مهم ترین دلایل کپ کردن خودرو
کپ کردن خودرو که از آن دسته اتفاقاتی است که شاید کمتر رخ بدهد، اما با رخ دادن آن باید آگاهی کامل داشته و کنترل خودرو را با مهارت خود، به دست بگیرید. طبق اظهار نظر کارشناسان، ۲۰۶ تیپ ۲، بیشترین آمار کپ کردن را دارد، اما این بدان معنا نیست که در سایر خودروها از چنین اتفاقی مصون هستیم. در مقاله دلایل روشن شدن چراغ چک ماشین را بررسی کردیم در این مقاله علت کپ کردن، خفه کار کردن و علت کله زدن ماشین ها مانند پراید، پژو ۴۰۵ را بررسی خواهیم کرد در ادامه با استادکار همراه باشید .
کپ کردن خودرو چیست؟
کپ کردن خودرو، همان طور که از معنای لغوی آن برمی آید به زمانی اطلاق میشود که پدال گاز از فرآیند اصلی خود خارج شده و عکس العمل صحیح را نشان نمیدهد. در این شرایط با فشار دادن پای راننده روی پدال گاز، به جای افزایش یافتن دور موتور و بالا رفتن سرعت موتور خودرو، بدنه به جلو پرتاب شده و یا به اصطلاح مکانیکها ماشین کله میکند.
علت کپ کردن خودرو چیست؟
علت واقعی کپ کردن خودرو و چیزی که موجب کله کردن بدنه میشود، عدم احتراق صحیح؛ به دلیل مخلوط نامناسب هوا و بنزین در محفظه احتراق است. حالا باید ببینیم به چه دلایلی ممکن است این تناسب به هم ریخته و احتراق در سیلندرها به خوبی و به درستی صورت نگیرد! . پیشنهاد می کنیم مقاله آموزش افتاب سوختگی پراید نقره ای را مطالعه کنید .
✅بیشتر بدانید
رفع مشکل سه کار کردن سمند EF7 موقع کولر گرفتن
چه عواملی میتوانند به کپ کردن خودرو منجر شوند؟
کثیف شدن و گرفتگی نازلهای سوخت
با کثیف شدن یا گرفتگی نازلهای سوخت رسانی، میزان سوخت مورد نیاز، به موقع به محفظه احتراق نرسیده و ترکیب میان سوخت و هوا به درستی شکل نمیگیرد. به علاوه گرفتگی نازلها باعث میشود تا سوخت به صورت کامل پودری نشده و با ناخالصی در فرم خام به محفظه احتراق برسند. در این صورت دور موتور مطابق انتظار با فشردن پدال گاز بالا نرفته و خودرو قادر به شتاب گرفتن صحیح نیست. در این حال خودرو احتمالا کله کرده و بدنه به جلو میجهد یا به اصطلاح موتور کپ میکند. برای پیشگیری از این موضوع شستشوی انژکتورها در سرویسهای دورهای و یا حداقل پس از طی ۴۰ ۳۰ تا ۴۰ هزار کیلومتر، توصیه میشود. مقاله علائم خرابی شمع خودرو را برای دریافت اطلاعات بیشتر مطالعه فرمایید .
ایراد در سنسور اکسیژن
همان طور که پیشتر نیز توضیح دادهایم، سنسور اکسیژن با پایش احتراق، درصد اکسیژنرسانی به محفظه احتراق را رصد کرده و میزان مناسب بودن یا نبودن تناسب آن را به کامپیوتر مرکزی ارسال میکند. به همین طریق ECU نسبت به اصلاح تناسب سوخت و اکسیژن در محفظه احتراق عمل مینماید.
بنابراین در صورتی که سنسور اکسیژن خراب باشد و به درستی عمل نکند، ارسال گزارش به کامپیوتر با مشکل روبرو شده و تنظیم احتراق برهم میخورد. با خارج شدن احتراق از خط صحیح خود، فرمان پذیری از فشار دادن پدال گاز نیز مختل میگردد.
