😍متفرقه😍

سنسور دور موتور

سنسور دور موتور چیست؟

سنسور دور موتور قطعه ایست الکتریکی مغناطیسی که در مقابل چرخ دندانه داری که روی فلایول قرار دارد، نصب شده است. اجزای تشکیل دهنده این سنسور، آهن ربا، سیم پیچ مسی و یک هسته از جنس آهن می باشد. هنگام چرخش چرخ دنده، میدان مغناطیسی ایجاد شده در سنسور، یک موج سینوسی ایجاد و به سمت ECU ارسال می کند. سپس ECU با محاسبه میزان دامنه و فرکانس دریافت شده، میزان دور موتور خودرو را بدست می آورد.

مچل قرار گیری سنسور دور موتور

این داده های ارسال شده علاوه بر تنظیم دور موتور باعث می شود تا ECU ، زمان دقیق جرقه زنی در موتور را نیز بدست آورده و از این طریق زمان دقیق پاشش سوخت را به انژکتورها اعلام نماید. در نسل های پیشین خودروها، وظیفه بدست آوردن زمان دقیق جرقه زنی بر عهده دلکو بود که باعث ایجاد مشکلاتی می گردید. به طور کلی محاسبه دور موتور، تنظیم دور موتور آرام و ارسال اطلاعات زمان جرقه زنی، از وظایف اصلی سنسور موقعیت می باشد. در ذیل نیز وظایف این قطعه حیاتی در موتور خودرو شرح داده شده است.

 

انواع سنسور موقعیت میل لنگ :

1- نوری
2- IC اثر هال
3- القائی (مغناطیسی)

تبلیغات
علایم خرابی سنسور موقعیت میل لنگ

علایم خرابی سنسور موقعیت میل لنگ

 

وظایف سنسور دور موتور یا سنسور موقعیت میل لنگ:

– اعلام حرکت فلایویل به ECU که می تواند منتج از انجام استارت و یا هل دادن خودرو در دنده باشد تذکر مهم بنا به ویژگی بالا خودرو های انژکتوری را با هل دادن نیز می توان روشن نمود که البته ما آن را در پژو توصیه نمی کنیم .زیرا در خودرو پژو که تسمه لاستیکی دندانه دار استفاده شده ،ضربه محکم رها کردن ناگهانی پدال کلاچ می تواند با توجه به اینرسی میل سوپاپ باعث در رفتن یک یا دو دندانه تسمه از روی دندانه های پولی شود و در این حالت خودرو بدون اینکه ایرادی را توسط دستگاه های عیب یاب اعلام کند دیگر قابل تنظیم نخواهد بود.
– اعلام نقطه مرگ بالا به ECU جهت تحریک آن به صدور دستور های پاشش انژکتور و ایجاد جرقه.
– اعلام دور موتور به دورسنج از طریق ECU.
– ارائه آوانس استاتیکی به ECU.

بصورت خلاصه محاسبه زمان جرقه ، محاسبه و تنظیم دور آرام ، تشخیص حالت موتور از وظایف و کاربردهای اصلی سنسور دور موتور یا سنسور موقعیت میل لنگ است.

سنسور دور موتور چیست؟
سنسور دور موتور چیست؟

⭐️مطلب پیشنهادی:

نحوه عیب یابی سنسور دور موتور :

الف – عیب یابی سنسور دور موتور با استفاده از دستگاه عیب یاب ( دیاگ ) :

خرابی سنسور دور موتور در اکثر خودروهای انژکتوری باعث خطا افتادن در حافظه واحد کنترل الکترونیکی ( ایسیو ) نمی شود ( خطای سنسور دور موتور نشان داده نمی شود ) لذا بهتر است که در قسمت پارامتر در موقع استارت زدن به موتور توجه به دور موتور داشته باشیم که در صورت خرابی سنسور دور موتور ، تعداد دور موتور در قسمت پارامترها تغییر نمی کند و صفر را نشان می دهد .

تست اهمی سنسور دور موتور یا سنسور موقعیت میل لنگ:

یک سر اهم متر را به پایه یک و سر دیگر را به پایه 2 وصل می کنیم و اهم را می خوانیم. در پژو405 و پارس و سمند 300 تا 400 اهم و در پراید 320 تا 400 اهم و در پژو 206 بین 200 تا 400 اهم باید باشد ، در غیر این صورت خراب است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا