نحوه عملکرد انژکتور؟
انژکتور خودرو چیست؟
همانطور که در شکل بالا مشاهده مینمایید، این قطعه سوپاپ نام دارد که مهمترین جزء سیستم سوخترسانی انژکتور بهشمار میرود. در حقیقت سیستم سوخترسانی انژکتور، چیزی جز یک سوپاپ که به صورت الکترونیکی کنترل میشود نیست.
این سوپاپ میتواند چندبار در ثانیه باز و بسته شود و به کمک پمپ سوخت، بنزین را با فشار به محفظه احتراق برساند. بدینصورت که هنگام تزریق سوخت یک آهنربای الکتریکی، میلهای را حرکت میدهد و سوپاپ انژکتور باز میشود. با این عمل، سوخت با فشار از نازل سوپاپ به شکل قطرات بسیار ریز به داخل سیلندرها پاشیده میشود. نازل طوری طراحی شده است که سوخت را به طور کامل پودر میکند و تا جایی که ممکن باشد آنرا به ذرات بسیار ریزی درمیآورد. این روش باعث میشود تا احتراق سوخت به طور کامل انجام شود و آلایندگی خودرو نیز کاهش یابد.
همانگونه که در مبحث مربوط به ECU گفته شد، ECU یا به عبارت دیگر مغز فعال موتور، وظیفه نحوه انتقال سوخت به داخل سیلندر و میزان اختلاط آن با هوا و بعضی وظایف دیگر را بر عهده داشت. یکی از عملگرهای در ارتباط با ECU، انژکتور میباشد. حضور انژکتور (Injector) در خودروهای جدید، آنها را بسیار کارامدتر کرده است و به ندرت تنظیم موتور بهم میریزد.
اجزای انژکتور:
نحوه عملکرد انژکتور خودرو
همانطور که اشاره شد، سیستم انژکتور خودرو در ورودی سیلندر خودرو قرار گرفته و عمل سوخت رسانی به محفظه احتراق را بر عهده دارد. هنگامی که دریچه ی هوای خودرو باز می شود دقیقا طی یک زمان بندی دقیق، سیستم انژکتور خودرو عملیات پاشش سوخت را انجام می دهد. سپس شمع خودرو جرقه زده . باعث احتراق هوای موجود در سیلندر به همراه سوخت موجود، می گردد. طی این عمل انرژی ایجاد شده چون مکانی برای خروج ندارد، سیلندر خودرو را به سمت پایین هول می دهد که این عمل باعث به حرکت در آمدن خودرو می گردد. پس از این عمل، سوپاپ هوا به سر جای خود برگشته و در عوض دریچه مخصوص خروج دود با باز شدن سوپاپ مربوطه، باز خواهد شد. در پایان دود حاصله به بیرون هدایت و عملیات احتراق از سر گرفته می شود.