اختلال در ECU
در صورتی که ECU یا کامپیوتر مرکزی خودرو، دچار اختلال شود؛ احتمالا تنظیم سنسور اکسیژن برهم خورده و ممکن است عملکرد استپر نیز با مشکل روبرو شود. در این صورت نمیتوانیم توقع احتراق درست و سوخترسانی صحیح در زمان فشردن پدال گاز را داشته باشیم.
کثیف شدن سنسور دورشمار
اگر سنسور دورشمار به هر دلیلی کثیف شده باشد، روی دندانههای فلایول تاثیر منفی گذاشته و در نتیجه سنجش میزان اکسیژن رسانی و ترکیب سوخت و هوا، با دقت پایینتری صورت میگیرد. در این صورت احتمال زیادی وجود دارد که سوخترسانی مختل شده و به اندازه درست و در زمان مناسب، انجام نپذیرد. با این حساب کپ کردن خودرو چندان عجیب نبوده و باید برای آن آماده باشیم. اگر در تنطیم چراغ جلو خودرو خود مشکل دارید آموزش گام به گام و حرفه ای تنظیم چراغ جلو خودرو را مطالعه کنید .
✅بیشتر بدانید
ساده ترین روش رفع کوپ کردن ۲۰۶ تیپ ۱و۲و۳
کثیفی فیلتر بنزین
در صورتی که فیلتر بنزین کثیف شده باشد، سوخترسانی مختل شده و موتور قادر به اطاعت از فرمان پدال گاز نیست. برای جلوگیری از این مورد، میتوانید نسبت به تعویض به موقع فیلتر بنزین اقدام نمایید.
ایراد در شمعها
ایراد در شمعها نیز به شکلی احتراق ناموزون ایجاد کرده و به کپ کردن خودرو و عدم فرمان پذیری موتور از پدال گاز، منجر میشود. معاینه شمعها و تعویض به موقع آنها، از چنین موردی پیشگیری به عمل میآورد.
عیب در سنسور هوا
اگر سنسور هوا دچار مشکلی شود، کامپیوتر مرکزی قادر به تخمین دقیق میزان هوای ورودی مورد نیاز نبوده و این مقدار به بدون دقت لازم و کاملا تقریبی به سیستم احتراق وارد خواهد شد. در این صورت احتراق ناقص و نامیزان بوده و کپ کردن خودرو اتفاق میافتد. (توجه داشته باشید که خراب بودن دریچه گاز نیز به همین شکل، عملکرد کامپیوتر مرکزی خودرو را تحت تاثیر منفی قرار داده و نتیجه مشابهی به بار خواهد آورد.)
نکته: در صورتی که خودرو به سنسور ناک (یا همان ضربه) مجهز باشد، احتمال کپ کردن با وجود خرابی سنسور فشار هوا، با ضریب کمتری همراه خواهد بود. سنسور ناک یا ضربه، به موقع شرایط غیرعادی و خارج از فرمول از پیش تعریف شده را به کامپیوتر مرکزی ارسال خواهد کرد و تنظیمات لازم، در پی آن صورت میگیرند.)
روش رفع ایراد کپ کردن موتور خودرو
کپ کردن یعنی افت شتاب و مکث اولیه در لحظه شروع به حرکت است. اولین ایرادی که به بررسی آن میپردازیم کوپ کردن است و در بین ماشینهایی مانند پژو ۲۰۶ و پژوپارس و سمند و همچنین تندر ال ۹۰ معمولاً این ایراد پیش میآید. در پژو ۲۰۶ تیب ۲ کد موتور TV3 میباشد اگر ایسیو مارک سازم و ۲۰۰۰S باشد معمولاً کپ کردن بدلیل خراب شدن سنسور اکسیژن است که با علائمی مانند خامسوزی بنزین و بوی بد اگزوز و روشن شدن چراغ چک همراه است اما اگر پژو ۲۰۶ تیپ ۲ مارک ایسیو Valeo باشد و سایر قسمتهای سیستم جرقه و احتراق سالم و بدون ایراد باشند علت کوپ کردن ایراد نرمافزاری ایسیو میباشد و در حال حاضر راهحل قابل اعتماد و صددرصدی برای رفع ایراد آن پیدا نشده است.
عکس العمل صحیح حین مواجه با کپ کردن خودرو کدام است؟
در صورت مواجه با کپ کردن خودرو و عدم عکس العمل صحیح موتور حین فشردن پدال گاز باید مراحل زیر را دنبال نمایید تا کمترین صدمه به خودرو وارد شده و از تصادفات احتمالی جلوگیری به عمل آورید:
- خونسردی خود را حفظ کرده و با دنده سنگین به منتهی الیه سمت راست برانید.
- از فشردن پدال گاز به میزان زیاد و شتاب دادن به خودرو پرهیز کرده و با سرعت کم و تا حتی امکان بدون فشار دادن پدال گاز، پیش بروید.
- در اولین فرصت خودرو را متوقف ساخته و از امداد خودرو سیار برای عیبیابی و رفع ایراد در محل یا انتقال خودرو به تعمیرگاه، کمک بگیرید.
به خاطر داشته باشید که سرویسهای به موقع خودرو، تعویض فیلترهای بنزین و هوا و نیز شستشوی انژکتورها و تمیز کردن نازلهای سوخت و … میتوانند از بروز چنین مشکلاتی در میانه یک بزرگراه پررفت و آمد، جلوگیری به عمل آورند.
✅بیشتر بدانید
آموزش کد دهی ریموت بلوتوثی
علت کپ کردن خودرو چیست و چه باید کرد؟
اما کوپ کردن ایراد شایعی میباشد که دلیل آن در هر خودرو نسبت به خودرو دیگر متفاوت است. به عنوان مثال ممکن است کپ کردن موتور به دلیل خرابی، کثیف یا چرب بودن سنسور فشار هوای ورودی باشد و یا ممکن است به دلیل ایراد در سنسور دور موتور باشد چون سنسور دور موتور به دلیل داشتن خاصیت مغناطیسی و حالت آهنربایی گاهی اوقات برادههای آهن را به خود جذب میکند و عملکرد آن مخطل میشود همچنین ممکن است کپ کردن به دلیل افت فشار بنزین ورودی باشد که افت فشار بنزین ورودی خود ناشی از ضعیف شدن پمپ بنزین، کیپ شدن فیلتر بنزین، ایراد در انژکتورها و … باشد.
✅بیشتر بدانید
آموزش ترتیب چیدن وایر شمع خودرو
رفع کپ کردن موتور پژو۲۰۶
استفاده از شمعهای نامناسب و با کیفیت یکی از اصلیترین دلایل کوپ کردن در خودروی پژو ۲۰۶ میباشد چون در سیستم برق و جرقه اختلال ایجاد میکند اما اگر در هنگام استفاده از کولر خودرو دچار کوپ و ضعف شود اولین دلیل آن به پمپ بنزین و صافی بنزین میباشد.
مورد دیگر که در اکثر پژو ۲۰۶های تیپ ۲ با موتور TV3 مشاهده میشود به دلیل ایراد دریچه گاز و استاندارد نبودن اندازه دریچه گاز میشود چون دریچه گازهایی که تولید داخلی میباشند در حدود ۲ میلیمتر با نمونه اصلی اختلاف دارند و برای رفع این ایراد میتوان دریچه گاز را با نمونه اصلی و استاندارد تعویض نمود یا لبه بالایی و نشیمنگاه دریچه گاز را با سوهان مقداری از لبههای آن را صاف کرد.
سلام وقت بخیر. من یه پژو 405 دارم که گاهی هنگام استفاده از کولر دور موتور شروع به پایین اومدن میکنه و خاموش میشه. این اتفاق پیوسته نیست و ممکنه هر 10 دقیقه یکبار رخ بده. و هنگام استفاده از کولر دائما رله ها روشن و خاموش میشن یعنی سرعت قطع و وصل کردن رله ها خیلی زیاده طبیعی نیست. آمپر آب هم اصلا بالا نمیره کاملا نرماله و فنها کاملا به موقع کار میکنن.نکته دیگه اینکه در حالت غیر از استفاده از کولر اصلا همچینمشکلی پیش نمیاد و موتور عالی کار میکنه.این ماشین از لحظه صفر بودنش تا الان همینطوره لطفا راهنمایی کنید.