چگونه لاستیک پنچر را تعویض کنیم؟
چگونه لاستیک پنچر را تعویض کنیم؟
در پست قبل نکاتی را پیرامون لاستیک پنچر خودرو اشاره کردیم و مواردی را که لازم است در هنگام پنچر شدن لاستیک خودرو رعایت نمایید بیان کردیم.
در این پست قصد داریم بگوییم لاستیک پنچر خودرو را چگونه تعویض کنید.
با ما همراه باشید.
چه زمانی به تعویض لاستیک خودرو نیاز پیدا میشود؟
لاستیک خودرو هم مانند دیگر بخشهای یک خودرو، اگر درست و بهینه از آن استفاده نشود و شرایط نگهداری صحیح در آن رعایت نشود، پس از مدتی خراب شده و پنچر میشود و به تعویض لاستیک خودرو مجبورمان میکند. در واقع لاستیک خودرو یکی از مهمترین بخشهای خودرو است که باید توجه ویژهای به آن داشت. از آنجا که تنظیم نبودن باد تایر و عوامل دیگر ممکن است مشکلات و خطراتی را به همراه داشته باشد، ما در این مطلب نکاتی در مورد تنظیم بودن باد تایر، نحوه تعویض لاستیک خودرو، نحوه جابجایی لاستیک خودرو و… بپردازیم در واقع میخواهیم به طور کلی به آموزش تعویض لاستیک خودرو بپردازیم تا به راحتی خودتان بتوانید تعویض لاستیک خودرو در محل انجام دهید.
مراحل آموزش تعویض لاستیک خودرو:
قبل از شروع تعویض لاستیک ماشین خود باید تمامی تجهیزات و ابزارهای مورد نیاز را تهیه کنید. ابزار مورد نیاز برای تعویض لاستیک خودروشامل تایر یدک، جک و آچار چرخ میشود.
مطلب پیشنهادی:
لوازم مورد نیاز برای تعویض لاستیک خودرو
خارج کردن لا
ستیک زاپاس از محل خود
اولین کاری که باید انجام دهید، یافتن و خارج کردن لاستیک زاپاس از محل خود می باشد. لاستیک زاپاس در خودرو های مختلف معمولا در صندوق عقب قرار دارد. البته در برخی خودروها نیاز است که کفی صندوق عقب را کنار بزنیم تا لاستیک زاپاس را مشاهده کنیم. در خودروهای کراس اوور نیز معمولا لاستیک زاپاس در پشت درب عقب قرار دارد. در موارد معدودی نیز لاستیک زاپاس در زیر خودرو پیچ شده است. در تصویر زیر محل قرار گیری لاستیک زاپاس در خودروهای مختلف را مشاهده می کنیم.
حالا باید قالپاق را جدا سازید. برای این کار از وسیلهای مانند یک آچار، پیچ گوشتی یا مانند آن استفاده کرده و به راحتی قالپاق را جدا کنید. (در صورتی که قالپاق روی چرخ پیچ شده باشد، ابتدا باید پیچهای آن را باز کنید.)
– به مرحله جذاب جک زدن نزدیک شدهایم. اما پیش از آن باید به وسیله آچار چرخ، پیچهای روی چرخ را شل کنید. برای شل کردن یا باز نمودن پیچها، آچار چرخ را در سمت خلاف عقربههای ساعت بچرخانید. (به یاد داشته باشید که شل کردن این پیچها، پس از جک زدن و بالا بردن خودرو امکان پذیر نبوده و حین چرخاندن پیچ، چرخ نیز با آن میچرخد.)
جک را باید در کجا قرار دهیم؟
این سوال اصلی ست که غالبا در نخستین بار پنچرگیری لاستیک و یا تعویض آن، میپرسیم. برای این که جک را در جای کاملا صحیح قرار دهید؛ ساده ترین راه مراجعه به دفترچه راهنمای خودرو است.
پس از قرار دادن جک در محل صحیح آن، اهرم را به آرامی و به صورت متوازن بچرخانید. (به بالا بردن خودرو و جک زدن تا جایی ادامه دهید که لاستیک پنچر شده از زمین فاصله مناسبی بگیرد.
در این شرایط میتوانید پیچهای شل شده را کامل باز کرده و از چرخ جدا سازید.
پس از باز کردن پیچها، کافی ست که چرخ را با احتیاط به سمت خود کشیده و آن را بیرون آورید. (مراقب باشید با وضعیتهای خنده دار و طنز آمیز؛ رها شدن چرخ در سراشیبی و فرار رو به جلوی آن روبرو نشوید! برای جلوگیری از چنین چیزی، چرخ را به صورت خوابیده روی زمین قرار دهید.)
وقتی از موقعیت امن لاستیک پنچر مطمئن شدید، چرخ سالم را آورده و در جای خود قرار دهید.
هفتمین مرحله تعویض لاستیک خودرو: جاگذاری تایر یدک (زاپاس)
تایر زاپاس را از جایش (داخل صندوق عقب و یا زیر صندوق ) خارج کرده و آن را جای تایر پنچر قرار دهید. حفرههای تایر را با حفرههای روی محور هم تراز و سپس پیچهای لاستیک را ببندید تا جایی که سفت شود.
هشتمین مرحله تعویض لاستیک خودرو: سفت کردن پیچهای لاستیک به کمک آچار چرخ
جک را پایین بیاورید تا تایر روی زمین مستقر گردد. سپس با استفاده از آچار چرخ شروع به سفت کردن پیچهای لاستیک در جهت عقربههای ساعت کنید. پیچهای لاستیک باید بسیار سفت شوند تا ناگهان در حین حرکت از خودرو جدا نشوند این کار را میتوانید به نوبت و برای هر پیچ ۲ یا ۳ بار انجام دهید.
چند نکته در مورد لاستیک خودرو:
- برای حرکت در بزرگراهها و با سرعت بالا، فشار باد را طبق سفارش کارخانه بیشتر کنید.
- خودرویی که بار سنگین حمل میکند دقیقا شرایط تایر کم باد را دارد.
- توجه داشته باشید که فشار صحیح باد لاستیک فقط حین متوقف بودن خودرو به مدت ۳ ساعت یا پس از رانندگی حداکثر به میزان یک و نیم کیلومتر قابل اندازه گیری است، چرا که با افزایش حرارت، فشار نیز افزایش مییابد. تابش نور خورشید در زمان پارک طولانی نیز چنین حالتی ایجاد میکند.
- هیچگاه اضافه فشار لاستیک خودرو را در زمان گرم بودن تایر خارج نکنید زیرا هنگام خنک شدن تایر دچار کمبود وزن میشود.
- بعد از تنظیم باد لاستیک ماشین، درپوش “والو” را با دقت ببندید.
- تنها به چشم خود برای تنظیم باد تایر اعتماد نکنید.
- حتما به فشار استاندارد لاستیک خودرو که توسط کارخانه سازنده مشخص شده، توجه کنید.
- همواره فشار باد تایر زاپاس را بیشتر از حداکثر فشار مشخص شده توسط کارخانه سازنده تنظیم کنید.
فیلم اموزشی