اینتر کولر چیست؟
اینتر کولر چیست؟
اینترکولر در موتورهای با عملکرد بالا که مجهز به توربوشارژر یا سوپرشارژر هستند نصب میشود. هدف از نصب اینترکولر کاهش دمای هوای متراکمشدهای است که از توربوشارژر یا سوپرشارژر وارد آن میشود.
خنککردن هوای ورودی هم باعث افزایش جرم هوا و افزایش راندمان موتور میشود و هم خطر خوداشتعالی سوخت را کاهش میدهد. در اکثر موارد اینترکولرها با استفاده از جریان هوای خارجی دمای هوای داخل خود را کاهش میدهند.
اما بعضی اینترکولرها هم با آب کار میکنند (که معمولا روی خودروهای سواری نصب نمیشوند)
هوای فشرده در مجراهای اینترکولر جریان مییابد و حرارت خود را به پرههای اینترکولر انتقال داده و خنک میشود و عبور جریان هوای خارجی از لابهلای مجاری و پرههای متصل به مجاری، باعث خنکشدن شبکههای اینترکولر میشود. اینترکولرها در سه محل مختلف در محفظه موتور نصب میشوند.
عاملی به نام تراکم هوا :
اصل کار سیستمهای پر خوران به فشرده کردن هوا و افزایش حجم ورودی مخلوط هوا و سوخت به داخل سیلندر است. طبق قوانین ترمودینامیکی وقتی که یک سیال فشرده میشود، برخوردهای مولکولی بیشتر میشود، فشار بالاتر میرود و در نتیجه دمای آن افزایش پیدا میکند.
ورود هوای گرم به داخل سیلندرها برای سوخت و ساز چندان مشکلساز نمی شود اما وقتی که این هوا از میزان معینی گرمتر شود، دو مشکل اساسی پدید میآورد؛ یکی این که به خاطر هوای موجود در داخل سیلندر که دمای بالایی دارد، به محض این که پیستون بالا میآید و مخلوط هوا و سوخت فشرده میشود، این تراکم باعث میشود تا دمای هوایی که گرم است بالا تر برود و منجر به پدیده خودسوزی شود که به آن پدیده ضربه نیز میگویند و اثرات مخربی روی پیشرانه میگذارد ( پدیده خودسوزی، ضربه یا Knocking به حالتی گفته میشود که پیستون در حال بالا آمدن داخل سیلندر است و هنوز که به نقطه نهایی بالا یا مرگ بالا نرسیده است، مخلوط سوخت منفجر میشود و سعی دارد تا پیستونی را که در حال بالا آمدن است به پایین فشار دهد که با صدای زیادی شبیه به تقه ای که با چکش به بدنه موتور زده شود، قابل شناسایی و درک است).
مطلب پیشنهادی:
در این حال برای این که از این مشکل ناخوشایند دوری کنیم، باید از بنزین با اکتان بالاتر یا از مکملهای مناسب استفاده شود تا نقطه اشتعال و انفجار بنزین بالاتر رفته و از این پدیده جلوگیری شود. اما ایراد دیگر ورود هوای گرم به داخل پیشرانه، این است که هوای گرم هر چند توسط سیستم پر خوران فشرده شده است، اما چگالی مولکولی آن به خاطر گرم بودنش کمتر است و هوای سرد از این نظر دارای کارکرد بسیار بهتری است.
هوای سرد دارای مولکولهای اکسیژن بیشتری نسبت به همان حجم از هوای گرم است. این مشکل در سیستم پرخورانی با توربو شارژر شدیدتر است؛ چرا که توربو شارژر به خاطر قرار داشتن در مسیر هوای گرم و داغ گازهای خروجی اگزوز، هوایی را که به سمت موتور و سیلندرها میفرستد، بسیار بیشتر از سوپر شارژرها گرم میکند پس باید از یک وسیله برای سرد کردن و افزایش چگالی آن استفاده کرد و آن چیزی نیست جز خنک کنهای خودرویی که به دو دسته اینتر کولر و افتر کولر تقسیمبندی میشوند.
با سرد شدن هوا، هر چند که فشار آن نیز پایین میآید و کارایی توربو شارژر زیر سوال میرود، اما اگر این قطعه به شکل مهندسی شده و به شکل علمی ساخته شده باشد، میزان افزایش چگالی هوا نسبت به کاهش فشار آن، به قدری است که اثر اینتر کولر و افتر کولر به نحو مطلوبی در سیستم دیده میشود. این قطعه میتواند تا ۱۵ درصد منجر به افزایش قدرت پیشرانه شود.
فیلم اموزشی: