اموش جامع cng

جهت خرید کلیک کنید
سنسور ها وعملگر ها

سنسور میل سوپاپ چیست؟نحوه عیب یابی

سنسور میل سوپاپ چیست؟نحوه عیب یابی

همه چیز در مورد سنسور میل سوپاپ با ما همراه باشید مکانیکو

سنسور میل سوپاپ ( Camshaft Sensor )
سنسور میل سوپاپ
سنسور میل سوپاپ

این سنسور جهت تفکیک دقیق موقعیت جرقه زنی سیلندر شماره یک و تفکیک آن از موقعیت اندازه گیری شده توسط سنسور دور موتور و عملکرد ترتیبی (سیلندر به سیلندر) انژکتورها و کویل ها در کنار سنسور دور موتور که در جلوی موتور و روی پولی میل لنگ و یا در قسمت عقب بر روی پوسته کلاچ قرار گرفته و وظیفه آن این است که وضعیت میل لنگ را نسبت به نقطه مرگ بالا تعیین و علائم را به ECU ارسال و ECU نیز برای پاشش صحیح و درست بودن زمان و البته مدت زمان جرقه از این علائم استفاده نماید ، به کار می رود.

وظایف سنسور میل سوپاپ

ECU با استفاده از اطلاعات دریافتی از این سنسور موارد زیر را کنترل میکند : 

1 – تفکیک موقعیت سیلندر 1 در نقطه مرگ بالا نسبت به موقعیت اندازه گیری شده توسط سنسور دور موتور 
2- کوئل و انژکتور را کنترل می‌کند تا در مد ترتیبی (سیلندر به سیلندر) عمل کنند.  
3 – مقدار آوانس جرقه سیلندر ها را برای از بین بردن پدیده ضربه یا کوبش کاهش می دهد.  
4- سیلندر ها را برای جرقه زنی مناسب در مرحله احتراق شناسایی می‌کند.  
5- احتراق های ناقص را مشخص می کند
6 – پشتیبانی اطلاعات سنسور دور موتور (دور میل سوپاپ ضرب در 2 برابر است با دور میل لنگ)
 

سنسورمیل سوپاپ در کجا قرار می گیرد ؟
 سنسورمیل سوپاپ در کجا قرار می گیرد ؟
سنسورمیل سوپاپ در کجا قرار می گیرد ؟

این سنسور روی سیلندر و مقابل سطح شاخص میل سوپاپ قرار دارد. (این سنسور در خودروی پراید بجای دلکو های مدل قدیم زیر کوئل دوبل قرار دارد) 

ساختار داخلی سنسور موقعیت میل سوپاپ
ساختار داخلی سنسور موقعیت میل سوپاپ
ساختار داخلی سنسور موقعیت میل سوپاپ

این سنسور شامل یک المنت سنسور هال و یک قطعه نیمه هادی می‌باشد ک جریان از آن عبور می‌کند. 


مدار الکتریکی سنسور موقعیت میل سوپاپ : این سنسور دارای یک سوکت سه پایه می باشد

پایه ۱ تغذیه ولتاژ ۱۲ ولت یا ۵ ولت مثبت
پایه ۲ ارسال سیگنال با دامنه مربعی شکل ( برای شناسایی سیلندر ها)
پایه ۳ سیم اتصال بدنه

شرح کار سنسور موقعیت میل سوپاپ
شرح کار سنسور موقعیت میل سوپاپ
شرح کار سنسور موقعیت میل سوپاپ

این سنسور با اثر الکترومغناطیسی هال کار می ‌کند. به این ترتیب که هرگاه جریان در داخل این سنسور توسط یک میدان مغناطیسی منحرف شود، ولتاژ دو سر سنسور تغییر کرده، باعث ایجاد پالسهای مربعی شکل می‌شود.  

هرگاه برامدگی انتهایی میل سوپاپ از برابر این سنسور عبور کند، به علت ولتاژ منفی سطح فلز، میدان مغناطیسی تغییر کرده و سیگنال ارسال شده به ECU صفر می شود. زمانی که برامدگی میل سوپاپ روبروی سنسور قرار ندارد، سیگنال ارسال شده به  12‌ECU ولت می باشد.  

پس این سنسور با ارسال سیگنال های مربعی شکل، به ECU زمان دقیق نقطه مرگ بالای سیلندر یک را خبر می دهد.  

عیب یابی سنسور موقعیت میل سوپاپ

در صورت خرابی این سنسور ، خودرو ریتارد کار می کند لازم به ذکر است که این سنسور در خودرو های با انژکتور ترتیبی استفاده می شود در صورت خرابی این سنسور پاشش سوخت از حالت ترتیبی به حالت پاشش سوخت نیمه ترتیبی تبدیل می شود و مصرف سوخت بالا می رود.

تعداد دفعات استارت برای روشن شدن موتور افزایش می یابد ( چندین بار باید استارت زد تا موتور روشن شود ) و باعث افزایش مصرف سوخت و آلودگی هوا نیز می گردد

روش تست قطعه :
الف – با استفاده از دستگاه عیب یاب ( دیاگ ) :

در صورت خرابی سنسور موقعیت میل سوپاپ ، خطای این سنسور در قسمت خواندن عیوب در دستگاه عیب یاب مشاهده می شود و در بعضی از خودروها خرابی این سنسور باعث روشن شدن لامپ عیب یاب نیز می گردد که در قسمت پاک کردن خطای سنسور موقعیت میل سوپاپ را پاک می کنیم .

ب – با استفاده از دستگاه مولتی متر ( قسمت ولت متر ) :

ابتدا کلید یا سلکتور دستگاه مولتی متر را روی قسمت ولت متر DC قرار می دهسم و دو سیم مشکی و قرمز را در محل های مربوطه قرار داده و دو سر سیم مشکی و قرمز را طبق تصویر زیر به سنسور وصل کرده و با دور و نزدیک کردن یک قطعه فلزی ( جهت تغییر میدان مغناطیسی ) ولتاژ خروجی سنسور را اندازه بگیرید و با مقادیر استاندارد مقایسه نمایید در صورت داشتن اختلاف زیاد و یا عدم تغییر ولتاژ خروجی با دور و نزدیک کردن قطعه فلزی سنسور معیوب بوده و باید تعویض گردد .

نکات پایانی :

بطور کلی از این سنسور برای سیستم های انژکتوری ترتیبی استفاده می شود. در صورت خرابی این سنسور پاشش سوخت از حالت ترتیبی به حالت پاشش سوخت نیمه ترتیبی تبدیل می شود و مصرف سوخت بالا می رود. 

این سنسور در خودرو پارس ELX و سمند سریر و زانتیا و پژو 206 تیپ 5 و 6 وپراید مدل S2000 استفاده شده است. 

این سنسور سرویس خاصی ندارد. 

سنسور کمکی این قطعه سنسور دور موتور ملی باشد. 

در بعضی مواقع فیلر نبودن صحیح سوپاپ باعث ایجاد آوانس جرقه ریتارد یا منفی در سیستم انژکتور می شود. که این عیب را باید از عیب درست کار نکردن سنسور موقعیت میل سوپاپ تفکیک کرد.  

آوانس جرقه بر اساس موارد زیر تعیین می گردد : 

1_ دور موتور 
2_ بار موتور 
3_ دمای موتور 

فیلم اموزشی سنسور
مشاهده بیشتر

مهندس صالحی

مکانیکو مجموعه‌ای خلاق می‌باشد که با هدف بالابردن سطح دانش و مهارت عیب یابی و تربیت متخصصین کار آزموده بنا گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا