته باشد که مانع از استارت خوردن اتومبیل در دنده پارک می‌شود.

۴- درجه سوخت را بررسی کنید

ما می‌دانیم که این سوال احمقانه به نظر می‌رسد اما، آیا مخزن بنزین خودروی‌تان خالی است؟ این یک دلیل مطمئنی است که چرا ماشین استارت نمی‌خورد. جهت رفع سریع استارت نخوردن ماشین، می‌توانید از روش باطری به باطری استفاده کنید و سپس مشکل را توسط یک تکنسین ماهر بررسی کنید. اگر این روش موفقیت‌آمیز نباشد، به احتمال زیاد باید ماشین را برای رسیدن به تعمیرگاه، هل دهید و استارت را تعمیر یا جایگزین کنید.

۵– شما صدایی نظیر جیغ کشیدن را از موتور می‌شنوید

اگر هنگام چرخاندن کلید، صدای جیغی ملایم که از زیر کاپوت بیرون می‌آید را می‌شنوید، به احتمال زیاد یک سیم پیچ‌خورده خراب می‌تواند علت آن باشد. موتور استارت هرز شده، مشکلی است که در آن چرخ‌دنده قادر به اتصال به فلایویل نیست. این بدان معنا است که چرخ‌دنده در حال چرخش است (علت تولید صدای فریاد است)، اما عدم اتصال موتور مانع از انجام کامل فرآیند می‌شود. اگر صدای بدی را شنیدید، ممکن است این دنده، در حال اتصال به فلایویل باشد، اما نوع اتصال آن درست نباشد.

آموزش نحوه بستن رله تقویت کننده استارت در خودرو

رله استارت پراید کجاست ،قیمت رله استارت پراید ،آموزش نصب رله استارت ،طریقه نصب آفتامات استارت ،طرز کار رله ۵ پایه ،نصب رله قطع کن دزدگیر ،رله استارت ۲۰۶

گذاشتن رله برای استارت کاریه که باید روی اتومبیلهایی که استارت زنی ضعیفی دارند انجام داد چون بعد از یه مدت اگر این رله رو نداشته باشید ماشین یا بد استارت میزنه یا فقط یه صدای تق از استارت میاد

 

نحوه عملکرد رله استارت

 

رله یا افتامات دارای به طور کلی ۵ پایه دارد که دو پایه ۸۵ و  ۸۶ به دو سر سیم پیچ متصل است که با جریان ضعیف می تواند تحریک شده و خاصیت اهنربایی پیدا کند در سمت دیگر سه پایه دیگر قرار داده شده است که به نامهای ۳۰ – ۸۷ و ۸۷a نامگذاری میشود که در حالت عادی و قبل از تحریک سیم پیچ (پایه ۸۵ و ۸۶ ) دو پایه ۳۰ و ۸۷a به متصل هستند ولی هرگاه سیم پیچ بوبین شد پایه ۳۰ از پایه ۸۷ a جدا میشود و به پایه ۸۷ متصل شده میشود و اگر ما در پایه ۳۰ برق داشته باشیم این برق از پایه ۸۷a قطع شده و پایه ۸۷ وصل میکند

به طور کلی افتامات یا رله دو کار مهم انجام میدهد 

۱- کوتاه کردن مسیر سیم کشی در مدارات الکترونیکی برای رساندن برق به مصرف کننده از طریق پایه ۳۰و ۸۷

حفاظت از کلید برای اینکه جریان قوی از کلید عبور نکند و کلید فقط سیم پیچ را بوبین کند و برق فشار قوی از پایه ۳۰و ۸۷ عبور کند

اول شما نیاز به یک رله ۴ پایه – ۵ متر سیم توکار سایز ۵/۱ – ۴عدد فیش کتابی برنجی .
رله ۴ پایه داره به شماره های۳۰-۸۵-۸۶-۸۷ که شما هر ۴ فیش رو به رله نصب میکنید و دور هر کدوم نوار چسب برق میپیچید حالا به این ترتیب فیش ها رونصب کنید
پایه ۸۵ با یک تکه سیم به بدنه یا منفی باطری نصب کنید .
پایه ۳۰ با یک تکه سیم به مثبت باطری نصب کنید .
سیم نازکی که به وسیله یک فیش به اتوماتیک استارت نصبه رو از وسط بچینید و سر ورودی رو به پایه ۸۶ وصل کنید و پایه ۸۷ به استارت

بعد از نصب تغییر در استارت خوردن رو حس میکنید

 

مشاهده بیشتر

مهندس صالحی

مکانیکو مجموعه‌ای خلاق می‌باشد که با هدف بالابردن سطح دانش و مهارت عیب یابی و تربیت متخصصین کار آزموده بنا گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا